Mosselen

Gisteren Goudmerk geprobeerd, de schelpen zijn groter dus veel minder mossel. Sommige mosselen waren groter, maar dat waren enkelingen. Totaal zijn geld niet waard. We zouden 3kg nodig hebben voor 2 personen (2kg was echt niet voldoende) maar dan zit je al aan €30 zonder groenten en frietjes.

Volgende keer koop ik gewoon 3kg Jumbo mosselen en neem ik er die paar slechte gewoon bij.
Voor goede mosselen vrees ik dat we naar bv Yerseke moeten gaan rijden.

Een snelle hap , snel klaar en veel afval . Me straffe madam steekt er meer werk in maar die is op de zwier met de vriendinnen .

En idd het is een optische illusie . (Zie veel vrouwelijke gesl……..:smile:

Laatst bewerkt:
Wie kan er welke mosselen aanbevelen, gebaseerd op recente aankopen (winkelketen/merk)? Ik moet er eerstdaags gaan halen, dus suggesties op basis van eigen ervaringen zijn welkom...
Zou me niet snel aan een aanbeveling durven wagen maar in den Aldi staan de Zeeuwse super momenteel in aanbieding (4kg voor net geen negen euro).
Zou het normaal niet aanraden omdat ik voor gasten zelf normaal een duurder merk neem, maar twee weken geleden Zeeuwse in den Aldi gekocht en die waren mooi gevuld en goed van smaak.

Kan je daar een lijn in trekken vraag ik me af, ik eet graag mosselen en heb er al van elke supermarkt gehad en regelmatig ook van vishandel Quisquater (toch een grote uitvoerder voor restaurants etc.) - soms fantastisch lekker en soms wat minder, dit jaar nog niet echt slechte gehad - verleden jaar wel.

Kan je daar een lijn in trekken vraag ik me af, ik eet graag mosselen en heb er al van elke supermarkt gehad en regelmatig ook van vishandel Quisquater (toch een grote uitvoerder voor restaurants etc.) - soms fantastisch lekker en soms wat minder, dit jaar nog niet echt slechte gehad - verleden jaar wel.
Corrigeer me als ik fout zit, maar als ik me niet vergis is het dit jaar een enorm goed jaar voor mosselen (ook de garnalen oogst is een stuk beter dan vorig jaar).
Denk dat je dit echt moet bekijken als het oogsten van "groenten" bij wijze van spreken, waarbij externe invloeden een grote rol spelen op de kwaliteit. Het is niet zoals een rund waarbij je perfect de voeding en beweging kunt afmeten om het beste vlees te krijgen.

Corrigeer me als ik fout zit, maar als ik me niet vergis is het dit jaar een enorm goed jaar voor mosselen (ook de garnalen oogst is een stuk beter dan vorig jaar).
Denk dat je dit echt moet bekijken als het oogsten van "groenten" bij wijze van spreken, waarbij externe invloeden een grote rol spelen op de kwaliteit. Het is niet zoals een rund waarbij je perfect de voeding en beweging kunt afmeten om het beste vlees te krijgen.
Ik sluit me daar bij aan in elk geval - ik hoop dat je gelijk hebt met de garnalen want lust ik ook graag maar 80-90-100 €/kg is me iets te stevig.

Ik sluit me daar bij aan in elk geval - ik hoop dat je gelijk hebt met de garnalen want lust ik ook graag maar 80-90-100 €/kg is me iets te stevig.
Prijs voor ongepelde garnalen zit ondertussen rond de 40 euro per kilo. Zelf koop ik al lang geen gepelde meer sinds ik geleerd heb dat deze naar Marokko worden vervoerd om daar gepeld te worden.

Ik koop de ongepelde garnalen, omdat de smaak veel beter is en goedkoper.
Een kleine tip in de Delhaize zijn het altijd echt grote garnalen lol

En daarom koop je ze niet meer?
Neen. Past totaal niet bij de persoon die ik wil wezen. Ik ga geen product kopen dat hier aanwezig is, verscheept wordt om een handeling te ondergaan en vervolgens terug ingevoerd wordt. Voor mij mag transport eindelijk eens de belasting betalen voor welke milieuschade ze aanricht.

Dan neem je ook nooit een vliegtuig? Er zijn zoveel zaken die slecht zijn voor het milieu. Dus je hebt een elektrische wagen en geen benzine? Kom kom, het is nobel, maar je zal wel voldoende zaken doen die slecht zijn voor het milieu.

Oprechte mening: als je daar zo mee bekommert bent, zoek dan een job die het verschil maakt ipv geen ongepelde garnalen te kopen

Dan neem je ook nooit een vliegtuig? Er zijn zoveel zaken die slecht zijn voor het milieu. Dus je hebt een elektrische wagen en geen benzine? Kom kom, het is nobel, maar je zal wel voldoende zaken doen die slecht zijn voor het milieu.

Oprechte mening: als je daar zo mee bekommert bent, zoek dan een job die het verschil maakt ipv geen ongepelde garnalen te kopen
Zo defensief? Alleen omdat je op andere vlakken dingen doet die slecht zijn voor het milieu, betekent dat toch niet dat je kleine dingen zoals dit moet negeren? Ik vind dat zelf ook absurd. Garnalen pellen is echt chill en makkelijk en van de kop en staart maak je gewoon fumet voor pasta, soep of je garnaalkroketten. Ik koop ook nooit gepelde garnalen, om dezelfde reden dat ik zo veel mogelijk groenten en fruit probeer te eten die in seizoen zijn: op dit vlak kies ik ervoor om duurzaamheid boven gemak plaatsen.

Zou me niet snel aan een aanbeveling durven wagen maar in den Aldi staan de Zeeuwse super momenteel in aanbieding (4kg voor net geen negen euro).
Zou het normaal niet aanraden omdat ik voor gasten zelf normaal een duurder merk neem, maar twee weken geleden Zeeuwse in den Aldi gekocht en die waren mooi gevuld en goed van smaak.
Heb een familielid dat tomaten kweekt/verkoopt. Is leverancier van zowat alle tomaten in Lidl.
Daar gaat "de overschot" naar de veiling om dan als duurdere tomaat verkocht te worden in duurdere supermarkten. Dat is dus effectief mindere kwaliteit dan die van Lidl. Uiteindelijk wordt de smaak bepaald door het ras/soort van groente en niet door het uiterlijk. Ik vermoed dat het bij mosselen net zo is.

Al heel mijn leven goeie mosselen uit Aldi gegeten, niet beter dan op restaurant, maar ook niet slechter.

Mosselen op restaurant in Zeeland of Zeeuws-Vlaanderen, beter wordt het niet voor mij. Bij voorkeur Bij Camiel te Philippine, maar dan moet je wel van een licht pikante mossel houden :biglaugh:

Dit gaat redelijk ver off topic maar ik probeer inderdaad zo te leven dat ik het milieu zo min mogelijk belast. Ben 43 en heb in mijn leven 3 keer gevlogen, nooit een auto of motor gehad, geen eigen kinderen, eet minstens vier keer per week vegetarisch, moestuin en wilde tuin vol beestjes, huis stevig geïsoleerd etc.
En natuurlijk kan het altijd beter maar zelf garnalen pellen is daarbij een kleine moeite. Daarbij ook twee bedenking: zoals Tone schreef kun je de pel van garnalen gebruiken bijvoorbeeld voor een bisque, en daarnaast, hoe vers zijn die gepelde garnalen nog als ze een reisje over en weer naar Marokko hebben gemaakt?

Met goudmerk heb ik toch ook al pech gehad, heb 2 a 3x bij Van Zon te Kampenhout mosselen gekocht en dit waren de beste.
Kwa lagoustines zijn ze ook de beste, zijn bijna kreeften daar lol
Ik zou dan eerder Bols en Co aanraden in Kampenhout. Zeer goede mosselen.

zulke dooddoeners brengen nu eens niets bij...
Alcohol drinken is ook slecht voor het milieu en de mensen rondom je

Terug
Bovenaan