Iedereen is vrij om zich verkiesbaar te stellen, maar als je zoals in deze gevallen situaties krijgt waarbij personen niet omwille van hun verwezenlijkingen/kunde, maar omwille van hun naam in bevoorrechte machtsposities (zeker als overheid) gezet worden, dan stel ik mij daar vragen bij. Dat is nog steeds een vorm van corruptie/nepotisme en dus imo te vermijden.
Sylverscythe maakte hierboven de opmerking dat kinderen die in dat politieke milieu opgroeien meer geneigd zijn om daar dan ook hun carriere in te gaan maken en dat lijkt me logisch. Maar net omdat deze naar voren worden getrokken zullen er andere personen benadeeld worden.
- Je kan gaan hopen dat politieke partijen een betere ethiek/zelfregulering gaan voeren om dergelijke situaties af te blocken en om iedereen even veel kansen te geven, maar ik zie daar geen onmiddelijke verandering, wss net omwille vd macht van die clans.
- Je kan gaan hopen dat de kiezer zijn gezond verstand gebruikt en niet op deze 'fils a papa' stemt, maar ook daar zien we vaak het tegenovergestelde dat men net omwille vd naam op die personen stemt.
Dus ja vandaar mijn idee om dat met een harde stop te reguleren. In mijn geval dan voor 1 of 2 generaties zodoende om een grotere afstand te creeren tussen de persoon die de macht heeft gehad en zijn nazaten + om dat zo ook de kiezers die op dat moment moet kiezen minder voeling/favoritisme hebben gehad met wat de (groot)vader indertijd heeft gedaan.
Je kan dat afdoen als cafe praat en mogelijk heb jij een andere/betere oplossing, maar dan hoor ik het wel graag ipv mijn idee direct met het badwater weg te smijten...