"Must have" expansions

KnightOfCydonia

Well-known member
Crowdfunder FE
In de Kickstarter-thread werd de discussie al deels gevoerd: vaak zijn expansions eigenlijk overbodig...
Soms zijn ze echter een must have om van een gewoon basisspel een goed spel te maken: ik denk dan aan The Scoundrels of Skullport voor Lords of Waterdeep (ik heb het spel zelf niet, maar elke keer dat ik het speelde was het mét deze expansion). Uit mijn eigen collectie denk ik dan aan 7 Wonders Duel: Pantheon, niet alleen maken de goden het spel een stukje boeiender, het vervangen van de gildes door tempels verhelpt een fout uit het basisspel wat mij betreft.

Welke expansions voor welke basisspellen zijn voor jullie essentieel en waarom?

agree met Lords of Waterdeep
zelf vind ik de basis Ticket to Ride een must met de USA 1910 uitbreiding. Maakt het zoveel interessanter om voor de kortere routes te gaan imho.

Ik raad beide expansions aan voor Raiders of the North Sea. Base game is al bijzonder goed, maar de uitbreidingen erbij maken het diepgaander.

7 wonders duel: Pantheon vind ik niet essential. Agora schijnt wel de moeite te zijn-maar nog niet gespeeld.duel is leuk op zich

Memoir 44 base game is top, de uitbreidingen maken het boeiender maar wederom niet essentieel. Het nadeel aan memoir uitbreidingen is dat ze verwijzen naar elkaar (lees: om alle secenarios vzn een uitbreiding te kunnen spelen moet je uitbreidingen combineren)en na 3 uitbreidingen + vergrote complexiteit stel je je de vraag waarom je dat überhaupt alllemaal gekocht hebt.

Ik hoor vaak van mensen die 7 wonders hebben+ leaders. je niet meer zonder leaders speelt.

Scythe: the rise of fenris is echt de moeite voor wie scythe graag speelt. Een campaign met verrassingen die je kan laten liggen en opnieuw spelen.

Sinds wij de uitbreiding op Lords of Waterdeep hebben spelen we nooit meer zonder, da's echt een must-have. Doet me zin krijgen om het nog eens te spelen, is al lang geleden.

De uitbreidingen van Flamme Rouge zijn ook echt een meerwaarde. En King of Tokyo spelen we ook quasi nooit zonder de Power up-uitbreiding.

Memoir 44 base game is top, de uitbreidingen maken het boeiender maar wederom niet essentieel. Het nadeel aan memoir uitbreidingen is dat ze verwijzen naar elkaar (lees: om alle secenarios vzn een uitbreiding te kunnen spelen moet je uitbreidingen combineren)en na 3 uitbreidingen + vergrote complexiteit stel je je de vraag waarom je dat überhaupt alllemaal gekocht hebt.

Ik hoor vaak van mensen die 7 wonders hebben+ leaders. je niet meer zonder leaders speelt.

Ik heb Memoir '44 en vind het zelf een enorm tof spel, van een dergelijk tof spel zou ik normaal standaard wel minstens één uitbreiding kopen... maar wat jij daar aanhaalt is exact de reden waarom ik het nog niet gedaan heb:
  • Wil je het Easter Front kopen? Tja, dan koop je best eigenlijk ook de Winter/Desert Map. Idem voor de andere Army Packs. En een deel van de missies die daarbij zitten, vereisen dan ongetwijfeld nog een aantal tegels uit het Terrain Pack. Héél leuk voor de completionists, maar niet leuk voor de meer casual gamer. Zéér jammer, dan geef ik dat geld liever uit aan een paar volledig nieuwe spellen en blijft Memoir '44 bij het basisspel.

• Ik twijfelde nog het meeste aan de Winter Wars expansie, daarbij is dan ook de Winter Map een must... ah, maar wil je de laatste 4 van de 10 missies bij dat spel spelen is ook dat nog niet voldoende, dan moet je de Breakthrough kaart hebben.
    Eigenlijk zeer blij met de Kickstarter voor Clash of the Ardennes dan heb ik alsnog een Battle of the Bulge game in mijn boardgame collectie, maar dan niet van Memoir '44.
Eigenlijk hoort Memoir '44 wat mij betreft dus net bij de "Must Avoid" expansions. Bij sommige spellen is een expansion neutraal, bijvoorbeeld méér kaarten voor Dixit: leuk maar meer van hetzelfde. Memoir '44: meer van hetzelfde, leuk MAAR gewoon voor een te groot deel onbruikbaar tenzij je bijna alle expansions in huis haalt.

Ik heb Memoir '44 en vind het zelf een enorm tof spel, van een dergelijk tof spel zou ik normaal standaard wel minstens één uitbreiding kopen... maar wat jij daar aanhaalt is exact de reden waarom ik het nog niet gedaan heb:
  • Wil je het Easter Front kopen? Tja, dan koop je best eigenlijk ook de Winter/Desert Map. Idem voor de andere Army Packs. En een deel van de missies die daarbij zitten, vereisen dan ongetwijfeld nog een aantal tegels uit het Terrain Pack. Héél leuk voor de completionists, maar niet leuk voor de meer casual gamer. Zéér jammer, dan geef ik dat geld liever uit aan een paar volledig nieuwe spellen en blijft Memoir '44 bij het basisspel.

• Ik twijfelde nog het meeste aan de Winter Wars expansie, daarbij is dan ook de Winter Map een must... ah, maar wil je de laatste 4 van de 10 missies bij dat spel spelen is ook dat nog niet voldoende, dan moet je de Breakthrough kaart hebben.
    Eigenlijk zeer blij met de Kickstarter voor Clash of the Ardennes dan heb ik alsnog een Battle of the Bulge game in mijn boardgame collectie, maar dan niet van Memoir '44.
Eigenlijk hoort Memoir '44 wat mij betreft dus net bij de "Must Avoid" expansions. Bij sommige spellen is een expansion neutraal, bijvoorbeeld méér kaarten voor Dixit: leuk maar meer van hetzelfde. Memoir '44: meer van hetzelfde, leuk MAAR gewoon voor een te groot deel onbruikbaar tenzij je bijna alle expansions in huis haalt.
Inderdaad - de basic is echt voldoende game! Maar, ik heb er dus wel enkele gekocht en we spelen wel altijd met de uitbreidingen. Het is wel leuk om te kunnen kiezen uit een resem terreintegels.
Met de Snipers (uitbreiding eastern front) en uitbereiding terrain pack kan je wel al veel doen. Ook staat er online heel wat onofficiële/officiële maar geplayteste/gereviewde scenario's die gratis te bezichtigen/te downloaden zijn.

Nu even off topic expansions en on topic Memoir ‘44: ik zag vorige week Undaunted: Normandy en die ziet er ook wel heel goed uit!

Forsaken Lore is voor Eldritch Horror ook een must-have. Zonder zijn de encounter decks veel te beperkt.
Agree! Maar ik zou zelf verder gaan en de grotere expansions (Mountains of Madness, Pyramids, Dreamlands, Mask of Nyarlathothep) eerder aanraden. Meer content (focus en resource mechanics, prelude cards, personal stories, etc om niet te zwijgen van de uitbreiding van uwe mythos en encounter deck als ook een side board) en replay value.
Als je toch voor kleinere uitbreidingen gaat, zou ik eerder voor Strange Remnants gaan (deze introduceren de focus token).

De base game wordt veel te rap repetitief met de encounters en mythos. Ik heb de volledige set met alle uitbreidingen (en ja dat is waarschijnlijk overkill maar de mogelijkheden zijn legio en je zal amper eenzelfde encounter of mythos tegenkomen).

TI3 en Shattered Empire expansion. Maar eigenlijk is dat allemaal niet relevant want er is immers TI4 :p.

Agree met Waterdeep, do not agree met 7 Wonders Duel.

Terug
Bovenaan