Mobiliteit in campagnes: flitstolerantie, kilometerrijden, eigen wagen

De dag dat ze bedrijfswagens afschaffen of ze niet meer zouden interessant zijn lease ik een speedpedelec. Lijkt mij in veel gevallen zelfs sneller dan een auto om op het werk te geraken.

Zeker voor mensen die 20-30 km moeten pendelen naar Brussel.
Als je geen files hebt en 45km/u kan halen. (hoewel je dat nooit haalt als gemiddelde, dat zal eerder 35-40 zijn)

Ik ben blij dat iemand dit op het forum durft lanceren. Ik zie het zelf anders, maar ik ken veel mensen uit mijn omgeving die er zo over denken.
(het lijkt alsof de wereld veel ingewikkelerd is geworden dan vroeger, en dat de 'simpele' manier van leven gewoon niet meer mogelijk is... )
50-60 jaar geleden waren er minder mensen en minder auto's in België. Dus ook minder fileleed en andere problemen gerelateerd aan alle auto's die rondrijden.

50-60 jaar geleden waren er minder mensen en minder auto's in België. Dus ook minder fileleed en andere problemen gerelateerd aan alle auto's die rondrijden.
Maar er zijn ook nog wel gewoon andere situaties, en we zitten momenteel op einde van de ochtendspits?
Ik woon quasi naast een station, stel ik wil naar Gent-Sint-Pieters (het station):
Auto: 1u20min
Trein: 2u (en zelfs als er toevallig nu een trein vertrok is het 1u 45min)

Dus ondanks fileleed etc ben je met de auto véél sneller.

In 1970 waren er 2 miljoen auto's in Belgie voor 9,6 miljoen mensen.
Nu zijn er 5,9 miljoen auto's in Belgie voor 11,7 miljoen mensen.

Lijkt me logisch dat daar anders mee omgegaan dient te worden. Dat is niet pesten van de autobestuurder, maar de openbare weg voor iedereen beschikbaar houden.

Maar er zijn ook nog wel gewoon andere situaties, en we zitten momenteel op einde van de ochtendspits?
Ik woon quasi naast een station, stel ik wil naar Gent-Sint-Pieters (het station):

20km tot mijn werk, volgens Google maps ruim 1u30 om er te geraken, trein + bus (+ nog eens 5 minuten per fiets naar het dichtstbijzijnde perron om op te stappen). Met de auto 30-50 minuten afhankelijk van de periode en timing.

Dus zelfs met de fiets gaan is veel sneller dan het OV.

Dus idd, OV is verschrikkelijk inefficiënt of je moet juist dichtbij een belangrijk station wonen, of je moet in een grootstad wonen met metro/tram etc binnen bereik.

Hoe ge dat probleem gaat oplossen , geen idee. Met zijn allen verhuizen en dichter bij het werk wonen? Ik denk niet dat veel mensen daar gaan bereid voor zijn. Meer van thuis werken is een oplossing, maar niet iedereen kan dat.
Voor een groot deel zijn onze mobiliteitsproblemen gelinkt aan het feit dat men maar in het wilde weg zitten bouwen heeft in België, en dat onze ruimtelijke ordening op niets trekt vergeleken met Nederland bijvoorbeeld, wat toch ook dichtbevolkt is maar veel beter georganiseerd.

Laatst bewerkt:
20km tot mijn werk, volgens Google maps ruim 1u30 om er te geraken, trein + bus (+ nog eens 5 minuten per fiets naar het dichtstbijzijnde perron om op te stappen). Met de auto 30-50 minuten afhankelijk van de periode en timing.

Dus zelfs met de fiets gaan is veel sneller dan het OV.

Dus idd, OV is verschrikkelijk inefficiënt of je moet juist dichtbij een belangrijk station wonen, of je moet in een grootstad wonen met metro/tram etc binnen bereik.
Welja, als ik naar mijn werk ga in ochtendspits, is het 21 min met de trein en 1u30min met auto. Dus daar is openbaar vervoer veel sneller. Maar dat is puur omdat toevallig mijn huidige klant op een lijn ligt die ook door Heist-op-den-Berg rijdt. Maar het is zéker niet zo dat elke grootstad nu makkelijker bereikbaar is met het OV.

"Een station" is hier nu wel het probleem: Heist-op-den-Berg naar Gent. Dan moet je vermoedelijk overstappen in Brussel of Antwerpen (niet nagekeken). De trein werkt vooral goed voor wie rechtstreekse verbindingen heeft. Onze ruimtelijke ordening speelt ons parten, maar evengoed het feit dat mensen zowat gaan wonen waar ze willen (meestal waar ze opgroeien) en dan kijken of ze op hun werk geraken.

Moest ik zelf geen firmawagen hebben en in Gent of een andere grootstad wonen dan zou ik uit eigen zak geen auto kopen.
Lijkt me meer onpraktisch dan wat anders.

Ik geloof nooit dat voor de belasting die je daar op betaalt, je een eigen wagen kan aanschaffen + verzekering + onderhoud + brandstof. Alleszins geen gelijkwaardige auto.

We hebben 1 bedrijfswagen (iX3 impressive, November 2022) en 1 eigen auto (Corsa 1000cc benzine, Maart 2024).
De Corsa is 4x zo goedkoop (80k vs 22k (catalogusprijzen)), maar kost een stuk meer per jaar.
De omnium verzekering is met korting nog altijd 650 euro/jaar, dan voor de 5000km benzine nog eens een 600 euro en je zit al boven de kost van de bedrijfswagen (110 euro netto VAA).

Dus zonder onderhoud, afschrijving en wegenbelasting en dat voor slechs 5k km per jaar ben je al duurder uit. En een Corsa 1000cc is nu toch zowat het minumum aan kosten dat je kan hebben, veel goedkoper wordt dat niet meer.

Een bedrijfswagen wordt niet eerlijk belast nee.

"Een station" is hier nu wel het probleem: Heist-op-den-Berg naar Gent. Dan moet je vermoedelijk overstappen in Brussel of Antwerpen (niet nagekeken). De trein werkt vooral goed voor wie rechtstreekse verbindingen heeft. Onze ruimtelijke ordening speelt ons parten, maar evengoed het feit dat mensen zowat gaan wonen waar ze willen (meestal waar ze opgroeien) en dan kijken of ze op hun werk geraken.
Zie post hier vlak boven :).
Nu zijn de grootsteden ook al overbevolkt, dus ofwel moeten daar dan woontorens komen zoals New York, ofwel moet je aan de rand gaan wonen waardoor je weer veel langer onderweg bent naar het station. Er zijn geen miljoen huizen op wandelafstand van Antwerpen Centraal he...

Sidenote: de afstand Heist-op-den-Berg -> Antwerpen Berchem is maar 10km dan de lengte van Manhattan. Dus zelfs al gaan we allemaal dicht bij elkaar wonen, blijf je dat probleem gewoon hebben.

We hebben 1 bedrijfswagen (iX3 impressive, November 2022) en 1 eigen auto (Corsa 1000cc benzine, Maart 2024).
De Corsa is 4x zo goedkoop (80k vs 22k (catalogusprijzen)), maar kost een stuk meer per jaar.
De omnium verzekering is met korting nog altijd 650 euro/jaar, dan voor de 5000km benzine nog eens een 600 euro en je zit al boven de kost van de bedrijfswagen (110 euro netto VAA).

Dus zonder onderhoud, afschrijving en wegenbelasting en dat voor slechs 5k km per jaar ben je al duurder uit. En een Corsa 1000cc is nu toch zowat het minumum aan kosten dat je kan hebben, veel goedkoper wordt dat niet meer.

Een bedrijfswagen wordt niet eerlijk belast nee.
Ja voila, uit eigen zak gaan we niet veel dikke BMW's van 80K meer zien rondrijden, denk ik.

Zie post hier vlak boven :).
Nu zijn de grootsteden ook al overbevolkt, dus ofwel moeten daar dan woontorens komen zoals New York, ofwel moet je aan de rand gaan wonen waardoor je weer veel langer onderweg bent naar het station. Er zijn geen miljoen huizen op wandelafstand van Antwerpen Centraal he...

Sidenote: de afstand Heist-op-den-Berg -> Antwerpen Berchem is maar 10km dan de lengte van Manhattan. Dus zelfs al gaan we allemaal dicht bij elkaar wonen, blijf je dat probleem gewoon hebben.
Binnen de steden is het OV nu wel wat efficiënter dan erbuiten natuurlijk, ook in België. Antwerpen ken ik niet, maar ik zou 10 keer liever metro (Brussel)+trein combineren dan twee treinen voor het merendeel van de verbindingen. Je kan ook de afstand tussen jouw gemeente en een station in Antwerpen voor die reden niet gewoon gaan vergelijken met Manhattan hé.

Of onze "groot"steden overbevolkt zijn kan ik zo niet zeggen, ik denk dat daar nu wel nog marge op zit zonder meteen in NY te veranderen.

Maar wel veel meer oude, wrakken met 400gr co2/km.
Hoe oud spreken we voor die uitstoot, en hoe verhoudt zich dat tot de CO2 uitstoot voor de productie van een nieuwe wagen?
Allez, snelle search: https://www.europarl.europa.eu/topi...es-van-auto-s-feiten-en-cijfers-infografieken

1713860214668.jpeg

Dus zonder bedrijfswagens gaan al die mensen naar een wagen van meer dan 14 jaar oud? En ik denk dat je om aan 400 g/km te komen je meteen voor een V8 of een Lada Niva ofzo moet gaan.

Laatst bewerkt:
Dat is geen volledig eerlijke berekening natuurlijk. Het leasebudget kan je bij sommige werkgevers uitgekeerd krijgen als brutoloon of via een cafetariaplan. Dat is fiscaal minder gunstig, maar dan is de "nettokost" van een bedrijfswagen voor de werknemer wel een stuk hoger dan de helft van het VAA.

Binnen de steden is het OV nu wel wat efficiënter dan erbuiten natuurlijk, ook in België. Antwerpen ken ik niet, maar ik zou 10 keer liever metro (Brussel)+trein combineren dan twee treinen voor het merendeel van de verbindingen. Je kan ook de afstand tussen jouw gemeente en een station in Antwerpen voor die reden niet gewoon gaan vergelijken met Manhattan hé.

Of onze "groot"steden overbevolkt zijn kan ik zo niet zeggen, ik denk dat daar nu wel nog marge op zit zonder meteen in NY te veranderen.

Hoe oud spreken we voor die uitstoot, en hoe verhoudt zich dat tot de CO2 uitstoot voor de productie van een nieuwe wagen?
Als je alles naar WLTP zou omzetten? Ik schat een jaar of 15 (al reden er toen nog vooral diesels rond).
En je moet niet vergelijken tov de productie van een nieuwe wagen, maar tov de cradle-to-grave co2-uitstoot. BMW doet dit bij hun auto's, en de iX3 stoot minder dan 40% co2 uit tov een X3.

Ja voila, uit eigen zak gaan we niet veel dikke BMW's van 80K meer zien rondrijden, denk ik.
Afhankelijk van hoe men dat zal compenseren mogelijks/wellicht wel kleinere/oudere wagens en meer restaurantjes, grotere woning, meer op reis, ... en hier en daar zullen toch nog mensen graag budget aan een wagen spenderen.

Note: die uitstoot wordt imo best overdreven meen ik - er zijn zaken die een veelvoud aan impact hebben dan het volledige wagenpark - ook al zijn deze wagens 5-10 jaar oud.

Als je alles naar WLTP zou omzetten? Ik schat een jaar of 15 (al reden er toen nog vooral diesels rond).
En je moet niet vergelijken tov de productie van een nieuwe wagen, maar tov de cradle-to-grave co2-uitstoot. BMW doet dit bij hun auto's, en de iX3 stoot minder dan 40% co2 uit tov een X3.
Ik heb ondertussen een figuur opgezocht. Dus jij claimt dat zonder bedrijfswagens iedereen plots met "oude wrakken" gaat rondrijden, dat kan gewoon niet hé komaan. Plots gaan al de mensen met een bedrijfswagens als bedelaars de hele 2dehandsmarkt nieuwer dan 14-15 jaar (en volgens mij veel meer als je over standaarmotoren spreekt) negeren, om aan gigantische CO2 uitstoot te komen.

Verder is die cradle-to-grave een LCA zeker, waar ik op doelde...BMW (niet echt een neutrale partij) zegt dat hun iX3 40% minder uitstoot genereert, dat zal dan op een gemiddeld aantal kilometers zijn. In hoeverre dat realistisch is, alles in rekening neemt (er is meer dan CO2), en breed toepasbaar is, is nog maar de vraag hé. Sowieso zal van een ICE naar elektrisch al de grootste winst betekenen voor dat getal, wat voor de nog rondrijdende ICE en hybride wagens het al een pak minder zal maken.

Laatst bewerkt:
Je laatste alinea is ingegeven door buikgevoel en vooroordelen op basis van vermeende afkomst. Zulke veralgemeningen zonder onderbouwing hebben hier geen plaats.
Ben echt blij dat er nog een partij is die inzet op de auto. Zoals hier eerder aangegeven door enkelen wordt de auto overal weggepest. Belachelijk lage snelheidslimieten, rijvakken die verdwijnen, inhaalverboden waar ze totaal geen nut hebben, knips om wat files bij te creëren, ... Het eigenlijke probleem is de overbevolking en niet de wagen. En dat is ook iets waar het Vlaams Belang op inzet.

Het is hier veel te slecht weer om dagelijks de fiets te nemen. Toen ik als puber naar school moest ging ik met de fiets uit noodzaak, aangezien ik geen rijbewijs had. Van de dag dat ik 18 werd had ik m'n rijbewijs en ging ik met m'n wagen naar school. Ik ging/ga er zelf voor werken en we leven in een welvarend land dus ik denk wel dat ik me dat beetje luxe dan mag permitteren om droog en warm op m'n locatie aan te komen. Openbaar vervoer heb ik in het begin van mijn carrière 2 weken volgehouden en toen was ik het strontzat met al die marginalen. Roepen, stinken, luidruchtig zingen, hoesten in m'n gezicht, ... Alles wat een normaal mens niet zou doen in een treinwagon/bus/tram werd toch gedaan.

Ieder z'n ding, maar voor mij is er geen alternatief voor de wagen. Dat ze het probleem oplossen bij de bron: begin mensen terug uit te wijzen en laat nieuwe mensen niet binnen. Dan krijg je misschien ineens wat veiliger verkeer, want de mensen die hier nieuw zijn wanen zich soms nog in het verkeer op een ander continent. Niet dat Belgen goed kunnen rijden, maar het is alleszins voorspelbaarder gedrag.

Ben echt blij dat er nog een partij is die inzet op de auto. Zoals hier eerder aangegeven door enkelen wordt de auto overal weggepest. Belachelijk lage snelheidslimieten, rijvakken die verdwijnen, inhaalverboden waar ze totaal geen nut hebben, knips om wat files bij te creëren, ... Het eigenlijke probleem is de overbevolking en niet de wagen. En dat is ook iets waar het Vlaams Belang op inzet.

Het is hier veel te slecht weer om dagelijks de fiets te nemen. Toen ik als puber naar school moest ging ik met de fiets uit noodzaak, aangezien ik geen rijbewijs had. Van de dag dat ik 18 werd had ik m'n rijbewijs en ging ik met m'n wagen naar school. Ik ging/ga er zelf voor werken en we leven in een welvarend land dus ik denk wel dat ik me dat beetje luxe dan mag permitteren om droog en warm op m'n locatie aan te komen. Openbaar vervoer heb ik in het begin van mijn carrière 2 weken volgehouden en toen was ik het strontzat met al die marginalen. Roepen, stinken, luidruchtig zingen, hoesten in m'n gezicht, ... Alles wat een normaal mens niet zou doen in een treinwagon/bus/tram werd toch gedaan.

Ieder z'n ding, maar voor mij is er geen alternatief voor de wagen. Dat ze het probleem oplossen bij de bron: begin mensen terug uit te wijzen en laat nieuwe mensen niet binnen. Dan krijg je misschien ineens wat veiliger verkeer, want de mensen die hier nieuw zijn wanen zich soms nog in het verkeer op een ander continent. Niet dat Belgen goed kunnen rijden, maar het is alleszins voorspelbaarder gedrag.
Ik heb geen probleem met luxe en met 'ieder zijn ding', maar dan betaal je er ook gewoon voor. Net zoals alle andere zaken die je wilt in het leven.

Toch waanzinnig om, zolang het over auto's gaat, alles maar in je schoot geworpen te krijgen?

En ik geloof niet dat immigranten de groep is die het meeste kilometers aflegt op de Belgische wegen overigens.

En als we toch met stereotypes gaan werken, de enige ' waarschijnlijk immigranten' die ik wangedrag zie vertonen in het verkeer, zijn degenen in dhl busjes. Voor de rest lijken mij het toch vooral de 'rasechte Belgen' te zijn die het varken uithangen.

Maar amai, vooral een degout van het racisme is je post.

Terug
Bovenaan