KorrelZout
Active member
Dat er steeds meer en meer rechtstreeks naar streamingsdiensten gaat vloeien kan ik je volledig in volgen, zeker omdat (zoals je zelf al zei) ze steeds meer winst maken op hun streamingsplatform. Maar zeggen dat bioscopen gaan uitsterven is hetzelfde zeggen als dat festivals gaan uitsterven omdat je thuis je radio ook heel luid kan zetten.Ik heb het toch net uitgerekend? Zelfs het topjaar van 2019 wat heel uitzonderlijk was komt nog niet aan de inkomsten die ze nu al met disney+ weten te scoren. Ze hebben die films voor disney+ nodig om nog meer volk te blijven lokken en dan gaan ze nog meer geld beginnen binnen rijven. Ik denk dat je die repeat viewers en het aantal mensen dat zou kiezen voor torrents over gebruiksgemak serieus overschat.
Disney haalde in het laatste decennium gemiddeld 5 miljard box office gross per jaar wat uitkomt op ongeveer 3,5 miljard omzet voor hen waar dan nog distributie kosten en dergelijke afmoeten.
Disney haalt vandaag reeds 10 miljard per jaar uit Disney+ (voor infrastructuur kosten)
Met 1 miljard gebruikers en hun 30 eur advance screen model zouden ze bijna een half TRILJARD per jaar kunnen binnen halen. Box office van vroeger is peanuts tov zo'n astronomische stream revenue.
Bioscopen zullen volgens mij evolueren naar een event-status. Voor de MCU zie ik een grote opbouw via Disney+ (zonder premier access) via hun series, waarbij de grote samenkomst/ontknopping in de bioscoop-film zal gebeuren. Deze film direct beschikbaar maken voor een (kleine) prijs via Disney+ gaat hun sowieso winstverlies opleveren (piracy+watchparties). Na een 4tal weken kan deze dan op Disney+ komen (eventueel premier access). Als ze dan eigen bioscoop-ketens hebben is gewoon langs alle kanten winstgevend.
Maar waarom is het het ene of het andere, als beide mogelijk zijn...Zoals je zegt het is en blijft een bedrijf en dat is uit op winst. Wat is 10 miljard box office als je mensen naar je eigen platform kan lokken, op termijn zelfs cinemas uitsluiten en dan een half triljard kan incasseren? Die 10 miljard box office is een verliespost voor hen want als diezelfde mensen op disney+ zouden kijken houden ze er meer aan over.

.