Met welk soort wiskunde moet ik me mee voorbereiden?

layla

New member
Hoi, ik ben nog een student in het middelbaar (nog 2 jaar te gaan) en ik will heel graag een graduaat in IT doen, systeembeheer om precies te zijn. Maar ik ben heel slecht in wiskunde, daarom wil ik me een beetje voorbereiden zodat ik geen achterstand krijg. Ik weet dat bij systeembeheer dat er algebra gebruikt wordt maar zo ver weet ik het alleen. Heb jij tips om mij te helpen? Of youtubers die wiskunde good kunnen uitleggen laat mij dat zeker dan weten!!

Ik vind dit een heel moeilijke vraag.

Er is een reden dat ik anno 2002 bewust gekozen heb om wiskunde/wetenschappen te studeren in de laatste 2 jaren van het middelbaar, en dat was omdat ik echt niet wist waar ik anders wiskundige concepten uitgelegd en ingehamerd ging krijgen. Dit was voor youtube etc. Deze heeft me veel opties gegeven toen ik aan hogere studies begon.

Het is 1 iets van een filmpje op youtube te bekijken. Het is een heel ander iets van een wiskunde examen goed af te leggen...

Hoe langer en hoe meer ik er over nadenk heb ik 1 grote tip, misschien: zoek iemand die u priveles kan geven. Hopelijk is dat haalbaar voor u. Ik heb op die manier gitaar geleerd toen ook (en tot op de dag van vandaag ben ik er nog mee bezig). Omdat... ik niet in het kunstonderwijs zat, vond ik dat een goed alternatief.

Dus vice versa lijkt me dat mijn advies.

Succes alleszins, bezie dit antwoord eerder als een "ik weet het ook niet, eigenlijk" meer dan iets anders. I'm just a guy on the internet XD

Misschien een wild idea: maar kan je dat niet beter aan een leraar in je school vragen (of een mailtje aan de toekomstige school)

7e jaar bijzonder wetenschappelijke vorming lijkt me in zijn geval het meest aangewezen

Het gaat hier over een graduaat systeembeheer, geen ingenieursopleiding.

Normaal gezien start je bij een graduaatsopleiding vanaf nul. Maar kennis die nuttig is:

- (propositie)logica met and, or, not statements + waarheidstabellen
- algebra van boole
- binaire, decimale en hexadecimale getallen omzetten
- elementaire statistiek (gemiddelde, mediaan, variantie, kansverdeling)

Ik geef avondschool aan volwassenen in die richting.

Het gaat niet zozeer over "wat hebben ze al gezien?", het gaan over "hoe snel kunnen ze informatie verwerken?"

Want... er is ons letterlijk gezegd in de algemene vergadering van de dagdocenten toen die gigantische instroom vanuit het BSO besproken werd: "kijk, vanuit het beroepsonderwijs mag je nu zomaar doorstromen zonder 7de jaar, maar... als wij 4 op 5 moeten snoeien omdat ze het niveau niet halen, so be it"

Ik wil benadrukken dat het niet zozeer over "wat moet je kunnen" gaat, het gaat eerder over je vermogen om informatie te verwerken aan een tempo dat het BSO echt niet haalt.

Ik zou je eerder focussen op veel informatie leren verwerken, niet op "wat moet ik kunnen".

Veel succes, wel. Ik kan je alleen maar aanmoedigen!

- (propositie)logica met and, or, not statements + waarheidstabellen
- algebra van boole
- binaire, decimale en hexadecimale getallen omzetten
- elementaire statistiek (gemiddelde, mediaan, variantie, kansverdeling)
Deze leerstof kan je op een goede 20 a 40u volledig leren. Zo complex is dat niet.

Propositielogica gaan ze trouwens niet geven, het blijft waarschijnlijk beperkt tot logische poorten. Voor de rest kan je daar nog Boolese uitdrukkingen & functies, CNV/DNV, Veitch-Karnaugh diagrammen (KD) en codeertheorie aan toe voegen en waarschijnlijk ga je nog tijd over hebben.

Afhankelijk van de hogeschool, universiteit en dan ook nog eens prof kunnen examenvragen meer of minder een verrassing zijn tov de geziene theorie en/of oefeningen. Daarom is het altijd een goed idee om in het begin van het jaar al voor elk vak examenvragen van de vorige jaren te sprokkelen. Die doen altijd wel ergens de ronde (bissers die ze noteerden, en misschien online ook tegenwoordig). Het zullen waarschijnlijk niet dezelfde vargen zijn, maar dan weet je in elk geval al de stijl. Bissers dus altijd goed te vriend houden! En ook slimme meisjes die altijd in de les zitten, die hun handschrift is meestal leesbaar en dan kan je hun notities copieren voor vakken die je af en toe eens skipte :tongue:

In jouw geval: als je hier geen reactie krijgt van mensen die specifiek die richting gedaan hebben: stap naar zo'n school en spreek random leerlingen aan tot je iemand vindt die die richting doet. Wie weet zijn ze wel bereid je wat cursussen te lenen om er eens mee naar de copycenter te gaan, of je een softcopy te delen. Dan kan je die doornemen en kijken wat voor wiskunde daar in voorkomt, en weet je waar je moet naartoe werken.

Propositielogica gaat inderdaad al iets te ver. Voor de rest de basis van lineaire algebra zoals vergelijkingen oplossen, matrices en vectoren. Veel meer moet je niet kennen.

Propositielogica gaat inderdaad al iets te ver. Voor de rest de basis van lineaire algebra zoals vergelijkingen oplossen, matrices en vectoren. Veel meer moet je niet kennen.
Het gaat hier om graduaat IT, ik denk dat matrices en vectoren daar ook niet bij gaat zitten.

khan academy of dergelijke voor de basis basis te herhalen.
Ku leuven heeft zo een zomercursus voor bioingenieurs met welke wiskunde ze dienen te kennen. Deze zal het doel wat voorbijschieten maar dan heb je wel al een idee van wat propositielogica en dergelijke inhoudt.
https://set.kuleuven.be/voorkennis/zomercursus/zomercursusB

Je hebt nog twee jaar. Elke dag een half uurtje minder gamen, opzoeken wat nu belangrijk is qua wiskunde voor je richting IT en dagelijks klein beetje oefenen en dat zal wel vlot lukken op je eigen tempo.

Laatst bewerkt:
Ik heb het een aantal jaar geleden in avondonderwijs gedaan, programmeren en netwerken was toen bijeen voor de basisvakken . Sommige van die vakken waren dezelfde leerkrachten en examens als de dagopleiding. Of het voor de rest representatief is weet ik niet maar mijn gevoel toen was dat de basisvakken poepsimpel waren, niveau lag ver onder middelbaar ASO niveau. Examens waren lager niveau dan vele beheersingstoetsen uit het middelbaar van 15 jaar daarvoor.

Volgens mij is het realistischer om je eigen leerkracht of een andere leerkracht op je school aan te spreken die les geeft in een iets wiskundigere richting (4u of 6u TSO/ASO), dan dat je zelf met een beperkte basis naar een random cursus uit het hoger onderwijs gaat kijken. Daarna is het nuttig als je een cursus gaat inkijken van de opleiding die je gaat volgen, maar niet iets veel gevorderder zoals een ingenieursopleiding waardoor je je enkel gaat laten afschrikken.

Ik heb het een aantal jaar geleden in avondonderwijs gedaan, programmeren en netwerken was toen bijeen voor de basisvakken . Sommige van die vakken waren dezelfde leerkrachten en examens als de dagopleiding. Of het voor de rest representatief is weet ik niet maar mijn gevoel toen was dat de basisvakken poepsimpel waren, niveau lag ver onder middelbaar ASO niveau. Examens waren lager niveau dan vele beheersingstoetsen uit het middelbaar van 15 jaar daarvoor.
OP komt uit het BSO, niet ASO.

Voor de rest heb je wel gelijk. Maar vergeet niet dat het algemene niveau van middelbare onderwijs vandaag echt niet representatief is voor wat wij pakweg moesten kunnen (ik spreek van 2003 toen ik uit het middelbaar afstudeerde in het ASO). Laat staan in het BSO. Met alle respect van dien, wel. Maar we moeten het wel benoemen zoals het is.

Ik volg momenteel de Bachelor Toegepaste Informatica aan de hoge school en in ons vak Problem Solving 1 (wiskunde) kwamen volgende onderwerpen aan bod:

- Rekenkundige en Meetkundige Rijen en Reeksen.
- Exponentiële en Logaritmische Functies.
- Telproblemen (Variaties, Permutaties, en Combinaties) & Binomium van Newton
- Boole Algebra (normaalvormen, Karnaugh-diagram, propositielogica)
- Meetkunde (Plaatsbepaling, volkomen elastische botsing)
- Differentiëren (Functies van één veranderlijke, functies van twee veranderlijken)

Daarnaast hadden we een ander vak (Computer Systems) waarin het omzetten van getallen naar andere talstelsels aan bod kwam. Dus decimaal naar binair/hexadecimaal/octaal, en ook met die getallen rekenen (vermenigvuldigen, delen, etc). Dus goed kunnen (hoofd)rekenen was wel een pluspunt, maar niet noodzakelijk gezien je rekenmachine mag gebruiken.

In het 3e jaar, heb je ook Problem Solving 2 en daar komen volgende onderwerpen aan bod, maar gezien ik dat nog niet gedaan heb, kan ik er geen uitspraak over doen:

• Matrices
  • Determinanten
  • Stelsels van vergelijkingen
  • Inleiding in de grafentheorie
  • Eigenwaarden en eigenvectoren
  • Inleiding in de codeertheorie
  • Recursiebetrekkingen

Ik volg momenteel de Bachelor Toegepaste Informatica aan de hoge school en in ons vak Problem Solving 1 (wiskunde) kwamen volgende onderwerpen aan bod:

- Rekenkundige en Meetkundige Rijen en Reeksen.
- Exponentiële en Logaritmische Functies.
- Telproblemen (Variaties, Permutaties, en Combinaties) & Binomium van Newton
- Boole Algebra (normaalvormen, Karnaugh-diagram, propositielogica)
- Meetkunde (Plaatsbepaling, volkomen elastische botsing)
- Differentiëren (Functies van één veranderlijke, functies van twee veranderlijken)

Daarnaast hadden we een ander vak (Computer Systems) waarin het omzetten van getallen naar andere talstelsels aan bod kwam. Dus decimaal naar binair/hexadecimaal/octaal, en ook met die getallen rekenen (vermenigvuldigen, delen, etc). Dus goed kunnen (hoofd)rekenen was wel een pluspunt, maar niet noodzakelijk gezien je rekenmachine mag gebruiken.

In het 3e jaar, heb je ook Problem Solving 2 en daar komen volgende onderwerpen aan bod, maar gezien ik dat nog niet gedaan heb, kan ik er geen uitspraak over doen:

• Matrices
  • Determinanten
  • Stelsels van vergelijkingen
  • Inleiding in de grafentheorie
  • Eigenwaarden en eigenvectoren
  • Inleiding in de codeertheorie
  • Recursiebetrekkingen
Daar zitten (heel) veel dingen in die ik in mijn Bachelor TI niet heb gezien (afgestudeerd 2010 van KdG), maar wel in het schakeljaar voor de Master Computerwetenschappen. Dus in een academische bachelor zult ge dat ook allemaal wel zien.

Het gene uit jouw post dat ik mij nog kan herinneren van de Bachelor:
- Telproblemen (Variaties, Permutaties, en Combinaties)
- Booleaanse Algebra: Geen propositielogica, enkel in schakeljaar
- Meetkunde: Ik denk enkel iets met coordinaten. Poolcoordinaten vs carthesische coordinaten denk ik?
- Talstelsels omzetten
- Stelsels van vergelijkingen (niet zeker, maar ik denk maar een simpele basis)

Ik ben heel blij dat er zo weining wiskunde in die opleiding zat anders had ik die nooit kunnen afmaken.
En voor toegepaste informatica hebt ge ook allesbehalve veel wiskunde nodig.
Als ge al wat percentages kunt berekenen geraakt ge al ver.

Daar zitten (heel) veel dingen in die ik in mijn Bachelor TI niet heb gezien (afgestudeerd 2010 van KdG), maar wel in het schakeljaar voor de Master Computerwetenschappen. Dus in een academische bachelor zult ge dat ook allemaal wel zien.

Het gene uit jouw post dat ik mij nog kan herinneren van de Bachelor:
- Telproblemen (Variaties, Permutaties, en Combinaties)
- Booleaanse Algebra: Geen propositielogica, enkel in schakeljaar
- Meetkunde: Ik denk enkel iets met coordinaten. Poolcoordinaten vs carthesische coordinaten denk ik?
- Talstelsels omzetten
- Stelsels van vergelijkingen (niet zeker, maar ik denk maar een simpele basis)

Ik ben heel blij dat er zo weining wiskunde in die opleiding zat anders had ik die nooit kunnen afmaken.
En voor toegepaste informatica hebt ge ook allesbehalve veel wiskunde nodig.
Als ge al wat percentages kunt berekenen geraakt ge al ver.

Het was uiteindelijk niet gigantisch moeilijk omdat we voor de meeste onderwerpen de formules meekregen, en niet van buiten moesten leren. We doen Informatica en niet Wiskunde, dus het ging de docent er vooral om dat we alles correct konden toepassen, en logisch konden nadenken wanneer we moeilijke problemes of opgaves voor ons kregen.

Terug
Bovenaan