Nepotisme in de politiek

zarathustra

Well-known member
Crowdfunder FE
"Frédéric De Gucht stamt uit een politieke familie, maar zette pas vorig jaar zijn eerste stappen in de politiek. Toen werd hij voorzitter van de Open VLD-afdeling Brussel-stad."

Vorig jaar begonnen en direct voorzitter van de liberalen in de hoofdstad.. want uit een politieke familie. Dat ze zelf niet zien dat daar een groot stuk van het probleem zit.

"Frédéric De Gucht stamt uit een politieke familie, maar zette pas vorig jaar zijn eerste stappen in de politiek. Toen werd hij voorzitter van de Open VLD-afdeling Brussel-stad."

Vorig jaar begonnen en direct voorzitter van de liberalen in de hoofdstad.. want uit een politieke familie. Dat ze zelf niet zien dat daar een groot stuk van het probleem zit.
It smells like fils-à-papa.

En zo zijn er vele, vaak voorgetrokken omdat vader/moeder van enige politieke relevantie waren: familiale verbanden politici

Imo zou er een wet moeten zijn die een verbod legt op kinderen+kleinkinderen van hoge ambtdragers (eg minister/senator/burgemeester/schepen/gouverneur) om zichzelf verkiesbaar te maken.

Zelfs voor de post van voorzitter staan vallen ze bijna over elkaar. Gelukkig willen ze iets doen aan hun imago van postjespakkers.

En zo zijn er vele, vaak voorgetrokken omdat vader/moeder van enige politieke relevantie waren: familiale verbanden politici

Imo zou er een wet moeten zijn die een verbod legt op kinderen+kleinkinderen van hoge ambtdragers (eg minister/senator/burgemeester/schepen/gouverneur) om zichzelf verkiesbaar te maken.
En tot op een bepaald punt snap ik dat ook, dat opgroeien in een "politiek nest". Want ik wil best geloven dat heel wat politci (initieel) idealisten zijn die denken dat ze met oplossingen komen vanuit een of andere ideologie, en dat je als kind daar wel heel wat van mee krijgt. Waarschijnlijk gaan die ook vaak in hun jeugd wel bij een of andere jong-huppeldepup organisatie.

Meer alleszins dan bv. ikzelf, die thuis vooral hoorde wat voor een zeveraars en zakkenvullers politici zijn. Dusja, als je moet geld inzetten op wie er dan in de politiek zou gaan, de zoon/dochter van een politieker of ik, is het wel duidelijk.

Maar bij het aantal, en dan vooral de balans positie ten opzichte van verwezenlijkingen, kan je je echt wel vragen stellen.

Dat is toch ook weer typisch het kind met het badwater weggooien hé, vrij letterlijk hier. Je stelt hier voor om mensen minder burgerrechten te geven op basis van het beroep van hun ouders tot zelfs hun grootouders. Wat een idee.

Dat is toch ook weer typisch het kind met het badwater weggooien hé, vrij letterlijk hier. Je stelt hier voor om mensen minder burgerrechten te geven op basis van het beroep van hun ouders tot zelfs hun grootouders. Wat een idee.

Iedereen is vrij om zich verkiesbaar te stellen, maar als je zoals in deze gevallen situaties krijgt waarbij personen niet omwille van hun verwezenlijkingen/kunde, maar omwille van hun naam in bevoorrechte machtsposities (zeker als overheid) gezet worden, dan stel ik mij daar vragen bij. Dat is nog steeds een vorm van corruptie/nepotisme en dus imo te vermijden.

Sylverscythe maakte hierboven de opmerking dat kinderen die in dat politieke milieu opgroeien meer geneigd zijn om daar dan ook hun carriere in te gaan maken en dat lijkt me logisch. Maar net omdat deze naar voren worden getrokken zullen er andere personen benadeeld worden.

- Je kan gaan hopen dat politieke partijen een betere ethiek/zelfregulering gaan voeren om dergelijke situaties af te blocken en om iedereen even veel kansen te geven, maar ik zie daar geen onmiddelijke verandering, wss net omwille vd macht van die clans.
- Je kan gaan hopen dat de kiezer zijn gezond verstand gebruikt en niet op deze 'fils a papa' stemt, maar ook daar zien we vaak het tegenovergestelde dat men net omwille vd naam op die personen stemt.

Dus ja vandaar mijn idee om dat met een harde stop te reguleren. In mijn geval dan voor 1 of 2 generaties zodoende om een grotere afstand te creeren tussen de persoon die de macht heeft gehad en zijn nazaten + om dat zo ook de kiezers die op dat moment moet kiezen minder voeling/favoritisme hebben gehad met wat de (groot)vader indertijd heeft gedaan.
Je kan dat afdoen als cafe praat en mogelijk heb jij een andere/betere oplossing, maar dan hoor ik het wel graag ipv mijn idee direct met het badwater weg te smijten...

Iedereen is vrij om zich verkiesbaar te stellen, maar als je zoals in deze gevallen situaties krijgt waarbij personen niet omwille van hun verwezenlijkingen/kunde, maar omwille van hun naam in bevoorrechte machtsposities (zeker als overheid) gezet worden, dan stel ik mij daar vragen bij. Dat is nog steeds een vorm van corruptie/nepotisme en dus imo te vermijden.

Sylverscythe maakte hierboven de opmerking dat kinderen die in dat politieke milieu opgroeien meer geneigd zijn om daar dan ook hun carriere in te gaan maken en dat lijkt me logisch. Maar net omdat deze naar voren worden getrokken zullen er andere personen benadeeld worden.

- Je kan gaan hopen dat politieke partijen een betere ethiek/zelfregulering gaan voeren om dergelijke situaties af te blocken en om iedereen even veel kansen te geven, maar ik zie daar geen onmiddelijke verandering, wss net omwille vd macht van die clans.
- Je kan gaan hopen dat de kiezer zijn gezond verstand gebruikt en niet op deze 'fils a papa' stemt, maar ook daar zien we vaak het tegenovergestelde dat men net omwille vd naam op die personen stemt.

Dus ja vandaar mijn idee om dat met een harde stop te reguleren. In mijn geval dan voor 1 of 2 generaties zodoende om een grotere afstand te creeren tussen de persoon die de macht heeft gehad en zijn nazaten + om dat zo ook de kiezers die op dat moment moet kiezen minder voeling/favoritisme hebben gehad met wat de (groot)vader indertijd heeft gedaan.
Je kan dat afdoen als cafe praat en mogelijk heb jij een andere/betere oplossing, maar dan hoor ik het wel graag ipv mijn idee direct met het badwater weg te smijten...
Mensen uit hun burgerrechten ontzetten omdat hun ouders of grootouders politicus geweest zijn, dat is toch gewoon absurd? Je straft kinderen voor de "daden" van hun (groot)ouders, in welke wereld is dat oké? Nepotisme is niet goed, maar dat bestrijd je in bedrijven en administraties door doorgedreven selectieprocedures; en dat bestrijd je in de politiek effectief met het stemhokje. Er worden wel meer incompetente mensen verkozen, helaas. Maar dat is de democratie. Als voldoende mensen vinden dat een nepo-baby een plaats verdient in het parlement, awel, dan verdient die een plaats in het parlement.

De nepo-babies worden door de vrienden van de familie op de verkiesbare plaatsen op de lijsten gezet.

Waarom werd de zoon van een klompenmaker vroeger ook vaak een klompenmaker? Omdat die de stiel met de paplepel meekreeg. Het is logisch dat als je van in je jeugd met een halve voet in de politiek staat, je later ook politieker wordt. Daar is absoluut niets mis mee. Het is aan de partijgenoten, kiezers en de media om mensen op hun competenties te beoordelen.

Waarom werd de zoon van een klompenmaker vroeger ook vaak een klompenmaker? Omdat die de stiel met de paplepel meekreeg. Het is logisch dat als je van in je jeugd met een halve voet in de politiek staat, je later ook politieker wordt. Daar is absoluut niets mis mee. Het is aan de partijgenoten, kiezers en de media om mensen op hun competenties te beoordelen.
Ik vind nu wel algemeen dat het in politiek moeilijk is om mensen op competenties te beoordelen. Het is voor een groot deel allemaal ook op emoties spelen en zaken op een bepaalde manier uitleggen. Voor parlementsleden kan je wel kijken naar aanwezigheid in het parlement, tussenkomsten, enz. maar zelfs dan vind ik het toch vaak moeilijk om nu van een politicus te zeggen of die het goed of slecht heeft gedaan.

Ik vind nu wel algemeen dat het in politiek moeilijk is om mensen op competenties te beoordelen. Het is voor een groot deel allemaal ook op emoties spelen en zaken op een bepaalde manier uitleggen. Voor parlementsleden kan je wel kijken naar aanwezigheid in het parlement, tussenkomsten, enz. maar zelfs dan vind ik het toch vaak moeilijk om nu van een politicus te zeggen of die het goed of slecht heeft gedaan.
De "rapporten" die parlementsleden krijgen van de kranten vind ik altijd wel interessant om te lezen, maar dat is ook alleen maar op basis van hun parlementaire werk. Bart De Wever krijgt steevast een dikke buis, maar beweren dat hij daarom een slechte politicus is vind ik ook nogal kort door de bocht.

Niet elk parlementslid is ook gemaakt om minister te zijn en niet elke minister is ervoor gemaakt om parlementair werk te verheffen.

Elk ingrijpen op wie voorzitter/bestuurder van een vereniging, ook al is dat een politieke partij, mag worden enkel omdat papa/mama/opa/... dat ook is, is totaal absurd en tegen elke logica. De wet/overheid hoeft daar niet op in te grijpen. Je ziet dat de kiezer daar zelf, ook al is het met vertraging, op ingrijpt.

Ja, het is jammer dat politieke connecties, los van de inherente bekwaamheid, de belangrijkste reden is waarom sommigen verkozen worden. Maar als je als zoon/dochter écht geïnteresseerd bent door het werk van je vader en van jongs af aan de met hem campagne voert, dossiers bespreekt etc, zie ik niet in waarom je op een of andere manier afgeremd moet worden om ook kandidaat te kunnen zijn.

De enige afremming die er nu bestaat en die ik persoonlijk al verregaand vind, is dat je niet in dezelfde raad kan zitten als je familie bent van de tweede graad van iemand anders. Dit betekent dan bvb als Bart de Wever zou opkomen in Antwerpen voor de gemeenteraad en zijn broer dat ook wil doen voor een andere partij, zijn broer Bart de Wever moet kloppen in aantal voorkeursstemmen als hij wil zetelen, zelfs al is dat voor een andere partij en haalt hij 50.000 voorkeurstemmen.

Je kan zelf al zien dat dat problemen kan geven als je bvb niet akkoord bent met de politiek extremere voorkeur van je broer en je je op de lijst zet van een populairdere partij waar je gemakkelijker veel voorkeurstemmen haalt.

Terug
Bovenaan