Mannelijke discriminatie/nadelen in onze samenleving

6 maand loon als schadevergoeding bovenop de normale opzeg. Zoveel kost het om iemand volledig onterecht te ontslaan...

In andere landen wordt het ontslag teniet gedaan, België is bij mijn weten het enige land ter wereld (wss zullen er nog wel zijn, maar ik denk niet in West-Europa) waar een ontslag niet ongedaan kan gemaakt worden door de rechter.
Ja, kan nu niet zeggen of dat een goed of een slecht ding is want wie wil er nu terug gaan naar zo'n toxische omgeving ?

Ja, kan nu niet zeggen of dat een goed of een slecht ding is want wie wil er nu terug gaan naar zo'n toxische omgeving ?
Mocht de werkgever zijn fout ingezien hebben en de betrokken persoon zijn ontslag gekregen hebben: mss mensen die koppig en doorzetter zijn :)

Even terzijde, maar er is ook nog het gigantische biologische verschil: vrouwen kunnen kinderen baren. Deels is dat onze maatschappij waar we op vlak van kinderen en werken IMO nogal achterlijk zijn, maar volgens mij zijn sommige functies, vaak de hogerbetaalde functies waar je altijd bereikbaar moet zijn en lange werkdagen hebt, gewoon moeilijk te combineren met zwangerschap, moederschapsrust, borstvoeding, ...

Denk dat o.a. Corona daar wel een mooie aanzet heeft gegeven met thuiswerk: buurvrouw is supply chain manager (loon 5 cijfers) in combinatie met 1 kleuter/1 peuter en 4 dagen thuiswerk. Combineert dat vrij moeiteloos (tijd om kindjes naar school/onthaalmoeder te brengen, zelfs tijd om nog wat te gaan sporten overdag). Voor Corona was dat gewoon niet aan de orde, niet bespreekbaar.

Even terzijde, maar er is ook nog het gigantische biologische verschil: vrouwen kunnen kinderen baren. Deels is dat onze maatschappij waar we op vlak van kinderen en werken IMO nogal achterlijk zijn, maar volgens mij zijn sommige functies, vaak de hogerbetaalde functies waar je altijd bereikbaar moet zijn en lange werkdagen hebt, gewoon moeilijk te combineren met zwangerschap, moederschapsrust, borstvoeding, ...
Het is wel zo dat bij sommige bedrijven dit zonder problemen lukt, ook bij de hogerbetaalde functies. Onze CFO (echt geen typische vakbondsmedewerker) heeft 2 jonge kindjes. Niet bereikbaar op bepaalde uren tenzij voor extreme uitzonderingen. En dat werkt.

Het is wel zo dat bij sommige bedrijven dit zonder problemen lukt, ook bij de hogerbetaalde functies. Onze CFO (echt geen typische vakbondsmedewerker) heeft 2 jonge kindjes. Niet bereikbaar op bepaalde uren tenzij voor extreme uitzonderingen. En dat werkt.
Wel, ik denk niet dat er iemand tegen "de ratrace" zou zijn. Nu voor sommige (internationale) bedrijven of shiften etc valt dat al moeilijker natuurlijk hé.

6 maand loon als schadevergoeding bovenop de normale opzeg. Zoveel kost het om iemand volledig onterecht te ontslaan...

In andere landen wordt het ontslag teniet gedaan, België is bij mijn weten het enige land ter wereld (wss zullen er nog wel zijn, maar ik denk niet in West-Europa) waar een ontslag niet ongedaan kan gemaakt worden door de rechter.
Denemarken, Finland, Zwitserland, Sweden ook nog in Europa afaik
En België zit natuurlijk ook nog altijd in de top qua hoogte van ontslagvergoedingen. Hoewel voor discriminatoir ontslag ben je in Angelsaksische landen waarschijnlijk beter af

Ongetwijfeld, en ik denk dat andere landen (o.a. de Scandinavische landen) daar verder in staan. Maar het is gewoon een extra moeilijkheid, iets waarvoor in sommige bedrijven moet onderhandeld worden. En ook gewoon het cultureel aspect, het is in onze maatschappij nog altijd de vrouw die gemiddeld meer voor de kinderen instaat.

Denemarken, Finland, Zwitserland, Sweden ook nog in Europa afaik
En België zit natuurlijk ook nog altijd in de top qua hoogte van ontslagvergoedingen. Hoewel voor discriminatoir ontslag ben je in Angelsaksische landen waarschijnlijk beter af
Dit zegt hier toch anders voor Denemarken en Finland (Zweden is een randgeval). Zwitserland niet direct info

(pg 136, ze geven wel een verkeerd beeld van België, de reïntregratie kan niet opgelegd worden door de rechtbank)

Ook nog een opmerking; Die jobs waar we "bij bosjes op de werkvloer sterven" zijn jobs waar vrouwen moeilijk binnengeraken. Ik werk ook op een industriële site met meer dan 5000 werknemers en hier werkt momenteel geen enkele vrouw. Als er al een vrouw begint wordt ze tamelijk snel weg gepest omdat onder 5000 mannen er sowieso een hoop kinderlijke debielen zitten die hun lockers bekladden en er zelfs in klaarkomen.

In man gedomineerde beroepen is het als vrouw zeer moeilijk om door te breken. Dit speelt overigens ook in vrouw gedomineerde beroepen maar die verdienen over het algemeen een stuk minder waardoor we als man een stuk minder staan te springen om daar in te beginnen.
Ligt dat niet eerder aan het feit dat het opleidingsniveau veel lager ligt in die specifieke sector?
In de bouw heb je bvb. zeer veel van die "vetzakken". Daar zie je inderdaad weinig vrouwen op de werkvloer.

Ik werk ook in een sector waar de ratio tussen mannen en vrouwen ver van 50/50 ligt.
10% van het personeel is misschien een vrouw.
Echter in de offshore wind hebben we aan boord van de schepen toch vrouwelijk technisch, cabinepersoneel en in de keuken.
Sommige van hun zijn echt zeer mooie dames en er is hier echt respect voor iedereen zijn werk.
Ik heb hier nog geen spikkel seksisme of andere soorten vetzakkerij tegen de dames bespeurd en moest dat toch voordoen dan is de kans groot dat je onmiddelijk aangesproken word en van het project gehaald word(ontslag).

Aan vrouwonvriendelijkheid kan het dus volgens mij niet liggen.
Ik denk dat het in onze branche eerder aan de 12 uur durende werkdagen en onafgebroken werkperiodes van 2-4-6 weken ligt.

In de backoffice van onze branche hebben we dan wel bvb. zeer veel vrouwelijke manager (CEO,CFO,HSE, Operations MGR, etc.)

Misschien maar anekdotisch bewijs van mij maar ik wil enkel maar aangeven dat er vaak meer achter kan zitten waarom vrouwen wel/niet in een bepaalde branche aan het werk zijn.

Dan liegen mijn collegaatjes een beetje
Nee hoor, je had dit onder de tabel niet gelezen:

"The table above only applies to regular employees. Even in countries where the courts can only impose an indemnity, exceptions frequently apply to several types of protected employees (such as trade union representatives) where courts can order their reinstatement."

België is voor zover ik ooit gehoord had het enige land waar je een vakbondsafgevaardigde kan ontslaan mits betalen van een vergoeding en er geen recht is om dit ongedaan te laten maken.

Nee hoor, je had dit onder de tabel niet gelezen:

"The table above only applies to regular employees. Even in countries where the courts can only impose an indemnity, exceptions frequently apply to several types of protected employees (such as trade union representatives) where courts can order their reinstatement."

België is voor zover ik ooit gehoord had het enige land waar je een vakbondsafgevaardigde kan ontslaan mits betalen van een vergoeding en er geen recht is om dit ongedaan te laten maken.
Ik heb dat wel gelezen, maar wist niet dat we over speciale gevallekes bezig waren.

Laatst bewerkt:
Ik vond dit eigenlijk een heel typerende reclame enkele jaren geleden. Er bestaat ook een kortere versie van die ze bij ons vaak toonden op TV.

Doe je dit met een strippende vrouw en mannen die erop staan te "geilen", de commentaren vanuit feministische hoek zouden niet min zijn, genre "mannen zien vrouwen enkel als lustobjecten" enz.

En voor de goede orde, ik vind er op zich weinig fout mee, ook mocht het een vrouw zijn. Sex, erotiek, sensualiteit,... het hoort gewoon bij ons leven, het verkoopt én het maakt het leven ook gewoon leuker. Dus voor mij persoonlijk kan zo een reclame zeker. Maar het toont wel aan dat er in die richting nog steeds 2 maten en gewichten zijn.

Onderstaande reactie bv van een character in Dinseyland is trouwens dan wel weer een goede evolutie, maar toont ook wel aan dat er vanuit de vrouw richting de man nog werk aan de winkel is. Een man zal dit bij een vrouwelijk character niet snel doen, en als hij het doet, heet het wellicht aanranding. Het heeft er ook wel mee te maken dat er kinderen staan op te kijken, dat geeft hij ook aan, maar ook dat toont toch aan dat een man zijn borsten aanraken blijkbaar voor sommige vrouwen normaal moet zijn, zelfs wanneer er kinderen bij staan.

Ik vond dit eigenlijk een heel typerende reclame enkele jaren geleden. Er bestaat ook een kortere versie van die ze bij ons vaak toonden op TV.

Doe je dit met een strippende vrouw en mannen die erop staan te "geilen", de commentaren vanuit feministische hoek zouden niet min zijn, genre "mannen zien vrouwen enkel als lustobjecten" enz.

En voor de goede orde, ik vind er op zich zelf weinig fout mee, ook mocht het een vrouw zijn. Sex, erotiek, sensualiteit,... het hoort gewoon bij ons leven, het verkoopt én het maakt het leven ook gewoon leuker. Dus voor mij persoonlijk kan zo een reclame zeker. Maar het toont wel aan dat er in die richting nog steeds 2 maten en gewichten zijn.
Uiteindelijk zie je daar ook gewoon een trend in de gevoeligheden: ik heb als kind nog reclames gezien waar een vrouw leek klaar te komen door met de juiste douchegel te douchen.

Maar ook denk ik dat zo'n dingen als in jouw video ook wel nog deels kunnen als het wat meer als een kwinkslag wordt gebracht.

Uiteindelijk zie je daar ook gewoon een trend in de gevoeligheden: ik heb als kind nog reclames gezien waar een vrouw leek klaar te komen door met de juiste douchegel te douchen.

Maar ook denk ik dat zo'n dingen als in jouw video ook wel nog deels kunnen als het wat meer als een kwinkslag wordt gebracht.
Welja, voor mij kunnen dergelijke reclames nog best, als ze uiteraard niet over the top gaan. In zuiderse landen of balkan landen zie je nog wel eens reclames die bij ons al pakweg 30 jaar not done zijn.

Maar ik denk dat we bij ons dergelijke reclames met een vrouw in de hoofdrol niet snel meer gaan zien, maar voor mannelijke personages kan het dan wel nog.

Het gebeurd zeker dat mannen voor hun sex appeal in reclame gebruikt worden maar vrouwen zijn toch nog steeds zoveel vaker een lustobject? In reclame en eigenlijk alle vormen van media (films, games, sport, ...) zal er nog steeds veel vaker op een vrouwenkont ingezoomed worden dan een mannenkont. Ik zie nog niet snel een man het scherm sieren zoals Margot Robbie in suicide squad of Megan Fox in Transformers.

Ook in het straatbeeld zal je op reclame affiches veel vaker met mooie vrouwen in uitdagende poses geconfronteerd worden dan mannen.

Ik heb er op zich ook niets op tegen in media alhoewel het voor reclame wat moeilijker ligt aangezien je niet kiest die te bekijken maar het eigenlijk door je strot wordt geramd. Zolang dat wat smaakvol blijft voor mij best ok maar ik begrijp wel dat niet iedereen daar zot van is en als we het toelaten zou wat meer gelijkheid daarin prolly niet slecht zijn. Een verbreding van het schoonheidsideaal voor zowel mannen als vrouwen zou denkik iedereen ten goede komen. Daarin staan vrouwen een stuk voor op ons want de tijd waarin de blonde godin met grote borsten het pinnacle van schoonheid was ligt al even achter ons want die plek deelt ze nu met alle haarkleuren en borstomvangen alsook "thickness". Dat van de man is nog te hard gefocusd op de macho spierbundel met harde kaaklijn alhoewel de boys bands en metrosexual Kpop dat wel al ruime tijd aant bijsturen zijn.

Laatst bewerkt:
Welja, voor mij kunnen dergelijke reclames nog best, als ze uiteraard niet over the top gaan. In zuiderse landen of balkan landen zie je nog wel eens reclames die bij ons al pakweg 30 jaar not done zijn.
Dat zijn dan ook landen waar het traditionele, stereotype man/vrouw-beeld nog belangrijker is dan hier. Mijn vrouw is van Mexico (en op veel vlakken is Spanje zowat de light-versie daarvan), en daar is het beeld van de macho nog altijd springlevend. Op veel vlakken doet dat wat aan als onze opvattingen een generatie terug. Maar, gecorreleerd of niet, er zijn ook grote problemen met geweld tegen vrouwen.

De Balkan ken ik niet echt, maar de meeste centraal- of oost-Europese landen lijken me ook nog altijd wel tradioneler te zijn op dat vlak, als ik terugdenk aan wat Russische kennissen.
Maar ik denk dat we bij ons dergelijke reclames met een vrouw in de hoofdrol niet snel meer gaan zien, maar voor mannelijke personages kan het dan wel nog.
Bij dit soort uitspraken vraag ik me toch af of dat niet een beetje een self-fulfilling prophecy is hoor. Doet wat aan als al die uitspraken over hoe je met niets meer kan lachen of op eieren moet lopen. Ik denk dat de opvatting over wat "smaakvol" is wel is verschoven, maar dat het helemaal niet zou kunnen, goh. Uiteindelijk toch nog hopen reclame die eerder gericht is op mannen waar een of andere fotomodel een product aanprijst hé, liefst niet in een hoodie en jogging :)

Het gebeurd zeker dat mannen voor hun sex appeal in reclame gebruikt worden maar vrouwen zijn toch nog steeds zoveel vaker een lustobject? In reclame en eigenlijk alle vormen van media (films, games, sport, ...) zal er nog steeds veel vaker op een vrouwenkont ingezoomed worden dan een mannenkont. Ik zie nog niet snel een man het scherm sieren zoals Margot Robbie in suicide squad of Megan Fox in Transformers.

Ook in het straatbeeld zal je op reclame affiches veel vaker met mooie vrouwen in uitdagende poses geconfronteerd worden dan mannen.

Ik heb er op zich ook niets op tegen in media alhoewel het voor reclame wat moeilijker ligt aangezien je niet kiest die te bekijken maar het eigenlijk door je strot wordt geramd. Zolang dat wat smaakvol blijft voor mij best ok maar ik begrijp wel dat niet iedereen daar zot van is en als we het toelaten zou wat meer gelijkheid daarin prolly niet slecht zijn. Een verbreding van het schoonheidsideaal voor zowel mannen als vrouwen zou denkik iedereen ten goede komen. Daarin staan vrouwen een stuk voor op ons want de tijd waarin de blonde godin met grote borsten het pinnacle van schoonheid was ligt al even achter ons want die plek deelt ze nu met alle haarkleuren en borstomvangen alsook "thickness". Dat van de man is nog te hard gefocusd op de macho spierbundel met harde kaaklijn alhoewel de boys bands en metrosexual Kpop dat wel al ruime tijd aant bijsturen zijn.

Je moet wel een onderscheid maken tussen film en reclame hé. En dan ook nog eens in reclame een onderscheid maken tussen merken die leven van "mooie" of sensuele vormen, genre lingerie, fitness of zelfs erotica of een doorsnee product als een fles plat water. Ik zie Contrex of pakweg Luminus, Soubry of Ikea vandaag niet snel een reclame uitbrengen met een strippende vrouw me dunkt.

Daarnaast ben ik wel akkoord dat voor vrouwen de reflex dat je kan zijn wie je bent, eender hoe, meer aanvaard en doorgedrongen lijkt. Ik heb sterk de indruk dat die druk van dat ideaal op mannen er meer is vandaag dan op vrouwen. Als je geen sixpack, tattoos, baard en manbun of perfect afgemeten kapsel hebt ben je passé lijkt het wel. En ik heb van al die zaken enkel een baard. :headshake::tongue:

Dat zijn dan ook landen waar het traditionele, stereotype man/vrouw-beeld nog belangrijker is dan hier. Mijn vrouw is van Mexico (en op veel vlakken is Spanje zowat de light-versie daarvan), en daar is het beeld van de macho nog altijd springlevend. Op veel vlakken doet dat wat aan als onze opvattingen een generatie terug. Maar, gecorreleerd of niet, er zijn ook grote problemen met geweld tegen vrouwen.

De Balkan ken ik niet echt, maar de meeste centraal- of oost-Europese landen lijken me ook nog altijd wel tradioneler te zijn op dat vlak, als ik terugdenk aan wat Russische kennissen.

Bij dit soort uitspraken vraag ik me toch af of dat niet een beetje een self-fulfilling prophecy is hoor. Doet wat aan als al die uitspraken over hoe je met niets meer kan lachen of op eieren moet lopen. Ik denk dat de opvatting over wat "smaakvol" is wel is verschoven, maar dat het helemaal niet zou kunnen, goh. Uiteindelijk toch nog hopen reclame die eerder gericht is op mannen waar een of andere fotomodel een product aanprijst hé, liefst niet in een hoodie en jogging :)

Zoals hierboven gezegd, het hangt doorgaans ook af van het product dat wordt aangeprezen. Lijkt mij toch dat veel doorsnee frabikanten zich niet snel meer gaan wagen aan publiciteit waar de vrouw als lustobject wordt weggezet. Terwijl die reflex er voor mannen wellicht nog minder is, getuige die Contrex reclame.

Terug
Bovenaan