Met welke auto heb je al gereden, en wat waren je ervaringen er mee?

Deze en vorige week konden we op het werk (alleja, bij de 'klant' waar ik fulltime zit) allerlei elektrische modellen uittesten, als aanloop naar de overschakeling naar puur elektrische salariswagens. Ik maak sowieso geen aanspraak op die wagens gezien ik niet intern terwerkgesteld ben, en ik heb sowieso al geen nood aan een extra wagen, maar ik vond het toch eens tof om wat uit te proberen.
Natuurlijk zijn 80% van de modellen SUVs voor alle opaatjes met rugklachten en mamatjes die wat hoger willen zitten, die negeerden we alvast.
Uiteindelijk gekozen voor een proefrit met een Tesla model 3, omdat die qua ervaring wsl het 'verst' stond van wat ik gewoon ben.

Ik had nog nooit met een elektrische vierwieler gereden.
Er is maar zoveel dat je kunt doen als je 20 minuten kunt testen en je in Brussel stad vertrekt. Uiteindelijk wat op de A12 gereden. Optrekken was leuk, maar ook niet zo indrukwekkend. Mijn loempe 650cc touringmoto accelereert ongeveer even snel.

Die interface vind ik maar pover. Pinkerknoppen zitten op het stuur, dus als je complexe draaiingen moet maken (zoals in Brussel al wel eens nodig is) moet je op een halfgedraaid stuur die knoppen terugvinden terwijl je het verkeer in de gaten houdt... Er is wel een reden dat die traditioneel als hendel worden uitgevoerd denk ik dan.

Ik rijd voor de rest rond in een kangoo zonder opties waar het dashboard bestaat uit drie gigantische goedkoop aanvoelende plastic draaiknoppen om temperatuur en ventilatie te regelen. Zo'n scherm voelt compleet alien aan.

Al bij al: Leuk. Voor mij totaal geen meerwaarde tov mijn halfversleten Kangoo, maar als je 40 000 extra euro hebt liggen om ietsje soepeler rond te rijden en je denkt dat dat de beste kost-efficiente investering in je leven is moet je dat vooral doen. Wel niet te veel boodschappen tegelijk kopen.

Echt wel enorm pover aanbod als je graag veel wilt meenemen in je auto. Ik vervoer al eens spontaan een fiets en dan is het wel aangenaam dat ik gewoon de achterzetels kan toeklappen en dat ding er in zijn geheel ingooi. Volkswagen ID.7 was de enige break. Geen enkele ludospace of minivan. Ik gok dat dat wel in de meeste bedrijven zo is. Is dat omdat we onszelf nog altijd voorliegen dat salariswagens vooral voor het werk dienen ipv het gezinsleven?

Laatst bewerkt:
Vandaag de model 3 performance (highland) gereden. Ik rij zelf met een model 3 RWD en heb ook met de oude performance gereden.
De sportzetel pakken u goed vast, grote verbetering tegenover de vorige performance en de gewone model 3. Als ik nu een bocht neem aan hoge snelheid, glij ik bijna uit m'n zetel.
De ophanging is ook een stuk volwassener geworden tegenover het vorige model. Eventjes een paar boerenbaantjes ingedoken en die auto geeft vertrouwen en rijplezier. De achterkant besturen met de gas was geen probleem.
De acceleratie is indrukwekkend, maar heb ondertussen al een paar snelle auto's gereden en daar wen je wel snel aan. Het is vooral het rijplezier dat ik belangrijk vind en dit is toch wel een van de beste (betaalbare) EV's daarvoor denk ik.

De pinkers aan het stuur was ik snel gewend in 90% van de situaties, maar op een rotonde wel wat ambetant als je de 3e afslag gaat nemen.

Vandaag de Ioniq 5N gereden. Het is knap wat Hyundai neerzet voor die prijs. Een berg vermogen, software die heel goed samenwerkt me de elektrische aandrijflijn, goede wegligging en stuurgevoel, ... De reviews die je online kan vinden kloppen helemaal.
Maar wel een paar negatieve punten:
1) De afwerking vond ik minder dan in de i30N
2) Heel dat nadoen van een ICE is super als het uw enige auto is. Maar als je al een ICE hebt, is het vreemd om een EV te kopen die zich als een ICE voor doet
3) Hoewel het wel "realistisch" aanvoelt, hoor je wel heel duidelijk dat het geluid uit speakers is. Ik vermoed dat dat na een tijdje minder opvalt, maar tijdens een testrit viel het wel direct op.

Vandaag de Ioniq 5N gereden. Het is knap wat Hyundai neerzet voor die prijs. Een berg vermogen, software die heel goed samenwerkt me de elektrische aandrijflijn, goede wegligging en stuurgevoel, ... De reviews die je online kan vinden kloppen helemaal.
Maar wel een paar negatieve punten:
1) De afwerking vond ik minder dan in de i30N
2) Heel dat nadoen van een ICE is super als het uw enige auto is. Maar als je al een ICE hebt, is het vreemd om een EV te kopen die zich als een ICE voor doet
3) Hoewel het wel "realistisch" aanvoelt, hoor je wel heel duidelijk dat het geluid uit speakers is. Ik vermoed dat dat na een tijdje minder opvalt, maar tijdens een testrit viel het wel direct op.
Ik vind dat echt een coole kar. Spijtig dat de afwerking minder is dan een i30n, want dat was nu toch ook niet heel geweldig?

Ik vind dat echt een coole kar. Spijtig dat de afwerking minder is dan een i30n, want dat was nu toch ook niet heel geweldig?
Ik kan het vrij simpel duidelijk maken wat ik bedoel:
2025-Hyundai-Ioniq-5-N-33-scaled.jpg

i30-n-02.webp

Als je hier naar de deuren kijkt, vind ik dat bovenste er echt enorm veel cheaper uit zien.
Voor de rest zijn de materialen wel oké, die onderkant van de middenconsole is hard plastic wat natuurlijk veel harder opvalt als je die open maakt (itt i30N)
Het stuur in de Ioniq voelt dan wel weer meer premium aan...

Ahja, een camera-binnenspiegel is niks voor mij. Mijn ogen kunnen daar precies niet op scherpstellen ofzo.

i30-n-02.webp

Als je hier naar de deuren kijkt, vind ik dat bovenste er echt enorm veel cheaper uit zien.
Voor de rest zijn de materialen wel oké, die onderkant van de middenconsole is hard plastic wat natuurlijk veel harder opvalt als je die open maakt (itt i30N)

Ahja, een camera-binnenspiegel is niks voor mij. Mijn ogen kunnen daar precies niet op scherpstellen ofzo.
In die boost mode moet de acceleratie wel vrij gestoord zijn, niet?

i30-n-02.webp

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dat interieur een auto van bijna 80k is?

In die boost mode moet de acceleratie wel vrij gestoord zijn, niet?
Yes, het was nu vandaag wel vochtig, maar dat is hetzelfde als wat je met een (pre-plaid) Model S Performance had ongeveer.
Alleen stuurt hij wel veel beter dan een Tesla...
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dat interieur een auto van bijna 80k is?
Alles is relatief. Ze staan nu aan 58k€ in Duitsland he (ex-demo). Deze staat hier aan 66k maar ben vrij zeker dat ik die aan 58k ook zou meekrijgen.

Yes, het was nu vandaag wel vochtig, maar dat is hetzelfde als wat je met een (pre-plaid) Model S Performance had ongeveer.
Alleen stuurt hij wel veel beter dan een Tesla...

Alles is relatief. Ze staan nu aan 58k€ in Duitsland he (ex-demo). Deze staat hier aan 66k maar ben vrij zeker dat ik die aan 58k ook zou meekrijgen.
Als je dan de de prijzen van een hot batch bekijkt, zou ik die precies nog wel overwegen voor 58k.

Een golf R wat deftig aankleden en je zit rap aan dat bedrag..

Niet dat ik naar iets op zoek ben, renoveren kost sloten geld :(

Ik

Als je dan de de prijzen van een hot batch bekijkt, zou ik die precies nog wel overwegen voor 58k.

Golf GTI clubsport zonder opties: 55358€... Dus als uw usecase is "ik wil een hot hatch, maar geen belastingen", dan zou ik zéker voor die Ioniq gaan. Je zit natuurlijk hoger dan in een hot hatch, maar hij is ook veel ruimer en gewoon extreem veel sneller. Achterbank ook gewoon echt heel ruim trouwens.

Interssante kar die 5N... Heb je de lap van Misha C. op de ring gezien met dat ding?
Ik ben toch ook al wel eens gaan kijken nu ook de hybrids op hun einde lopen...

Niet dat ik naar iets op zoek ben, renoveren kost sloten geld :(
Nu gisteren testrit gedaan met Taycan Cross Turismo Turbo S. Ik snap dat de reviews proberen te vergelijken tussen de Ioniq en Taycan (er zijn heel weinig echt sportieve EV's ...), maar de Taycan is toch een heel ander niveau hoor.
De Ioniq voelt echt aan als een hot hatch (maar dan sneller), de Taycan voelt als een Porsche maar dan zonder geluid.

Toch eens laten uitrekenen hoe haalbaar dat wordt...

Gisteren eerste keer met een EV gereden, Tesla model 3 RWD van dit jaar.
Reed prima eigenlijk, viel goed mee qua hardheid moet ik zeggen. mss ook door de kleinste wielen? 18"
wel wennen qua 'remmen' op de motor, die stond vrij hoog, setting niet bekeken, maar kon gewoon 1pedal driving doen ermee.
Ook wel raar zonder enige hendel achter het stuur. Het grootste nadeel is imho bij het afslaan van een rondpunt om dan uw pinkers aan te steken, zeker bij kleinere ronde punten.

Nu gisteren testrit gedaan met Taycan Cross Turismo Turbo S. Ik snap dat de reviews proberen te vergelijken tussen de Ioniq en Taycan (er zijn heel weinig echt sportieve EV's ...), maar de Taycan is toch een heel ander niveau hoor.
De Ioniq voelt echt aan als een hot hatch (maar dan sneller), de Taycan voelt als een Porsche maar dan zonder geluid.

Kan ik alleen maar beamen. Dacht ook dat nu met de switch naar elektrisch alles een beetje meer uitvlakt. In termen van vermogens zeker waar, maar halleluja... Ik reed in een taycan sport turismo GTS en ik had echt ook meteen de porsche feel te pakken. Die facelifts zijn echt wel best interessant imo.

Gisteren eerste keer met een EV gereden, Tesla model 3 RWD van dit jaar.
Reed prima eigenlijk, viel goed mee qua hardheid moet ik zeggen. mss ook door de kleinste wielen? 18"
wel wennen qua 'remmen' op de motor, die stond vrij hoog, setting niet bekeken, maar kon gewoon 1pedal driving doen ermee.
Ook wel raar zonder enige hendel achter het stuur. Het grootste nadeel is imho bij het afslaan van een rondpunt om dan uw pinkers aan te steken, zeker bij kleinere ronde punten.
Model van dit jaar heeft een ander onderstel en is veel zachter afgeveerd dan de vorige generatie.
Die one pedal driving heeft geen setting om de kracht in te stellen.

Maar die Taycan is ook een heel andere prijscategorie... dat is 200k nieuw (https://ev-database.org/nl/auto/1932/Porsche-Taycan-Turbo-S-Cross-Turismo)en tussen de 80 en de 120k tweedehands...

In principe zou je dan kunnen wachten om te zien of de vernieuwde KIA EV6 GT niet meer uw ding is. Ik ga er toch vanuit dat een stuk van het IONIQ5 N gehalte wel zijn overgang zal maken in de vernieuwing van de GT. Al blijft die porsche natuurlijk nog altijd van een ander niveau.

Maar ik ben dan ook al iemand die moet nadenken om 40k te spenderen aan een wagen, zwijg stil als dat 200k is :p.

Maar die Taycan is ook een heel andere prijscategorie... dat is 200k nieuw (https://ev-database.org/nl/auto/1932/Porsche-Taycan-Turbo-S-Cross-Turismo)en tussen de 80 en de 120k tweedehands...

In principe zou je dan kunnen wachten om te zien of de vernieuwde KIA EV6 GT niet meer uw ding is. Ik ga er toch vanuit dat een stuk van het IONIQ5 N gehalte wel zijn overgang zal maken in de vernieuwing van de GT. Al blijft die porsche natuurlijk nog altijd van een ander niveau.

Maar ik ben dan ook al iemand die moet nadenken om 40k te spenderen aan een wagen, zwijg stil als dat 200k is :p.
Enerzijds, akkoord. De Ioniq 5N kost een stuk minder. In het specifiek geval waar ik naar keek 40k€ verschil tussen een turbo S (met 14000km en nieuwprijs van 240k€...)
Dat is nog altijd heel veel verschil, maar tov het verschil in nieuwprijs is het heel klein he :p (danku waardeverlies!)

Enerzijds, akkoord. De Ioniq 5N kost een stuk minder. In het specifiek geval waar ik naar keek 40k€ verschil tussen een turbo S (met 14000km en nieuwprijs van 240k€...)
Dat is nog altijd heel veel verschil, maar tov het verschil in nieuwprijs is het heel klein he :p (danku waardeverlies!)

Ja, mijn KIA EV6 had maar een depreciatie van 31k. Die porsche heeft een depreciatie van 140k ;). Maar dan blijft er wel nog 99k over. En 39k klinkt behapbaarder dan 99k voor iets wat je zeer snel total loss kan rijden en waar de verzekering ook nog wel een aardige duit zal kosten.
Al zal de depreciatie van die porsche binnen dit en 3 jaar en meer ook nog wel een significant bedrag zijn, niet ?

Maar als u dat gelukkig maakt, en het kan er vanaf al is het met wat moeite... doen hé. Echter in functie van uw opmerking leek het echter dat het type EV6 GT iets meer uw ding was dan die ioniq5. Het is uiteindelijk, denk ik, de poor mans taycan :p.
Of de iets oudere GT als de vernieuwingen uw ding niet zijn, die heb je ook al voor +/- 49k (waar mogelijks nog iets af kan)... https://www.autoscout24.be/nl/aanbo...r_bucket=unknown&new_taxonomy_available=false

Waar heb je een turbo s (facelift?) gevonden van 100k? 😅😂

Terug
Bovenaan