Mijn Restaurant S05

Ik vond de reacties van de klanten bij Vonk wel heel raar.
"Kerstmenu, ah is er een kerstmenu, dat wisten wij niet, hadden we dat geweten, dan hadden we dat zeker genomen"
Bekijken die mensen de menukaart die ze krijgen dan niet om te beslissen wat ze nemen?

"Kerstmenu, ah is er een kerstmenu, dat wisten wij niet, hadden we dat geweten, dan hadden we dat zeker genomen"
Bekijken die mensen de menukaart die ze krijgen dan niet om te beslissen wat ze nemen?
Er was geen menukaart toen. Ze hadden de menu last minute vervangen en tijdens de service waren die pas klaar

Er was geen menukaart toen. Ze hadden de menu last minute vervangen en tijdens de service waren die pas klaar
Voor de menukaarten er waren vertelden ze zelf aan de mensen wat de menu was en daar werd de kerstmenu bij vermeld, dat we hebben we zelf in beeld ook een aantal keren gehoord.
Later tijdens de service waren de menukaarten er wel en de beelden van de mensen die het niet wisten waren al van later op de avond (je zag dat omdat het ook al wat minder druk was in de zaak), dus die mensen hebben zeker de kaart gehad.

Telkens we Peter Goossens in beeld kregen (bij welk gerecht dan ook) hadden die buren nooit een bord op hun tafel staan.

Dat is toch ook raar.

Truffelolie serveren aan een sterrenchef is geen goed idee. De meeste flesjes bevatten enkel (artificieel) truffelaroma uit aardolie (yummy!) of anders is de truffelsmaak zo bewerkt voor conservering dat het slecht smaakt. Door het mystery ingredient-gehalte van de olie laten ze het in de dure restaurants uit de keuken en enkel de geraspte truffel als zichtbare zekerheid.

Maar goed, voor wie daar als kijker binnenstapt klinkt truffelolie uiteraard erg fancy. Ik snap wel dat Lucien het zo wat oppept.

Truffelolie serveren aan een sterrenchef is geen goed idee. De meeste flesjes bevatten enkel (artificieel) truffelaroma uit aardolie (yummy!) of anders is de truffelsmaak zo bewerkt voor conservering dat het slecht smaakt. Door het mystery ingredient-gehalte van de olie laten ze het in de dure restaurants uit de keuken en enkel de geraspte truffel als zichtbare zekerheid.

Maar goed, voor wie daar als kijker binnenstapt klinkt truffelolie uiteraard erg fancy. Ik snap wel dat Lucien het zo wat oppept.

Kijk hier ben ik nu iets mee. Maar die Goossens grijpt dat moment gewoon aan om Aristide te kakken te zetten voor de camera. Net hetzelfde met die witloof in Vonk.

Als je de ultieme OG bent van de Vlaamse culinaire wereld, neem dat moment dan om uw inzicht te delen op een opbouwende manier zodat de nieuwe generatie dat met beide handen aanneemt.

Je ziet trouwens dat die man geen tegenspraak gewend is en dat hij plots ongemakkelijk wordt als Charlotte begint terug te duwen. "Ik ga toch proeven". Typisch kenmerk voor dat soort mannen.

Op het einde zie je Aristide en Charlotte onbegrijpend kijken. Wss denken ze dat Goossens met een maagzweer zit, maar ja de uitleg komt er precies niet.

In een vorige aflevering zei Maarten in Vonk dat picanha ook een soort wagyu is. Dat klopt ook niet echt. Gelukkig was er daar geen steakchef bij, zou anders een onaangename lecture worden.

Als er ergens een menu is, bestel ik die altijd. Gewoon omdat je dan eindelijk eens iets anders kan eten dan wat er bijna overal op de kaart staat.

Dat stemadvies van Goossens kwam veel te laat, er waren toen nog 5 seconden om te gaan stemmen. En even daarna nog een schoonheidsfoutje: de standaard uitsmijter van Wim Opbrouck dat je zou nog kunnen reserveren voor een tafel maar de opnames eindigen vanavond dus dat gaat helemaal niet. Dat konden ze toch weglaten.

Na een saaie laatste service is de winnaar niet verrassend Lucien. De "day after" is blijkbaar pas donderdag gepland. Er kwam deze keer geen helikopter aan te pas maar veel goedkopere zwarte busjes. Er werd ook nog tijd getrokken om de Philips Hue terug aan te prijzen.

Terechte winnaar, denk ik, maar wat is dit programma maar een slap slap afkooksel van het originele.

Weg sfeer, weg een menu maken waarbij je denkt aan Foodcost, concept en dergelijke.
In de plaats krijgen we Philips HUE, Lidl of Aldi, de software voor de reservaties en dergelijke.

Maak het gewoon zoals vroeger, maak er eventueel een Big Brother versie van met camera's tijdens de service via livestream of whatever.

Marcello is duidelijk Peter of Sergio niet.

Coucke zijn zakelijk inzicht was wel een pluspunt soms

Weg sfeer, weg een menu maken waarbij je denkt aan Foodcost, concept en dergelijke.
In de plaats krijgen we Philips HUE, Lidl of Aldi, de software voor de reservaties en dergelijke.
Klassieke zenders hebben het gewoon zeer moeilijk met het nieuwe kijkgedrag van de Vlaamse kijker -> niemand kijkt nog naar de reclame, dus proberen ze op deze manier toch de adverteerders te pleasen.

Ik vind het ook verschrikkelijk en als daardoor kijkers afhaken zullen ze het wel snel doorhebben, maar de kijkcijfers waren prima dus lijkt de kijkers niet echt te storen?

Het was een rare "kerstaflevering" met flashbacks. Uiteindelijk viel ook niet te ontkomen aan de sponsors want Marc Coucke kwam daar af met een cadeau van Smartphoto (dat in bezit is van een bekende van hem, Marc Coucke 😂).

Het enige interessante was helemaal op het einde, er komt dus een tweede seizoen en deelnemers kunnen zich inschrijven (wss weer najaar 2026).

Ik ga zelfs de moeite niet meer doen om de laatste 2 afleveringen te bekijken. Ik weet toch al wie er gewonnen heeft en dit seizoen was helemaal niet wat ik er van verwacht had.

Tenzij iemand hier nu zou zeggen dat ik nog een geweldige productvoorstelling van 1 van de sponors zou missen, hou ik het voor bekeken.

Terug
Bovenaan