[MCU] The Marvel Cinematic Universe

Disney zal dat wel serieus aant onderzoeken zijn. Ik denk dat de inkomsten die ze daaraan verliezen ruimschoots worden goed gemaakt door de hogere prijs, full cut en de abo kosten. We zullen na Corona maar eerst zien wat dit voor cinema's gaat beteken. Ik vrees dat eens ze een half miljard of meer gebruikers hebben dat ze cinema's steeds vaker links zullen laten liggen.

Zou toch zeer jammer zijn. Dit soort films moeten het toch echt van de cinema-ervaring hebben om er echt van te kunnen genieten.

Marvel = Disney dus de zaak zal zijn tussen Disney en ScarJo. Alles gaat afhangen van hoe de contracten destijds opgesteld zijn. Als ze loopholes kunnen exploiten zullen ze dat doen. Feige heeft waarschijnlijk ook een contract dat hem een % return van de theatrical release geeft en loopt dus ook inkomsten mis als een marvel film zoals black widow day and date direct online verschijnt.

Voor Disney is dit echter pure win. Voor Black Widow moest je 20 eur opleggen bovenop je disney abo. Das meer dan een filmticket en dat gaat 100% naar disney daar terwijl ze een filmticket moeten splitten met de cinemas zelf en zo'n release hogere distributiekosten met zich meebrengt.

Als ze de zaak verliezen zullen ze waarschijnlijk eerder hun spelers en producers een cut van de digital returns geven dan volop voor het distributie model van vroeger te kiezen. Alles zal afhangen van de groei van disney+ en of een digital release only he, betere winstmaximalisatie zal opleveren. Ik vermoed dat we na verloop van tijd zullen uitkomen op het dubbel dip model waarbij theatrical windows krimpen naar een 2tal weken met daarop volgend onmiddellijk de online release. Of cinemas dat lang gaan volhouden is iets anders want het merendeel van de kijkers zal vermoedelijk gewoon wachten op de thuis release.

Je moet wel begrijpen dat Disney al langer zijn positie 'uitbuit' tegenover cinema uitbaters. Ik denk dat je zou schrikken hoeveel van dat geld naar de verdelers van de film enz gaan en hoe weinig naar de cinema.

Zeker de eerste weken kan dat enorm veel zijn.

Cinema's verdienen vooral geld op snoepgoed en dergelijke. De CEO van Kinepolis zei het ooit goed. Wij zitten niet in de film business maar in de snoep business.

Ergens hoop ik toch dat dit niet de norm wordt. Of we krijgen enorm veel streaming diensten. Of en mss nog erger, de hele filmindustrie zal terecht komen in handen van een handvol bedrijven. Die zowel streaming/productie/distributie/creatieve controle/ enz in handen krijgen. En die dan mss ook nog de resterende cinema's zullen uitkopen ook.

was het voor streaming ook al niet zo dat de cinema's klaagden dat Disney hun films te vroeg op DVD/Blu-ray uit bracht?

Disney had idd vroeger al veel macht. Denk maar terug aan die rel tussen star wars en de hateful eight waar disney cinemas verplichtte hun films te blijven draaien of ze zouden toekomstige releases niet krijgen. The mouse always wins. 😅

Of en mss nog erger, de hele filmindustrie zal terecht komen in handen van een handvol bedrijven. Die zowel streaming/productie/distributie/creatieve controle/ enz in handen krijgen. En die dan mss ook nog de resterende cinema's zullen uitkopen ook.

Ik vrees er ook voor en die evolutie zie je nu al. Disney, HBO Max, Peacock, Netflix, Amazon, Apple+, ... En de meeste grote streamers bezitten al enkele cinemas met plannen voor meer.

Ik hoop maar dat cinema blijft bestaan want zelfs Blu-ray begint uit te doven. Als het streaming only zou worden gaan we serieus inboeten op visuele kwaliteit. 4k Netflix haalt nog geen bitrate van 15 mbps. Voor de meeste mensen is dat jammerlijk "goed genoeg" dus ook dat wordt vrees ik deel van de toekomst.

Cinema's gaan uitsterven, dat weet ik nu al. Hetzelfde als videotheken. Videotheken zat je vroeger snel naar te rijden omdat je wist dat die film er ging zijn. Bellen al op voorhand, het begon al toen tv theek op de digibox onstond dat de videotheek al minder populair werd. Mijn videotheek op de hoek is een nachtwinkel geworden.

Nu zelfs dat streaming diensten ook al films op het zelfde moment uitbrengen komt daar een einde aan. Ik ging naar de cinema omdat ik anders nog 2 a 3 maanden moest wachten niet voor het grote scherm of geluid, want dat sta er thuis. Denk dat ook niet iedereen naar de cinema gaat voor het grote scherm en geluid maar ook voor de film en zijn verhaal. Laatste keer ik naar de film ben gegaan is met Spiderman Homecoming of Far from Home, ik wil er van af zijn en dat was een nachtmerrie.. Pipo zat achter mij heel de tijd de knarsen met zijn chips, en dan weer met zijn voeten tegen mijn stoel te duwen. Betaal je voor dat avondje bijna 50€ (cosy seats). No thanks.

Disney had idd vroeger al veel macht. Denk maar terug aan die rel tussen star wars en de hateful eight waar disney cinemas verplichtte hun films te blijven draaien of ze zouden toekomstige releases niet krijgen. The mouse always wins. 😅

Ik vrees er ook voor en die evolutie zie je nu al. Disney, HBO Max, Peacock, Netflix, Amazon, Apple+, ... En de meeste grote streamers bezitten al enkele cinemas met plannen voor meer.

Ik hoop maar dat cinema blijft bestaan want zelfs Blu-ray begint uit te doven. Als het streaming only zou worden gaan we serieus inboeten op visuele kwaliteit. 4k Netflix haalt nog geen bitrate van 15 mbps. Voor de meeste mensen is dat jammerlijk "goed genoeg" dus ook dat wordt vrees ik deel van de toekomst.
Bluray is inderdaad ook aan het uitsterven. Eerst was het te duur tegenover DVD, en nu is het zo goed als gelijk geworden maar je kunt ze ook online zien voor 6 euro per maand. Dus why bother ?

Da's idd de mening van de gemiddelde gebruiker dus bluray zal op termijn ook wel verdwijnen maar da's voor mensen die echt begaan zijn met film kwaliteit behoorlijk jammer. De gemiddelde kijker stoort het misschien niet zo omdat ze ook niet weten wat ze missen maar moest je een 15 mbps 4k HDR stream afspelen naast een 124 mbps 4k HDR bluray playback zouden ze wel direct het verschil zien en horen. Gebruiksgemak is duidelijk belangrijker dan kwaliteit. Hopelijk dat de streamers in de toekomst de kwaliteit verhogen naarmate ons internet verbeterd maar dat lijkt me niet waarschijnlijk aangezien dat voor hen een meerkost is.

Cinema's gaan uitsterven, dat weet ik nu al. Hetzelfde als videotheken. Videotheken zat je vroeger snel naar te rijden omdat je wist dat die film er ging zijn. Bellen al op voorhand, het begon al toen tv theek op de digibox onstond dat de videotheek al minder populair werd. Mijn videotheek op de hoek is een nachtwinkel geworden.

Nu zelfs dat streaming diensten ook al films op het zelfde moment uitbrengen komt daar een einde aan. Ik ging naar de cinema omdat ik anders nog 2 a 3 maanden moest wachten niet voor het grote scherm of geluid, want dat sta er thuis. Denk dat ook niet iedereen naar de cinema gaat voor het grote scherm en geluid maar ook voor de film en zijn verhaal. Laatste keer ik naar de film ben gegaan is met Spiderman Homecoming of Far from Home, ik wil er van af zijn en dat was een nachtmerrie.. Pipo zat achter mij heel de tijd de knarsen met zijn chips, en dan weer met zijn voeten tegen mijn stoel te duwen. Betaal je voor dat avondje bijna 50€ (cosy seats). No thanks.
Ik ben toch nog niet 100% zeker van het uitsterven van de cinema's. Ik zie wel (door de streamingsdiensten) een grote verandering in de toekomst, waarbij cinema's enkel maar zal zijn voor de grote blockbusters en kleinere filmen op streamingsdiensten zullen uitkomen. Een film zal nooit meer dan een miljard (laat staan 2 miljard) binnenhalen via streaming of PVOD, zeker niet met piracy van tegenwoordig. Wel zijn blockbusters heel frontloaded, waardoor het best mogelijk is dat zo films slechts enkele weken exclusief in een cinema zal te zien zijn.

Om het terug naar dit topic te brengen, mijn top 10 beste cinema ervaringen zijn grotendeels pre-avond/nacht-premieres van Marvel-films waarbij de zaal vol fans zitten die volledig op gaan in de film. En dat zijn toch momenten die ik graag in de toekomst nog wil meemaken.

Tot 2019 was in Amerika een wetgeving (Paramount Decrees) waardoor film-producenten geen eigen bioscopen mochten hebben (om oneerlijke concurrentie te vermijden aangezien er vroeger heel weinig bioscopen waren). Gezien COVID moeten we daar de gevolgen nog van zien uiteraard. Of dat ook buiten Amerika een verschil gaat maken, is ook nog af te wachten.

Een film zal nooit meer dan een miljard (laat staan 2 miljard) binnenhalen via streaming of PVOD, zeker niet met piracy van tegenwoordig.

Conservatieve estimates stellen dat Disney 300 miljoen gebruikers zal hebben in 2025. Dat zou hen al meer dan 24 miljard aan abonnement kosten alleen opbrengen. Reken daar nog eens bij dat ze net als netflix de prijs nog een paar keer zullen optrekken eens de influx van gebruikers vertraagt. + 30 eur extra die ze aanrekenen voor grote nieuwe releases en dit per film. Zelfs met maar 100 miljoen gebruikers heeft Black Widow hen al 60 miljoen opgeleverd over de eerste 2 dagen en die inkomsten zijn integraal voor hen.

Als je dan nog rekening houdt met het feit dat ze maar ongeveer de helft verdienen op een theatrical release dan zitten ze zelfs nu al over break even in vergelijking met hun uitzonderlijk 2019 topjaar en het plaatje zal voor hen enkel rooskleuriger worden terwijl cinemas er verder op achteruit gaan. De cijfers die een dienst als Disney zou genereren met een miljard gebruikers of meer zijn astronomisch.

Laatst bewerkt:
Ik zie wel (door de streamingsdiensten) een grote verandering in de toekomst, waarbij cinema's enkel maar zal zijn voor de grote blockbusters en kleinere filmen op streamingsdiensten zullen uitkomen.
Ik zie het eigenlijk vooral omgekeerd. Kijk ook naar hoe het "experiment" nu verloopt: door tegelijkertijd blockbusters uit te brengen in de cinema én op streamingdiensten, geef je de consument volledige keuze hoe ze willen naar hun blockbuster kijken. Als dat een succes blijkt te zijn en je kan Disney zijnde besparen op marketingkosten en in de opbrengsten alles in eigen zak steken, gaat dat toch een aantrekkelijk verhaal worden. Voor de consument is het ook goedkoper want ik moet al ver terugkeren in de tijd dat ik met 3-4 maten naar een nieuwe film kon gaan kijken in een Kinepolis met een drankje erbij en onder de 50 euro eindigde. Beamers en deftige speakers zijn tegenwoordig zo duur al niet meer, bakken bier helemaal al niet. De home cinema gaat gouden zaken doen.

Kleinere, meer indie films, moeten het vaker hebben van filmliefhebbers die én de cinema-ervaring hoger inschatten én niet altijd de nood voelen om naar de nieuwste blockbuster te gaan kijken. Ik denk dat je die niet zal bereiken met een streaming-verhaal voor in de zetel thuis. Voor die films is het ook moeilijker om een groep van 3-4 bijeen te rapen, wat toch een beetje het punt is waarop streamen van thuis goedkoper wordt.

Conservatieve estimates stellen dat Disney 300 miljoen gebruikers zal hebben in 2025. Dat zou hen al meer dan 24 miljard aan abonnement kosten alleen opbrengen. Reken daar nog eens bij dat ze net als netflix de prijs nog een paar keer zullen optrekken eens de influx van gebruikers vertraagt. + 30 eur extra die ze aanrekenen voor grote nieuwe releases en dit per film. Zelfs met maar 100 miljoen gebruikers heeft Black Widow hen al 60 miljoen opgeleverd over de eerste 2 dagen en die inkomsten zijn integraal voor hen.

Als je dan nog rekening houdt met het feit dat ze maar ongeveer de helft verdienen op een theatrical release dan zitten ze zelfs nu al over break even in vergelijking met hun uitzonderlijk 2019 topjaar en het plaatje zal voor hen enkel rooskleuriger worden terwijl cinemas er verder op achteruit gaan. De cijfers die een dienst als Disney zou genereren met een miljard gebruikers of meer zijn astronomisch.
60miljoen in het eerste weekend... blockbusters genereren veel geld door repeat viewers, die in de cinema tot wel 10x gaan (en betalen). En bij premier access slechts 1x betalen is.

Bij een gewone film is dat op de lange termijn inderdaad 50%, Disney krijgt tot 85% van het openingsweekend en blockbusters zijn heel frontloaded... reken maar uit...

Ik zou eens graag cijfers willen zien van hoeveel mensen voor die VIP-films van Disney betalen vs hoeveel Disney+ abo's diezelfde film (voor een eerste keer) kijken in de maand nadat ze niet meer VIP zijn. Thuis hebben we dit bvb nog niet gedaan: Black Widow hebben we gedownload. Normaal zouden we wachten tot die gratis was, maar de kleine ging thuis een maand naar zijn pa en we wilden die wel graag zien voor hij wegging. Maar VIP betalen? Nein. En films als Raya en nu Jungle Cruise. We gaan die als gezin sowieso kijken, maar pas wanneer die "gratis" zijn.
Ik vraag me dus af hoe groot dat aandeel is. En dat zal wellicht ook zijn gevolgen hebben naar bioscoop-bezoek toe.

Ik zie het eigenlijk vooral omgekeerd. Kijk ook naar hoe het "experiment" nu verloopt: door tegelijkertijd blockbusters uit te brengen in de cinema én op streamingdiensten, geef je de consument volledige keuze hoe ze willen naar hun blockbuster kijken. Als dat een succes blijkt te zijn en je kan Disney zijnde besparen op marketingkosten en in de opbrengsten alles in eigen zak steken, gaat dat toch een aantrekkelijk verhaal worden. Voor de consument is het ook goedkoper want ik moet al ver terugkeren in de tijd dat ik met 3-4 maten naar een nieuwe film kon gaan kijken in een Kinepolis met een drankje erbij en onder de 50 euro eindigde. Beamers en deftige speakers zijn tegenwoordig zo duur al niet meer, bakken bier helemaal al niet. De home cinema gaat gouden zaken doen.

Kleinere, meer indie films, moeten het vaker hebben van filmliefhebbers die én de cinema-ervaring hoger inschatten én niet altijd de nood voelen om naar de nieuwste blockbuster te gaan kijken. Ik denk dat je die niet zal bereiken met een streaming-verhaal voor in de zetel thuis. Voor die films is het ook moeilijker om een groep van 3-4 bijeen te rapen, wat toch een beetje het punt is waarop streamen van thuis goedkoper wordt.
Tuurlijk, voor indie-films blijft de bioscoop ook heel aantrekkelijk, maar het grote tussendeel blijft weg. Als een film geen miljard euro meer opbrengt zal er binnenkort (op uitzondering van de indie-films) geen plaats meer voor zijn in de bioscopen.

Neem nu bvb. Avengers Endgame. 2.5miljard BO, wat voor een Blockbuster waarschijnlijk meer dan 1.5miljard winst is. Mag jij eens uitleggen hoe Disney aan 1.5miljard zou geraken zonder bioscopen met het huidige betaalschema. Want je praat over eigen beamers en speakers, maar voor een event-film als deze dat zal voor veel mensen resulteren in een watchparty waar +20personen zijn, wat neerkomt op maximaal 1euro per persoon voor Disney/Marvel. Of zie jij een toekomst waar we 100euro per maand gaan betalen voor Disney+?

Laatst bewerkt:
Ik zou eens graag cijfers willen zien van hoeveel mensen voor die VIP-films van Disney betalen vs hoeveel Disney+ abo's diezelfde film (voor een eerste keer) kijken in de maand nadat ze niet meer VIP zijn. Thuis hebben we dit bvb nog niet gedaan: Black Widow hebben we gedownload. Normaal zouden we wachten tot die gratis was, maar de kleine ging thuis een maand naar zijn pa en we wilden die wel graag zien voor hij wegging. Maar VIP betalen? Nein. En films als Raya en nu Jungle Cruise. We gaan die als gezin sowieso kijken, maar pas wanneer die "gratis" zijn.
Ik vraag me dus af hoe groot dat aandeel is. En dat zal wellicht ook zijn gevolgen hebben naar bioscoop-bezoek toe.
En ik denk dat velen ook denken 'waarom 30dollar/22euro betalen als ik een evengoede versie gratis kan downloaden op internet'.

60miljoen in het eerste weekend... blockbusters genereren veel geld door repeat viewers, die in de cinema tot wel 10x gaan (en betalen). En bij premier access slechts 1x betalen is.

Bij een gewone film is dat op de lange termijn inderdaad 50%, Disney krijgt tot 85% van het openingsweekend en blockbusters zijn heel frontloaded... reken maar uit...

Ik heb het toch net uitgerekend? Zelfs het topjaar van 2019 wat heel uitzonderlijk was komt nog niet aan de inkomsten die ze nu al met disney+ weten te scoren. Ze hebben die films voor disney+ nodig om nog meer volk te blijven lokken en dan gaan ze nog meer geld beginnen binnen rijven. Ik denk dat je die repeat viewers en het aantal mensen dat zou kiezen voor torrents over gebruiksgemak serieus overschat.

Disney haalde in het laatste decennium gemiddeld 5 miljard box office gross per jaar wat uitkomt op ongeveer 3,5 miljard omzet voor hen waar dan nog distributie kosten en dergelijke afmoeten.
Disney haalt vandaag reeds 10 miljard per jaar uit Disney+ (voor infrastructuur kosten)
Met 1 miljard gebruikers en hun 30 eur advance screen model zouden ze bijna een half TRILJARD per jaar kunnen binnen halen. Box office van vroeger is peanuts tov zo'n astronomische stream revenue.

Ik heb het toch net uitgerekend? Zelfs het topjaar van 2019 wat heel uitzonderlijk was komt nog niet aan de inkomsten die ze nu al met disney+ weten te scoren. Ze hebben die films voor disney+ nodig om nog meer volk te blijven lokken en dan gaan ze nog meer geld beginnen binnen rijven. Ik denk dat je die repeat viewers en het aantal mensen dat zou kiezen voor torrents over gebruiksgemak serieus overschat.

Disney haalde in het laatste decennium gemiddeld 5 miljard box office gross per jaar wat uitkomt op ongeveer 3,5 miljard omzet voor hen waar dan nog distributie kosten en dergelijke afmoeten.
Disney haalt vandaag reeds 10 miljard per jaar uit Disney+ (voor infrastructuur kosten)
Met 1 miljard gebruikers en hun 30 eur advance screen model zouden ze bijna een half TRILJARD per jaar kunnen binnen halen. Box office van vroeger is peanuts tov zo'n astronomische stream revenue.
We zullen zien wat de uitkomst is van de lawsuit tussen ScarJo en Disney, want ScarJo eist in feite een deel van die winst op die Disney+ maakt op gewone abo-kosten omdat er volgens haar 'specifiek mensen abonneren voor Black Widow'. Dit valt natuurlijk op te lossen door een goed contract, eventueel in ruil voor hogere lonen aan grote acteurs, wat dan weer de films duurder maakt.

Maar mijn punt blijft nog altijd, waarom een film op Disney+ zetten (met kans op grote watchparties en piracy) als diezelfde film veer meer winst gaat maken in een bioscoop. En dan heb ik het uitsluitend over de +1miljard BO-films. Reclame kosten blijven naar mijn gevoel gelijk, een streaming-film moet ook gepromoot worden. En de grote winst die ze op streaming maken steken ze wel een hun dure series.

Het is en blijft een bedrijf, het gaat hier niet over wat het beste is voor de gebruiker maar waar de meeste winst ligt voor het bedrijf.

Grote acteurs krijgen normaal ook een cut van de theatrical release dus dat blijft hetzelfde zelfs als ze die rechtzaak verliezen.

Disney+ is ook helemaal niet het beste voor de gebruiker imo. Disney zet daar niet zo op in om klanten te plezieren maar wel degelijk met oog op monsterwinsten.

Zoals je zegt het is en blijft een bedrijf en dat is uit op winst. Wat is 10 miljard box office als je mensen naar je eigen platform kan lokken, op termijn zelfs cinemas uitsluiten en dan een half triljard kan incasseren? Die 10 miljard box office is een verliespost voor hen want als diezelfde mensen op disney+ zouden kijken houden ze er meer aan over.

Ik denk niet dat mensen door hebben wat voor een traject disney voor ogen heeft en wat een miljard maandelijks betalende gebruikers betekend. Als hun plan lukt wordt disney het grootste bedrijf op aarde en gaan ze zelfs de tech giants achter zich laten.

Terug
Bovenaan