Muzieknieuws

Weer zo'n metalcore band. Graspop wemelt van de metalcore. Ongetwijfeld is daar een publiek voor en de collega's die naar Graspop gaan zijn daar wel fan van, maar het is nooit echt mijn ding geweest. Wel even fan geweest van Killswitch Engage (Alive or just breathing) maar uiteindelijk een heel andere rabbit hole ingedoken.

Weer zo'n metalcore band. Graspop wemelt van de metalcore. Ongetwijfeld is daar een publiek voor en de collega's die naar Graspop gaan zijn daar wel fan van, maar het is nooit echt mijn ding geweest. Wel even fan geweest van Killswitch Engage (Alive or just breathing) maar uiteindelijk een heel andere rabbit hole ingedoken.
Ergens snap ik u maar Knocked Loose is nu wel eens echt de uitzondering die de regel bevestigd. Het is eerder hardcore met metalcore invloeden. Zeker eens hun laatste plaat “You won’t go before you’re supposed to” checken want dat is de beste razernij die ik in jaren zag en staat ook mijlenver van metalcore bands als Architects, Bad Omens, … . De agressie van Knocked Loose vind je niet echt bij andere bands vandaag.

En ik heb nog nooit een band zo hard de AB in de vernieling zien spelen.

'k Zou Knocked Loose eigenlijk niet onder het mom "metalcore" onderbrengen. Band die recht uit de HC komt met metallic invloeden en is gewoon veel ruwer en harder dan wat nu metalcore genoemd wordt. Ook een band die album per album beter wordt en verder evolueert + live echt een giga bom is. Hier en daar worden ze een "tiktok" band genoemd omdat ze jaren geleden giga viral gegaan zijn met hun "arf arf", wat sowieso wat raar was aangezien ze zeker niet de eerste band waren die dat deden, maar heeft wel geholpen aan hun populariteit. Desondanks zijn die gewoon blijven gaan in hun stijl en hebben gewoon harder dan harde albums blijven maken. Veel bands in het genre die populair worden gaan nogal snel toegankelijkere muziek maken om de hype optimaal te benutten, wat KL absoluut niet doet en dat wordt zeker geapprecieerd door de fans. Ook op hun live-shows houden ze gewoon vast aan die HC-spirit. Geen overgestyleerde shows (zoals bvb een PWD doet) maar gewoon vanaf de 1ste minuut het publiek inpakken met intensiteit. Vorig jaar op GMM en in de AB was dat gewoon een uur lang blazen van het begin tot einde.

Ivm de boeking op GMM: last-minute een vervanger voor een headliner vinden is sowieso niet gemakkelijk. Ik had gedacht dat ze toch gingen proberen om Helloween op die spot te krijgen (sluit meer aan bij het genre van TS), maar dat zal allemaal zo gemakkelijk niet gaan (en ik vermoed dat een Lokerse Feesten daarop zit te broeden voor hun metaldag). Een boeking van KL kan dan inderdaad wat raar overkomen, maar ik zou toch al blij zijn dat we daar geen Channel Zero in de plaats krijgen (alhoewel er velen dat wss gaan tegenspreken :-) ) of ze daar gewoon de bands die al geboekt waren wat upscalen naar hogere spots.

En al de bands die over de jaren heen wat onverwacht op hoge spots zijn geduwd door annuleringen, hebben eigenlijk nooit teleurgesteld. Die zien daar een opportuniteit in voor de rest van hun carriere en die grijpen die kansen gewoon met 2 handen. Grootste vb is Turnstile die daar op Werchter op de dag zelf wordt doorgeduwd naar de spot juist onder Metallica. Ik was er zelf niet bij, maar is toch algemeen aanvaard als een héél strakke show die een serieuze boost in hun populariteit alhier heeft gegeven.

Turnstile als officieus voorprogramma van Metallica was inderdaad waanzin. Een uur lang Brandan Yates die stuitert ook 2 meter van mij, de rest van de band die staat te spelen alsof hun leven er vanaf hangt. Ze openden met Mistery ik sprong en naast mij duwde de pitt die begon mij twee meter naar links. Dat ze daar nog zijn over kunnen geraken in de AB is waanzin

Turnstile was idd geweldig toen ik Werchter. Kende ze niet op dat moment, maar ik vond ze echt geweldig.

Dit maakt wel een en ander duidelijk. Weird dat ik die kerel nog met hun heb zien spelen

Verschrikkelijk.

Als jonge tiener zag ik Evil Superstars nog op Rock Torhout (lang geleden dus). Iemand in het publiek was de ganse tijd 'Therapy, Therapy' aan het roepen, waarop Mauro die gast eerst op het podium haalde en hem er vervolgens vanaf stampte. Ik was sindsdien in awe van het rock 'n' roll gehalte van die gast...

Nooit echt fan geweest maar Pawlowski is echt wel een icoon van de Belgische muziekgeschiedenis. Vreselijke ziekte :(

https://koninginelisabethwedstrijd.be/nl/laureaten/ettore-pagano/6008/

De Italiaan Pagano heeft de Koningin Elisabethwedstrijd voor cello gewonnen.
Al is het voor deelnemers amper een wedstrijd te noemen en simpelweg muziek delen aan de wereld.
Blijft ongelooflijk op wat voor een niveau dat die zitten en maar een week krijgen om een verplicht werk te beheersen.
Pagano mag nu vier jaar op de cello spelen, die Pablo Casals vrijwel gans zijn leven in bezit had.
Een cello gemaakt in de achttiende eeuw. Onderstaande link geeft zijn leven een beetje weer. Weigerde om te spelen in nazi-Duitsland en elk land dat het regime van Franco goedkeurde. Ik kreeg zelfs tranen in mijn ogen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/05/07/pablo-casals-cello-150-jaar-koningin-elisabethwedstrijd/

Terug
Bovenaan