Hobbies kinderen

Welke hobby's doen jullie kinderen?

• Atletiek

Stemmen: 13 18,8%
  • Basketbal

Stemmen: 5 7,2%
  • Dans

Stemmen: 16 23,2%
  • Hockey

• Paardrijden

Stemmen: 4 5,8%
  • Turnen

Stemmen: 21 30,4%
  • Vechtsporten

Stemmen: 6 8,7%
  • Voetbal

Stemmen: 16 23,2%
  • Zwemmen

Stemmen: 19 27,5%
  • Andere sport

Stemmen: 26 37,7%
  • Kunst/beeld (schilderen, tekenen)

Stemmen: 10 14,5%
  • Muziek (welk instrument?)

Stemmen: 9 13,0%
  • Woord (toneel, voordracht, ...)

• Fotografie

Stemmen: 0 0,0%
  • Koken/Bakken

Stemmen: 1 1,4%
  • Programmeren (Coderdojo,...)

Stemmen: 1 1,4%
  • Nog iets anders

• Jeugdbeweging

Stemmen: 31 44,9%

• Totaal aantal stemmers
    69

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Wat zijn de hobbies van jullie kinderen, wat hebben ze vroeger gedaan, wat was een complete mislukking en hoe maken jullie het haalbaar om alles samen te doen? En wat doen jullie zelf bij de vereniging waar jullie kinderen naartoe gaan?

Misschien komen mensen hier elkaar tegen via de kinderen, zonder het zelf te beseffen :).

In de poll enkel "externe" hobby's beschreven, natuurlijk zijn nog ook hobbies thuis mogelijk.

Onze dochter (15j) doet nu nog 'enkel' Tumbling (1 tot 2x per week) en Circus (1x per week).
Vroeger heeft ze nog tekenen (1j) en woord/toneel (2j) geprobeerd, maar dat was minder haar ding. Circusclub in Ieper was op sterven na dood toen ze startte (vaak was ze de enigste), nu zijn er altijd een tiental kinderen, dus da's leuk dat ze het mee heeft helpen terug opbouwen. Regelmatig zijn er activiteiten extern, onlangs gingen ze bvb naar Frankrijk voor een show. Tumbling wou ze vroeger competitief doen (ze was geselecteerd), maar gezien de blessuregevoeligheid en misvorming van lichaam door de druk, hebben we dat niet willen doen. Bij haar sport kunnen we niet veel helpen.

Onze zoon (11j) doet nu enkel nog atletiek (0-2 keer per week) en basket (3-5 keer per week)
Hij is gestart met Multimove als hobby (2 jaar), daarna wou hij atletiek doen maar kon dat maar vanaf 7 jaar. Daarom is hij gestart met basket en heeft daar zijn passie gevonden. Atletiek doet hij nog altijd, maar dit jaar valt dat deels samen met basket, dus is dat enkel voor het tussenseizoen of als er geen wedstrijd is. Circus heeft hij ook nog gedaan en vindt hij leuk, maar aangezien hij nu al drukbezet is en het voor de dochter ook wel leuk is dat ze iets voor haarzelf heeft, doet hij dat maar héél sporadisch meer.
Bij Basket speelt hij bij SKT Ieper (ex-ploeg van Emma, Van Loo, ...) en wordt hij getraind door Hanne Mestdagh (ex-Belgian cat) en binnenkort door Philip Mestdagh (ex-bondscoach Belgian Cats). Is geen toptalent, maar is bij de beste van zijn ploeg (U12A, niveau 3) en geniet er écht van. Is volledig toevallig dat hij dit jaar héél goeie coaches heeft, je ziet wel dat hij zo echt vooruitgang maakt. Het is ook een leuke sport om naar te kijken, ben zelf geen basketter, maar al veel geleerd. Zelf ben ik daar ploegafgevaardigde en zit ik aan de tafel (bedienen scorebord/uitslagen).

Ik heb altijd het voordeel gehad dat mijn vrouw werkt in de school waar de kinderen naar school gingen, zij kon ze dus wel altijd voeren naar trainingen in de week. Woensdag zorgde ik dat ik thuis was, zodat vrouw kon werken en ik het heen en weer gerij kon doen. Nu ze beide al in het middelbaar zitten, gaan ze zelfstandig naar trainingen (altijd max 1,5km van hier) en hebben we er in de week eigenlijk geen werk aan. In het weekend ben je natuurlijk wel vlug een uur of 5 kwijt als je op verplaatsing speelt bij de basket (maximum afstand voorlopig 1 uur rijden, maar zou volgende jaren wel gans Vlaanderen kunnen bestrijken en dan zit je natuurlijk soms tot 2,5 uur enkele rit).

Dochter is 3 dus beperkt. Op zaterdagochtend zwemmen op zo'n 20 min van hier met de auto. Is laaste niveau watergewenning dus na nieuwjaar zou het effectief zwemmen kunnen worden. Misschien verhuis ik ze naar elders waar de groepen kleiner zijn op termijn.

Op woensdagnamiddag nam mijn vrouw ze vaak mee naar Brussel om Flamenco te dansen. Dit omdat het wat lijkt op een Mexicaanse traditionele dans uit haar streek die je niet kan vinden hier. Dochter vond dat geweldig maar de leerkrachte deed dat als enige en sukkelt wat dus nog te zien of dat blijft bestaan.

Als ze wat ouder wordt zou ik ze graag richting een sport krijgen (judo, atletiek, ... liefst geen voetbal maar goed zij mag kiezen) en/of muziekschool maar dat is koffiedik kijken. Liefst dingen in de buurt of doenbaar met de trein. Er zijn hier ook enkele zeer populaire jeugdbewegingen, misschien is dat ook wat voor haar. Zelf vind/vond ik dat soort zaken vreselijk, maar mijn dochter is een pak socialer en vlotter dan ik was :unsure:

Laatst bewerkt:
Zoon heeft jaren gevoetbald (U6 tem U11) maar eind vorig seizoen gestopt en nu begonnen met Atletiek. Doordat ie stopte met voetbal kwam er extra tijd vrij en doet ie nog aan Woord (zijn leukste hobby zegt ie zelf) en Freerunnen.
Dochter turnt en bouldert maar wil geen competitie en alles vrijblijvend. Ook doet ze nog steeds Tekenacademie de zaterdagvoormiddag. En beide gaan nog naar de Chiro op zondag. Alle hobbys hebben ze zelf mogen beslissen en hebben we ze nooit gepushed om ook maar iets te doen (wel moeten ze het jaar uitdoen als ze beginnen aan iets)

Zelf ben ik tijdens de periode dat de zoon voetbalde trainer en later ploegafgevaardigde (nam ook training + matchen over als de trainer niet kon) geweest maar blij dat ik daar nu geen tijd meer moet insteken want het gezaag van ouders + bestuur die op niets trok zorgden ervoor dat de fun helemaal weg was. Nu doen we in de verschillende clubs waar ze zitten geen extra zaken meer.

Kinderen hier 3j en 5j turnen. Dat is dan vlak na elkaar dus praktisch nog gemakkelijk. Volgend schooljaar zullen we wel weer zien wat we dan doen, mogelijk dan zwemles voor beiden ofzo.

Dochter danst 2x per week. In het verleden heeft ze ballet gedaan, tekenen, vilten, scouts.

Zoon gaat fitnessen (4x per week) en zit bij de scouts. In het verleden judo, atletiek, skateboarden en breakdance.

zoon van bijna 9:

Momenteel voetbal maar gaat er mee stoppen en is bezig met hockey.

Volgend jaar wilt hem golf leren spelen (ik speel al 30 jaar golf en mijn vader eveneens dus samen op de baan is ergens wel een kleine "droom")
3u gitaarles/notenleer in de week.

dochter van 5

2u dansen per week en sinds kort ook zwemlessen maar dat is een halfuurtje op een zaterdag dus dat valt mee.

Jongste zoon (5) momenteel enkel zwemles, middelste (8) zwemles, judo, notenleer en hobo en de oudste (11) atletiek (1x per week trainen, weigert competities) en daarnaast notenleer en klarinet.

De twee oudsten wilden een paar jaar geleden heel graag voetballen, maar na een voetbalkamp van 5 dagen bij de lokale club was de liefde serieus bekoeld en daar ben ik niet rouwig om.

De tweeling is net 5.
  • Woensdag atletiek: Ik ging zowiezo al lopen op woensdag bij de recreanten in de club. Dus nu gaan ze mee, zet ik ze af, loop zelf, we gaan samen naar huis. Iedereen content, vooral de madam dat ze geen avondshift alleen moet doen.
  • Vrijdag zwemles: 17.30-18.00. Daarna frietjes eten. Stoppen we mee in 2026 aangezien dan wekelijks met school gaan zwemmen - yippee
  • Zaterdagochtend turnen (om 9.00 -_-): Ik smijt ze daar buiten en doe mijn tour door het dorp om bakker en slager te doen. Soms een containerpark bezoek of een Horta bezoek ofzo. Als het mooi weer is, heb ik - als ik me haast - 45 min tijd om iets in de tuin te doen zonder iemand me stoort.

Heb ook tekenen aangeduid. Die van ons tekenen en kleuren volgens mij 1h per dag in een schooldag en gemakkelijk 2-3-4h in weekenddag... Er is hier uiteraard geen academie in de buurt. MAar ze zijn er ook nog wat jong voor.

Andere wat ik aangeduid heb, is schommelen en klimmen/lopen/parcours in de tuin. In de lente/zomer komen die thuis en gaan die rechtstreeks de tuin in tot we eten. In het weekend/vakantie zijn ze al om 9h in de tuin en zien we ze terug rond etenstijd. :laugh: (los van de bleit/roep salvo's om de 10minuten omdat ze ambras hebben).

2 kinderen resp. 9 en 7 jaar. In de mate van het mogelijke proberen we ze naar dezelfde dingen te laten gaan, dat is handiger en motiveert soms ook wel meer.
Vanuit zichzelf is er eigenlijk nooit een vraag geweest van iets te doen - met uitzondering van voetbal bij de oudste, maar daar nooit op ingegaan. Die wou dat uiteraard doen voor de vriendjes en na te moeten voetballen op de KSA is die liefde volledig over :D.

We zijn indertijd gestart met kleuterturnen op woensdagnamiddag - omdat de oudste angstig was bij vanalles en zwemles van zodra het kon/we binnen geraakten gezien dat amper aangeboden wordt op school (in de meeste jaren 4 keer in totaal zwemles...).
Momenteel doen ze: zwemmen (jongste 2 keer in de week (intensiever), oudste 1 keer in de week), muziekschool (notenleer + instrument voor oudste, initiatie voor jongste), badminton (2keer in de voor voor de oudste, 1 keer voor de jongste) en KSA.
Enkel voor de jeugdbeweging zijn we wat soepeler, ze zijn zelf ook heel wisselvallig in het willen gaan (momenteel niet), ik hoop dat dat op een keer volledig omslaat.

In de praktijk betekent het dat er elke dag van de week iemand wel ergens naartoe moet. Gelukkig is er bij elke hobby ook een klasgenootje betrokken dus we delen de ritten of de dagen. En voor een aantal dingen (badminton, muziekschool) is er overlap voor beide kinderen (momenteel :D).

Ik heb vaak de indruk uit mijn omgeving dat dat toch best veel is maar de kinderen zelf hebben er niet echt last van precies (alléja, extra tijd op de tablet willen ze altijd liever natuurlijk). Dus zolang het kan wil ik ze toch veel laten doen. het is altijd makkelijker om later ergens terug op in te pikken dan helemaal van 0 te moeten beginnen.

4 kinderen 11 - 9 -7 -5 jaar.

11jarige: 2 keer per week musical les (2 verschillende groepen), drumles (niet wekelijks), skateles (zijn lessenreeksens, dus soms wekelijks, soms een tijd niet), 2 wekelijks scouts

heeft vroeger multi-move gedaan een paar toneelles reeksen in de buurt, karate, turnen en zwemmen.

9 jarige: skateles, gitaar en scouts

vroeger: multimove, voetbal, zwemmen en karate. Hij is volgens mij het meest artistiek getalenteerd van de hoop, maar zijn angsten houden hem tegen om een cursus/ les te volgen. hopelijk verbeterd dat nog

7 jarige: 2 keer/week atletiek, gitaar en scouts

vroeger multimove, zwemmen en karate. Is de volger van de hoop, vraagt niet specifiek naar hobby, maar pruttelt ook niet tegen om het te gaan doen

5 jarige: 2 keer/week atletiek

moeten haar dringend inschrijven voor zwemlessen, wilt ook naar de scouts maar is te jong. Heeft net las 9 jarige broer het moeilijk om iets alleen te gaan doen. ze danst heel graag, maar ze wilt niet naar danslessen gaan

in huis is de hobby vooral gamen/ youtube filmpjes kijken. Ik blijf hier zelf moeilijk mee hebben. Bv muziek luisteren via youtube, enerzijds vind ik dit een zeer goed hobby (heb mijn kinder en jeugdtijd doorgebracht met muziek te luisteren via cassette en cd) anderzijds begint het met muziekluisten en eindigen ze met filmpjes kijken, wat ik liever niet heb dat ze doen.

Vervoer doe ik meestal, tenzij een dubbele boeking. Ik doe degene waar de auto voor nodig is (vrouw heeft geen rijbewijs) zij neemt de bakfiets voor de kinderen te brengen die dichterbij moeten zijn.

Zou eigenlijk willen dat de 9-jarige en 11- jarige nog een bijkomende sport doen, met meer beweging. Maar voorlopig hen nog voor niets kunnen warm maken, wat ook haalbaar is.

Hier thuis eigenlijk voornamelijk muziek.
De oudste van 15 speelt altsaxofoon op relatief hoog niveau. Daarnaast speelt hij ook al een jaartje bariton saxofoon.
Daarrnaast is hij ook begonnen met dirigeerlessen. Interesseert hem enorm.
De jongste van 13 speelt trompet.

Beide zijn er best wel een aantal uur per week mee bezig.
  • 1/2 uur instrumentles
  • 2 uur orkest academie
  • 1 uur dirigeerles om de paar weken (enkel de oudste)
  • 2 uur repetitie harmonie orkest 1
  • 2 uur repetitie harmonie orkest 2
  • Af en toe wat optredens
  • (Bijna) iedere dag minstens 1/2 uur thuis oefenen.

Daarnaast eigenlijk potteren ze beide graag wat in de keuken.
Naast koken van een warme maaltijd, ook wel eens pudding, cake of arancinis bij speciale gelegenheden.

En ook wel wat online gaming, al proberen we dat te beperken in de tijd.

Oudste (8) doet volleybal, 3 trainingen per week + wedstrijden. Heeft ook 3 jaar gevoetbald, maar moest een keuze maken dit seizoen.

Jongste (5) doet zwemmen op donderdagavond. Na dit schooljaar verwacht ik dat zijn zwemmen op niveau zit en mag hij ook een hobby kiezen.

4 jaar, 2KK

Volleybalspeelschool, voornamelijk omdat dit gegeven wordt door een familielid en haar nichtje dit ook doet.

Tennis, eigenlijk multimove met balletjes.

=> Vielen op hetzelfde uur in het weekend, dus afwisselend gedaan. Volley is wel gedaan nu.

Dringend een zwemles zoeken, want madame wandelt zonder verpinken het diepe in. Qua toekomstige hobbies moeten we rekening houden met haar beperking en mag ze geen klappen op haar hoofd krijgen of druk krijgen in haar oor. Dus geen gevechtsport, voetbal of blaasinstrumenten.

Hier een 7 jarige.

Begonnen met turnen op 4, sinds dit jaar 2x atletiek. Op woensdag avond en zaterdag voormiddag, telkens een uur.
Wel 7 wedstrijden meedoen per jaar, meestal op een zondag. Als beloning dan wel een dag op uitstap.

Op zondag namiddag scouts en dinsdag na school muziek initiatie.

Scouts Wss stoppen, leiding is niet echt ok met kinderen.

Laatst bewerkt:
5-jarige.

Zaterdag 9u30 tot 10u30 dansen en van 11u40 tot 12u10 zwemles. Daar blijft het voorlopig bij. Volgend jaar komt er wellicht Chiro bij op zondagnamiddag. Tijdens de week niets en voorlopig willen we dat zo wel houden omdat we beiden voltijds werken.

Zoon heeft lang mountainbike gecombineerd met voetbal.
Toen dit niet meer te combineren viel gekozen voor mtb. En toen zijn nieuwe fiets geleverd werd (met jaar uitstel corona) wou hij stoppen en terug voetballen..
Dochter heeft als kleuter gedanst en gevoetbald (tot dat het winter werd :laugh:)
Toen turnen en atletiek.
Nu al weer een paar jaar aan het voetballen (ook in de winter)

en beide Chiro

10-jarige zoon:
- van zijn 5 tot 9 jaar heeft hij voetbal gespeeld, maar is hij enkele maanden terug mee gestopt. Heel veel minder vrije tijd voor mij nu, want ik deed hem telkens weg en bleef daar dan anderhalf uur boek lezen/studeren/kijken. Nu thuis klusjes/opruimen/spelen met kinderen.
- Sinds zijn 9e doet hij tennis. 2h groepsles en 1h individueel per week. Proberen ook maandelijks een toernooi te doen.
- Doet sinds kort volleybal, maar dat is via school tijdens de lestijd. Doet wel af en toe toernooi in het weekend.
- Hij gaat graag naar de kerk en sinds dit schooljaar staat hij zelfs de priester bij in de mis.

4-jarige dochter:
Sinds vorige week begonnen met judo, 2x 45 minuten per week.

Bijna 4 jarige hier, kleuterturnen sinds september. Ook danslesje geprobeerd, maar dat was een drama. Turnen doet ze graag. Voor mij is 1 hobby meer als genoeg, ook als ze later groot is. Zeker in de week denk dan, eer je klaar bent met eten enzo, en huiswerk tegen dan moeten ze in bed.

Terug
Bovenaan