Microsoft cancelt games en sluit studio's

Jozf

Active member
Ondertussen bij Microsoft:

cancelled:

* Perfect Dark
* Everwild
* Forza Motorsport
* een nieuwe MMO van de makers van The Elder Scrolls Online
* een nieuwe game van John Romero

studio's gesloten:

* Romero Games
* The Initiative (Perfect Dark)
* Turn 10 (Forza Motorsport) voortaan een support studio voor Forza Horizon

Gezien de toestand waarin Xbox als merk zich bevindt, kunnen we dit helaas geen verrassing noemen.

Ondertussen bij Microsoft:

Gezien de toestand waarin Xbox als merk zich bevindt, kunnen we dit helaas geen verrassing noemen.
Ik vrees dan toch voor de kwaliteit van de games in de toekomst. In plaats van maandelijks te betalen voor game pass denk ik er over na om gewoon mijn games te kopen op Steam, dan blijven ze ook in mijn library staan zonder dat ze ineens van game pass kunnen verdwijnen. En dan geef ik mijn geld aan de games die het waard zijn.

Ze nemen studio's over, om dan vervolgens mensen te ontslaan. Alles voor $$$ maar zonder de liefde voor de games zelf.
Soms staan er echt goede titels op game pass , zoals Metaphor Refantazio en Clair Obscur: Expedition 33, maar zulke games zou je in feite moeten kopen om de devs te steunen :)

Xbox als console stopt ook.
Ze gaan nu nog een pc/xbox handheld uitbrengen met daarop alle voordelen van pc zoals steam, gamepass, … en dan hun games ook los te koop zetten op andere platformen.
Dus hopelijk ook gears op switch 2 😝

Motherf…. Ik lees net dat artikel: Everwild en Perfect dark gecanceld? Wtf. Ik keek echt wel uit naar die laatste

Sommige vergeten hier precies dat die studio's al jaaaaren bezig waren aan games waar niks van komt en waar ze dan maar fake trailers van moeten tonen . Zie bijvoorbeeld Everwild en Perfect Dark.

Call of Duty.. Forza.

Yeah het framework van die games kan nu herwerkt worden met een fractie van de crew. Zoals even, nul toekomst visie bij Microsoft. Zie ze eind volgend jaar nog wat studios en ip kopen hoor.

Ze gaan nu nog een pc/xbox handheld uitbrengen met daarop alle voordelen van pc zoals steam, gamepass, … en dan hun games ook los te koop zetten op andere platformen.
Playstation dan maar, die ik dan ook heb staan
Uiteindelijk ga ik minder consoles hebben staan, blijkbaar

Playstation dan maar, die ik dan ook heb staan
Uiteindelijk ga ik minder consoles hebben staan, blijkbaar
Alleen jammer dat Sony de markt alleen in handen zal hebben(Nintendo doet altijd zijn eigen ding)
Daar kan toch niemand tevreden mee zijn?
Ik verwacht bvb ps6 aan € 950. 😅

Man, dat hele gedoe met Microsoft begint echt absurd te worden. Het is om fucking pissig van te worden. Phil Spencer, Matt Booty en co blijven rustig op hun plek zitten, vangen dikke checks en bonussen, terwijl alles rondom hen in elkaar stuikelt. What the fuck, dude!
Ik volg Xbox en PlayStation al jaren op de voet, en die gasten hebben zo vaak geroepen hoe fantastisch alles eraan toe ging. Perfect Dark zou "amazing" zijn, "it plays like a dream". Everwild was weer "on track", geen enkel probleem. Hi-Fi Rush was zogezegd hét voorbeeld van wat Game Pass mogelijk maakte, “enkel daardoor kan zo’n game bestaan”. En nu? LOL. Alles weg. Gecanceld. Studio's gesloten. En niemand neemt verantwoordelijkheid!
Ze hebben zoveel onzin uit hun nek zitten kletsen, het is gewoon gênant. Eerlijk: wat hebben ze de voorbije jaren écht heel goed gedaan? Phil Spencer werd door sommigen bijna gezien als een messias die de industrie zou redden, die studio’s “grootser en beter” zou maken. Maar alles wat ze zelf probeerden op te bouwen, is keihard geflopt. En de grote franchises die ze overnamen "Halo, Gears...", zijn hun glorie gedeeltelijk kwijt.
Game Pass? Financieel een grap. Iets wat ik hier al jaren zeg. Hoeveel discussies heb ik daarover niet gevoerd? En kijk waar we nu staan. Ze brengen hun games uit op PS5 omdat het intern gewoon niet rendeert. Hoeveel miljarden zijn er al doorgejaagd? Hoeveel bedrijven kunnen zo’n gigantisch verlies überhaupt dragen?
En dan de topmannen? Die mogen gewoon blijven zitten. Vergelijk dat eens met Sony: Jim Ryan ligt eruit, Hermen Hulst is na het Concord-debacle gedegradeerd (hij is geen co-CEO meer). Sony heeft die Microsoft-aanpak bij Bungie geprobeerd, en dat werkte ook niet.

Bij Microsoft is er geen grens meer. Ze zijn zo rijk dat ze, bij wijze van spreken, wereldhonger zouden kunnen oplossen, maar in plaats daarvan flikkeren ze getalenteerde artiesten en developers op straat. Straks wordt het ook nog allemaal vervangen door AI, en ik snap dat dat eraan komt, maar het moet ergens stoppen. En bij Microsoft stopt het nergens meer.

Ik heb tot nu toe elke Xbox console gekocht, maar dat stopt nu wel. En ja, misschien volgen er bij Sony binnenkort ook harde klappen, het is sowieso een rotperiode voor de industrie, maar wat er bij Microsoft gebeurt, is gewoon wraakroepend...

@Big Boss ; als xbox fan van het eerste uur (elke console op launch day gekocht) moet ik met pijn in mijn hart u gelijk geven.
Halo was de game die destijds mijn mond deed openvallen, heeft het fps genre mee groot gemaakt, zeker op console.
Gears; uren en uren versleten online. Ik denk dat we de eerste gears een jaar na launch nog dagelijks speelde.
Forza, Fable, project gotham racing, ….
Xbox 1: eerste met hdd en online
360: online gewoon op de kaart gezet voor console. De benchmark zeg maar.
Echt jammer dat we nu naar een monopolie gaan gaan. Sony heeft in het verleden ook al laten zien hoe arrogant ze kunnen zijn tov hun publiek als ze denken onaantastbaar te zijn.
Dus voor de eindgebruiker zal het niet veel goeds beloven.

@Big Boss ; als xbox fan van het eerste uur (elke console op launch day gekocht) moet ik met pijn in mijn hart u gelijk geven.
Halo was de game die destijds mijn mond deed openvallen, heeft het fps genre mee groot gemaakt, zeker op console.
Gears; uren en uren versleten online. Ik denk dat we de eerste gears een jaar na launch nog dagelijks speelde.
Forza, Fable, project gotham racing, ….
Xbox 1: eerste met hdd en online
360: online gewoon op de kaart gezet voor console. De benchmark zeg maar.
Echt jammer dat we nu naar een monopolie gaan gaan. Sony heeft in het verleden ook al laten zien hoe arrogant ze kunnen zijn tov hun publiek als ze denken onaantastbaar te zijn.
Dus voor de eindgebruiker zal het niet veel goeds beloven.
Nee, daar heb je volledig gelijk in. Het was net heel goed dat Playstation die concurrentie had. Nu... not good he...
En idd, originele xbox, xbox 360 waren zeer mooie xbox tijden. Fantastische games toen. Daar draaide het om. Online gaming op console op de map gezet zoals je zegt. Toen was xbox echt top...

Turn 10 sluiten vind ik toch wel heel erg zonde, wie gaat er nu nog een racegame maken voor de Xbox? Playground is bezig met Fable.

Amai, had dit nog niet eens mee gekregen. Dit is wel echt huge ! En bijzonder triest ook... Vooral Turn 10 is doodzonde.. Die nieuwe Perfect Dark keek ik ook wel naar uit, ondanks dat ik de vorige games niet gespeeld heb.

Nu, met al die heisa rond Xbox, mogen we natuurlijk niet vergeten dat ook PlayStation de voorbije jaren bijzonder slechte beslissingen heeft genomen. Onder Jimbo zijn er serieuze misstappen geweest. Naughty Dog heeft enorm veel tijd en middelen verspild aan de The Last of Us Online. Concord fiasco! Bungie is tot nu toe niets anders dan een teleurstelling gebleken. Bend Studio is compleet verkeerd gemanaged. Bluepoint die aan een live service gow game werkte(echt, wtf?), enzovoort. Dat soort fouten zullen we nog jaren voelen, maak u geen illusies.

Maar zelfs met al die issues is het nog steeds niet zo krankzinnig als wat er bij Microsoft gebeurt. De PlayStation divisie draait gelukkig wel nog goed, en Sony profiteert van een sterk merk dat stevig overeind blijft. Ik heb ook het gevoel dat ze stilaan weer op het juiste spoor zitten. Alleen: het zal nog even duren voor de first-party output weer op het niveau van vroeger zit. Dus ja, we zitten gewoon in een vreemde periode.

Microsoft daarentegen probeerde het op een kunstmatige manier snel te forceren. Ironisch genoeg is de overname van Activision uiteindelijk hun eigen doodsteek gebleken. Sinds die megadeal lijken de grote bazen van Microsoft zich veel intensiever met Xbox te bemoeien. En alles wat Phil Spencer eerder beweerde, bleek plots pure BS. Dingen als: “We geloven in kleine creatieve projecten,” of “We willen dat ontwikkelaars de tijd krijgen die ze nodig hebben,” of “Rare mag rustig bouwen aan Everwild,” of nog: “Perfect Dark speelt als een droom,” “Hi-Fi Rush is exact het soort game dat we meer willen brengen.” Elke uitspraak is ondertussen volledig onderuitgehaald door hun eigen daden. Achteraf heb je dan zoiets van, What the fuck was die gast allemaal aan het ijlen...

Wat ik echt niet snap: hoe Spencer ondanks alles gewoon op zijn positie blijft. Zelfs als hij niet alles wist of kon voorzien, wil je oprecht in die positie blijven na zo'n puinhoop? En dan Matt Booty... die man lijkt me gewoon compleet onbekwaam. Ik snap echt niet wat hij bijdraagt. Zeg het al jaren, die gast, echt, geen flauw idee wat hij goed doet bij xbox...

En dan als kers op de taart: Microsoft(De top boven Spencer en co, de big boys zeg maar)die miljarden in AI pompt terwijl duizenden mensen hun job verliezen. Echt, Jeezes Christ manneke...

En dan als kers op de taart: Microsoft(De top boven Spencer en co, de big boys zeg maar)die miljarden in AI pompt terwijl duizenden mensen hun job verliezen. Echt, Jeezes Christ manneke...
Geloof maar dat AI nog veel banen gaat kosten bij alle studio’s.
Als je nu al ziet wat er gemaakt kan worden op kleine schaal door mensen die in hun kamer wat zitten te tokkelen.
Wat we nu zien zal binnen 10 jaar nog vele malen uitgebreider zijn.
Mensen gaan van bij hun thuis gewoon zelf een volledige game kunnen creëren dmv Ai.
Beetje zoals je nu ziet met de celebrity’s van de jeugd: tik tok en youtube influencers.
Iedereen kan nu content creëren waar dat 20 jaar geleden enkel de tv studio’s waren bvb.

Wat ik echt niet snap: hoe Spencer ondanks alles gewoon op zijn positie blijft.
Ik vind het ook al lang heel vreemd dat Phil Spencer op zijn plek kan blijven. Het lijkt alsof Xbox volledig verdrongen is en enkel nog maar meedoet in de marge.

Als je echter wat gaat rondneuzen blijkt pivoteren naar GamePass een heel slimme zet geweest te zijn. Dat zou een erg winstgevende beslissing geweest zijn. Qua hardware hinkten ze sterk achterop en ze hebben dan maar beslist om in te zetten op software. Op zich een gewaagde keuze die voorlopig ook goed uitdraait voor Microsoft.

Of de gamer er beter van geworden is, is waarschijnlijk een heel ander verhaal.

Xbox als console stopt niet, er is letterlijk een video verschenen over dat Xbox en AMD weer partners zijn voor de next gen xbox.

Blijkbaar gaat deze toegang hebben tot oa battle.net launcher, steam en nog een paar.
Dus ja de grens tussen wat een console is of een pc in een "box" vervaagt wel.

Xbox als console stopt niet, er is letterlijk een video verschenen over dat Xbox en AMD weer partners zijn voor de next gen xbox.

Blijkbaar gaat deze toegang hebben tot oa battle.net launcher, steam en nog een paar.
Dus ja de grens tussen wat een console is of een pc in een "box" vervaagt wel.
Wat ik zeg dus. Pc/console hybrid.
Vraag is wie nog wil investeren in hun ecosysteem na alle nieuwsberichten

Terug
Bovenaan