Eendraadsschema
Active member
Mss eens een poll over de toekomst van injectietarief maken nu de prijzen zo laag zijn.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Op de tariefkaarten staat nog altijd positieve bedragen.Hoezo, volgend jaar? Het is dit jaar al gebeurd... Zowel dynamische contracten als bepaalde variabele.
Nu misschien wel, april/mei was een ander verhaal. Wederom maar voor enkele variabele contracten:Op de tariefkaarten staat nog altijd positieve bedragen.
&In theorie leverde de tariefformule van het contract zelfs een negatieve injectievergoeding op, waardoor klanten met zonnepanelen zouden moeten betálen om zonnestroom op het net te zetten. Maar na eerdere berichtgeving in De Tijd werd een ondergrens van 0 euro voor injectie in het contract toegevoegd.
Zo ging het injectietarief in enkele variabele contracten van Mega en Octa+ in april onder nul, waardoor klanten in theorie moesten betalen om overtollige zonnestroom op het net te zetten. Het injectietarief in de onderzochte contracten varieerde vorige maand van -0,99 eurocent per kilowattuur tot -0,35 eurocent/kWh.
Is het u ook al opgevallen? Sinds eind juni zijn de negatieve elektriciteitsprijzen zo goed als verdwenen. Waar we rond deze periode vorig jaar nog bijna dagelijks nieuwe records aan het zetten waren, is de trendlijn nu zo goed als plat. Dit leidt er toe dat de gemiddelde groothandelsprijs terug aan het stijgen is, waar ze vroeger in de zomer net het laagste stond. De berichtgeving dat ook mensen met klassieke energiecontracten wel eens zouden moeten betalen voor hun injectie kan voorlopig dan ook naar de prullenmand verwezen worden.
Dat kwartier is er teveel elektriciteit dus jawel, installaties uitschakelen is exact wat men wil bereiken. Je kan niet binnen hetzelfde kwartier stroom gratis kopen en meteen verkopen met een dikke marge.Ik denk niet dat we ooit echt negatieve injectieprijzen zullen hebben voor vaste en variabele contracten.
Wat ik wel geloof is dat, zoals in Nederland, de opbrengst zullen minimaliseren tot 0,01 c€/kWh.
Je wil degenen die nu nog voor een aalmoes stroom bijna gratis injecteren niet aanzetten tot nul injectie.
Als je werkelijk mensen gaat doen betalen voor injectie gaan er velen tot actie over gaan.
Telefoontje naar de installateur, Injectie parameter op 0 Watt laten zetten.
Indien nodig wel een extra CT'je en module in de kast zodat je zo nooit meer kan injecteren.
Maar dat zal niet gebeuren, aan de ene kant 0,01 Eurocent geven voor een kWh en ze onmiddelijk verkopen aan de buren voor het 0,33 € is gewoonweg te winstgevend.
Dat is nu net het hele punt van dynamische contracten. Je gaat dan echt bijna meespelen op de markt. Dus ook inclusief negatieve prijzen.En dan zwijgen we nog over dynamische waar het geregeld voorvalt.
Maar de extreem vage openingspost & poll maakt geen enkel onderscheid tussen type contracten, wat uiteindelijk wel een essentiëel gegeven is voor de discussie...Dat is nu net het hele punt van dynamische contracten. Je gaat dan echt bijna meespelen op de markt. Dus ook inclusief negatieve prijzen.
Bij dynamische contracten is het toch al zo?
Met een slimme batterij en zonnepanelen wordt daarop ingespeeld.
Want negatieve injectieprijzen (bij een oververzadigd net) zorgt ervoor dat je juist geld krijgt bij afname van het net. Ofwel heb ik die verkoper volledig verkeerd begrepen. En ga je juist de injectie op uw zonnepanelen uitschakelen en uw batterij vullen met netstroom.
Andersom ga je je batterij vullen met zonnepanelen.
Maar uiteindelijk zijn particuliere installaties maar gerommel in de marge.Ik denk dat het een tijdelijk fenomeen zal zijn dat we negatieve injectieprijzen gaan zien.
Er is nu bijna 15j ingezet op zo veel mogelijk zonnestroom opwekken maar nooit stilgestaan "wat als we er te veel hebben?".
Nu de nood zich begint voor te doen (want het zijn nog uitzonderingen) zie je dat investeringen in stroom opslaan zich beginnen op gang te trekken en ook beginnen te renderen.
In die overtuiging moeten batterijen nog dezelfde prijsdalingen ondergaan zoals zonnepanelen de laaste 5j gedaan hebben. Waardoor het weer rendabel wordt voor meer en meer mensen.
Met rendabel bedoel ik, je haalt er op zijn minst de aankoopprijs uit tijdens de garantieperiode.
Zoals al een paar keer gezegd, wij Belgen hebben door de groenestroomcertificaten (leg dat maar is in scrabble) het idee dat stroom iets is waar je als particulier winst op moet maken. Van dat idee moeten we terug af. Je probeert zelfvoorzienend te zijn qua stroom en de overschot verkoop je tegen een vergoeding. Als je dan met die vergoeding en de besparing van zelfvoorzienend te zijn uw investering kan terugverdienen zit je eigenlijk al goed.
Tevens zie je meer en meer EVs die V2G/H tech ondersteunen en ook op gebied van de laadpalen begint er eea te bewegen.
Dat is m.i. momenteel volop bezig, al is het op kleine schaal. Je kan momenteel een 5 kWh (plug-in) batterij kopen voor 1300 euro.In die overtuiging moeten batterijen nog dezelfde prijsdalingen ondergaan zoals zonnepanelen de laaste 5j gedaan hebben. Waardoor het weer rendabel wordt voor meer en meer mensen.
Ik denk dat er maar een minderheid van huidige zonnepaneeleigenaars groenestroomcertificaten heeft. Die zijn ook uitdovend dacht ik, de eerste zijn al einde termijn of gaan toch binnenkort aflopen?Zoals al een paar keer gezegd, wij Belgen hebben door de groenestroomcertificaten (leg dat maar is in scrabble) het idee dat stroom iets is waar je als particulier winst op moet maken. Van dat idee moeten we terug af. Je probeert zelfvoorzienend te zijn qua stroom en de overschot verkoop je tegen een vergoeding. Als je dan met die vergoeding en de besparing van zelfvoorzienend te zijn uw investering kan terugverdienen zit je eigenlijk al goed.
Natuurlijk zit je hier met een lagere RTE (round trip efficiency) maar dat valt meer dan te verantwoorden door de veel lagere aankoop/installatieprijs.
Mogelijks, maar door heel dat circus heeft er lange tijd het idee geweest dat groene stroom voorzien een zeer winstgevende activiteit is voor de particulier.Ik denk dat er maar een minderheid van huidige zonnepaneeleigenaars groenestroomcertificaten heeft. Die zijn ook uitdovend dacht ik, de eerste zijn al einde termijn of gaan toch binnenkort aflopen?
Dat is nu net het hele punt van dynamische contracten. Je gaat dan echt bijna meespelen op de markt. Dus ook inclusief negatieve prijzen.
Ja, ja, en ja.Dynamische contracten onder de vorm zoals ze nu bestaan - namelijk op basis van de day-ahead prijs - kunnen enkel bestaan als maar een heel klein deel van de afnemers op zo'n contract zit.
Om maar te zeggen, dynamische contracten zijn geen oplossing. Die verschuiven het probleem enkel en doen de onbalanskosten oplopen.
Er staan momenteel echt wel enkele grote batterijprojecten in de steigers in België. Op huishoudelijk niveau zal de plug-in batterij ook wel gemeengoed worden.