Microsoft koopt Activision-Blizzard

Maar ip's van grote publishers kopen word denk ik niet echt gedaan voor zover ik weet? Sega past alvast enorm in de bestaande Microsoft cultuur want al hun grote ip's worden sterk opgevolgd met DLC, waar je in vele gevallen op zijn minst XBL Ultimate voor nodig hebt, of apart de DLC nog moet bijkopen.

Ik snap die comentaar toch niet goed dat sony amper games heeft op de ps5.
Rachet and clank
Astro playroom
Demonsouls
Spiderman
Returnal

Dit zijn toch toppers.
Maar ook duur, behalve Astro's Playroom dan. Terwijl ik deze maand The Forgotten City, Psychonauts 2, The Gunk en Hellblade heb gespeeld aan de prijs van 4 euro per maand.

Ik gebruik mijn PS5 dus eigenlijk enkel voor de exclusive blockbusters wanneer die in korting staan. En daarvoor is het eigenlijk al even wachten op een nieuwe release. De volgende is Horizon, maar daar ga ik ook op wachten met kopen aangezien Dying Light 2 voorrang krijgt.

Toch wel benieuwd hoe ze het hele gebeuren rond Activision gaan aanpakken. Het is Microsoft die nu zal moeten opdraaien voor wat er daar bij Activision/Blizzard gebeurd is.

Maar ook duur, behalve Astro's Playroom dan. Terwijl ik deze maand The Forgotten City, Psychonauts 2, The Gunk en Hellblade heb gespeeld aan de prijs van 4 euro per maand.

Ik gebruik mijn PS5 dus eigenlijk enkel voor de exclusive blockbusters wanneer die in korting staan. En daarvoor is het eigenlijk al even wachten op een nieuwe release. De volgende is Horizon, maar daar ga ik ook op wachten met kopen aangezien Dying Light 2 voorrang krijgt.
*cries in Nintendo*

Ik vermoed gezien de diverse ip dat het eerder Sega zal zijn. Of om Sony echt een beetje te porren, Konami. Al hoop ik dat Sony die eerder zelf opkoopt.
Ja Sega lijkt ook meest voor de hand liggende Japanse studio.

Weet enkel niet hoe happig Japans management is om te verkopen aan buitenlanders of in algemeen. Ken te weinig van die markt, maar lijkt me qua cultuur niet echt iets dat past. Tenzij je in grote geld nood zit.

Toch wel benieuwd hoe ze het hele gebeuren rond Activision gaan aanpakken. Het is Microsoft die nu zal moeten opdraaien voor wat er daar bij Activision/Blizzard gebeurd is.
Goh de deal is pas rond in 2023. Smijten oud management buiten en de huidige studio's van MS lijken goed te draaien.

Dit soort dingen zie ik niet goed aflopen op lange termijn. Op een bepaald moment gaat microsoft de meerderheid van de gameindustrie in handen hebben en dan zal de prijs van hun gamepass flink de hoogte ingaan en zal er geen waardig alternatief meer zijn. Op korte termijn is het natuurlijk een grote win voor gamepass houders.

Ik ben het niet zo eens met de doomscenario's, al kan het wel gebeuren.

Vooral omdat de begin (tot mid PS2/X360) er ook zeer weinig onafhankelijke developers waren, dan zijn indie games massaal gekomen.
Dit gaat nu ook blijven gebeuren. Indie games worden makkelijker en makkelijker (kijk naar nieuwe unreal engine 5) om te maken.
Teams van 2 a 3 personen kunnen titels maken die competen met triple A.

Meer en meer devs gaan weg bij grote om zelf studio's op te richten, etc..

Op dit moment zie ik de doomscenario's nog niet.

Goh, ik ben de laatste jaren enkel nog een Nintendo-gamer, dus op zich raakt dit nieuws me nauwelijks (een paar Blizzard games kwamen wel nog naar de Switch, maar Blizzard is al jaren rot van binnen en Activision nog erger), maar voor de gaming-wereld/industrie als geheel is dit gewoonweg geen gezonde evolutie. We hebben gezien wat Microsoft met z'n monopolie heeft aangericht op de PC-markt vroeger, goede en zwakke OS'en wisselen elkaar af, maar als je pech hebt dwingen ze je toch om te upgraden naar een slecht OS om de recentste PC-games te spelen (denk terug aan de introductie van de Vista-horror).

Exclusives maken natuurlijk een console de moeite waard om te bezitten ten opzichte van de concurrentie, maar voor de diversiteit van het gaming landschap zou het veel beter zijn geweest als Microsoft meer had ingezet op eigen first party studio's op te richten in plaats van zo stevig het landschap en de diversiteit van klassieke multiplatform games uit te dunnen...

Het is natuurlijk wel een tactische meesterzet van Microsoft/Xbox in hun strijd met Sony. Jammer voor de Playstation-gamers die zo toch heel wat van de klassieke games die hun platform de moeite waard maakten verliezen - games die ook al een hele tijd niet meer naar Nintendo kwamen, maar dat was hardware matig ook al onmogelijk - en mogelijk is het ook een slecht iets voor de gaming industrie op de lange termijn als deze monopolisering zich verder zet. Ik mag hopen dat M$ ook niet nog eens uitgevers als Sega, Konami, EA of Square-Enix zou gaan overnemen...

Als ik er iets goed aan moet benoemen: met wat geluk kan Microsoft wel de brand blussen die in Activision/Blizzard woekert, want daar loopt de laatste jaren natuurlijk ook véél mis, mede daardoor dat ze "opkoopbaar" waren natuurlijk.

Wat een geweldige zaag die mens. Kunt ge toch over alles binnen om het even welk ecosysteem zeggen?

Heel hoog tinfoil hat gehalte ook. Hij vergeet enkel nog dat je binnenkort 5G-chips in je bovenarm moet laten spuiten om je Xbox aan te kunnen zetten.
Natuurlijk is het allemaal wat overdreven he. Maar het idee zit goed.

Markt terrein winnen. Meer mensen in het ecosysteem opsluiten en geleidelijk de prijzen opdrijven.

Duurste game die ik gekocht heb was 37 euro als je een beetje kijkt kunt ge wel goede deals scoren.

Ge kunt toch ook niet elke 6 maand een topper verwachten eh dat gaat gewoon niet laaste topper was rachet and clank en die is uitgekomen op 11 juni dus zo lang geleden is dit nu ook weer niet.

In ieder geval, het is slecht nieuws voor Playstation. Je moet weten dat sinds ps4, de spelers base op Playstation een pak groter was dan Xbox. Heel veel gamers hebben nog geen PS5 kunnen kopen door het tekort. Tja, sowieso ga je nu een paar miljoenen hebben die voor Xbox gaan gaan. Voor velen is COD echt wel de doorslag om hun console te kopen. Dit is huge hoe je het ook draait of keert. Want op dit moment heb je geen zekerheid meer dat toekomstige COD games op Playstation gaan komen. Playstation heeft hier een gigantische tik gekregen...

Ja, Nintendo is nog enkele graden erger...

Kwestie van perspectief. Nintendo kan natuurlijk op die manier ook blockbusters/evergreens maken die niet in de eerste paar weken na release al volledig terugverdiend moeten zijn. Van hun toppers komt er doorgaans ook maar één of twee per generatie uit, dus je voelt je ook niet bekocht als je dit jaar een game koopt dat die over 6 maanden ofzo al achterhaald is.

Heb je een Switch game van zelfs enkele jaren oud dat je tweedehands wilt verkopen vang je er ook nog een mooie som voor.

Maar inderdaad wél jammer voor de mensen die natuurlijk liefst steevast enkele maanden wachten en alles uit de budgetbak kopen, dat gaat een pak moeilijker. Al kan je af en toe ook wel kortingen scoren.

Terug
Bovenaan