Manieren om uw talenkennis op eigen tempo bij te schaven.

nestorius

Well-known member
Crowdfunder FE
Mensen die hier goeie ervaringen hebben met bepaalde opleidingen, zelfstudies of apps om de talenkennis bij te schaven of uit te breiden. Ik heb een eind wat duolingo gebruikt maar ik vind de nasruk daar wat te veel op die ranking liggen ipv het effectieve bijleren.
Persoonlijk ben ik op zoek naar een manier om mijn kennis van het frans (zeker op technisch gebied) te verhogen.

Een Waalse collega met wie je nauw samenwerkt is ook wel een grote hulp, heb ik ervaren. Als je dat niet hebt moet je kijken naar interne opleidingen op je werk of dat extern gaan zoeken bij een CVO ofzo.

Een Franstalig lief is ook handig.

Hoe vaker je Frans moet gebruiken op je werk, des te sterker je erop vooruit gaat. Dat gaat meer helpen dan eenderwelke training. Alleen is opleiding wel noodzakelijk als het grammaticaal correct moet zijn, tenzij je dat nog hebt kunnen onthouden van je schoolcarrière.

Laatst bewerkt:
Duolingo zonder je iets aan te trekken van die ranking vind ik nog wel ok. Ik heb Duolingo veel gebruikt in 2016-2017 en dan nog eens tijdens de zomer van 2022 (andere taal), en dan viel het me op hoe het helemaal vernieuwd was met die rankings om er zo veel meer competitie in te brengen. Persoonlijk werd ik dat ook wel een beetje beu.

Bij Duolingo moet je wel ook de website raadplegen om wat grammaticale achtergrond te kennen als ik het me goed herinner, daarom zou ik toch ook wel een of ander zelfstudieboek aanschaffen. Het welke gaan anderen hier beter weten, Assimil of iets in die aard misschien.

Het consumeren van allerhande media in het Frans zal ook wel sterk helpen.

Een Waalse collega met wie je nauw samenwerkt is ook wel een grote hulp, heb ik ervaren. Als je dat niet hebt moet je kijken naar interne opleidingen op je werk of dat extern gaan zoeken bij een CVO ofzo.

Een Franstalig lief is ook handig.

Hoe vaker je Frans moet gebruiken op je werk, des te sterker je erop vooruit gaat. Dat gaat meer helpen dan eenderwelke training. Alleen is opleiding wel noodzakelijk als het grammaticaal correct moet zijn, tenzij je dat nog hebt kunnen onthouden van je schoolcarrière.
Dat is mijn probleem. Als zelfstandige kom ik bitter weinig in contact met franstaligen. Te weinig om het op die manier te kunnen leren en te veel om te zeggen dat ik het niet zou nodig hebben (hoewel dat laatste misschien wat overdreven is maar ik ben nog van het principe dat een kennis van andere talen een persoonlijke verrijking is).
Ern franstalig lief had ik ook al aan gedacht maar ik mag niet van mijn vrouw.

De manier om een taal te leren (en vertrouwen hebben om die te gebruiken), is om in een situatie te zitten waar je geen andere keuze hebt dan die taal te gebruiken.

Klappen met Fransen die geen Nederlands kunnen bijvoorbeeld.
Als je het woord niet kent in het Frans, dan geraak je wel verder met het west-vlaams dialectwoord :p. Soms gaan ze wel raar kijken. (Cannassière is niet exact hetzelfde in het Frans als in het West-Vlaams. :p)

Technische woordenschat is gewoon documentatie lezen/luisteren in het Frans. Daar kan je niet rond.

De manier om een taal te leren (en vertrouwen hebben om die te gebruiken), is om in een situatie te zitten waar je geen andere keuze hebt dan die taal te gebruiken.

Klappen met Fransen die geen Nederlands kunnen bijvoorbeeld.
Als je het woord niet kent in het Frans, dan geraak je wel verder met het west-vlaams dialectwoord :p. Soms gaan ze wel raar kijken. (Cannassière is niet exact hetzelfde in het Frans als in het West-Vlaams. :p)

Technische woordenschat is gewoon documentatie lezen/luisteren in het Frans. Daar kan je niet rond.
Technisch jargon is inderdaad blokken, maar een taalbad is inderdaad ook een goed alternatief. Als je heel sociaal bent kan je eens een week gaan pintelieren in Luik en dan zal je Franse taalkennis wel een stuk beter zijn.

Mensen die hier goeie ervaringen hebben met bepaalde opleidingen, zelfstudies of apps om de talenkennis bij te schaven of uit te breiden. Ik heb een eind wat duolingo gebruikt maar ik vind de nasruk daar wat te veel op die ranking liggen ipv het effectieve bijleren.
Persoonlijk ben ik op zoek naar een manier om mijn kennis van het frans (zeker op technisch gebied) te verhogen.
Het hangt er vanaf wat je precies wilt doen, zou ik zeggen.

Ik heb het hier al eens aangehaald, maar ondertussen heb ik wel redelijk wat ervaring met Duolingo, dus op dat vlak kan ik die vorige post van mij wat updaten. Ik deel je mening :) Het is érg gericht op de gamification, en voor de gewone gebruiker die al niet noodzakelijk veel heeft met die taal -of gewoon met taal in het algemeen- wordt het snel een hoop voorbeelden van een bepaalde regel zonder dat die regel ooit vermeld of uitgelegd wordt.

Ik blijf nog altijd grote fan van Memrise, dat zit heel goed in elkaar. En van Assimil, dat eigenlijk op dezelfde manier werkt. Herhaling, en dan stilletjes op bijbouwen. Zij zijn echter 100% betalend geworden ipv 100% gratis, dus of ze veel veranderd zijn, kan ik niet zeggen. Bij Assimil kun je boekjes van A1 tot C2, en als je bij het begin begint, gaat het best vlot.

Andere tips zijn podcasts. Het is altijd zoeken naar eentje die bij je huidige niveau past, maar de Coffee Break X, met de taal die je wilt op de plaats van de X, vind ik handige en hapklare stukjes. Ik ben een grammaticanerd, dus ik ben geen referentie, maar ik vind dat ze ook daar zeker niet te technisch worden.

En ik weet dat het onnozel klinkt. Maar kinderboeken zijn een héél goeie manier om snel vloeiender te worden in de taal. Als je sneller Frans wil 'denken', pak je Le Petit Prince om te lezen, of zo. Zolang je erin blijft, groeit je bedrijvigheid in de taal ook. Gewoon "praat met mensen" is natuurlijk heel goed, maar praktisch ook het moeilijkste. En niet noodzakelijk de beste bodem om vanaf (quasi) nul te beginnen.

Je kunt het ook ietsjes anders doen, en bijvoorbeeld een paar grammaticaboeken kopen, en die combineren met je Duolingo. Een Bescherelle, een Mots Courants en een Nouvelle Grammaire Française (al is die laatste misschien een beetje té), bijvoorbeeld.

Ik ben met Duolingo bezig momenteel maar voor zo regels te snappen, grijp ik naar chatgpt om mij het uit te leggen want dat ontbreekt wel.

Vroeger gamede ik met franse spelers en dan leer je ook makkelijker.. Wel veel jongeren/gsm taal natuurlijk: mdr, ptdr, ntm

Ik ben met Duolingo bezig momenteel maar voor zo regels te snappen, grijp ik naar chatgpt om mij het uit te leggen want dat ontbreekt wel.
Staan die niet op de website? Maar dat bedoelde ik dus, ik heb Duolingo altijd gebruikt nadat ik al een ok niveau had met avondlessen, en zonder dat zou ik enkel met die app geen idee hebben van de achterliggende regels.

Hier combinatie van Babbel en Duolingo. Al een streak van 650 dagen in Italiaans maar heb via Duolingo niet echt het gevoel dat ik echt leer om het te spreken.

Staan die niet op de website? Maar dat bedoelde ik dus, ik heb Duolingo altijd gebruikt nadat ik al een ok niveau had met avondlessen, en zonder dat zou ik enkel met die app geen idee hebben van de achterliggende regels.
Je kan normaal per unit / stuk wel de grammaticale regels bekijken.

Ja maar kga niet op hun website gaan zien ze 😄 als ik fout maak, wil ik zien waarom in de app

En ook kut als ge drie keer na elkaar hetzelfde woord moet invullen maar andere zin lol.. heb wel voor frans gekozen als “ik kan basis gesprekken” maar mss was dat te makkelijk

Zowel op de website als op de app kun je die documentatie inkijken, maar ik denk dat echt heel weinig mensen dat doen. En in hun gamification brengt het ook niks op. Wat ik wel erg jammer vind.

Ja maar kga niet op hun website gaan zien ze 😄 als ik fout maak, wil ik zien waarom in de app

En ook kut als ge drie keer na elkaar hetzelfde woord moet invullen maar andere zin lol.. heb wel voor frans gekozen als “ik kan basis gesprekken” maar mss was dat te makkelijk
Kan dus ook op de app, zoals ik zei. Bovenaan de les, waar "section X, unit Y" staat, helemaal rechts staat een ringmap/boekje. Die legt de regels van die les uit.

Je kunt ook vragen om je niveau te personaliseren, door nu in die "section X, unit Y" zelf te klikken, geloof ik. En dan naar onderen te gaan.

Nee, ik zweer dat ik geen geld krijg per gebruiker :D

Zowel op de website als op de app kun je die documentatie inkijken, maar ik denk dat echt heel weinig mensen dat doen. En in hun gamification brengt het ook niks op. Wat ik wel erg jammer vind.

Kan dus ook op de app, zoals ik zei. Bovenaan de les, waar "section X, unit Y" staat, helemaal rechts staat een ringmap/boekje. Die legt de regels van die les uit.

Je kunt ook vragen om je niveau te personaliseren, door nu in die "section X, unit Y" zelf te klikken, geloof ik. En dan naar onderen te gaan.

Nee, ik zweer dat ik geen geld krijg per gebruiker :D
Heb net is gekeken maar er staan enkel wat zinnen in die ringmap

Heb net is gekeken maar er staan enkel wat zinnen in die ringmap
Dat hangt van je les af. De onderlijnde woordjes in je lessen staan daar uitgelegd, maar bij de mijne over tijden:

IMG_3294.png

Bekijk Franstalige youtubefilmpjes over technische zaken en zet de ondertiteling in het Frans. Zo leer je snel bij.
Ik kijk persoonlijk graag naar docu's op Netflix in het Frans. En op youtube kijk ik soms naar het kanaal Brut. Dat zijn korte video's over actuele onderwerpen.

Jacquie et michel!

Of naar brussel/franstalige omgeving verhuizen. Een taal master je door je onder te dompelen.

Of naar brussel/franstalige omgeving verhuizen. Een taal master je door je onder te dompelen.
Volledig akkoord, maar ik vermoed dat de gemiddelde persoon die zo'n vragen stelt dat wil kunnen voor professionele doeleinden, eens op reis te gaan, etc. Daarvoor heel je leven omgooien is niet echt realistisch.

Persoonlijk voorbeeld: ik heb jaren Russisch gedaan in avondschool. Mijn niveau was op de duur goed genoeg om mijn plan te trekken in Moskou, maar zodra ik met die lessen stopte en er me minder mee bezig hield zakte mijn niveau peilsnel. Nu vrees ik dat een eenvoudige converstatie al amper lukt. Even naar Rusland verhuizen zat er niet in. Tot voor de geboorte van mijn dochter volgde ik dan Spaans, meer omdat ik het noodzakelijk vond met mijn schoonfamilie te communiceren (de taal zelf zegt me veel minder dan Slavische talen). Hier heb ik de oplossing thuis lopen: ik zou met mijn vrouw kunnen praten. Maar daar zit je zo vast in je gewoontes dat bij de minste twijfel je toch weer Engels praat.

Zou het misschien een idee zijn om hier een subforum te openen met topics waarin je in een bepaalde taal moet schrijven, en je vragen over die taal kunt stellen? Ik denk dat er heel wat verschillende sprekers zullen zijn.

Terug
Bovenaan