Mobiliteitsbudget

Geen statistieken over, maar mijn buikgevoel zegt me dan dat je daarmee echt de uitzondering bent, als je op een jaar echt nooit gebruikt maakt van ook maar één van die diensten.
Ik gebruik ook nooit één van die andere diensten, behalve af en toe een huurauto in het buitenland. Het ding is dat wij die, om met het mobiliteitsbudget te betalen, moeten boeken via een bepaalde app bij Hertz of Avis en dat is voor mij geen optie omdat ik veel goedkoper boek bij andere bedrijven. En een huurauto kost me in Spanje 30 euro voor een week, daar ga ik mijn budget niet mee opkrijgen.

OV, deelmobiliteit of fietsen: als ik er nog maar aan denk, krijg ik al stress. Nee, dank u. Ofwel alles naar de lening, ofwel een bedrijfswagen (en dat laatste is niet gewenst hier, maar het beste uit de slechte opties).

Opgelet: dit zal je werkgever dus niet meer voor jou mogen betalen. Het mobiliteitsbudget vervangt alle compensaties behalve de fietsvergoeding (en dan enkel indien je voor het instappen in het budget al een fietsvergoeding kreeg).
Helemaal geen interessant systeem voor mensen die veel de baan opmoeten voor het werk, of die nu kilometervergoeding claimen met hun eigen wagen, etc.
Bij ons valt de fietsvergoeding ook weg als je voor mobiliteitsbudget kiest.

Eens in de faq gaan lezen (https://mobiliteitsbudget.be/nl/8-juridische-gevolgen-van-het-mobiliteitsbudget#woonwerkverkeer)

Als je die verplaatsingen beschouwt als woon/werk:
Vanaf de eerste dag van de maand waarin de werknemer het mobiliteitsbudget krijgt, vervalt elke verplichting voor de werkgever om tussen te komen in de kosten voor de woon-werkverplaatsingen van de werknemer. En dit ongeacht het gebruikte vervoermiddel.
Als de werkgever, buiten het kader van het mobiliteitsbudget, toch tussenkomt in de kosten voor openbaar vervoer of carpooling, een bedrijfsfiets ter beschikking stelt of een fietsvergoeding toekent, worden deze vergoedingen en voordelen beschouwd als loonvoordeel. Ze worden dan onderworpen aan socialezekerheidsbijdragen en belastingen. Zij verliezen dus hun specifieke sociale en fiscale behandeling (
Parkeerkosten worden niet specifiek vermeld maar lijkt mij een niet-exhaustieve lijst te zijn)

Als je ze beschouwt als verplaatsingskosten:
Voortaan mag de werkgever dus enkel nog brandstofkosten voor professionele verplaatsingen vergoeden bovenop het mobiliteitsbudget wanneer bij de vaststelling van de omvang van dat mobiliteitsbudget de kosten van de bedrijfswagen die het gevolg zijn van het gebruik van die wagen voor beroepsdoeleinden, buiten beschouwing werden gelaten [...] De werkgever moet dan een bijkomende vergoeding bovenop het mobiliteitsbudget betalen, maar die verplichting is beperkt tot de werkelijke brandstofkosten.

Ergo = in geen enkel geval mag de werkgever nog parkeerkosten vergoeden.

Als werkgever zou ik trouwens nooit toelaten dat bijvoorbeeld sales in het mobiliteitsbudget stappen:
De werkgever kan dus voorwaarden koppelen aan de invoering van het mobiliteitsbudget en beslissen welke werknemers en welke bedrijfswagens wanneer in aanmerking komen voor de toekenning ervan [...]Een eventueel onderscheid tussen werknemers moet uiteraard geoorloofd zijn. Zo is een onderscheid op basis van de uitgeoefende functie toegelaten, een onderscheid op basis van gender niet.

Werkgevers hebben de mogelijkheid om alle kosten die met professionele verplaatsingen van de bedrijfswagen te maken hebben uit de berekening van het budget te halen en die blijven apart te vergoeden. Das ook wat er meestal gebeurt vermoed ik.

Voor openbaar vervoer kosten voor beroepsveplaatsingen: die mogen zelf niet opgenomen worden in de berekening van het budget en dus mogen ze ook worden betaald aan iemand die het budget krijgt.

Je kan idd in de situatie zitten dat iemand vroeger die beroepsverplaatsingen met de bedrijfswagen deed, die kosten opgenomen zijn in de berekening van het mobiliteitsbudget en daarvoor nu openbaarvervoer verplaatsingen doet. Das dan idd niet neutraal maar de wet vangt dat niet op. Dit gaat niet om iets dat de werknemer krijgt ter compensatie, dit gaat om kosten die helemaal op het conto van de werkgever staan die enkel voorgeschoten worden door de werknemer en daarna worden terugbetaald.

Hoe kan je nagaan wat het mobiliteitsbudget is? Want bij de ene werkgever is de TCO een totaal ander getal dan bij de ander. Ondanks dat ze gelijkaardige prijzen hebben bij de leasing.
Kan je daar dan niet superveel mee ‘foefelen’ als werkgever om een zo laag mogelijk mobiliteitsbudget te geven?

Het hangt ervan af hoe je de groep werknemers definieert. Gaan alle uitkeringen aan mensen die onder het sociaal stelsel van werknemers vallen ook werkelijk naar wat je als werknemer zou zien, mensen die al jaren of zelfs decennia werkloos zijn of de vele mensen die onterecht op langdurige ziekte staan? Ik zou als werknemer niet het gevoel hebben dat wij deel zijn van een homogene groep die dezelfde belangen heeft en als een organisatie iets zou voorstellen dat 100% betaald zal worden door werkende werknemers om onder andere ook betalingen aan die eerder vermelde groepen te kunnen doen dat zou ik niet het idee hebben dat dit een groep is die mijn belangen verdedigt maar eerder een groep is een bepaalde politieke strekking wil verdedigen en daarvoor mijn centen wil gebruiken.

Het moment dat er een issue is bij de pensioenen of de uitkeringen is het moment dat de werkende mensen het verschil moeten gaan dokken. Het geld moet nu eenmaal ergens van gaan komen of iedereen zal opdraaien voor de beperking van dat pensioen of de werkloosheidsvergoeding. Een beperking in de tijd, hetgeen al voorzien is, is ook al zoiets. Wees maar die persoon...

Het voorbeeld van dit mobiliteitsbudget is voor een kleine subsectie van de werkende. De vakbonden verdedigen met hun actie dan ook de ruimere groep der werkenden ipv de kleinere groep van werkenden met een mobiliteitsbudget.

Vakbonden moeten naar het grotere plaatje kijken en niet puur naar de belangen van een hoeveelheid individuen. Dat is juist goed. Daar op afgeven vind ik persoonlijk volledig verkeerd. Als er geld genoeg is en er een magische pot goud aan de andere kant van de regenboog staat... meh. Maar dat stadium zijn we al lang gepasseerd.

Dus neen voor mij heeft dit niets met een bepaalde politieke strekking te willen verdedigen maar heeft dit gewoon te maken met een vakbond die puur zijn taak uitvoert. Misschien nu eens voor de eerste keer...

Laatst bewerkt:
Hoe kan je nagaan wat het mobiliteitsbudget is? Want bij de ene werkgever is de TCO een totaal ander getal dan bij de ander. Ondanks dat ze gelijkaardige prijzen hebben bij de leasing.
Kan je daar dan niet superveel mee ‘foefelen’ als werkgever om een zo laag mogelijk mobiliteitsbudget te geven?

De werkgever moet het bedrag en de berekeningswijze van het mobiliteitsbudget aan de werknemers meedelen (maar de mate van detail kan variëren)

De berekening is wat vaag in de details maar uiteindelijk is de leaseprijs veruit de grootste kost, en daar kan je niet zo heel hard mee spelen. Zeker als je een werkgever bent die bvb een leasebudget hanteert, dan moet dat mobiliteitsbudget vrij dicht bij dat leasebudget + fiscale aspecten zitten. Theoretisch gezien zijn de sancties ook vrij zwaar voor de werkgever, in principe, zelfs ie maar een euro te weinig geeft, is heel het mobiliteitsbudget niet meer rechstgeldig en zal alles als loon belast worden maar da's zo'n extreme sanctie voor iets waar een grijze zone over bestaat dat het in de praktijk waarschijnlijk nooit toegepast wordt.

Maar ook qua incentive zit het eigenlijk omgekeerd. Het lager zetten komt neer op jezelf inperken bij het geven van een fiscaal voordelige manier van betalen. Het zou hetzelfde zijn alsof je maaltijdcheques of de KEW zou halveren als werkgever omdat je dan minder moet betalen, da's goed als je niet bruto gaat moeten compenseren maar meestal is de realiteit dat al die voordelen net aangeboden worden omdat een werkgever dat niet bruto wil betalen.

Een fiets is nog iets anders, maar wekelijks een Uber of deelstep? Je woont duidelijk in of heel dicht bij een stad dan. Ik gebruik Uber enkel als ik eens op citytrip ga en een deelstep al helemaal niet.

Klopt ik woon in een stad en gebruik dus mij wagen amper.

Vandaar Uber en deelsteps veel vaker

We denken eraan om de cashpijler in te zetten voor mijn vrouw. We wonen op meer dan 10 kilometer en de lening kan dus niet ingebracht worden. De nuance is dat we naast mijn bedrijfswagen nog wel een privéwagen hebben maar we doen er niet meer dan 5000km per jaar mee (rond de kerktoren dus). De cashpijler zou ons 562 euro netto per maand opleveren + geen vaa (pakweg 70 euro netto uitgespaard in vergelijking met bedrijfswagen)+extra pensioensopbouw.

Voor de cash pijler worden namelijk sociale rechten, zoals pensioenrechten, opgebouwd.Dat lijkt me op zich wel interessant aangezien ze nog niet aan het plafond voor pensioensopbouw zit. Iemand toevallig een fictief rekenvoorbeeld van de concrete impact op het pensioen?

We denken eraan om de cashpijler in te zetten voor mijn vrouw. We wonen op meer dan 10 kilometer en de lening kan dus niet ingebracht worden. De nuance is dat we naast mijn bedrijfswagen nog wel een privéwagen hebben maar we doen er niet meer dan 5000km per jaar mee (rond de kerktoren dus). De cashpijler zou ons 562 euro netto per maand opleveren + geen vaa (pakweg 70 euro netto uitgespaard in vergelijking met bedrijfswagen)+extra pensioensopbouw.

Voor de cash pijler worden namelijk sociale rechten, zoals pensioenrechten, opgebouwd.Dat lijkt me op zich wel interessant aangezien ze nog niet aan het plafond voor pensioensopbouw zit. Iemand toevallig een fictief rekenvoorbeeld van de concrete impact op het pensioen?
1000 euro extra loon brengt 1000 x 1/45 x 60% / 12 x [indexfactor] op per maand.

Indexfactor is er om te zorgen dat het huidig loon voor een evenredig pensioen later zorgt. Die factor wordt jaarlijks herberekend, kan je hier vinden: https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioe...ten-pensioenen/werknemers/lonen/herwaardering .

Eens in de faq gaan lezen (https://mobiliteitsbudget.be/nl/8-juridische-gevolgen-van-het-mobiliteitsbudget#woonwerkverkeer)

Als je die verplaatsingen beschouwt als woon/werk:
Vanaf de eerste dag van de maand waarin de werknemer het mobiliteitsbudget krijgt, vervalt elke verplichting voor de werkgever om tussen te komen in de kosten voor de woon-werkverplaatsingen van de werknemer. En dit ongeacht het gebruikte vervoermiddel.
Als de werkgever, buiten het kader van het mobiliteitsbudget, toch tussenkomt in de kosten voor openbaar vervoer of carpooling, een bedrijfsfiets ter beschikking stelt of een fietsvergoeding toekent, worden deze vergoedingen en voordelen beschouwd als loonvoordeel. Ze worden dan onderworpen aan socialezekerheidsbijdragen en belastingen. Zij verliezen dus hun specifieke sociale en fiscale behandeling (
Parkeerkosten worden niet specifiek vermeld maar lijkt mij een niet-exhaustieve lijst te zijn)

Als je ze beschouwt als verplaatsingskosten:
Voortaan mag de werkgever dus enkel nog brandstofkosten voor professionele verplaatsingen vergoeden bovenop het mobiliteitsbudget wanneer bij de vaststelling van de omvang van dat mobiliteitsbudget de kosten van de bedrijfswagen die het gevolg zijn van het gebruik van die wagen voor beroepsdoeleinden, buiten beschouwing werden gelaten [...] De werkgever moet dan een bijkomende vergoeding bovenop het mobiliteitsbudget betalen, maar die verplichting is beperkt tot de werkelijke brandstofkosten.

Ergo = in geen enkel geval mag de werkgever nog parkeerkosten vergoeden.

Als werkgever zou ik trouwens nooit toelaten dat bijvoorbeeld sales in het mobiliteitsbudget stappen:
De werkgever kan dus voorwaarden koppelen aan de invoering van het mobiliteitsbudget en beslissen welke werknemers en welke bedrijfswagens wanneer in aanmerking komen voor de toekenning ervan [...]Een eventueel onderscheid tussen werknemers moet uiteraard geoorloofd zijn. Zo is een onderscheid op basis van de uitgeoefende functie toegelaten, een onderscheid op basis van gender niet.
Ik dacht het wel ja. Anders is dat mobi-budget enkel voor rank & file/interne werknemers die nooit ofte nooit contact hebben met klanten eh.

Niet enkel sales, maar ook pakweg élke consultant onder de zon heeft wel eens extra kosten eh. Zowel technisch als analyse. Maar regelmatig ook managers die de vlieger al eens pakken naar who knows where.
Als je toevallig eens naar Amerika moet vliegen voor 't een of 't ander, wat dan ook onder woon-werkverkeer zou moeten vallen, dan is uw mobi-budget in enen trok op. Achtereen moet je betalen om uw werk te doen.

Ben geen legal expert natuurlijk, maar dat lijkt mij dan serieus belachelijk.
Nuja, ik zit nog met een PHEV, dus niet in mobi-budget. Maar 'k geloof dat men bij ons tegenwoordig alle wagens onder mobi-budget uitschrijft, no matter what. Verplicht EV dus. Dunno hoe dat zit bij anderen.

Anyway ... moest men mij dat lappen, dan weiger ik weliswaar direct elke verplaatsing behalve naar 't kantoor.
Gedaan met parkeertickets of treintickets van tegen de 30 EUR. Of ze zouden mij er nog ne serieuzen bonus moeten bovenop geven elk jaar om dat te coveren.

Nuja, ik zit nog met een PHEV, dus niet in mobi-budget. Maar 'k geloof dat men bij ons tegenwoordig alle wagens onder mobi-budget uitschrijft, no matter what. Verplicht EV dus. Dunno hoe dat zit bij anderen.

Bij ons kan je kiezen wat je wil, federaal mobiliteitsbudget of bedrijfs mobiliteitsbudget.

Je kan bij federaal mobiliteitsbudget niet buiten je budget gaan, dus geen auto van een hogere catergorie of opleg voor opties aangezien je dan loonoptimalisatie kan doen en dat niet mag.
Dat kan met het bedrijfsbudget dan weer wel.

Ik dacht het wel ja. Anders is dat mobi-budget enkel voor rank & file/interne werknemers die nooit ofte nooit contact hebben met klanten eh.

Niet enkel sales, maar ook pakweg élke consultant onder de zon heeft wel eens extra kosten eh. Zowel technisch als analyse. Maar regelmatig ook managers die de vlieger al eens pakken naar who knows where.
Als je toevallig eens naar Amerika moet vliegen voor 't een of 't ander, wat dan ook onder woon-werkverkeer zou moeten vallen, dan is uw mobi-budget in enen trok op. Achtereen moet je betalen om uw werk te doen.

Anyway ... moest men mij dat lappen, dan weiger ik weliswaar direct elke verplaatsing behalve naar 't kantoor.
Gedaan met parkeertickets of treintickets van tegen de 30 EUR. Of ze zouden mij er nog ne serieuzen bonus moeten bovenop geven elk jaar om dat te coveren.
Het mobiliteitsbudget is enkel voor privé verkeer (dus inclusief woonwerk maar niet voor dienstverplaatsingen) en vliegtuigtickets zijn zelfs expliciet uitgesloten. Je zal als werknemer niet slechter af zijn.

Bij ons kan je kiezen wat je wil, federaal mobiliteitsbudget of bedrijfs mobiliteitsbudget.

Je kan bij federaal mobiliteitsbudget niet buiten je budget gaan, dus geen auto van een hogere catergorie of opleg voor opties aangezien je dan loonoptimalisatie kan doen en dat niet mag.
Dat kan met het bedrijfsbudget dan weer wel.
Wat is het bedrijfsmobiliteitsbudget dan? Dat zijn dan belaste voordelen die je kan krijgen?

Veel bedrijven die geen parking meer voorzien voor de werknemers, toch? Mijn vrouw betaalt ook gewoon 15 of 20 euro parkeerkosten als ze naar kantoor gaat (wat niet elke dag is, en nog minder vaak met de auto) omdat de werkgever geen parkeerplaatsen meer voorziet. Je kan daar op vloeken maar dat is gewoon deel van het pakket toch.
10K + af en toe eens je parking betalen of 5K + elke dag gratis parking, om maar te zeggen dat parking of trein of x of y niet dé factor gaan zijn of je een bepaalde job wil doen of niet. Verloning is een totaalpakket.

Over de rest: ben ook geen jurist en de interpretatie van de faq is duidelijk niet rechtlijnig. Dus veel nuttigs kan ik er verder ook niet over zeggen. Het systeem is interessant voor mij, ik gebruik het al jaren (ooit nog in cash for car gestapt, als één van de 150 ofzo in heel Vlaanderen). Ik heb er vrede mee dat ze er op termijn aan zullen sleutelen waardoor het minder interessant zal worden, dan zal ik wel evalueren hoe ik daar mee omga. Ik zie het systeem sowieso als een fiscale koterij, en ik zie het liefst de fiscale koterijen verdwijnen.

Maar in de tussentijd, zoals met elk systeem, zal het niet voor iedereen even interessant zijn. Het mobiliteitsbudget is er ook niet op gericht op sales-functies 50K kilometer per jaar te doen rijden in een privéwagen in plaats van in een bedrijfswagen...

Wat is het bedrijfsmobiliteitsbudget dan? Dat zijn dan belaste voordelen die je kan krijgen?

Dat omvat enkel een wagen/laadpaal waarbij je kan opleggen, niets meer, niets minder. Eigenlijk hoe het vroeger was toen we geen alternatieve keuze hadden buiten een wagen kiezen of je kaal leasebudget - RSZ werkgever (dus niet TCO) als loon te nemen.

Federaal mobiliteitsoplossing omvat wagen/laadpaal (waar je niks mag opleggen) in pijler 1, andere vervoermiddelen (fiets, trein, whatever) of huisvestingskosten in pijler 2 en cash in pijler 3. En natuurlijk alle combinaties, zolang je maar niet over je budget gaat.

Veel bedrijven die geen parking meer voorzien voor de werknemers, toch? Mijn vrouw betaalt ook gewoon 15 of 20 euro parkeerkosten als ze naar kantoor gaat (wat niet elke dag is, en nog minder vaak met de auto) omdat de werkgever geen parkeerplaatsen meer voorziet. Je kan daar op vloeken maar dat is gewoon deel van het pakket toch.
10K + af en toe eens je parking betalen of 5K + elke dag gratis parking, om maar te zeggen dat parking of trein of x of y niet dé factor gaan zijn of je een bepaalde job wil doen of niet. Verloning is een totaalpakket.
Goh, ik heb nog nooit moeten betalen voor de parking aan ons kantoor (en nu kantoren). Dus ik betaal enkel parking als men mij naar klanten stuurt waar dat geldt. En over 't algemeen is dat omdat er geen parking is 'in 't stad', dus moet je in een ondergrondse/toren parking gaan staan. Zoals bv. in centrum Gent.

Ik schreef het eerder al, 't is al 27,5 EUR/dag aan parking Gent St-Pieters, de parking van 't station.
't Gebeurd tegenwoordig niet vaak meer, maar in 't verleden maar al te vaak dat ik dag in, dag uit bij klanten moest.
Ook al zou ik dat op vandaag liever niet meer doen, al zeker niet naar Brussel of A'pen, dat zou dan pakweg 550 EUR netto parking zijn per maand, dus gemakkelijk >1100 EUR bruto.
Dus euuuh, als ge dat op voorhand weet, dan ja ... da's een reden om de job te weigeren naar mijn inziens.

Ik heb nl. nog geen enkel aanbod gehoord waar men mij +1K extra geeft voor 'onkosten' zoals parking.
In uw extremum, 10K + hier en daar zelf parking betalen VS 5K + parking vergoed, OK. Maar da's de realiteit toch niet?
Als je de sollicitatie toer opgaat zullen het eerder gelijkaardige 'marktconforme vergoeding' aanboden zijn (zoals men dat graag noemt), waar de afwezigheid van parking aan de hoofdwerkplek toch wel eens de doorslag kunnen geven. Hoe meer je op kantoor moet zijn, hoe erger uiteraard. Alsook de kost van het parkeren where ever je moet zijn.
Nuja, 't is dan ook bijna 2 decennia geleden dat ik nog gesolliciteerd heb & 't is nu niet dat de collega's die vertrekken alles uit de doeken doen als je erover spreekt. So who knows.

Voor een full remote positie, waar je mss 1 keer per maand ginder moet zijn, fine, whatever weet ge. Dan zal je minder gewicht geven aan locatie wss. Maar voor wat ik lees wordt dit almaar zeldzamer.

Een realistischer voorbeeld zal zijn dat men in die situatie gewoon iets voorziet qua parking. Niet noodzakelijk dat proberen verrekenen in een bruto loon.
Bv. de ambtenaren die in Gent werken op 't VAC hebben een eigen verdieping (de -3) in parking St-Pieters. 'k Denk dat ze daar gewoon in kunnen met hun badge, zonder extra kosten. En ik verwacht niet dat dat een apart line item is op hun loonfiche.

Net zoals je met een badge van de mannekes van de treinsporen kan parkeren op elke parking van Infrabel.

Niet alleen fiets-gerelateerd.

Dus jij pakt nooit de trein? Nooit een huurwagen? Nooit een deelwagen? Nooit een taxi? Nooit een uber? Geen deelfietsen? Of citytrip nog nooit eens een fiets gehuurd om de stad te verkennen? Nog nooit uit nieuwsgierigheid zo'n deelstep gebruikt? Kan allemaal via mobiliteitsbudget.
Wees creatief: geen eens deftige fietsverlichting als cadeau aan iemand die wel fietst. Een verhuiswagen is ook een huurwagen. Etc etc.

Als iemand zegt dat die echt niets zou kunnen binnenbrengen behalve een lening lijkt me dat eerder een halstarrige negatie om een punt te maken, dan een realistisch scenario.
Ik denk oprecht dat je als in Westrozebeke die woorden gebruikt, de algemene reactie is:

"...wuk?"

Dat is toch bizar? Er zijn regels om het te kunnen gebruiken voor je huur of hypotheek.

Die wonen dichtbij hun werk en hoeven hun auto waarschijnlijk niet te gebruiken.
Die kunnen zelfs met de fiets gaan
De vraag is, zijn ze dichtbij hun werk gaan wonen om zo met de fiets te kunnen gaan net door het mobiliteitsbudget? Neen, daar heeft het mobiliteitsbudget geen knijt in veranderd. Handig voor wie het kan gebruiken maar ik zou graag eens een studie zien van de gevolgen van het mobiliteitsbudget (buiten het fiscale).

Terug
Bovenaan