Ik vind de Inhumans heel cool maar met de X-Men én F4 die hun intrede gaan doen, is er ook niet echt nood aan nog een volledig nieuwe groep superhelden en -schurken in de MCU. Er lopen er nu eigenlijk al veel te veel rond.
Ik vind het idee achter series als Echo nog altijd goed eigenlijk. Het idee is om ook andere doelgroepen aan te spreken dan de mainstream MCU-kijkers. She-Hulk richtte zich bijvoorbeeld duidelijk op een Sex and the city publiek, Ms. Marvel was een tienerserie. Alleen onderschatten ze bij Marvel/Disney hoe MCU-fans alles willen consumeren en dat die dan logischerwijze beginnen afhaken omdat niet al die series gemaakt zijn voor hun doelgroep en omdat het op een bepaald moment gewoon té veel werd om allemaal te bekijken, met een oversaturatie van het hoofdpubliek tot gevolg.
En hoe groot zijn die doelpublieken? En hoe succesvol waren die series?
She-Hulk was rommel eerste klasse, die nochtans met betere schrijvers en een aanpak à la Ally McBeal wel succesvol had kunnen zijn, maar sorry: comedy moet in de eerste plaats grappig zijn, en dan de crappy cgi... ugh... een zwakke show met dan nog een hypocriete preek in de finale.
Ms. Marvel wil ik niet eens te hard afbreken, die serie had een charmant begin, maar ben desondanks wel afgehaakt, want duidelijk niet het doelpubliek. Kon het personage wel smaken in The Marvels, die actrice is duidelijk wel enthousiast voor haar rol, meer dan dat die film waard was.
Echo, wat is daar het doelpubliek eigenlijk van?
De serie was zo slecht dat Disney ze zelfs in één keer gedropped heeft, iets wat ze gebruikelijk niet doen.
Het is net een zeer slecht idee om je fanbase op te breken, zeker wanneer je er duidelijk geen voldoende groot nieuw publiek mee bereikt.
De logica erachter is ook absurd: Disney heeft in het verleden Marvel en Star Wars net gekocht omdat ze met hun "klassieke" franchises duidelijk wel meisjes, maar veel te weinig jongens aanspraken, en dan gaan ze - oh ironie - er alsnog trachten die franchises meer op meisjes/vrouwen te richten?
Don't get me wrong: een meisje die superhero wilt spelen: by all means, net zoals voor mijn part een jongen een grote fan mat zijn van Elsa uit Frozen, maar ze hebben duidelijk de bal misgeschoten en moeten nu hopen dat ze met een succesvolle Deadpool & Wolverine en de komende Marvel films de boel kunnen herstellen.