Musical memory lane: 2006

Deckard

Well-known member
Crowdfunder FE
Goeienavond beste muziekvriendjes,

Wat doet een nostalgische muziekliefhebber op een zondagavond? Behalve mijmeren en als het nieuws voorbij komt eens zuchten 'vroeger was het toch allemaal beter', maakt die inderdaad een nieuwe thread om zoete herinneringen op te halen aan het jaar 2006. Want dat is nu ook alweer 20 jaar geleden. Een goed jaar geleden is de vorige thread een stille dood gestorven na 5 pagina's nostalgie. Dus hoog tijd om 2006 te herdenken door samen rond het digitale kampvuur te gaan zitten.

Voor mij zijn volgende albums bijgebleven:
  • Tool - 10,000 Days: mijn kennismaking met Tool,
  • Burial - Burial,
  • Thom Yorke - The Eraser: niet top eigenlijk maar om nostalgische redenen zet ik het nog wel eens op,
  • Squarepusher - Hello Everything: vond ik indertijd leuk maar heeft maar even geduurd. De laatste jaren heeft het mijn pad weer gekruist en vind ik het een heerlijk album,
  • Ellen Allien & Apparat - Orchestra Of Bubbles: weer eentje leren kennen via Focus Knack toen. Van beide artiesten apart ken ik niets. Maar de samenwerking was (en is eigenlijk nog altijd) top. Leuk album,
  • Daan - The Player: ook nog altijd zeer fijn om op te zetten. Bombastisch en over the top bij momenten maar het titelnummer is nog altijd van een zeer grote schoonheid,
  • Admiral Freebee - Wild Dreams Of New Beginnings: laatste album dat ik echt nog veel heb beluisterd van hem. Daarna minder gevolgd. Rustiger als zijn vorige 2 albums,
  • Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not: sja, de topper uit dat jaar. Retestrak, snel, hard, alles wat ik als 18-jarige toen nodig had. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik ze daarna eigenlijk ook niet meer gevolgd heb buiten de gekende singles. Maar dit album staat nog altijd als een huis. Nog niks aan kracht ingeboet na 20 jaar.

Singles:
Eerste die ik moet aan denken is Live With Me van Massive Attack. Zeer mooi nummer dat ze hadden gemaakt voor hun verzamelcd uit dat jaar. Toppertje.
Anderen waar ik aan denk zijn de typische singletjes voor op de fuiven toen: The Egg - Walking Away (Tocadisco remix), Fairmont - Gazebo, Tiga - You Gonna Want Me en Tomas Anderson - Washing Up (Tiga remix).

Muziek werd toen nog altijd geconsumeerd door een mix van CD's gekocht in Brabo Antwerpen, BIlbo, Extrazone, Free Record Shop... en het sharing is caring principe op Soulseek :).

David Gilmour - On an Island: denk eigenlijk dat dit het laatste album is dat ik van hem gekocht heb, buiten de Live in Gdansk. Om een of andere reden spraken de volgende albums mij minder aan, maar deze vond ik nog sterk.
Axelle Red - Jardin Secret: blijft voor mij een van de betere Belgische zangeressen waar ik verschillende albums van heb.
The Phantom Four - Madhur : instrumentale band waarbij surf rock gitaargeluiden gecombineerd worden met Arabische invloeden. Het is eigenaardig genoeg het enige album dat ik van heb, terwijl ik het wel een ontdekking vond.

In 2006 ging mijn muziek avontuur alle kanten uit, al is het wel een mijlpaal jaar geworden door het overlijden van J Dilla en de release van z'n bekendste album Donuts!

Toevallig zag ik net op Reddit passeren dat Anti War Dub van Digital Mystikz 20 jaar oud is! Dubstep is zo'n genre dat kort maar krachtig gepasseerd is (tot het in kettingzaag muziek veranderde) maar de tracks uit "de goeie ouwe tijd" komen nog steeds hard binnen.

In 2006 ging mijn muziek avontuur alle kanten uit, al is het wel een mijlpaal jaar geworden door het overlijden van J Dilla en de release van z'n bekendste album Donuts!

Toevallig zag ik net op Reddit passeren dat Anti War Dub van Digital Mystikz 20 jaar oud is! Dubstep is zo'n genre dat kort maar krachtig gepasseerd is (tot het in kettingzaag muziek veranderde) maar de tracks uit "de goeie ouwe tijd" komen nog steeds hard binnen.

Helaas een brandend actuele dubplate. :(

In 2006 was ik nog volop in mijn classic rock fase en luisterde niet zoveel naar nieuwe muziek. Paar albums van dat jaar waar ik wel naar luisterde:
Audioslave - Revelations, fantastisch klinkend album, jammer genoeg maar een paar echt goede nummers.
Muse - Black Holes and Revelations, voor mij het album waar het allemaal bergafwaarts begon te gaan
Mastodon - Blood Mountain, gateway album naar sludge en doom, alhoewel ik niet helemaal zeker ben of ik er in 2006 al naar luisterde, kan zijn dat ik ze pas een jaar later leerde kennen
Iron Maiden - A Matter of Life and Death, toen vond ik een paar nummers erg goed (The Legacy!!) maar denk niet dat ik er nog veel aan ga hebben
The Who - The Endless Wire, een keer of twee beluisterd, dat jaar ook gezien op Rock Werchter

Aaaaah man die dubstep feestjes in de zolder van de vooruit waar we in de wietrook allemaal met ons rugzakje een beetje stonden te waggelen op de grote namen van het genre. Good times good times.

Sterk jaar precies. Verschillende van mijn all time albums. Donuts op kop natuurlijk. Maar Ys van Joanna Newson en Whatever People Say I am van Arctic Monkeys zijn ook zowel persoonlijke favorieten als titanen in hun genre. Daarnaast het prachtige Harmony In Ultraviolet van Tim Hecker.
En Welcome To The Black Parade, waar ik toen niet echt van moest weten maar dat hier sinds de AOTW van @Killjoy regelmatig eens opligt!

Maar 14-jarige utred was indertijd eerder enthousiast voor Black Holes And Revelations van Muse en bovenal The Sufferer & The Witness van Rise Against. Ik heb geen statistieken van die jaren maar het zou me niet verbazen als Injection uit dat album in mijn top 5 meest beluisterde nummers ooit zou staan. Ligt hier nog altijd af en toe op in de auto.

Beetje te bezien wat het opzet is van de thread. Er is zeer veel goede muziek uit 2006 waar ik pas later op gestoten ben, zie die DMZ van hierboven.

In the moment gaat mijn meest gespeelde muziek van toen degene zijn die bij vele leefgenoten leefde: Arctic Monkeys uiteraard, geen ontkomen aan. Ik ben nog altijd grote fan. The Black Parade heb ik toen wel grijsgedraaid, @utred, alsook het debuut van Panic! At The Disco. Wie waagt zich daar nog eens aan? :unsure:

Veel "indie" en veel poppunk dus, maar ik was ook bezig de klassiekers te ontdekken. Veel Bruce Springsteen en aanverwanten via mijn pa.

Mijn voorliefde voor electronica allerhande is pas het jaar nadien aangewakkerd, maar twee Belgische platen die daar een grote rol in hebben gespeeld : Soulwax Nite Versions en Shameboy.

Toch een zekere discrepantie tussen wat ik nu geweldig vind van dat jaar en wat ik in 2006 als 16-jarige luisterde.

Laten we focussen op 16-jarige ik. Op dat moment vrij hard into De Afrekening, wat redelijk duidelijk blijkt uit onderstaande, een greep uit de losse pols:

-Silversun Pickups - Carnavas. Future Foe Scenarios en Lazy Eye blijven echt geweldig.

-Raconteurs- Broken Boy Soldiers. Steady As She Goes de eerste keer horen was echt zalig. En ik ben nog altijd niet bekomen van de schok toen ik de gelijkenis hoorde met Is She Really Going Out With Him van Joe Jackson.

-Placebo - Meds. Was in de periode dat ik net ook al de rest van het oeuvre van Placebo leerde kennen. Song To Say Goodbye blijf ik een perfecte single vinden. Het album zelf had wzl een paar skip nummers. Desalniettemin heel veel gespeeld.

-Fratellis - Costello Music. Dat was nog eens plezante muziek. Zou wel totaal niet meer werken nu bij mij

-Scissor Sisters - Ta-Dah. Toch vooral voor de lead single. Zelfs CD van gekocht. Dat was misschien een beetje te veel van het goede.

Ook van My Chemical Romance heb ik de Welcome To The Black Parade cd gekocht trouwens. En hoewel die lead single wel overeind blijft, moet ik toch vaststellen dat er heel veel rommel op dat album staat. Idem voor die van Muse.
En om mijn blazoen op te poetsen moet ik ook wel vermelden dat ik die van Arctic Monkeys ook direct heb gekocht in de Fnac (weliswaar omdat er warm aanbevolen bijstond en ik het op dat moment niet kende. Direct verkocht wel toen. Aan het album uiteraard, niet dat ik het album van de hand gedaan heb).

Ik voel hier wel een mini bijeenkomst aankomen de volgende keer dat My Chemical Romance een concert geeft in België

Een aantal zijn al vermeld, m.n. Tool, Burial & Arctic Monkeys. De volgende komen hier nog bij:

- Tortoise - A Lazarus Taxon
- Jeff Mills - Blue Potential
- AFX - Chosen Lords
- The Knife - Silent Shout

Hetzelfde als @Crock ongeveer.

Ook een fervent Afrekening-luisteraar destijds met dezelfde namen. Dankzij de toen nieuwe albums van wat "oudere" bands leerde ik ze kennen, zoals bv Placebo, al bleef het bij het (weliswaar vaak gedraaide) Meds.
Ook Green Day werd veel gedraaid; daarmee was ik het jaar ervoor al begonnen dankzij American Idiot. Nu zou ik het houden bij Dookie, het allereerste album of een nummer of twee van die eerstgenoemde, want de rest is mij als dertiger nu veel te edgy en voor tieners.

Tel daar ook Snow Patrol en Oasis bij. Vorig jaar heb ik Snow Patrol nog eens herbeluisterd. Anno 2006 vond ik ze (veel) beter, maar een paar nummers, vooral live, weten me toch nog altijd te raken (Run bv). Oasis wordt heel af en toe nog eens gedraaid, met ook nummers van de latere albums (Heathen Chemistry en Don't Believe The Truth).
In het geval van Raconteurs bleef enkel Steady As She Goes hangen, deze plaat wordt heel af en toe nog gedraaid. Ik zou zeker en vast kunnen beginnen over The White Stripes, maar dat is voor volgend jaar. :unsure:

Al vermoed ik dat Wolfmother toen ook hun S/T uitbracht. Anno 2006 zoeken naar de uitvoerder van een bepaald nummer was toen geen sinecure. "Wolf" onthouden, maar niet de rest. Wat was ik blij toen ik de hele naam eindelijk op de radio hoorde, en daarop heb ik dat album dan ook grijsgedraaid. Van al deze namen draai ik Wolfmother tegenwoordig het "vaakst", maar dat zal niemand verbazen. Samen met Steady As She Goes en Oasis.

Toevoeging: Daan - The Player (nummer). Vond ik van de eerste keer al goed en wordt nu soms ook nog gedraaid. Mijn kennismaking met Daan ook weer.

Laatst bewerkt:
Was toen vooral (pop)punkrock dat mij boeide.

The Lawrence Arms - Oh Calcutta
Rise Against - the sufferer & the witness
+44 - when your heart stops beating

Mezelf suf gegoogled maar vond quasi niks dat ik nu nog goed vind uit dat jaar, ook een heel deel dat nog net in 2005 uitkwam maar in 2006 groot werd.

Goose "British Mode" destijds wild van, nu gewoon mwah.

Hetzelfde als @Crock ongeveer.

Ook een fervent Afrekening-luisteraar destijds met dezelfde namen. Dankzij de toen nieuwe albums van wat "oudere" bands leerde ik ze kennen, zoals bv Placebo, al bleef het bij het (weliswaar vaak gedraaide) Meds.
Ook Green Day werd veel gedraaid; daarmee was ik het jaar ervoor al begonnen dankzij American Idiot. Nu zou ik het houden bij Dookie, het allereerste album of een nummer of twee van die eerstgenoemde, want de rest is mij als dertiger nu veel te edgy en voor tieners.

Tel daar ook Snow Patrol en Oasis bij. Vorig jaar heb ik Snow Patrol nog eens herbeluisterd. Anno 2006 vond ik ze (veel) beter, maar een paar nummers, vooral live, weten me toch nog altijd te raken (Run bv). Oasis wordt heel af en toe nog eens gedraaid, met ook nummers van de latere albums (Heathen Chemistry en Don't Believe The Truth).
In het geval van Raconteurs bleef enkel Steady As She Goes hangen, deze plaat wordt heel af en toe nog gedraaid. Ik zou zeker en vast kunnen beginnen over The White Stripes, maar dat is voor volgend jaar. :unsure:

Al vermoed ik dat Wolfmother toen ook hun S/T uitbracht. Anno 2006 zoeken naar de uitvoerder van een bepaald nummer was toen geen sinecure. "Wolf" onthouden, maar niet de rest. Wat was ik blij toen ik de hele naam eindelijk op de radio hoorde, en daarop heb ik dat album dan ook grijsgedraaid. Van al deze namen draai ik Wolfmother tegenwoordig het "vaakst", maar dat zal niemand verbazen. Samen met Steady As She Goes en Oasis.

Toevoeging: Daan - The Player (nummer). Vond ik van de eerste keer al goed en wordt nu soms ook nog gedraaid. Mijn kennismaking met Daan ook weer.
Heb je de rest van The Player (album) ook geluisterd?
Lekker over the top wel bij momenten en in veel nummers wordt zowel Engels, Frans als Duits gezongen.

2006 was een geweldig jaar in de gouden tijd van indie muziek. Ik werd in dat jaar 18 en was trouwe lezer van Pitchfork, elk album dat daar een goeie review kreeg heb ik veel beluisterd. Maar tegelijk maakte ik ook veel zijstapjes naar andere genres, de hardere en hiphop bijvoorbeeld, onder impuls van muziekfora. Ik ben eens gaan kijken wat er zoal uitgekomen is en ik zou waarschijnlijk over 50 albums een klein stukje kunnen schrijven, ik zal het beperken tot mijn absolute favorieten! Gisteren een aantal albums herbeluisterd en alles blijft goed klinken.

Liars - Drum's Not Dead
De beste plaat van het jaar, blijft maar in aanzien stijgen bij mij. de heren van Liars hebben risico en avontuur nooit geschuwd en op geen enkel album van hun heeft dat beter resultaat. Stuwende tribal drums en soundscapes met een unieke klankenrijkdom die zowel op het hoofd als op het hart inspelen.
eervolle vermelding: Harmony in Ultraviolet van Tim Hecker, een van mijn favoriete ambient albums ooit

Clipse - Hell Hath No Fury
Ik was geobsedeerd door dit album toen het uitkwam, denk dat ik elk nummer vanbuiten kende. Giftige, pocherige teksten van Pusha T en Malice over avontuurlijke productie van The Neptunes. Ik trek nog altijd een vies gezicht als die immens nasty beat van Trill begint.
eervolle vermeldingen: Donuts van J Dilla en Fishscale van Ghostface Killah

Joanna Newsom - Ys

Ik had The Milk-Eyed Mender al gehoord maar was daar niet helemaal weg van. Ys was vanaf de eerste luisterbeurt veel meer intrigerend. Voor mij was deze vorm van barokke folk iets wat ik nog niet eerder in deze mate gehoord had, met epische songs gevuld met prachtige teksten waar je in kon verdwijnen.
eervolle vermeldingen: Yellow House van Grizzly Bear en Fox Confessor Brings The Flood van Neko Case

The Knife - Silent Shout

Blijft een van mijn favoriete elektronische albums. Catchy nummers die regelmatig een sinistere onderlaag hebben.
eervolle vermelding: de titelloze van Burial

TV On The Radio - Return To Cookie Mountain

Dit was een van dé buzz bands van de jaren '00. Hun tweede plaat was een van de meest geanticipeerde albums van het jaar, stelde niet teleur en blijft nog altijd goed overeind. Wolf Like Me was waarschijnlijk mijn meest gespeelde nummer van het jaar.

Melvins - A Senile Animal
Dit album zorgde voor een kleine obsessie voor Melvins. Ik vind het nog steeds een van hun allerbeste albums, de toevoeging van bas en extra drums (van stoner duo Big Business) zorgt voor een heerlijk heavy en gevarieerd geluid.
eervolle vermelding: Blood Mountain van Mastodon

Scott Walker - The Drift
The Radio Dept. - Pet Grief
Jay Reatard - Blood Visions
Ornette Coleman - Sound Grammar
Subtle - For Hero: For Fool
Califone - Roots & Crowns
Brand New - The Devil and God Are Raging Inside Me
The Hold Steady - Boys and Girls In America
Destroyer - Destroyer's Rubies
Yeah Yeah Yeahs - Show Your Bones
Band Of Horses - Everything All The Time
Motorpsycho - Black Hole / Blank Canvas
Mogwai - Mr. Beast
The Blood Brothers - Young Machetes
Comets On Fire - Avatar
Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not
Sunn O))) & Boris - Altar
Johan Johannsson - IBM 1401
The Thermals - The Body, The Blood, The Machine
Bonnie Prince Billy - The Letting Go
Lupe Fiasco - Food & Liquor
Vitalic - OK Cowboy
Envy - Insomniac Doze
Yo La Tengo - I Am Not Afraid Of You And I Will Beat Your Ass
Ellen Alien & Apparat - Orchestra of Bubbles
Mono - You Are There
Sunset Rubdown - Shut Up I Am Dreaming
Beach House - Beach House
Oneida - Happy New Year
The Roots - Game Theory
Spank Rock - YoYoYoYoYo
Om - Conference of the Birds
Cat Power - The Greatest
Hot Chip - The Warning
Clark - Body Riddle
Sonic Youth - Rather Ripped
I Love You But I've Chosen Darkness - Fear Is On Our Side
Two Gallants - What The Toll Tells
The Mountain Goats - Get Lonely
Magnolia Electric Co. - Fading Trails
Xiu Xiu - The Air Force
Isis - In The Absence of Truth
Calexico - Garden Ruin
Thom Yorke - The Eraser
The Flaming Lips - At War With The Mystics

edit: hele hoop extra platen toegevoegd. Ook gezien dat Pink van Boris oorspronkelijk in 2005 uitgekomen is in Japan maar waarschijnlijk heb ik die pas in 2006 gehoord bij de US release.

Laatst bewerkt:
Heb je de rest van The Player (album) ook geluisterd?
Lekker over the top wel bij momenten en in veel nummers wordt zowel Engels, Frans als Duits gezongen.
Ik denk het niet. Het is voor mij niet de makkelijkste artiest om into te raken, maar ik kan het album op mijn lijstje zetten. :)

Bijzonder jammer dat ik pas enkele jaren geleden ben begonnen met last.fm, want ik kan hier echt geen epistels schrijven zoals jullie over waar ik toen naar luisterde. Ik was ook toen al geen album-luisteraar meer, dat maakt het natuurlijk niet makkelijker.

Het gaat in elk geval een beetje alle kanten opgegaan zijn, zoals nu nog altijd - maar dan met minder goede smaak, want toen werd ik nog te veel beïnvloed door wat de omgeving leuk vond.

Ik had zelf ook nog geen lastfm, maar was er destijds al genoeg mee bezig om het mij goed te kunnen herinneren.

En "minder goede smaak", tja, wie zal bepalen wat minder goede smaak is?

Terug
Bovenaan