Negatieve injectietarieven

Gaan we volgende jaar naar negatieve injectietarieven?

• Totaal aantal stemmers
    21
Algemeen negatieve injectietarieven zie ik niet direct gebeuren.
Bijv. in de winterperiode zijn er nog steeds kopers voor die elek.
In de zomermaanden (algemener mei-sept) zou dit wel kunnen, ja.
Ik voorspel allesinds dat omvormers "nul injectie"mogelijkheid zullen krijgen

Op de tariefkaarten staat nog altijd positieve bedragen.
Nu misschien wel, april/mei was een ander verhaal. Wederom maar voor enkele variabele contracten:
In theorie leverde de tariefformule van het contract zelfs een negatieve injectievergoeding op, waardoor klanten met zonnepanelen zouden moeten betálen om zonnestroom op het net te zetten. Maar na eerdere berichtgeving in De Tijd werd een ondergrens van 0 euro voor injectie in het contract toegevoegd.
&
Zo ging het injectietarief in enkele variabele contracten van Mega en Octa+ in april onder nul, waardoor klanten in theorie moesten betalen om overtollige zonnestroom op het net te zetten. Het injectietarief in de onderzochte contracten varieerde vorige maand van -0,99 eurocent per kilowattuur tot -0,35 eurocent/kWh.

En dan zwijgen we nog over dynamische waar het geregeld voorvalt.

Ik denk niet dat we ooit echt negatieve injectieprijzen zullen hebben voor vaste en variabele contracten.

Wat ik wel geloof is dat, zoals in Nederland, de opbrengst zullen minimaliseren tot 0,01 c€/kWh.
Je wil degenen die nu nog voor een aalmoes stroom bijna gratis injecteren niet aanzetten tot nul injectie.

Als je werkelijk mensen gaat doen betalen voor injectie gaan er velen tot actie over gaan.
Telefoontje naar de installateur, Injectie parameter op 0 Watt laten zetten.
Indien nodig wel een extra CT'je en module in de kast zodat je zo nooit meer kan injecteren.

Maar dat zal niet gebeuren, aan de ene kant 0,01 Eurocent geven voor een kWh en ze onmiddelijk verkopen aan de buren voor het 0,33 € is gewoonweg te winstgevend.

Las ik daarnet op LinkedIn:
Is het u ook al opgevallen? Sinds eind juni zijn de negatieve elektriciteitsprijzen zo goed als verdwenen. Waar we rond deze periode vorig jaar nog bijna dagelijks nieuwe records aan het zetten waren, is de trendlijn nu zo goed als plat. Dit leidt er toe dat de gemiddelde groothandelsprijs terug aan het stijgen is, waar ze vroeger in de zomer net het laagste stond. De berichtgeving dat ook mensen met klassieke energiecontracten wel eens zouden moeten betalen voor hun injectie kan voorlopig dan ook naar de prullenmand verwezen worden.

Ik denk niet dat we ooit echt negatieve injectieprijzen zullen hebben voor vaste en variabele contracten.

Wat ik wel geloof is dat, zoals in Nederland, de opbrengst zullen minimaliseren tot 0,01 c€/kWh.
Je wil degenen die nu nog voor een aalmoes stroom bijna gratis injecteren niet aanzetten tot nul injectie.

Als je werkelijk mensen gaat doen betalen voor injectie gaan er velen tot actie over gaan.
Telefoontje naar de installateur, Injectie parameter op 0 Watt laten zetten.
Indien nodig wel een extra CT'je en module in de kast zodat je zo nooit meer kan injecteren.

Maar dat zal niet gebeuren, aan de ene kant 0,01 Eurocent geven voor een kWh en ze onmiddelijk verkopen aan de buren voor het 0,33 € is gewoonweg te winstgevend.
Dat kwartier is er teveel elektriciteit dus jawel, installaties uitschakelen is exact wat men wil bereiken. Je kan niet binnen hetzelfde kwartier stroom gratis kopen en meteen verkopen met een dikke marge.

Dat is nu net het hele punt van dynamische contracten. Je gaat dan echt bijna meespelen op de markt. Dus ook inclusief negatieve prijzen.
Maar de extreem vage openingspost & poll maakt geen enkel onderscheid tussen type contracten, wat uiteindelijk wel een essentiëel gegeven is voor de discussie...

Bij dynamische contracten is het toch al zo?

Met een slimme batterij en zonnepanelen wordt daarop ingespeeld.

Want negatieve injectieprijzen (bij een oververzadigd net) zorgt ervoor dat je juist geld krijgt bij afname van het net. Ofwel heb ik die verkoper volledig verkeerd begrepen. En ga je juist de injectie op uw zonnepanelen uitschakelen en uw batterij vullen met netstroom.

Andersom ga je je batterij vullen met zonnepanelen.

Bij dynamische contracten is het toch al zo?

Met een slimme batterij en zonnepanelen wordt daarop ingespeeld.

Want negatieve injectieprijzen (bij een oververzadigd net) zorgt ervoor dat je juist geld krijgt bij afname van het net. Ofwel heb ik die verkoper volledig verkeerd begrepen. En ga je juist de injectie op uw zonnepanelen uitschakelen en uw batterij vullen met netstroom.

Andersom ga je je batterij vullen met zonnepanelen.

Maar als een kWh -3c kost, dan betaal je onderaan de streep alsnog door de nettarieven en andere kosten. Dus dan kan je best alsnog je eigen zonnestroom gebruiken en injectie uitschakelen. Mijn omvormer kan dat niet, ik kan die wel uitzetten maar niet beperken. Maar dan kijken we wel eens voor een nieuwe als het zover komt en echt pijn zou doen. Een omvormer is immers ook niet gratis.

Vraag me af, als iedereen begint af te schalen op het moment dat er overschot is, is er dan nog wel overschot? Of heeft de particuliere installaties zo weinig impact?
Wat met de grote zonneparken van bvb katoennatie? Gaan ze ook moeten betalen, of telt dat voor gesubsidieerde bedrijven dan weer niet?

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het een tijdelijk fenomeen zal zijn dat we negatieve injectieprijzen gaan zien.
Er is nu bijna 15j ingezet op zo veel mogelijk zonnestroom opwekken maar nooit stilgestaan "wat als we er te veel hebben?".
Nu de nood zich begint voor te doen (want het zijn nog uitzonderingen) zie je dat investeringen in stroom opslaan zich beginnen op gang te trekken en ook beginnen te renderen.

In die overtuiging moeten batterijen nog dezelfde prijsdalingen ondergaan zoals zonnepanelen de laaste 5j gedaan hebben. Waardoor het weer rendabel wordt voor meer en meer mensen.
Met rendabel bedoel ik, je haalt er op zijn minst de aankoopprijs uit tijdens de garantieperiode.
Zoals al een paar keer gezegd, wij Belgen hebben door de groenestroomcertificaten (leg dat maar is in scrabble) het idee dat stroom iets is waar je als particulier winst op moet maken. Van dat idee moeten we terug af. Je probeert zelfvoorzienend te zijn qua stroom en de overschot verkoop je tegen een vergoeding. Als je dan met die vergoeding en de besparing van zelfvoorzienend te zijn uw investering kan terugverdienen zit je eigenlijk al goed.

Tevens zie je meer en meer EVs die V2G/H tech ondersteunen en ook op gebied van de laadpalen begint er eea te bewegen.

Ik denk dat het een tijdelijk fenomeen zal zijn dat we negatieve injectieprijzen gaan zien.
Er is nu bijna 15j ingezet op zo veel mogelijk zonnestroom opwekken maar nooit stilgestaan "wat als we er te veel hebben?".
Nu de nood zich begint voor te doen (want het zijn nog uitzonderingen) zie je dat investeringen in stroom opslaan zich beginnen op gang te trekken en ook beginnen te renderen.

In die overtuiging moeten batterijen nog dezelfde prijsdalingen ondergaan zoals zonnepanelen de laaste 5j gedaan hebben. Waardoor het weer rendabel wordt voor meer en meer mensen.
Met rendabel bedoel ik, je haalt er op zijn minst de aankoopprijs uit tijdens de garantieperiode.
Zoals al een paar keer gezegd, wij Belgen hebben door de groenestroomcertificaten (leg dat maar is in scrabble) het idee dat stroom iets is waar je als particulier winst op moet maken. Van dat idee moeten we terug af. Je probeert zelfvoorzienend te zijn qua stroom en de overschot verkoop je tegen een vergoeding. Als je dan met die vergoeding en de besparing van zelfvoorzienend te zijn uw investering kan terugverdienen zit je eigenlijk al goed.

Tevens zie je meer en meer EVs die V2G/H tech ondersteunen en ook op gebied van de laadpalen begint er eea te bewegen.
Maar uiteindelijk zijn particuliere installaties maar gerommel in de marge.

Dit geldt zowel voor opwekking als opslag. En opslag op grote schaal, zie ik niet snel gebeuren.
Voor opwekking, hier enkele cijfers van het laatste volledige jaar in Vlaanderen:
Mi3KMpN.png

Van die <=10kW is maar 65% particulier geïnstalleerd afgaand op het eerste trimester. Dus qua vermogen is er in 2024 maar 28% dat door particulieren gelegd is.
Bronnen: VEKA hun dataset & dit artikel

In Brussel is er duidelijk ook veel meer vermogen van professionele installaties volgens deze studie:
fCujAJo.png

Jammer genoeg rapporteerd VEKA of een andere instantie niet in detail met het onderscheid particulier/professionele installatie, dus we moeten het met die cijfers doen. Dit zal dus maar een benadering zijn; zeker voor Vlaanderen.

Dat is m.i. momenteel volop bezig, al is het op kleine schaal. Je kan momenteel een 5 kWh (plug-in) batterij kopen voor 1300 euro.
Zet er zo'n twee (op aparte fasen) en je hebt je typische vaste installatie van 10kWh.
Een vaste thuisbatterij installatie lijkt me enorm overpriced (mede door de installatiekosten), zeker als je dezelfde capaciteit vergelijkt met bvb EVs en hun kostprijs.
Natuurlijk zit je hier met een lagere RTE (round trip efficiency) maar dat valt meer dan te verantwoorden door de veel lagere aankoop/installatieprijs.
Ik denk dat er maar een minderheid van huidige zonnepaneeleigenaars groenestroomcertificaten heeft. Die zijn ook uitdovend dacht ik, de eerste zijn al einde termijn of gaan toch binnenkort aflopen?
De meeste mensen hebben injectievergoeding, zelfs het prosumententarief en een terugdraaiende teller is intussen een marginaal gebeuren.
Dat maakt die onberekenbare productie veel goedkoper, wat hopelijk de afnameprijzen wat kan drukken (niet dat je dat effect gaat zien, door het ingewikkelde kluwen van taxen en heffingen, alsook andere dingen die de energieprijs waarschijnlijk meer gaan beïnvloeden...).

Die injectie vergoeding gaat verder dalen. Hoewel het goed kan dat ze stabiel blijft op een paar centen. Voor zover ik gemerkt heb, is er een vrij constante delta tussen afname en injectieprijzen. Ik zie geen reden waarom elektriciteit op lange termijn goedkoper zou worden. Om eerlijk te zijn is de energieprijs momenteel (de laagste van de markt) al erg laag...

Natuurlijk zit je hier met een lagere RTE (round trip efficiency) maar dat valt meer dan te verantwoorden door de veel lagere aankoop/installatieprijs.

Het gaat hier om zo goed als gratis weg te geven stroom. RTE is dus inderdaad ondergeschikt als uw installatie minder dan 50% kost van een vaste installatie. Laat staan als je moet bijbetalen om het op het net te steken, dan is inefficientie niet goed...

Ik denk dat er maar een minderheid van huidige zonnepaneeleigenaars groenestroomcertificaten heeft. Die zijn ook uitdovend dacht ik, de eerste zijn al einde termijn of gaan toch binnenkort aflopen?
Mogelijks, maar door heel dat circus heeft er lange tijd het idee geweest dat groene stroom voorzien een zeer winstgevende activiteit is voor de particulier.

Dat is nu net het hele punt van dynamische contracten. Je gaat dan echt bijna meespelen op de markt. Dus ook inclusief negatieve prijzen.

Dynamische contracten onder de vorm zoals ze nu bestaan - namelijk op basis van de day-ahead prijs - kunnen enkel bestaan als maar een heel klein deel van de afnemers op zo'n contract zit.

De prijs wordt bepaald door het snijpunt van vraag en aanbod. Maar net die prijs zal een invloed hebben op zowel vraag als aanbod, dus daar zit een soort loop-effect op.
Stel een zomerdag. Negatieve prijzen overdag en positieve 's avonds. Wat krijg je dan met een dynamisch contract: alle verbruik concentreren overdag, en 's avonds injecteren in het net. Waardoor de prijs op de onbalansmarkt net het omgekeerde doet van de prijs op de day-ahead markt: iedereen schuift zodat je als leverancier toch weer short zit overdag, en long 's avonds.

Om maar te zeggen, dynamische contracten zijn geen oplossing. Die verschuiven het probleem enkel en doen de onbalanskosten oplopen.

En over negatieve injectieprijzen: markt zal zichzelf wel herbalanceren. Veel negatieve injectieprijzen: grote stimulans om te investeren in vraagsturing en opslag. Veel vraagsturing en opslag: negatieve injectieprijzen verdwijnen, business case voor vraagsturing en opslag verdwijnt, onderinvestering, grote stimulans om te investeren etc. De klassieke slingerbeweging. Er staan momenteel echt wel enkele grote batterijprojecten in de steigers in België. Op huishoudelijk niveau zal de plug-in batterij ook wel gemeengoed worden.

Dynamische contracten onder de vorm zoals ze nu bestaan - namelijk op basis van de day-ahead prijs - kunnen enkel bestaan als maar een heel klein deel van de afnemers op zo'n contract zit.

Om maar te zeggen, dynamische contracten zijn geen oplossing. Die verschuiven het probleem enkel en doen de onbalanskosten oplopen.

Er staan momenteel echt wel enkele grote batterijprojecten in de steigers in België. Op huishoudelijk niveau zal de plug-in batterij ook wel gemeengoed worden.
Ja, ja, en ja.

Hoe sneller iedereen op de dynamisch prijzen cash cow springt, hoe sneller deze uitgemolken is, want dan is de day-ahead prijszetting ook niet meer correct zoals ze nu is (en er nog iets van winst uit te halen valt als kleine garnaal).

Ik dacht toch ook dat er al verscheidene gigabatterijen in ontwerp/opbouw waren.
Deze speler heeft er al drie: https://www.storm.be/wat-we-doen/batterijparken
Deze heeft er twee: https://giga-storage.be/projecten/
Zelfs Eneco heeft er al eentje: https://news.eneco.be/eneco-huldigt-grootste-batterijpark-van-belgie-in#
TotalEnergies heeft er 1 en 1 in opbouw: https://antwerpen.totalenergies.be/...lgie-en-zet-verder-op-elektrificatie-van-haar

Terug
Bovenaan