Malaise bij Anderlecht

Bornauw: "Eerst coach, dan sportief directeur"

Iets zegt me toch dat dat ook weer niet het beste plan is..
Probleem is dat ze wilde verder doen met stil, maar die ineens weg is waardoor ge niemand meer hebt.

Voor mijn part doen ze het maar rustig aan om de juiste profielen te vinden. Dit seizoen is toch verloren

Probleem is dat ze wilde verder doen met stil, maar die ineens weg is waardoor ge niemand meer hebt.

Voor mijn part doen ze het maar rustig aan om de juiste profielen te vinden. Dit seizoen is toch verloren

Goh ja Still heeft nu qua beslissingen en spelopvatting zeker niet kunnen overtuigen

Een club als Anderlecht moet toch altijd al een shortlist hebben liggen van profielen (en namen) ipv nu 4 richtingen te gelijk op te schieten

Goh ja Still heeft nu qua beslissingen en spelopvatting zeker niet kunnen overtuigen

Een club als Anderlecht moet toch altijd al een shortlist hebben liggen van profielen (en namen) ipv nu 4 richtingen te gelijk op te schieten
Ze zullen dat wel hebben. Maar je mag niet vergeten dat als ze nu 10 kandidaten hebben, er waarschijnlijk 9 afhaken door de malaise. Zelfde met de TD. Wie gaat hier willen inspringen?

In Sjotcast zijn ze ook in vorm:
  • Vincent Mannaert als nieuwe TD (kei strak plan om na een Standard-man nu voor een Club-man te gaan bij paarswit)
  • Bertaccini moeten we nog een kans geven want heeft nog niet de kans gekregen om zich te bewijzen (????)
Ludo Vandewalle mag ook dringend op pensioen
Dat deed op SN3 ook al de ronde wel, geen idee echter als dat op iets gebaseerd is.

Ik herneem even dat stukje uit Humo van december.

Op 16 januari 2025 neemt Anderlecht het in het Lotto Park op tegen Antwerp. Het is de heenwedstrijd in de halve finale van de Belgische beker, Anderlecht wint met 1-0. In de loge van Antwerp-eigenaar Paul Gheysens is het een komen en gaan van schoon volk: Kenneth Bornauw (op dat moment nog de non-sports-CEO van Anderlecht) is erbij, en Vincent Mannaert, die kort voordien in dienst is getreden als sportdirecteur van de voetbalbond. Ook de toenmalige Anderlecht-voorzitter Wouter Vandenhaute loopt even langs.
Die winter heeft de bond het plan opgevat om de thuiswedstrijden van de Rode Duivels in 2025 niet in het Koning Boudewijnstadion te laten plaatsvinden, maar in kleinere Belgische stadions. Ook met Anderlecht lopen er gesprekken: volgens de ene bron gaan die stroef, volgens de andere vlot. Mannaert klampt Bornauw aan en stelt voor om nog diezelfde avond een deal te sluiten.
De vraag overvalt Bornauw. Hij praat geregeld met Peter Willems en Manu Leroy, respectievelijk de CEO en de marketingdirecteur van de KBVB, en hij zegt tegen Mannaert dat het niet het goede moment is, en al helemaal niet de juiste plek. Die heeft daar geen oren naar, hij verheft zijn stem. Bornauw maant hem tot kalmte aan, maar dat heeft een averechts effect: Mannaert wordt alleen maar kwader. Anderlecht-hoofdaandeelhouder Marc Coucke, die erbij is komen staan, heeft genoeg gezien en wandelt weg.
De pijnlijke scène duurt niet lang, maar voor de aanwezigen illustreert ze een bekend fenomeen: Mannaerts opvliegende karakter wanneer hij gedronken heeft. Antwerp-CEO Sven Jaecques belt de chauffeur van Mannaert op en begeleidt hem alvast naar buiten. Voor Mannaert staat het vast: ‘Over my dead body dat we ooit op Anderlecht gaan spelen!’

Ik betwijfel of Bornauw daar nog mee wilt werken.

Jean Kindermans (61) staat dichter dan ooit bij een terugkeer naar RSC Anderlecht. Vorige week zat de Anderlecht-top samen met de huidige jeugdcoördinator van Antwerp om de details van een terugkeer te bespreken

Jean Kindermans (61) staat dichter dan ooit bij een terugkeer naar RSC Anderlecht. Vorige week zat de Anderlecht-top samen met de huidige jeugdcoördinator van Antwerp om de details van een terugkeer te bespreken
Zou toch vreemd zijn, de jeugd breekt volledig door bij ons al is dat niet enkel Kindermans zijn verdienste natuurlijk. Nuja bij ons gaan er ook verhalen de ronde van ontevreden personeel dus waar rook is..

En intussen heeft Coucke nog eens uitgehaald naar wOUTer
Zijn de Anderlecht-supporters eigenlijk blij met Coucke? Oke, hij moest een puinhoop opruimen, maar in die 10 jaar kun je moeilijk vaststellen dat hij uitblinkt in juiste beslissingen te nemen. Ik vraag me af of Anderlecht beter af is met of zonder Coucke

Coucke heeft toch zelf er mee een grotere puinhoop van gemaakt imo, maar voor één of andere blijft hij er met weg komen bij de achterban.

Zijn de Anderlecht-supporters eigenlijk blij met Coucke? Oke, hij moest een puinhoop opruimen, maar in die 10 jaar kun je moeilijk vaststellen dat hij uitblinkt in juiste beslissingen te nemen. Ik vraag me af of Anderlecht beter af is met of zonder Coucke
Gohja, zonder hem was Anderlecht failliet. Heeft zeker fouten gemaakt, absoluut. Maar moet eigenlijk zich met niks meer moeien en alleen zorgen dat er kapitaal is. De rest moet hij aan mensen overlaten die er iets van kennen. Dat is hij zeker niet, vandaar de fouten in het verleden. Maar die kapitaalfouten heeft hij wel zelf recht gezet door de schulden aan hem kwijt te schelden. Met Kompany waren ze echt op de juiste weg. De grootste misstap is het aannemen van WVDH; hij en alleen hij heeft ervoor gezorgd dat we zitten waar we nu zitten.

Zou toch vreemd zijn, de jeugd breekt volledig door bij ons al is dat niet enkel Kindermans zijn verdienste natuurlijk. Nuja bij ons gaan er ook verhalen de ronde van ontevreden personeel dus waar rook is..
Gohja zal niet alleen met Kindermans te maken hebben. Ontevreden personeel bij Antwerp is iets dat je ook in andere diensten hoort. Ik denk ook dat werken voor Gheyssens niet simpel is. Aangezien die de club wilt verkopen ontstaat daar ook onzekerheid voor het personeel, wat ook onvrede geeft

De vraag: wat is het alternatief?
Ondanks de successen was Anderlecht onder VDS een fossiel geworden, dat op randje van financiële instorting balanceerde. Dat moest een keer ontploffen.

De andere kandidaatkopers indertijd waren (jawel) Vandenhaute, Gheysens en een of andere schimmige Rus waar onderzoeken tegen lopen. Gheysens wilde dat ook alleen maar om zijn Eurostadion erdoor te krijgen en zo geweldig loopt het bij Antwerp ook weer niet. En Vandenhaute... achteraf bekeken was dat de zure appel waar de club ooit eens door moest. Hij liep al van in de jaren '90 te roepen dat hij ooit een rol wilde spelen bij Anderlecht. Hem de touwtjes in handen geven is de grote fout van Coucke, maar die had er eerder ook al kunnen komen. En ik had er mij zelf ook in miskeken. Wie had gedacht dat die het zo zou uithangen?

Een eigenaar hoeft in principe het beleid niet te bepalen. Die kan Dreyfus-gewijs zich stil op de achtergrond houden, maar er moet bekwame leiding net eronder zitten. De tijd zal uitwijzen of Verschueren en Bornauw daar de juiste mensen voor zijn maar ik denk niet dat Coucke daar een obstakel voor hoeft te zijn. Hij moet zich natuurlijk niet zelf te veel komen moeien, maar dat beseft hij ook wel nu.

Maar om op uw vraag te antwoorden: velen kunnen hem levend villen, maar anderen zien hem nu niet als het probleem, noch de oplossing.

Gohja, zonder hem was Anderlecht failliet. Heeft zeker fouten gemaakt, absoluut. Maar moet eigenlijk zich met niks meer moeien en alleen zorgen dat er kapitaal is. De rest moet hij aan mensen overlaten die er iets van kennen. Dat is hij zeker niet, vandaar de fouten in het verleden. Maar die kapitaalfouten heeft hij wel zelf recht gezet door de schulden aan hem kwijt te schelden. Met Kompany waren ze echt op de juiste weg. De grootste misstap is het aannemen van WVDH; hij en alleen hij heeft ervoor gezorgd dat we zitten waar we nu zitten.
Gohja, Devroe was toch ook al een serieuze miscast. Dacht eventjes hun werk van in Oostende verder te zetten :laugh:

Nu, een nieuwe trainer zoeken kan toch zo moeilijk niet zijn.

Anderlecht is een ware garantie op een topcarièrre geworden:

Kompany -> Bayern
Riemer -> Deens bondscoach
Hubert -> bij de kampioen/leider in België + CL
Still -> alle matchen bij Anderlecht verloren en toch een transfer naar Engeland

Terug
Bovenaan