Manieren om uw talenkennis op eigen tempo bij te schaven.

Zou het misschien een idee zijn om hier een subforum te openen met topics waarin je in een bepaalde taal moet schrijven, en je vragen over die taal kunt stellen? Ik denk dat er heel wat verschillende sprekers zullen zijn.
Ik zeg geen nee maar ik vrees wel dat zoiets weinig activiteit gaat kennen. Het is ook denk ik iets waar je een voor de meeste talen toch geen grote groep gebruikers gaat hebben, met dan nog mogelijke niveauverschillen. Een discussie is niet eenvoudig als de ene bij wijze van spreken een A2-niveau bezit en de ander een native speaker is.

Specifiek voor @nestorius heb je de Waalse tegenhanger van dit forum: https://www.gamerz.be/

Laatst bewerkt:
Het hangt er vanaf wat je precies wilt doen, zou ik zeggen.

Ik heb het hier al eens aangehaald, maar ondertussen heb ik wel redelijk wat ervaring met Duolingo, dus op dat vlak kan ik die vorige post van mij wat updaten. Ik deel je mening :) Het is érg gericht op de gamification, en voor de gewone gebruiker die al niet noodzakelijk veel heeft met die taal -of gewoon met taal in het algemeen- wordt het snel een hoop voorbeelden van een bepaalde regel zonder dat die regel ooit vermeld of uitgelegd wordt.

Ik blijf nog altijd grote fan van Memrise, dat zit heel goed in elkaar. En van Assimil, dat eigenlijk op dezelfde manier werkt. Herhaling, en dan stilletjes op bijbouwen. Zij zijn echter 100% betalend geworden ipv 100% gratis, dus of ze veel veranderd zijn, kan ik niet zeggen. Bij Assimil kun je boekjes van A1 tot C2, en als je bij het begin begint, gaat het best vlot.

Andere tips zijn podcasts. Het is altijd zoeken naar eentje die bij je huidige niveau past, maar de Coffee Break X, met de taal die je wilt op de plaats van de X, vind ik handige en hapklare stukjes. Ik ben een grammaticanerd, dus ik ben geen referentie, maar ik vind dat ze ook daar zeker niet te technisch worden.

En ik weet dat het onnozel klinkt. Maar kinderboeken zijn een héél goeie manier om snel vloeiender te worden in de taal. Als je sneller Frans wil 'denken', pak je Le Petit Prince om te lezen, of zo. Zolang je erin blijft, groeit je bedrijvigheid in de taal ook. Gewoon "praat met mensen" is natuurlijk heel goed, maar praktisch ook het moeilijkste. En niet noodzakelijk de beste bodem om vanaf (quasi) nul te beginnen.

Je kunt het ook ietsjes anders doen, en bijvoorbeeld een paar grammaticaboeken kopen, en die combineren met je Duolingo. Een Bescherelle, een Mots Courants en een Nouvelle Grammaire Française (al is die laatste misschien een beetje té), bijvoorbeeld.
Als je nu echt moest kiezen tussen memrise of assimil. Welke zou je dan kiezen?

Mijn vriendin is met haar Frans op zo'n 2 jaar tijd van amateur naar tamelijk vlot gegaan. Zij is begonnen met rustig doorheen de vakantie door de basiscursussen die ze hier in toegepaste taalkunde gebruiken te bladeren. En dan sinds een jaartje ongeveer zijn we begonnen met tegen elkaar geregeld Frans te praten, en dan over steeds complexere onderwerpen. Qua spontaniteit en woordenschat is er nog wat werk, maar haar grammatica is zelfs regelmatig al beter dan die van mij terwijl ik in die taal ben opgegroeid. :ROFLMAO:

Eerst een stevige theoretische basis opbouwen en dan al doende spontaniteit 'kweken' lijkt me gouden manier.

Zou het misschien een idee zijn om hier een subforum te openen met topics waarin je in een bepaalde taal moet schrijven, en je vragen over die taal kunt stellen? Ik denk dat er heel wat verschillende sprekers zullen zijn.

Denk dat er toch niet veel mensen hier rondlopen die behalve in het Nederlands en Engels ietwat vlot zijn in een andere taal... Misschien Frans ja, maar welke taal nog wil je meer dan 3 en een paardenkop op dat subforum zien posten.

Zelf ben ik fan van Busuu. Een nog vrij onbekende app en helaas nog steeds niet volledig vrij van bugs, maar veel beter dan Duolingo imo. Je kan ook andere mensen verbeteren die Nederlands aan het leren zijn, wat toch wel motiverend is om te doen.

Babbel live ! Je kan 2 gratis proeflessen doen. Hier kan je goedkoop (goede aanbiedingen via mail na gratis aanmelden) online lessen volgen wanneer het past en zo echt in interactie gaan met natives.

Clozemaster is ook een interessante app. Basically een oneindig aantal zinnetjes waarin een woord ontbreekt en je het via multiple choice of zelf typend invult. Voordeel is dat je woorden in context leert en je taalgevoel aanscherpt. Spaced repetition learning maakt het best effectief. Gratis, met premium opties.

Verder is "comprehensible input" een interessante term om op te zoeken. Voor spaans heb ik dreaming spanish gebruikt die deze methode gebruikt, er zullen ook wel alternatieven voor Frans zijn.

Noemand die chatgpt 4o gebruikt als taalleraar eigenlijk? Gewoon scenario opzetten… e.g. “Je bent een taalkunde leraar Duits met 25 jaar ervaring, ik kom in het museum en wil tickets kopen, jij simuleert een conversatie met mij in hetDuits en zorgt ervoor dat de conversatie gaande blijft via interessante vragen en weetjes” en dan gaan met de banaan.

Heb nog wel niet gevonden hoe je de ai consistent uw eigen grammatica kunt laten verbeteren, soms doet ze het wel maar niet 100%.

Noemand die chatgpt 4o gebruikt als taalleraar eigenlijk? Gewoon scenario opzetten… e.g. “Je bent een taalkunde leraar Duits met 25 jaar ervaring, ik kom in het museum en wil tickets kopen, jij simuleert een conversatie met mij in hetDuits en zorgt ervoor dat de conversatie gaande blijft via interessante vragen en weetjes” en dan gaan met de banaan.

Heb nog wel niet gevonden hoe je de ai consistent uw eigen grammatica kunt laten verbeteren, soms doet ze het wel maar niet 100%.
Ja, ik gebruik ChatGPT nu en dan als taalcoach, op twee manieren:
  • Aanleren nieuwe grammatica, dan interageer ik met de chat over een concreet onderdeel (bijv. oefenen op voornaamwoorden in het Portugees), achteraf heeft die ook oefeningen etc
  • Gewoon gesprekjes voeren, waarbij ik vraag om op vervoegingen enz te letten
Voordeel is de flexibiliteit in antwoorden. De tool herkent een heel breed gamma aan types antwoorden (bijv. "wat is hoofdstad van Argentinië?" antwoord "B-A", chatGPT: correct)
Nadeel: de tool maakt geregeld fouten. Ik merk dan de overduidelijke fouten op ("ben je zeker dat dat het juiste antwoord is"? "a ja sorry hierbij juiste antwoord") maar de minder evidente fouten mis ik dan natuurlijk.

Ik ga nu sinds september naar de Franse avondles, eerste jaar. Leuk

Om me wat thuis bij te scholen, probeerde ik Duolingo maar ze pushen u toch constant naar de betaalde versie? Ik had zoveel goeds gehoord maar vind het maar mindere app… alternatieven?

Ik ga nu sinds september naar de Franse avondles, eerste jaar. Leuk

Om me wat thuis bij te scholen, probeerde ik Duolingo maar ze pushen u toch constant naar de betaalde versie? Ik had zoveel goeds gehoord maar vind het maar mindere app… alternatieven?
De app is veel verslechterd doorheen de tijd, vroeger was die gratis en kon je 'zoveel' oefenen als je wou. Nu willen ze echt naar een subscription model gaan en is de kwaliteit van de content ook slechter (automatisch via AI voor sommige opleidingen).

De app is veel verslechterd doorheen de tijd, vroeger was die gratis en kon je 'zoveel' oefenen als je wou. Nu willen ze echt naar een subscription model gaan en is de kwaliteit van de content ook slechter (automatisch via AI voor sommige opleidingen).
idd, een namiddag 'studeren' via de app en oefeningen maken lukt dus niet, na x aantal oefeningen kan je niets meer doen. Batterij die op is en ze vragen telkens om te betalen

idd, een namiddag 'studeren' via de app en oefeningen maken lukt dus niet, na x aantal oefeningen kan je niets meer doen. Batterij die op is en ze vragen telkens om te betalen
Deze zomer nog eens gebruikt en ja, ze willen je naar de betalende versie krijgen, maar het is als je weinig fouten maakt toch nog altijd mogelijk om zowat te blijven verdergaan? En de kans is groot dat je vrij snel een week lang een trial krijgt voor de betalende versie, waarop je dan een week lang geen limiet hebt. De enige kloterij is altij maar die reclame die er de vaart wat uithaalt.
Misschien is het niet bij elke taal zo, maar ik kon toch makkelijk een aantal lessen doen per dag, wat me meer de bedoeling lijkt dan een namiddag specifiek studeren (dat lijkt me effectief handiger in combinatie met avondschool).

Een vriend van me heeft de betalende versie en die was positief over die AI-conversaties.

Deze zomer nog eens gebruikt en ja, ze willen je naar de betalende versie krijgen, maar het is als je weinig fouten maakt toch nog altijd mogelijk om zowat te blijven verdergaan? En de kans is groot dat je vrij snel een week lang een trial krijgt voor de betalende versie, waarop je dan een week lang geen limiet hebt. De enige kloterij is altij maar die reclame die er de vaart wat uithaalt.
Misschien is het niet bij elke taal zo, maar ik kon toch makkelijk een aantal lessen doen per dag, wat me meer de bedoeling lijkt dan een namiddag specifiek studeren (dat lijkt me effectief handiger in combinatie met avondschool).

Een vriend van me heeft de betalende versie en die was positief over die AI-conversaties.
Hoeveel kost eigenlijk een abo? 12€ maand ?

Wat ik ook mis in Duolingo, oftewel zie ik het niet staan: soort samenvatting van de les, desnoods om af te drukken.
Ik heb wel mijn cursus van de avondschool en oefeningen via daar, evenals samenvattingen die ik maak, maar ik mis een soort cursus van hun.

Hoeveel kost eigenlijk een abo? 12€ maand ?

Wat ik ook mis in Duolingo, oftewel zie ik het niet staan: soort samenvatting van de les, desnoods om af te drukken.
Ik heb wel mijn cursus van de avondschool en oefeningen via daar, evenals samenvattingen die ik maak, maar ik mis een soort cursus van hun.
Vroeger stond dat op de website. Is er nu ook geen knop ergens die een korte samenvatting geeft?

Duolingo had me initieel geholpen voor mijn eerste vervoegingen en woordjes in het Spaans. Maar na een maand of 5 begon het dik mijn kloten uit te hangen en had ik het gevoel dat ik niets meer bijleerde... en teveel kinderachtige gezever ook. Nu enige tijd naar verhaaltjes aan het luisteren in context
Ik heb er veel van geleerd

Ver weg blijven van zo'n apps als duolingo. Zoek u via YT gewoon een aantal leerkrachten op die in die taal videolessen aanbieden. Elke paar dagen een grammaticale video bv, afgewisseld met wat fun video's.
Start met op Netflix & co ondertitels in de desbetreffende taal te zetten, en probeer wat simpele boekjes te lezen. Zeker als het Frans betreft, kan je veel gekende kinderboeken oppikken in het Frans en zo met vertrouwde materie nieuwe woordjes en zinsstructuren leren.

Terug
Bovenaan