Mensen die hier goeie ervaringen hebben met bepaalde opleidingen, zelfstudies of apps om de talenkennis bij te schaven of uit te breiden. Ik heb een eind wat duolingo gebruikt maar ik vind de nasruk daar wat te veel op die ranking liggen ipv het effectieve bijleren.
Persoonlijk ben ik op zoek naar een manier om mijn kennis van het frans (zeker op technisch gebied) te verhogen.
Het hangt er vanaf wat je precies wilt doen, zou ik zeggen.
Ik heb wat meer bekeken rond talen, en er zijn wel wat interessante zaken. Ik denk bijvoorbeeld dat Spaans ook wel nuttig kan zijn voor ons omdat het toch niet alleen de taal van Spanje is, maar ook van grote delen in Latijns-Amerika, dus als je daar ooit zin hebt om daar naartoe te gaan lijkt...
www.beyondgaming.be
Ik heb het hier al eens aangehaald, maar ondertussen heb ik wel redelijk wat ervaring met Duolingo, dus op dat vlak kan ik die vorige post van mij wat updaten. Ik deel je mening

Het is érg gericht op de gamification, en voor de gewone gebruiker die al niet noodzakelijk veel heeft met die taal -of gewoon met taal in het algemeen- wordt het snel een hoop voorbeelden van een bepaalde regel zonder dat die regel ooit vermeld of uitgelegd wordt.
Ik blijf nog altijd grote fan van Memrise, dat zit heel goed in elkaar. En van Assimil, dat eigenlijk op dezelfde manier werkt. Herhaling, en dan stilletjes op bijbouwen. Zij zijn echter 100% betalend geworden ipv 100% gratis, dus of ze veel veranderd zijn, kan ik niet zeggen. Bij Assimil kun je boekjes van A1 tot C2, en als je bij het begin begint, gaat het best vlot.
Andere tips zijn podcasts. Het is altijd zoeken naar eentje die bij je huidige niveau past, maar de Coffee Break X, met de taal die je wilt op de plaats van de X, vind ik handige en hapklare stukjes. Ik ben een grammaticanerd, dus ik ben geen referentie, maar ik vind dat ze ook daar zeker niet te technisch worden.
En ik weet dat het onnozel klinkt. Maar kinderboeken zijn een héél goeie manier om snel vloeiender te worden in de taal. Als je sneller Frans wil 'denken', pak je Le Petit Prince om te lezen, of zo. Zolang je erin blijft, groeit je bedrijvigheid in de taal ook. Gewoon "praat met mensen" is natuurlijk heel goed, maar praktisch ook het moeilijkste. En niet noodzakelijk de beste bodem om vanaf (quasi) nul te beginnen.
Je kunt het ook ietsjes anders doen, en bijvoorbeeld een paar grammaticaboeken kopen, en die combineren met je Duolingo. Een Bescherelle, een Mots Courants en een Nouvelle Grammaire Française (al is die laatste misschien een beetje té), bijvoorbeeld.