Maatschappij

Het is wel de bedoeling dat gebruikers zelf per groot aandeel/ETF een topic aanmaken, dat hoeft niet vanuit de moderatie te gaan.
Dat is volgens mij een gigantische drempel. De sterkte van het beurstopic was nu net dat je er zowel de waan van de dag als de diepgaandere analyses kwijt kon.

Het is wel de bedoeling dat gebruikers zelf per groot aandeel/ETF een topic aanmaken, dat hoeft niet vanuit de moderatie te gaan. Liefst niet zelfs, lijkt me niet nuttig noch efficiënt. En dat de rest van de kleinere feiten kunnen in... Kleine Beursfeiten :D
Ja dat snap ik, maar ik bedoel dus dat na enkel dagen of weken iedereen gewoon in "Kleine Beursfeiten" post zoals weleer. Waarna er op een random moment ergens een report komt of een mod zelf eens gaat kijken, en er post moeten verplaatst worden naar de threads over individuele aandelen en/of er een modpost moet komen om mensen opnieuw te wijzen op deze regels.

Welke nieuwkomer die iets wil weten over een bepaald aandeel gaat ook zelf een topic aanmaken?

Heb in deze algemene beursthread al heel vaak nuttige tips en discussies zien voorbijkomen. In een format met een aparte thread per aandeel was dat nooit mogelijk geweest/was er veel minder animo geweest.

Louter als observator: ik denk dat er 2, max 3 actieve threads zijn rond de beurs. Voor crypto zowat hetzelfde, of minder. Voor mij kan dat allemaal gewoon in een algemeen forum rond economie en recht eigenlijk. De bedoeling lijkt om naar een thread per aandeel of ETF te gaan, maar dan eindig je volgens mij met hopen inactieve threads en veel werk voor de mods die alles uit dat nieuwe algemene beurstopic moeten verplaatsen naar de juiste thread.

Het is absoluut niet de bedoeling om elke post te gaan verhuizen naar het desbetreffende "aandeel" topic. Kleine feitjes, tips, etc. die kunnen perfect blijven bestaan in het algemende topic. Dat zou dagelijks een groot huzarenstuk zijn.

Het is vooral de bedoeling om de grote nieuwsfeiten, de grote discussies, kwartaalcijfers, analyses etc te bundelen in een topic. Verschillende users steken daar veel tijd in, maar door het grote aantal posts die er dagelijks bijkomen, geraakt dat al snel uit de picture en dat is zonde van het werk.

Als mensen iets willen terug vinden kunnen ze dat op deze manier ook gemakkelijker doen.

De beursthread moet niet opgesplitst worden over meerdere threads, dat gaat er gewoon voor zorgen dat er geen discussie meer is. En het is ook niet drempelverlagend, het interessante aan de beursthread is net dat er altijd meerdere gesprekken tegelijk gaande zijn waardoor je gewoon los iets nieuws kan posten zonder veel drempels. Nu moet je al een nieuwe thread aanmaken als je specifiek over een aandeel wil praten, met een speciale template dan ook nog, en dan moeten er nog meerdere users geïnteresseerd zijn om te discussiëren over dat aandeel om een thread te verantwoorden? Hoeveel actieve users zijn er echt die posten in de beursthread, toch niet genoeg om er een heel subforum van te maken? En door er meteen een apart subforum van te maken ipv een losse thread verhoog je de drempel om als nieuweling in te stappen toch ook?

De vergelijking met crypto vind ik trouwens ook een goeie, dat had ook nooit een apart subforum moeten worden. Je ziet daar hetzelfde als met de beursthread: één actieve algemene thread van ondertussen 723 pagina's en voor de rest een paar mini threads zonder activiteit. Hetzelfde zal gebeuren met het beursforum.

Wie behalve de moderatoren zijn hier eigenlijk vragende partij voor? Ik kan moeilijk geloven dat het de users in de beursthread zelf zijn die een apart subforum willen. De enige reden waarom je deze verandering zou doen is voor meer SEO. Is dat de echte reden voor de creatie van een nieuw subforum?

Laatst bewerkt:
De beursthread moet niet opgesplitst worden over meerdere threads, dat gaat er gewoon voor zorgen dat er geen discussie meer is.
De beursthread technische analyse, geopend door Janus, was een mooie start naar meerdere subforums. Iedereen was blij met de introductie van een subforum. Nu dit verder uitgezet wordt, is er negativiteit. Ik begrijp er niets van. Laten we vernieuwing ook eens omarmen, en er een mooi verhaal van maken 🫂.

De beursthread technische analyse, geopend door Janus, was een mooie start naar meerdere subforums. Iedereen was blij met de introductie van een subforum. Nu dit verder uitgezet wordt, is er negativiteit. Ik begrijp er niets van. Laten we vernieuwing ook eens omarmen, en er een mooi verhaal van maken 🫂.
De enige reden waarom Janus een technische analyse thread had opgestart was om jou specifiek uit de beursthread te krijgen omdat hij uw technische analyse spam beu was. Dat had niets te maken met één of andere interesse om specifiek technische analyses te bespreken.

We zien dat ook aan de thread in kwestie. Opgestart in januari 2024, ondertussen zijn we een dik jaar later, in totaal 57 posts waarvan 34 (!) posts van jou, 60% van die hele thread is een Gassy monoloog. Op de laatste pagina, 8 posts van jou na elkaar! Ik herinner me nog de oude tijd, pre-beyondgaming, waarin het niet bon ton was om te dubbelposten! We have strayed far from the light. Is dat waar we naartoe willen, een subforum waarin iedereen in zijn eigen dode thread tegen zichzelf kan praten?

De enige reden waarom Janus een technische analyse thread had opgestart was om jou specifiek uit de beursthread te krijgen omdat hij uw technische analyse spam beu was. Dat had niets te maken met één of andere interesse om specifiek technische analyses te bespreken.

We zien dat ook aan de thread in kwestie. Opgestart in januari 2024, ondertussen zijn we een dik jaar later, in totaal 57 posts waarvan 34 (!) posts van jou, 60% van die hele thread is een Gassy monoloog. Op de laatste pagina, 8 posts van jou na elkaar! Ik herinner me nog de oude tijd, pre-beyondgaming, waarin het niet bon ton was om te dubbelposten! We have strayed far from the light. Is dat waar we naartoe willen, een subforum waarin iedereen in zijn eigen dode thread tegen zichzelf kan praten?
Nogmaals, omhels de vernieuwing en maak er een mooi verhaal van. Komt goed!

Op zich vind ik het wel goed, die Beursthread is gewoon te druk geworden om nog iets terug te vinden. Het gaat er over vanalles en nog wat en het is niet meer gebruiksvriendelijk als je bijv. over 1 aandeel wilt discussiëren.

Opdeling per sector zou ik interessanter vinden dan specifieke aandelen of ETFs in topics af te splitsen, al hoeft dit subforum niet voor mij als risicoaverse lurker.

Ik merk dat hier weer een hoop posts zijn weggehaald, die nochtans een heikel punt aanhaalden.

Met spijt stel ik vast dat steeds meer leden die hier in het verleden zeer nuttige bijdragen hebben geleverd, en waar ik veel van heb opgestoken, hier weg blijven, omdat anderen deze topic bijna gemonopoliseerd hebben, die (met alle respect) weinig inhoudelijke inbreng hebben, of steken onder water bevatten. (Het tot in de treure blijven verwijzen naar OXY ben ik ondertussen wel kotsbeu, helaas worden deze posts dan weer niet verwijderd).

Dus bij deze een oproep om het beschaafd te houden ( we zijn tenslotte toch allemaal al redelijk volwassen?) en het niveau van bepaalde posts op te krikken.
Wat niet wil zeggen dat hier niet eens gelachen mag worden of dat er niet eens gestoefd mag worden met uw winsten, die iedereen gegund zijn (afgunst is mij onbekend).

Hopelijk vinden sommigen dan terug de weg naar deze topic. (of anders mogen ze mij via pm steeds laten weten waar hun analyses wel nog gelezen kunnen worden.)

Feedback voor beurs
Ik merk dat hier weer een hoop posts zijn weggehaald, die nochtans een heikel punt aanhaalden.
Ik heb een heel deel posts verwijderd omdat er een aantal users gewoon op elkaar aan het kappen waren.

Ik kom van P&A en daar is het wat strenger, dus was in de veronderstelling dat het hij wat losser/vrijer mocht zijn. Als jullie dat liever niet hebben, kan dat natuurlijk ook. Desnoods zetten we specifieke regels op, gaan wel sneller optreden met warns, noem maar op, we hebben opties.

Wat me ook op valt is dat hier tegenover P&A amper gereport wordt, dus laat aub via reports weten als jullie dingen niet ok vinden. Dat is wat meer werk voor ons, maar dat helpt dan mss om dit deelforum weer naar een beter niveau te brengen.

Maar dit dan liefst allemaal in samenspraak met jullie, want we willen ook niemand weg jagen.

Deze post hoort trouwens eerder in feedback, waar we dan verder kunnen bespreken hoe we het in de toekomst willen. Maar ik laat hem nu nog even staan zodat iedereen dit kan lezen en dan verplaatsen we het later met een verwijzong naar feedback.

Met spijt stel ik vast dat steeds meer leden die hier in het verleden zeer nuttige bijdragen hebben geleverd, en waar ik veel van heb opgestoken, hier weg blijven, omdat anderen deze topic bijna gemonopoliseerd hebben, die (met alle respect) weinig inhoudelijke inbreng hebben, of steken onder water bevatten. (Het tot in de treure blijven verwijzen naar OXY ben ik ondertussen wel kotsbeu, helaas worden deze posts dan weer niet verwijderd).

Dus bij deze een oproep om het beschaafd te houden ( we zijn tenslotte toch allemaal al redelijk volwassen?) en het niveau van bepaalde posts op te krikken.
Wat niet wil zeggen dat hier niet eens gelachen mag worden of dat er niet eens gestoefd mag worden met uw winsten, die iedereen gegund zijn (afgunst is mij onbekend).

Hopelijk vinden sommigen dan terug de weg naar deze topic. (of anders mogen ze mij via pm steeds laten weten waar hun analyses wel nog gelezen kunnen worden.)
Ik kan mij totaal niet vinden in jouw stuk en de reactie van de moderator.

1) het gaat er hier heel beschaafd aan toe.
Dat er af en toe wat steken worden uitgedeeld, who cares? Brengt wat leven in de brouwerij.
Willen we echt evolueren naar een maatschappij en forum waar je niets meer mag zeggen tegen elkaar omwille van een handvol tere zieltjes?

2) niets mis met het niveau hier.
Ja, er is sprake van een mix van ervaren en minder ervaren beleggers en een mix van stijlen. Ja, sommige posts zijn soms iets minder relevant voor de neutrale lezer die onbekend is met de historie van bepaalde leden. Maar over het algemeen blijft het niveau hier echt wel mijlenver boven wat je op IEX, beursig, etc. kan vinden hoor. En itt. tot Fintwit of IEX weet je hier ook dat je wellicht zal worden aangesproken op bvb. het feit dat je voorspelling er volledig naast zat, wat net positief is voor het leerproces en het niveau van de thread.

Dat veel (en "steeds meer") "high value" leden zouden wegblijven omdat anderen het topic "bijna gemonopoliseerd" hebben is flauwekul.
Sommige oude leden zijn nu eenmaal minder actief op BeyondGaming dan vroeger. Anderen hebben een beleggerstijl die in de huidige marktomstandigheden gewoon niet rendeert (e.g. Janus in een retard level bull market -> heeft die zelf aangegeven voor alle duidelijkheid, ik geef het graag mee vooraleer ook dit wordt gezien als "op elkaar kappen")
Zonder een handvol erg actieve leden, zou dit forumonderdeel leegbloeden. Dus laten we hen niet ontmoedigen onder het valse voorwendsel dat zij de oorzaak zijn voor de mindere activiteit van andere "high value leden".

Laten we van dit forumonderdeel AUB geen Pol&Soc light maken waar het gebruik van de report-knop meer regel dan uitzondering is, waar mensen om de haverklap warnings krijgen, en waar berichten voor het minste verwijderd worden.
Als je mensen echt wilt wegjagen, moet je zeker die weg opgaan.
Voor mij hoeft het dan alleszins niet meer. En ik spreek als iemand die in de beursthread amper of nooit op anderen kapt.

Laatst bewerkt:
Ieder zijn mening, ik ga echter akkoord met @herc , er is gewoon veel te veel spam in dit topic waar werkelijk niemand iets aan heeft behalve mss het ego van de poster

er is al 1000x gezegd dat er voor TA een aparte topic is, toch wordt die regel dagelijks geschonden, ben het hier ook wat beu aan het worden daardoor: liever 20 posts per dag minder maar die wel on topic zijn en geen glazenbol voorspellingen waar een koers zogezegd de volgende 5 min naartoe zal gaan

Dat gespam, bullshit en ego gepost is er altijd al geweest, spijtig genoeg zijn bepaalde leden selectief blind.

Ze kunnen het verdragen als a het doet maar zitten te zeuren als b het doet.

Een en al hypocriet gedoe.

Als je iemand zijn posts bue bent zet ze op de negeerlijst en dan hoef je ze niet te lezen.

Ieder zijn mening, ik ga echter akkoord met @herc , er is gewoon veel te veel spam in dit topic waar werkelijk niemand iets aan heeft behalve mss het ego van de poster

er is al 1000x gezegd dat er voor TA een aparte topic is, toch wordt die regel dagelijks geschonden, ben het hier ook wat beu aan het worden daardoor: liever 20 posts per dag minder maar die wel on topic zijn en geen glazenbol voorspellingen waar een koers zogezegd de volgende 5 min naartoe zal gaan
Niets met ego te maken… het was jij die in het verleden als eerste de vraag stelde om toegang te krijgen tot mijn glazen bol… vanaf toen ben ik begonnen met het te delen. Allemaal waardevolle targets. Enkel op zoek naar wat meer respect. Bovenstaande post bewijst alvast weer de respectloosheid. Jammer…

Laatst bewerkt:

Volgens hoe ik het hier zie is de beursfeiten topic gewoon een algemene thread waar (helaas voor sommige blijkbaar...) TA wel degelijk deel van uitmaakt. T'is een deel van de beurs, want aangezien er een goed deel in gelooft is het ook een zelfvervullende voorspelling
Gassy zijn posts geven wat inzicht op welke momenten je best instapt. Een goed aandeel wilt niet zeggen dat het goed voor uw portemonee is als ge op het verkeerde moment koopt.

Volgens hoe ik het hier zie is de beursfeiten topic gewoon een algemene thread waar (helaas voor sommige blijkbaar...) TA wel degelijk deel van uitmaakt. T'is een deel van de beurs, want aangezien er een goed deel in gelooft is het ook een zelfvervullende voorspelling
Gassy zijn posts geven wat inzicht op welke momenten je best instapt. Een goed aandeel wilt niet zeggen dat het goed voor uw portemonee is als ge op het verkeerde moment koopt.
Als je het vanuit verschillende invalshoeken kan bekijken, kan je een betere risk-reward inschatting voor jezelf maken. De beurskoers wordt nooit enkel bepaald door een eenzijdige invalshoek. Er komt eveneens ook altijd psychologie bij kijken. Die psychologie is dan weer via TA op een rationele manier weergegeven. Geen enkele invalshoek is onfeilbaar. Vandaar de risk-reward inschatting. Wanneer je verschillende invalshoeken kunt combineren, zie je dikwijls beter wanneer de puzzelstukjes in elkaar vallen.

Laatst bewerkt:
Die psychologie is dan weer via TA op een rationele manier weergegeven.

Om in te kaderen :D
Succes 🖼️.
Hier de correctie die ChatGPT aanbrengt:

✅ "Als je het vanuit verschillende invalshoeken kan bekijken, kan je een betere risk-reward inschatting voor jezelf maken."

Inhoudelijk: Klopt.
→ Verschillende invalshoeken (bv. fundamenteel, technisch, macro-economisch, psychologisch) geven je een breder beeld, waardoor je de potentiële winst (reward) en het risico beter kunt inschatten. Dit is een basisprincipe in goed risicobeheer.

✅ "De beurskoers wordt nooit enkel bepaald door een eenzijdige invalshoek."

→ Prijzen op de beurs komen tot stand door het samenspel van factoren: nieuws, verwachtingen, macrodata, psychologie, liquiditeit, technische niveaus, enzovoort.

✅ "Er komt eveneens ook altijd psychologie bij kijken."

Inhoudelijk: Zeker waar.
→ Psychologie (zoals fear & greed, FOMO, paniekverkopen) is een cruciale drijfveer op korte termijn. De markt is niet puur rationeel.

✅ "Die psychologie is dan weer via TA op een rationele manier weergegeven."

Inhoudelijk: Overwegend waar, maar nuance nodig.
→ Technische analyse (TA) geeft geen directe psychologie weer, maar visualiseert prijs- en volumegegevens die het gedrag van beleggers weerspiegelen.
→ Dus: TA toont indirect psychologische patronen, zoals steun/weerstandsniveaus, trends, of climaxvolumes.

Beter geformuleerd:
"Technische analyse weerspiegelt het gedrag en de psychologie van marktdeelnemers via prijs- en volumepatronen."

✅ "Geen enkele invalshoek is onfeilbaar. Vandaar de risk-reward inschatting."

→ Elke analysemethode heeft zijn beperkingen. Daarom draait beleggen om waarschijnlijkheden, niet zekerheden — en is de verhouding tussen risico en potentiële opbrengst cruciaal.

✅ "Wanneer je verschillende invalshoeken kunt combineren, zie je dikwijls beter wanneer de puzzelstukjes in elkaar vallen."

→ Het combineren van analyses (zogenaamde "confluence") verhoogt de betrouwbaarheid van een scenario. Bijvoorbeeld:

• Fundamenteel goed aandeel
  • Technisch op steun
  • Positief marktsentiment
    → Dan "valt de puzzel samen" en is de kans op succes groter.

Samenvattend:

Je tekst klopt inhoudelijk, maar let op met hoe je TA en psychologie koppelt. Het is niet zo dat TA psychologie “rationeel weergeeft”, maar eerder dat het ons toelaat om het gevolg van psychologie (in prijsactie) te analyseren op een gestructureerde manier.

Laatst bewerkt:
Als een groot deel van de berichten over een specifieke sub-topic gaan, TA in dit geval, dan is een aparte topic hiervoor een logische keuze.
Het is niet omdat bijna niemand in die topic geboeid is dat deze topic ermee bevuild hoeft te worden.

Dit is een approach die over heel het BG forum gehandhaafd wordt, waarom mag Gassy hier dan wel van afwijken? Zet TA gewoon in het TA topic, mensen die erin geloven weten het dan wel te vinden. Ik zal nog eens poging doen anders om consequent elke TA post te reporten, misschien gaat het dan eindelijk eens stoppen hier.

Terug
Bovenaan