Mobiliteit in campagnes: flitstolerantie, kilometerrijden, eigen wagen

Base assumption (zoals beschreven in hun sectie 2.2) is dat companies dezelfde netto-voordelen gaan geven en dat compenseren door een hogere bruto-kost. De kans dat er 1 bedrijf is die dat gaat doen, is nihil.
En dan? Riem wat strakker spannen.

Subsidies (effectieve, niet zoals bij salariswagens foutief gebruik van het woord) openbaar vervoer zijn meer gestegen
Neen, want de budgetten van openbaar vervoer zijn nominaal gestegen, en hebben de inflatie niet gevolgd. Bij veel bedrijven zijn de leasebudgetten na de inflatie van 2022 sterk gestegen, omdat er heel wat bedrijven zijn die een bepaald type wagen garanderen. Dus toon mij exacte cijfers van de huidige cijfers in plaats van wat uit je nek te lullen.

In de Standaard stond enkele maanden geleden een artikel dat duidelijk aantoonde dat de impact van bedrijfswagens op de begroting groter is dan de subsidie aan de NMBS.
Want dat artikel van het HLN is ook gewoon fout, ze nemen volgens mij de volledige subsidie van de staat aan de NMBS en Infrabel op voor Vlaanderen, terwijl het spoorwegnetwerk niet alleen voor het vervoer van personen, maar ook van goederen dient. Dus heel dat budget mag je gewoon niet tellen.

En over het gebruik Van Daele is subsidie de financiële ondersteuning door de overheid van een particuliere activiteit. Dus ja, een belastingsvoordeel zou je ook een subsidie kunnen noemen. De OESO noemt het zo.
Het is vooral een bewijs dat je beseft dat je ongelijk hebt, en wat in de marge staat te muggenziften. Die maatregel is en blijft een inkomstenderving voor de overheid. Geld dat niet binnenkomt, dat is hetzelfde effect als geld dat je uitgeeft op de begroting.

En dan? Riem wat strakker spannen.

Aan politiek om uit te leggen aan hun kiezers waarom het goed is dat bedijfswagen-rijders x-honderden euro's er op achteruit gaan; dat is geen probleem van de bedrijven.

Vraag groen en Calvo maar hoe goed hen dat vorige verkiezingen bekomen is :D

Voor alle duidelijkheid, als er na grondig onderzoek blijkt dat er geen alternatieveren zijn, by all means, leg meer parking aan. Maar ik ben geen voorstander van "blind" beleid.

Ik heb net zeeeer grondig onderzoek gedaan.
Vanaf Sint-Niklaas naar UZ gent met openbaar vervoer is 56min op elke moment van de dag, met de auto 40 min. Je doet er een kwartier langer over met het OV dus. Geen enkel probleem.
Kom ik van Hamme dan is het eveneens 40min met de auto of 1u26 met het OV. Dubbel zo lang dus.

Naar een ziekenhuis gaan is al geen leuke uitstap om te beginnen. Dat je dan liever voor de zekerheid en comfort van de wagen gaat snap ik wel.
Maar elke situatie is wel uniek denk ik. Zo zullen er gerust ook voorbeelden zijn die met de auto komen die perfect vlot en comfortabel naar het UZ kunnen met het OV.
Laat ons ook eerlijk zijn, velen hebben ook gewoon tout court geen zin om het het OV te gaan ook al is het een valabele optie.

Aan politiek om uit te leggen aan hun kiezers waarom het goed is dat bedijfswagen-rijders x-honderden euro's er op achteruit gaan; dat is geen probleem van de bedrijven.

Vraag groen en Calvo maar hoe goed hen dat vorige verkiezingen bekomen is :D
Er zijn ook mensen die begrijpen dat de huidige status van bedrijfswagens gewoon onhoudbaar is, en dat dat een zeer slecht systeem is. (ik heb zelf ook een leasewagen).
Dat moet gewoon afgeschaft worden en vervangen worden door een algemene eerlijkere fiscaliteit, gewoon alle koterij weg (leasewagens, MC, EC, leasefietsen ...). Gewoon de basisfiscaliteit aanpassen.

Onlangs de trein genomen naar Brussel Zuid vanuit Tielen en daar was ik op een uur en een kwartier. Reed op tijd en onderweg rustig een boek lezen met een streepje muziek. Ideaal en dat had ik met geen geld van de wereld met de auto willen doen. Maar sommige lijnen zijn wel sneller gevoelig aan vertragingen. Mijn vrouw nam enkele jaren de trein van Mol naar Borgerhout en heeft daar zeer regelmatig grondig op gevloekt. Idem dito met het tramverkeer in Antwerpen: te pas en te onpas vielen trams weg en ze moest vaak te voet van ons appartement in Antwerpen centrum naar Borgerhout gaan om te gaan werken.

Onlangs ook: voor de duizendste keer werken aan 't spoor tussen Mol en Lier. Vervangbussen. Op de heenrit ging dat verrassend vlot. Op de terugrit, die was vertraagd, was het FUBAR en heeft een ganse trein een uur lang moeten wachten op een ijskoude busstelplaats in Herentals waar 7 bussen vrolijk "Even in pauze. Mijn collega pikt je op" stonden. De vervangbus was al vertrokken zonder volk.

Openbaar vervoer kan goed werken. Héél goed zelfs. Japan is daar een lichtend voorbeeld van. Klaarhelder en zeer efficiënt. Maar ik heb er in België toch wel vaak gemengde ervaringen mee dat ik blij ben dat ik tegenwoordig met de auto ergens heen kan gaan.

Er zijn ook mensen die begrijpen dat de huidige status van bedrijfswagens gewoon onhoudbaar is, en dat dat een zeer slecht systeem is. (ik heb zelf ook een leasewagen).
Dat moet gewoon afgeschaft worden en vervangen worden door een algemene eerlijkere fiscaliteit, gewoon alle koterij weg (leasewagens, MC, EC, leasefietsen ...). Gewoon de basisfiscaliteit aanpassen.

Het staat die mensen, jezelf inclusief, vrij om hier nu al te schakelen, toch?

Maar ook, waarom daar stoppen. Leasewagens, MC, EC, leasefietsen, tussenkomst openbaar vervoer, ziekteverzekering, pensioensopbouw (tweede of derde peiler), aftrek van woning, aftrek van kinderen/personen ten laste, werkbonus, CAO90... er zijn massa's koterijen aan te passen.

Het staat die mensen, jezelf inclusief, vrij om hier nu al te schakelen, toch?
Ik heb die wagen ook echt nodig voor mijn werk, en iedereen heeft een leasewagen in ons bedrijf
Maar ook, waarom daar stoppen. Leasewagens, MC, EC, leasefietsen, tussenkomst openbaar vervoer, ziekteverzekering, pensioensopbouw (tweede of derde peiler), aftrek van woning, aftrek van kinderen/personen ten laste, werkbonus, CAO90... er zijn massa's koterijen aan te passen.
Lees nog eens de tekst die je quote :rolleyes:

Zoals ik al aangaf, wanneer je op woorden begint te spelen geef je aan dat je inhoudelijk geen punt te maken hebt.

Het is niet mijn fout dat jij een bedenkelijke definitie hanteert eh, daar kies je zelf voor :-). Maar je mag dat verkopen als "inhoudelijk geen punt te maken"...

Openbaar vervoer kan goed werken. Héél goed zelfs. Japan is daar een lichtend voorbeeld van. Klaarhelder en zeer efficiënt. Maar ik heb er in België toch wel vaak gemengde ervaringen mee dat ik blij ben dat ik tegenwoordig met de auto ergens heen kan gaan.
Ik ben jaren in contact geweest met de NMBS, als één van de grootste klanten van B-Cargo in België. Ik kwam met zowel stationschefs, operationele planning als management in contact.
Na verloop van tijd geraakte ik er steeds meer van overtuigd dat de NMBS niet slecht georganiseerd is, maar dat die gewoon perfect georganiseerd is om alles te doen falen. Het is echt gewoon niet te verstaan dat er af en toe een trein op tijd rijdt.
En dat is in heel Europa zo.
De Commercieel directeur van de cargo afdeling van de SNCF heeft me ooit tijdens een businesslunch verteld dat treinreizigers geen klanten (clients) zijn maar gebruikers (usagers), omdat het openbaar vervoer ten dele door de overheid wordt gesubsidieerd. Zelfs op dat niveau van het management zit dat dus ingebakken, totale lak aan klantentevredenheid.

Dat deed ik :) - maar de reactie blijft hetzelfde.
De reactie blijft een hoop whataboutisme? Of wat bedoel je?

Het is toch niet omdat ik of andere pleiten voor het afschaffen van de salariswagen, dat dat wilt zeggen dat andere koterijen niet aangepakt mogen worden? Net zoals Ugar, ben ik ook bepleiter van een vereenvoudiging van het fiscale systeem en tegen de meeste van die koterij.

Ik ben jaren in contact geweest met de NMBS, als één van de grootste klanten van B-Cargo in België. Ik kwam met zowel stationschefs, operationele planning als management in contact.
Na verloop van tijd geraakte ik er steeds meer van overtuigd dat de NMBS niet slecht georganiseerd is, maar dat die gewoon perfect georganiseerd is om alles te doen falen. Het is echt gewoon niet te verstaan dat er af en toe een trein op tijd rijdt.
En dat is in heel Europa zo.
De Commercieel directeur van de cargo afdeling van de SNCF heeft me ooit tijdens een businesslunch verteld dat treinreizigers geen klanten (clients) zijn maar gebruikers (usagers), omdat het openbaar vervoer ten dele door de overheid wordt gesubsidieerd. Zelfs op dat niveau van het management zit dat dus ingebakken, totale lak aan klantentevredenheid.
Dat is dan weer het klassieke gevaar van een overheidsbedrijf: niet malen om klanttevredenheid omdat de overheid toch betaalt. Niet dat een volledige liberalisering zaligmakend is.

Neen, want de budgetten van openbaar vervoer zijn nominaal gestegen, en hebben de inflatie niet gevolgd. Bij veel bedrijven zijn de leasebudgetten na de inflatie van 2022 sterk gestegen, omdat er heel wat bedrijven zijn die een bepaald type wagen garanderen. Dus toon mij exacte cijfers van de huidige cijfers in plaats van wat uit je nek te lullen.

In de Standaard stond enkele maanden geleden een artikel dat duidelijk aantoonde dat de impact van bedrijfswagens op de begroting groter is dan de subsidie aan de NMBS.
Want dat artikel van het HLN is ook gewoon fout, ze nemen volgens mij de volledige subsidie van de staat aan de NMBS en Infrabel op voor Vlaanderen, terwijl het spoorwegnetwerk niet alleen voor het vervoer van personen, maar ook van goederen dient. Dus heel dat budget mag je gewoon niet tellen.

En over het gebruik Van Daele is subsidie de financiële ondersteuning door de overheid van een particuliere activiteit. Dus ja, een belastingsvoordeel zou je ook een subsidie kunnen noemen. De OESO noemt het zo.
Het is vooral een bewijs dat je beseft dat je ongelijk hebt, en wat in de marge staat te muggenziften. Die maatregel is en blijft een inkomstenderving voor de overheid. Geld dat niet binnenkomt, dat is hetzelfde effect als geld dat je uitgeeft op de begroting.
Artikel toont aan dat er meer subsidies gaan naar OV dan er inkomstenverlies is
Houdt ook geen rekening met bedrijfswagens die nauwelijks gebruikt worden en de vele (on)rechtstreekse jobs die er aan gekoppeld zijn en die allemaal lasten op arbeid als extra inkomsten geven

Subsidie is letterlijk 'financiele bijdrage die je krijgt' en aangezien je betaalt voor je wagen is het absoluut geen subsidie.

Wanneer je woorden foutief gebruikt heeft dat aan dat je de waarheid ontkent

Ik heb die wagen ook echt nodig voor mijn werk, en iedereen heeft een leasewagen in ons bedrijf
Niemand heeft zijn wagen echt nodig voor het werk.
Werkgever kan perfect wagen ten dienste stellen die je privé niet gebruikt of kilometervergoeding geven bij gebruik eigen wagen

Het is niet mijn fout dat jij een bedenkelijke definitie hanteert eh, daar kies je zelf voor :). Maar je mag dat verkopen als "inhoudelijk geen punt te maken"...
Van Daele

"financiële ondersteuning door de overheid van een particuliere activiteit"

belastingsvoordeel geven is een financiële ondersteuning, dus dat past eigenlijk wel in de definitie van het woord

Artikel toont aan dat er meer subsidies gaan naar OV dan er inkomstenverlies is
Houdt ook geen rekening met bedrijfswagens die nauwelijks gebruikt worden en de vele (on)rechtstreekse jobs die er aan gekoppeld zijn en die allemaal lasten op arbeid als extra inkomsten geven

Subsidie is letterlijk 'financiele bijdrage die je krijgt' en aangezien je betaalt voor je wagen is het absoluut geen subsidie.

Wanneer je woorden foutief gebruikt heeft dat aan dat je de waarheid ontkent
Je krijgt die subsidie, maar hij wordt direct verekend. Nu tevreden? Echt, wat een verzieking van de discussie om te blijven ontkennen dat het een steunmaatregel is. En tegelijkertijd negeer je de helft van wat hier gezegd is en verwijs je teurg naar dat artikel, terwijl er ook genoeg dingen zijn die dat artikel negeert, zoals hier aangegeven. Maar again, geen inhoudelijk toevoeging.

En het dan ook wederom persoonlijk beginnen maken "waarom neem jij het dan als je er tegen bent, boehoe"

Triesting niveau. Ronduit kinderachtig. Waarom kun je het niet gewoon inhoudelijk houden?

Van Daele

"financiële ondersteuning door de overheid van een particuliere activiteit"

belastingsvoordeel geven is een financiële ondersteuning, dus dat past eigenlijk wel in de definitie van het woord
Maar je krijgt geen belastingsvoordeel, het wordt exact hetzelfde belast als loon (en de waarde wordt bepaald via VAA)

Terug
Bovenaan