Mannelijke discriminatie/nadelen in onze samenleving

De voorbije decennia is er heel wat bewogen op vlak van emancipatie voor de vrouw, zowel op seksueel vlak, als professioneel vlak, als 'individualistisch' vlak, ... en gelukkig maar, want dat was broodnodig. En ook voor vrouwen zijn we er nog lang niet.

Ik denk dat er voor mannen ook wel nood is aan een evolutie. Alleen vrees ik niet dat dit het moment is. De (witte) man heeft nu wel vaker de 'bonen gefret' tegenwoordig, dus het ligt moeilijk om nu op de barricades te gaan staan. Daarnaast leeft heel hard de perceptie dat (witte) mannen het véél makkelijker hebben, dus ja 'wat hebben wij nu te klagen'... Alleen zijn heel veel mannen nu ook eenmaal niet zo stoer, zijn ze wél onzeker, zijn ze wél gevoelig, worstelen ze ook vaak met zichzelf of hebben ze het ook moeilijk om hun rol te vinden...

Veel van de problemen die mannen nog hebben (zowel op seksueel vlak, professioneel vlak, emotioneel vlak, ...) worden helaas ook wel mee in stand gehouden door mannen zelf (iets wat we bij vrouwen ook wel eens zien).

Het beeld van de stoere alfa-man, die in het slechtste geval ook nog eens weinig respect heeft voor vrouwen, minderheidsgroepen, ..., dekt natuurlijk niet de lading voor allemaal, maar dat beeld haalt helaas wel de bovenhand.

Bepaalde figuren (Of het nu een Dutroux is, of een Trump of een Weinstein, of ...) verkloten het nu eenmaal ook voor de rest. Eerlijk is eerlijk, de grote rampen en drama's in de geschiedenis zijn nu eenmaal ook toe te wijzen aan mannen...

Ik wil het ook niet dramatiseren. De reden dat wij 'laatst aan de beurt zijn' is natuurlijk ook omdat bij andere groepen de situatie veel schrijnender was (en heelaas vaak ook nog is).

Wel dat is nu net het probleem.
Er wordt gefocust op een heel kleine minderheid mannen die bovenaan staan maar voor elk van dat soort mannen zijn er miljoenen die onderaan de ladder staan.

Dat is ook net hetgeen we proberen vermijden in deze samenleving dacht ik. Dat enkele rotte appels het beeld bepalen voor de grote meerderheid die zich wel gedraagt.
Wel, dat ontbreekt.

Dankzij de media ben ik nochtans van al die zaken reeds op de hoogte. Ik ga zeker akkoord dat partnergeweld veroordeeld moet worden. Elke normale mens vermoed ik. Toch ga je hier weer wat te ver imo door kalimero gewijs te suggereren dat vrouwen minder gediscrimineerd worden en wij mannen eigenlijk de echte slachtoffers zijn die tot 2e rangsburger achtergesteld worden. We zijn nog maar net vanonder onze patriarchaal georganiseerde maatschappij aan het uitkruipen.

Ook nog een opmerking; Die jobs waar we "bij bosjes op de werkvloer sterven" zijn jobs waar vrouwen moeilijk binnengeraken. Ik werk ook op een industriële site met meer dan 5000 werknemers en hier werkt momenteel geen enkele vrouw. Als er al een vrouw begint wordt ze tamelijk snel weg gepest omdat onder 5000 mannen er sowieso een hoop kinderlijke debielen zitten die hun lockers bekladden en er zelfs in klaarkomen.

In man gedomineerde beroepen is het als vrouw zeer moeilijk om door te breken. Dit speelt overigens ook in vrouw gedomineerde beroepen maar die verdienen over het algemeen een stuk minder waardoor we als man een stuk minder staan te springen om daar in te beginnen.

Ik wil onze problemen zeker niet minimaliseren want zoals jij en Archaos terecht aanhaalt lijden ook wij onder heel wat socio-maatschappelijke kwesties en daar moeten we zeker aan blijven werken maar dat doen we dan beter door die problemen aan te pakken dan te klagen over dat vrouwen issues in vergelijking te veel aandacht krijgen. Het is beter een positieve campagne te voeren voor je eigen issues dan een negatieve campagne tegen de issues van een ander.
Dus voor die industriële man gedomineerde beroepen komen vrouwen er niet bij vanwege pestgedrag door mannen en in de vrouw gedomineerde beroepen komen mannen niet omdat er teweinig verdiend wordt ?

Ik zie op facebook toch meer dan de helft lachende mannetjes.
Dat zegt iets over de houding van de bevolking tov mannen, al is het natuurlijk niet representatief.
Mja, even terzijde maar dat is ook weer makkelijk gedaan op fb zonder daar verder over na te denken hé. Als er morgen een of andere celebrity sterft, of een zwaar schandaal uitbreekt, heb je ook altijd zo van die plezante mensen die dat "grappig" vinden. Ander voorbeeld: elk bericht over de aankomende economische crisis of verarming van de hele bevolking: LOL.
Maar ik vind dat we als maatschappij gewoon veel te weinig stilstaan bij die dubbele standaard waarbij als man op vele vlakken gewoon een 2de rangs burger zijn.
Met het stuk in het vet ben ik akkoord, een ander mooi voorbeeld is de hele discussie over het schoonheidsideaal waar men (o.a. vanuit Hollywood) lijkt te beseffen dat vrouwen niet allemaal extreem mager met grote borsten en heupen kunnen zijn, terwijl we wel nog altijd voor mannen veelal lijken vast te houden aan extreem gespierd zijn met laag vetpercentage.

Maar dat maakt mannen geen tweederangsburger hé. Ik denk dat je daar gewoon ziet wat je bij al die "topics" tegenkomt: een groep heeft jarenlang 2de viool gespeeld, en dat probeert met nu recht te zetten, waardoor men wat minder oog heeft voor wie jarenlang op de eerste plaats stond.
En IMHO is dat ook deels waarom er bij "mannenproblemen" weinig wordt stilgestaan, omdat je dan al snel in van die "red pill" middens terecht komt waar mannen zich heel hard in de slachtofferrol wentelen en hun frustraties willen uitwerken op o.a. vrouwen.

Wel dat is nu net het probleem.
Er wordt gefocust op een heel kleine minderheid mannen die bovenaan staan maar voor elk van dat soort mannen zijn er miljoenen die onderaan de ladder staan.
Dat is toch ook altijd zo, dat de aandacht gaat naar wie in de media komt/beroemd is/berucht is? Daarnet nog op de radio: een Belgisch-Iraanse theatermaakster die haar beklag deed over bepaalde feministische organisaties, en organisaties zoals BLM, omdat die nu grotendeels zwijgen over de protesten in Iran.

Laatst bewerkt:
Ik wil onze problemen zeker niet minimaliseren want zoals jij en Archaos terecht aanhaalt lijden ook wij onder heel wat socio-maatschappelijke kwesties en daar moeten we zeker aan blijven werken maar dat doen we dan beter door die problemen aan te pakken dan te klagen over dat vrouwen issues in vergelijking te veel aandacht krijgen. Het is beter een positieve campagne te voeren voor je eigen issues dan een negatieve campagne tegen de issues van een ander.
Sorry dat ik u 2 keer quote, i kinda fucked up ^^

Dit gedeelte ben ik zeker mee akkoord.

Maar positieve campagne kan je moeilijk voeren als je niet serieus genomen wordt op die topics.

Bedoel je dan dat mannen afgestraft worden als ze dan eindelijk hun emoties tonen of ... ?
Jep. Ik denk dat de meeste mannen toch nog steeds als 'sterk' willen gezien worden en dus liefst zo weinig mogelijk zwakte willen vertonen. Ik vind eigenlijk wat hierboven gezegd is heel goed. Er kan/moet ruimte zijn om de problemen van mannen (zoals de zelfmoordcijfers) aan te kaarten en het er over te hebben, en dat gebeurt m.i. ook. Ik zie toch geregeld een artikel over het onderwerp verschijnen in de gazetten, maar dat kunt ge zeggen zonder de problemen van vrouwen er bij te betrekken, of zonder die problemen tegen elkaar te gaan opmeten.

Tja, fouten gebeuren dat kan.
Maar ik vind het hallucinant hoe vaak de keuze is om bij elke hint van genderongelijkheid tav vrouwen (daarom de referentie naar de VRT topverdieners en Siska Schoeters die overal mag opdraven) vaak een langdurig en uitgebreid platform te geven.
Maar dit omgekeerd amper gebeurt.
Ik zie zo vaak artikels verschijnen over de paygap (vaak met weinig nuance), maar de artikels over male suicide, dodelijke werkongevallen,... dat is quasi onbestaande.

Er wordt gewoon veel te weinig aandacht voor dit soort problemen gegeven zeker in verhouding met vrouwenproblematieken.
Ik denk dat de verhouding best wel nog ok zit. Vroeger was daar totaal geen aandacht over, maar momenteel wel. Niet zoveel zoals bij vrouwen, omdat het aantal daar ook een héél stuk groter is. Vandaag nog een rechtzaak dat iemand ontslagen werd omdat ze een vrouw is. Dat kom je bij mannen niet veel tegen (en ja, er rust nog een taboe op, maar zelfs daarmee rekeninghoudend)

Jep. Ik denk dat de meeste mannen toch nog steeds als 'sterk' willen gezien worden en dus liefst zo weinig mogelijk zwakte willen vertonen.
En is er volgens jou de mogelijkheid dat dit ook door vrouwen in de hand gewerkt wordt omdat ze graag een macho guy willen hebben ?

Dus voor die industriële man gedomineerde beroepen komen vrouwen er niet bij vanwege pestgedrag door mannen en in de vrouw gedomineerde beroepen komen mannen niet omdat er teweinig verdiend wordt ?
Mocht de wereld zo simpel zijn dat er altijd maar 1 oorzaak is...

Nee ik zeg net dat dit in vrouw gedomineerde beroepen evengoed speelt. Als enige mannelijke verpleger in een afdeling van vrouwen kan je evengoed seksueel ongewenst gedrag ervaren of buitengepest worden. Beroepen die nog te vaak als "vrouwelijk" gezien worden; verpleger, kapper, kuisploeg, ... zijn ondertussen al een stuk egaler dan bijvoorbeeld industrie of management dus daarin boeken we sneller vooruitgang.

Van mannen uit is er minder interesse vrouw gedomineerde jobs op te nemen, deels omdat we gemakkelijker in beter betaalde jobs kunnen beginnen en deels omdat we er zelf nog altijd te hard dat stigma van "vrouwenjob" over gooien. Iets wat natuurlijk evengoed voor vrouwen speelt omdat industrie en STEM jobs vaker als mannelijk gepercipieerd worden waardoor ook voor hen daar een zeker stigma over hangt.

Het is vooral het loon verschil en prestige wat er voor zorgt dat je vrouwenbewegingen wel zal zien strijden voor betere jobs daar waar je niet snel mannen op de barricade zal zien springen om wc man te kunnen te worden.

Jep. Ik denk dat de meeste mannen toch nog steeds als 'sterk' willen gezien worden en dus liefst zo weinig mogelijk zwakte willen vertonen.
En is er volgens jou de mogelijkheid dat dit ook door vrouwen in de hand gewerkt wordt omdat ze graag een macho guy willen hebben ?

Ik heb nu echt wel de indruk dat heel veel vrouwen nog het liefst van al een man hebben die gewoon is hoe hij is en die matcht met hoe zij zijn. Er zullen er zeker zijn die graag macho's hebben, net zoals er mannen zijn die graag vrouwen hebben die zo veel mogelijk hun mond houden en gewoon mooi staan te wezen, om het simpel te zeggen, maar die 'extremen' ga je altijd hebben.

Ik heb echter wel de indruk dat dat 'mannen moeten stoer zijn' idee vooral in stand wordt gehouden door mannen zelf. Dat idee dat vrouwen in het algemeen graag zo'n alfaman hebben is toch iets dat vooral leeft onder van die pickup artist aanhangers, incels, en andere groeperingen denk ik*. Er zijn echt wel meer dan genoeg vrouwen die 'een lieveke' willen, of iemand die gewoon zichzelf is zonder zich stoerder voor te doen dan hij is.

Ik kan het aantal vrouwen dat lacht met een huilende man bijvoorbeeld op een hand tellen, terwijl ik telkens er een man huilt op televisie of bij een sportwedstrijd of al van dat veel vaker van mannen hoor 'hahahaha wat een mietje'.

Dat zie je toch ook op sportclubs, aan de toog, op social media, ... Dat het vooral mannen zijn die dat in stand houden. Om ter stoerst. Ik zie maar heel weinig vrouwen zeggen dat hun ideale man een gespierde alfa is die inbrekers op hun bek slaat en zelf zijn beesten slacht om te eten, om het ietwat karikaturaal te stellen.

*Daarmee bedoel ik niet dat alle mannen die dat denken incels zijn of weet ik veel. Ik vel ook geen waardeoordeel. Ik zit zelf in een sportclub, ik zit zelf aan de toog, ...

Er bestaan nog heel veel vrouwen die nog steeds een 'echte vent' willen ja. Die groeien natuurlijk ook op in een maatschappij waarbij bepaalde dingen geidealiseerd worden. Er zijn genoeg mensen die zich ook gewoon goed voelen bij die rolverdelingen en op zich is daar niks mis mee, maar het moet gewoon langs de andere kant ook heel normaal kunnen zijn om daar niet aan te conformeren, en dus een gevoelige man te zijn, of een daadkrachtige vrouw met een mening, zonder scheef bekeken te worden, en het is voor alle duidelijkheid toch nog vooral aan die kant van het verhaal dat m.i. de echte moeilijkheden zitten.

Ik heb nu echt wel de indruk dat heel veel vrouwen nog het liefst van al een man hebben die gewoon is hoe hij is en die matcht met hoe zij zijn. Er zullen er zeker zijn die graag macho's hebben, net zoals er mannen zijn die graag vrouwen hebben die zo veel mogelijk hun mond houden en gewoon mooi staan te wezen, om het simpel te zeggen, maar die 'extremen' ga je altijd hebben.

Ik heb echter wel de indruk dat dat 'mannen moeten stoer zijn' idee vooral in stand wordt gehouden door mannen zelf. Dat idee dat vrouwen in het algemeen graag zo'n alfaman hebben is toch iets dat vooral leeft onder van die pickup artist aanhangers, incels, en andere groeperingen denk ik*. Er zijn echt wel meer dan genoeg vrouwen die 'een lieveke' willen, of iemand die gewoon zichzelf is zonder zich stoerder voor te doen dan hij is.

Ik kan het aantal vrouwen dat lacht met een huilende man bijvoorbeeld op een hand tellen, terwijl ik telkens er een man huilt op televisie of bij een sportwedstrijd of al van dat veel vaker van mannen hoor 'hahahaha wat een mietje'.

Dat zie je toch ook op sportclubs, aan de toog, op social media, ... Dat het vooral mannen zijn die dat in stand houden. Om ter stoerst. Ik zie maar heel weinig vrouwen zeggen dat hun ideale man een gespierde alfa is die inbrekers op hun bek slaat en zelf zijn beesten slacht om te eten, om het ietwat karikaturaal te stellen.

*Daarmee bedoel ik niet dat alle mannen die dat denken incels zijn of weet ik veel. Ik vel ook geen waardeoordeel. Ik zit zelf in een sportclub, ik zit zelf aan de toog, ...

Vreemd. Ik kom misschien teweinig op café, maar zelfs hier in het marginale Tienen zienk toch dergelijk gedrag niet.

Nee ik zeg net dat dit in vrouw gedomineerde beroepen evengoed speelt. Als enige mannelijke verpleger in een afdeling van vrouwen kan je evengoed seksueel ongewenst gedrag ervaren of buitengepest worden. Beroepen die nog te vaak als "vrouwelijk" gezien worden; verpleger, kapper, kuisploeg, ... zijn ondertussen al een stuk egaler dan bijvoorbeeld industrie of management dus daarin boeken we sneller vooruitgang.

Van mannen uit is er minder interesse vrouw gedomineerde jobs op te nemen, deels omdat we gemakkelijker in beter betaalde jobs kunnen beginnen en deels omdat we er zelf nog altijd te hard dat stigma van "vrouwenjob" over gooien. Iets wat natuurlijk evengoed voor vrouwen speelt omdat industrie en STEM jobs vaker als mannelijk gepercipieerd worden waardoor ook voor hen daar een zeker stigma over hangt.

Het is vooral het loon verschil en prestige wat er voor zorgt dat je vrouwenbewegingen wel zal zien strijden voor betere jobs daar waar je niet snel mannen op de barricade zal zien springen om wc man te kunnen te worden.
Ik heb die vergelijking al vaak zien terugkomen en ik vind dat die eigenlijk niet steek houdt. Tuurlijk wil iedereen altijd strijden voor het beste van het beste. Ge ziet vrouwen ook niet zeggen "bij de vuilkar, daar lopen toch weinig vrouwen rond zenne"

Even terzijde, maar er is ook nog het gigantische biologische verschil: vrouwen kunnen kinderen baren. Deels is dat onze maatschappij waar we op vlak van kinderen en werken IMO nogal achterlijk zijn, maar volgens mij zijn sommige functies, vaak de hogerbetaalde functies waar je altijd bereikbaar moet zijn en lange werkdagen hebt, gewoon moeilijk te combineren met zwangerschap, moederschapsrust, borstvoeding, ...

Even terzijde, maar er is ook nog het gigantische biologische verschil: vrouwen kunnen kinderen baren. Deels is dat onze maatschappij waar we op vlak van kinderen en werken IMO nogal achterlijk zijn, maar volgens mij zijn sommige functies, vaak de hogerbetaalde functies waar je altijd bereikbaar moet zijn en lange werkdagen hebt, gewoon moeilijk te combineren met zwangerschap, moederschapsrust, borstvoeding, ...
Allee, is het zo erg dat de 0,2% (nummers, duim/reet/ ander lichaamsdeel) van de werkende bevolking en de hoogste verdieners, dat dat quasi altijd mannen zijn? We spreken toch echt gewoon van een elite minderheid?

Ik denk dat de verhouding best wel nog ok zit. Vroeger was daar totaal geen aandacht over, maar momenteel wel. Niet zoveel zoals bij vrouwen, omdat het aantal daar ook een héél stuk groter is. Vandaag nog een rechtzaak dat iemand ontslagen werd omdat ze een vrouw is. Dat kom je bij mannen niet veel tegen (en ja, er rust nog een taboe op, maar zelfs daarmee rekeninghoudend)
"omdat ze een vrouw is". Kunt ge daar iets over zeggen?

Ah het is allemaal toch nog "goed" gekomen. Enfin ze heeft haar gelijk, dus ik hoop dan toch ook een deftige compensatie voor het aangedane leed en er nog iets bovenop omdat ze een nieuwe job moet zoeken
6 maand loon als schadevergoeding bovenop de normale opzeg. Zoveel kost het om iemand volledig onterecht te ontslaan...

In andere landen wordt het ontslag teniet gedaan, België is bij mijn weten het enige land ter wereld (wss zullen er nog wel zijn, maar ik denk niet in West-Europa) waar een ontslag niet ongedaan kan gemaakt worden door de rechter.

Terug
Bovenaan