Mobiliteitsbudget

Nee, daar ben je verkeerd in.

Je werkgever geeft je een bedrijfswagen. Daarmee maak je de verplaatsingen. Als je vervolgens in het mobiliteitsbudget stapt krijg je een vergoeding corresponderend met de tco van die wagen. De oefening voor de werkgever is budgetneutraal: de kost van wagen, brandstof etc is gelijk aan wat hij je nu via mobiliteitsbudget uitkeert.
Op het moment dat jij dan treintickets, treinabonnementen, etc zou beginnen recupereren, on top of het mobiliteitsbudget, is de oefening voor de werkgever helemaal niet meer budgetneutraal.

You can't have your cake and eat it.
Sommige jobs lenen zich nu eenmaal beter tot een mobiliteitsbudget dan andere. Vertegenwoordigers, mensen die op verplaatsing worden gestuurd etc, daarvoor is het nu eenmaal niet interessant.

Nee, daar ben je verkeerd in.

Je werkgever geeft je een bedrijfswagen. Daarmee maak je de verplaatsingen. Als je vervolgens in het mobiliteitsbudget stapt krijg je een vergoeding corresponderend met de tco van die wagen. De oefening voor de werkgever is budgetneutraal: de kost van wagen, brandstof etc is gelijk aan wat hij je nu via mobiliteitsbudget uitkeert.
Op het moment dat jij dan treintickets, treinabonnementen, etc zou beginnen recupereren, on top of het mobiliteitsbudget, is de oefening voor de werkgever helemaal niet meer budgetneutraal.

You can't have your cake and eat it.
Sommige jobs lenen zich nu eenmaal beter tot een mobiliteitsbudget dan andere. Vertegenwoordigers, mensen die op verplaatsing worden gestuurd etc, daarvoor is het nu eenmaal niet interessant.
Je vergeet dat de wagen zelf ook mobi-budget is (ale, zodra het een EV wordt, wat pretty much verplicht wordt binnenkort eens iedereen hun ICE leases aflopen).
En parking wordt bv. nog steeds terugbetaald bij bezoek aan klanten. Onafhankelijk of die wagen via mobi-budget (peiler 1) komt of niet.

Als men het wil forceren zoals jij aanhaalt, dan zou iemand inderdaad een wagen ter beschikking krijgen om naar klanten te gaan in peiler 1, maar in 't slechtste geval zélf moeten opdraaien voor 100en EUR aan parkeerkosten e.d. om daar naartoe te gaan.
Toch niemand met wat gezond verstand die dat zou aanvaarden.

Basically, jawel, het blijft budgetneutraal. 100% bedrijfswagen + parking tickets, etc. kost hen even veel als 100% huisvesting + parking tickets, etc.
Ik denk dat je gelijk hebt killinggoku. Als expense naar de klant ligt dat toch nog anders
Expense naar de klant? Goh, verplaatsing is vaak een apart line item per on-site bezoek. Afhankelijk v/d klant kan men daarvan afzien, maar dat is dan een gunst/korting voor die klant.

Of toch, voor zover ik dat in 't verleden zien gebeuren heb bij verscheidene leveranciers. Uiteraard, voor billable dagen eh, niet voor pakweg ne sales die afkomt om u over de streep te krijgen.

Nuja, of ze 't nu aanrekenen aan de klant of niet trekt gij u als WN niet aan eh. Onafhankelijk daarvan denk ik niet dat je zelf 100en EUR wil spenderen aan parking, gewoon omdat de WG u alle dagen v/d maand naar klant XYZ zou sturen.

Je vergeet dat de wagen zelf ook mobi-budget is (ale, zodra het een EV wordt, wat pretty much verplicht wordt binnenkort eens iedereen hun ICE leases aflopen).

Is dat dan specifiek company policy?
Want er is geen enkele verplichting om een bedrijfswagen enkel aan te bieden binnen het mobiliteitsbudget. Je moet de keuze geven tussen mobileitsbudget en bedrijfswagen. En binnen mobilteitsbudget kan je dan opteren voor een EV. Maar een EV als bedrijfswagen kan perfect buiten het mobiliteitsbudget (en zo zullen de meeste bedrijven het doen).

En parking wordt bv. nog steeds terugbetaald bij bezoek aan klanten. Onafhankelijk of die wagen via mobi-budget (peiler 1) komt of niet.

En dat is effectief iets wat jouw bedrijf nu al doet? Zou denken dat dat niet passeert bij de fiscus…hopelijk hebben ze zich goed geinformeerd.

Interessant om te zien hoe "the other half" leeft.

Voor mij onvoorstelbaar dat ge in 10 jaar geen fiets of 1 van al die andere zaken hebt gebruikt.

Eens in de faq gaan lezen (https://mobiliteitsbudget.be/nl/8-juridische-gevolgen-van-het-mobiliteitsbudget#woonwerkverkeer)

Als je die verplaatsingen beschouwt als woon/werk:
Vanaf de eerste dag van de maand waarin de werknemer het mobiliteitsbudget krijgt, vervalt elke verplichting voor de werkgever om tussen te komen in de kosten voor de woon-werkverplaatsingen van de werknemer. En dit ongeacht het gebruikte vervoermiddel.
Als de werkgever, buiten het kader van het mobiliteitsbudget, toch tussenkomt in de kosten voor openbaar vervoer of carpooling, een bedrijfsfiets ter beschikking stelt of een fietsvergoeding toekent, worden deze vergoedingen en voordelen beschouwd als loonvoordeel. Ze worden dan onderworpen aan socialezekerheidsbijdragen en belastingen. Zij verliezen dus hun specifieke sociale en fiscale behandeling (
Parkeerkosten worden niet specifiek vermeld maar lijkt mij een niet-exhaustieve lijst te zijn)

Als je ze beschouwt als verplaatsingskosten:
Voortaan mag de werkgever dus enkel nog brandstofkosten voor professionele verplaatsingen vergoeden bovenop het mobiliteitsbudget wanneer bij de vaststelling van de omvang van dat mobiliteitsbudget de kosten van de bedrijfswagen die het gevolg zijn van het gebruik van die wagen voor beroepsdoeleinden, buiten beschouwing werden gelaten [...] De werkgever moet dan een bijkomende vergoeding bovenop het mobiliteitsbudget betalen, maar die verplichting is beperkt tot de werkelijke brandstofkosten.

Ergo = in geen enkel geval mag de werkgever nog parkeerkosten vergoeden.

Als werkgever zou ik trouwens nooit toelaten dat bijvoorbeeld sales in het mobiliteitsbudget stappen:
De werkgever kan dus voorwaarden koppelen aan de invoering van het mobiliteitsbudget en beslissen welke werknemers en welke bedrijfswagens wanneer in aanmerking komen voor de toekenning ervan [...]Een eventueel onderscheid tussen werknemers moet uiteraard geoorloofd zijn. Zo is een onderscheid op basis van de uitgeoefende functie toegelaten, een onderscheid op basis van gender niet.

Interessant om te zien hoe "the other half" leeft.

Voor mij onvoorstelbaar dat ge in 10 jaar geen fiets of 1 van al die andere zaken hebt gebruikt.
Voor mij is het redelijk onvoorstelbaar dat je honderden euro’s per maand aan die zaken zou spenderen. Mijn fiets kost mij misschien nog geen 100 euro per jaar, ondanks dat ik die wel wekelijks gebruik.
Openbaar vervoer gebruik ik niet veel, komt ook ver onder de 100€ per jaar uit.
Huurwagen nog nooit gedaan. En taxi is ook al iets dat zelden voorkomt bij ons.

Ik gebruik al die andere dingen tocht ook niet. Heb ook geen behoefte aan tig fietsen. Ik heb een carbon MTB (Trek procaliber) en ik kan daar alles mee doen. We hebben al 5 fietsen staan, dadelijk moet ik bijbouwen voor fietsen. Als ik echt een extra fiets wil, dan lease ik wel ene via mijn bonus, bovenop de auto of mobiliteitsbudget.

Huurwagen niet nodig, bestelwagen leen ik wel van mijn ouders, deelstep/wagens/fietsen kennen ze niet op de buiten.

Ik kan of een auto gebruiken of geld (hypotheek), al de rest is useless.

Ik gebruik al die andere dingen tocht ook niet. Heb ook geen behoefte aan tig fietsen. Ik heb een carbon MTB (Trek procaliber) en ik kan daar alles mee doen. We hebben al 5 fietsen staan, dadelijk moet ik bijbouwen voor fietsen. Als ik echt een extra fiets wil, dan lease ik wel ene via mijn bonus, bovenop de auto of mobiliteitsbudget.

Huurwagen niet nodig, bestelwagen leen ik wel van mijn ouders, deelstep/wagens/fietsen kennen ze niet op de buiten.

Ik kan of een auto gebruiken of geld (hypotheek), al de rest is useless.
Voor mij was de overweging ook eerder van die aard.

Je hebt altijd de extremen, maar ik heb een elektrische fiets (leasing via mijn FIP een paar jaar terug) die ik regelmatig gebruik. Voor de kinderen koop ik een fietsstoeltje van 25 euro en een fietskar met resterend onderhoudsbudget van mijn fietsleasing.

Ik kan vaker de trein nemen of hier en daar kosten ingeven, maar dat is net het punt. Ik wil niet moeten zoeken om toch maar het maximum uit mijn mobiliteitsbudget te halen. Bijna 500 euro per maand aan random mobiliteitsdingen is veel. Of ik pak de cash en slik 38% werknemersbijdrage.

Ondertussen geef ik een wagen op terwijl ik niet weet hoe dat gaat lopen met 1 wagen en 2 jongere kinderen + meer kantoorwerk. Ik hang idd vast aan 48 maanden mobiliteitsbudget, dat zal dan bedrijfspolicy zijn maar betekent wel dat ik gedurende die 48 maanden nooit terug kan naar bedrijfswagen. Stel dat 1 gezinswagen dan toch voor te veel stress zorgt, dan moet ik privé iets kopen.

Laatst bewerkt:
Oh, begrijp me niet verkeerd, het gaat me niet om het mobiliteitsbudget.

In 10 jaar geen fiets hebben gebruikt is gewoon heel speciaal.

In 10 jaar geen fiets hebben gebruikt is gewoon heel speciaal.
Hangt toch heel hard van je woonplaats & situatie af? En natuurlijk ook of je graag fietst of niet, iemand die niet graag fiets zal hoedanook al minder snel naar de fiets grijpen.

Ik heb zo goed als alles binnen wandelafstand. Ik woon in een rijhuis zonder garage met geen deftige mogelijkheid om voor mijn huis de fiets vast te maken (en zou ik niet mogen want is geen breed voetpad). Dus dan ga ik, zeker met het Belgisch weer, waarschijnlijk ook al iets verder afstanden tevoet doen omdat ik anders de vuile fiets binnen moet pakken.

Het station bv is hier 1,1km vandaan tevoet/1,5km met de fiets (en dan heb ik ook ambetante kruispunten). Ik ben sneller tevoet dan mijn fiets naar buiten te krijgen, fietsen & fiets aan station in fietsenstalling zetten.

En ik ken ook mensen die in de omgekeerde situatie zitten: net niks binnen wandel of fietsafstand. Die nemen voor zo goed als alles de auto. Fietsen is ook hun hobby niet. Ik kan mij vergissen, maar ik denk niet dat die fietsen hebben.

Dus jij pakt nooit de trein? Nooit een huurwagen? Nooit een deelwagen? Nooit een taxi? Nooit een uber? Geen deelfietsen? Of citytrip nog nooit eens een fiets gehuurd om de stad te verkennen? Nog nooit uit nieuwsgierigheid zo'n deelstep gebruikt?
Als iemand zegt dat die echt niets zou kunnen binnenbrengen behalve een lening lijkt me dat eerder een halstarrige negatie om een punt te maken, dan een realistisch scenario.
Geen statistieken over, maar mijn buikgevoel zegt me dan dat je daarmee echt de uitzondering bent, als je op een jaar echt nooit gebruikt maakt van ook maar één van die diensten.
Ik moet toch ook neen zeggen op dat alles. Als je in een pattattendorp van 3500 man woont en werkt in Gent Zeehaven (zonder OV verbinding) en naar klanten moet die ook in vaak slecht met OV bereikbare industriezones zitten dan heb je niks aan al die zaken.

Allemaal handig als je in een stad woont en met een beetje fantasie en planning zonder auto kan maar dat kan hier gewoon realistisch gezien niet.
Uber: nog nooit gebruikt, taxi: in België nog nooit gebruikt, deel-/huurwagen: lijkt mij veel gedoe/niet handig, trein: wederom leuk van stad naar stad maar als je voor én na nog zen bus moet pakken stopt het snel. Been there, done that toen ik in Gent studeerde. Als ik dat ooit terug zou moeten doen maak ik er gewoon direct een eind aan denk ik... misschien met zo'n deelstep, lijkt mij een goeie manier om je nek te breken. :tongue:

Zeggen dat het of auto of hypotheek moet zijn lijkt mij dus niet zo extreem koppig maar gewoon realiteit voor veel mensen.

En kwa fiets: zelfs met een niet zo extreem TCO van €735 komt ik op jaarbasis op €8.820 uit... mijn huidige leasefiets kost mij momenteel ~€1000 netto/jaar. Je moet al zotte toeren doen om dat bedrag er elk jaar door te jagen dus. Om dan bijna het volledige bedrag 38% belast te zien, dan heb ik liever elke 5 jaar ne nieuwen auto en mijn werkgever die met de terugbetalingen van het thuisladen eigenlijk mijn volledige jaarlijkse energiefactuur afdekt.

Ik zeg ook niet dat het mobiliteitsbudget voor iedereen is. Sowieso ben ik van mening dat, wie zijn wagen opgeeft maar dan gewoon opnieuw privé er eentje gaat aankopen, er beter niet aan begint. Tenzij hij een serieuze downgrade geen erg vindt.

Iedereen moet z’n eigen geval bekijken maar bon, blijkbaar zijn er veel die een heel andere levensstijl hebben. Ik woon ook onder een kerktoren maar dan wel in suburbia. Deelwagen op 2 kilometer, bijvoorbeeld, is onze back-up als we écht is twee wagens nodig hebben, zelf al zit mijn mobiliteitsbudget al volledig vol met de lening en moet ik geen enkele andere kost maken. Uber, heeft mij netjes afgezet die ene keer dat ik het afgelopen jaar dronken was. Trein, nog steeds de betere optie als je eens in Bxl wil zijn voor de kerstmarkt. Etc.

Los van het feit dat mobiliteitsbudget een draak van een systeem is. Tijd voor de fiscale reset. Maar zolang iedereen navelstaart en een fiscale tabula rasa enkel steunt als ze er op korte termijn geen eurocent aan verliezen, komen we nergens. Maar das een andere discussie.

Ik zeg ook niet dat het mobiliteitsbudget voor iedereen is. Sowieso ben ik van mening dat, wie zijn wagen opgeeft maar dan gewoon opnieuw privé er eentje gaat aankopen, er beter niet aan begint. Tenzij hij een serieuze downgrade geen erg vindt.

Iedereen moet z’n eigen geval bekijken maar bon, blijkbaar zijn er veel die een heel andere levensstijl hebben. Ik woon ook onder een kerktoren maar dan wel in suburbia. Deelwagen op 2 kilometer, bijvoorbeeld, is onze back-up als we écht is twee wagens nodig hebben, zelf al zit mijn mobiliteitsbudget al volledig vol met de lening en moet ik geen enkele andere kost maken. Uber, heeft mij netjes afgezet die ene keer dat ik het afgelopen jaar dronken was. Trein, nog steeds de betere optie als je eens in Bxl wil zijn voor de kerstmarkt. Etc.

Los van het feit dat mobiliteitsbudget een draak van een systeem is. Tijd voor de fiscale reset. Maar zolang iedereen navelstaart en een fiscale tabula rasa enkel steunt als ze er op korte termijn geen eurocent aan verliezen, komen we nergens. Maar das een andere discussie.
Heel veel hangt inderdaad af van de situatie. Je opportuniteitskost aan mentale rust is ook afhankelijk van de potentiële nood aan die 2de wagen wanneer je een gezin met jonge kinderen hebt.

Initieel was ik 99% sold aan de gedachte van dat mobiliteitsbudget volledig in de lening. Het huis/school/crècheverkeer is immers perfect te doen met de fiets bij ons. Werken is 10min fietsen - 30 min trein - 30 min te voet dus op zich ook niet zo zwaar, zeker als het maar 1/2x per week is.

Langs de andere kant denk ik dan weer aan momenten waarop het mij veel stress zou opleveren i.e. vanaf we allebei op dezelfde dag naar kantoor moeten of als we dan eens een tweede wagen nodig hebben (weinig mogelijkheid tot deelvervoer in de buurt), of bij urgenties. Met 2 kinderen in baby-kleuterfase voor de komende 4 jaar is dat toch een risico.

Als het mobiliteitsbudget dan wordt ingeperkt, hang ik eraan.

Koop een fietskar, de kans dat je verder dan 10km moet met kleine kinderen is echt wel heel klein. Hier geen bedrijfswagens, nooit 2 auto's gehad. Dat lukt allemaal prima.
Ook van een 'downgrade' om te rijden met een wagen van 10k ga je niet dood.
Wat een "drama's" gaan er gebeuren als de bedrijfswagens op een dag aangepakt gaan worden, jeetje.

Zoals eerder gezegd is het wel zeer vreemd dat je 4 jaar zou vasthangen aan het mobiliteitsbudget. Dat heb ik nog bij geen enkel ander bedrijf gezien. Indien je kiest voor een wagen is het logisch dat je moet wachten tot het einde van de leaseperiode om naar het mobiliteitsbudget over te gaan.

Net eens opgezocht, ter aanvulling hoe locatie ook belangrijk is voor dat soort zaken. Ik heb nog nooit een deelstep of uber (in België) genomen.
  • Voor deelsteps ook logisch sinds meer en meer steden en gemeenten ze bannen. Zijn nog maar op een paar plekken beschikbaar. Ik dacht dat ze zelfs in steden zoals Gent al verdwenen zijn.
  • Geen deelfietsen hier. Dichtsbijzijnde aanbod is in een andere gemeente 7km verder.
  • Voor zover ik vind 1 deelwagen maar kan zijn dat ik providers gemist heb. Al geen cambio, enkel een "Mobilize Share" wagen (waar ik voordien nooit van gehoord had). En dat is dan een elektrische Renault Kangoo met een bereik van 120km. Voor meer aanbod (en ook niet veel), moet ik ook 7km verder.
  • Geen Uber hier.

Inderdaad

Ik neem wekelijks wel eens een uber, deelstep, trein,…
Een fiets is nog iets anders, maar wekelijks een Uber of deelstep? Je woont duidelijk in of heel dicht bij een stad dan. Ik gebruik Uber enkel als ik eens op citytrip ga en een deelstep al helemaal niet.

Koop een fietskar, de kans dat je verder dan 10km moet met kleine kinderen is echt wel heel klein. Hier geen bedrijfswagens, nooit 2 auto's gehad. Dat lukt allemaal prima.
Ook van een 'downgrade' om te rijden met een wagen van 10k ga je niet dood.
Wat een "drama's" gaan er gebeuren als de bedrijfswagens op een dag aangepakt gaan worden, jeetje.

Natuurlijk dat dat in de meeste gevallen wel prima zal lukken, maar vanuit jouw perspectief is dat al een gewoonte. Ik heb zelfs nog nooit een eigen wagen gekocht en wij hebben vanaf de geboorte van ons eerste kind ook altijd 2 wagens gehad. We hebben trouwens al een urgentie meegemaakt en dan wil je niet met de fietskar naar 't ziekenhuis als de andere persoon verder weg is. Dus vanuit mijn perspectief is teruggaan naar 1 wagen met 2 jonge kinderen ook het wegvallen van een zekere peace of mind en bijkomstige stress in een hectisch leven voorlopig.

Puur cijfermatig helemaal akkoord dat het eigenlijk een no brainer zou moeten zijn, maar de realiteit is grijzer dan dat.

Neen... ten koste van SOMMIGE werknemers in het belang van ALLE werknemers (zekerheid in betrekking tot uitkeringen en pensioenen lijken mij toch ook belangrijke items).
Dus de vakbond vervult dan ook effectief zijn functie lijkt mij.

Het hangt ervan af hoe je de groep werknemers definieert. Gaan alle uitkeringen aan mensen die onder het sociaal stelsel van werknemers vallen ook werkelijk naar wat je als werknemer zou zien, mensen die al jaren of zelfs decennia werkloos zijn of de vele mensen die onterecht op langdurige ziekte staan? Ik zou als werknemer niet het gevoel hebben dat wij deel zijn van een homogene groep die dezelfde belangen heeft en als een organisatie iets zou voorstellen dat 100% betaald zal worden door werkende werknemers om onder andere ook betalingen aan die eerder vermelde groepen te kunnen doen dat zou ik niet het idee hebben dat dit een groep is die mijn belangen verdedigt maar eerder een groep is een bepaalde politieke strekking wil verdedigen en daarvoor mijn centen wil gebruiken.

Terug
Bovenaan