Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
De vijftiger werkte lang in de horeca, maar verloor een paar jaar geleden zijn job en sukkelde daarna met een slepende ziekte. Hij werd tijdens zijn werkloosheid honderd procent arbeidsongeschikt verklaard en ontvangt sindsdien een ziekte-uitkering van ongeveer 1.600 euro per maand. “Maar daarmee red ik het niet meer”, zegt hij. “Het leven is te duur geworden.” Karel sprak erover met zijn huisarts en gaf aan dat hij misschien kon flexwerken. “Ik ben niet in staat om meteen halftijds of voltijds te gaan werken, maar één dag per week zou moeten lukken. Werkgevers gooien bovendien met flexi-jobs naar je hoofd, dus ik vond dat een goeie optie.” Zowel zijn huisarts als het ziekenfonds gingen akkoord. Karel is volgens hen in staat om één dag per week opnieuw te werken.
2.000 euro per maand
Zijn arbeidsongeschiktheid werd teruggebracht naar 80 procent. Voor de overige 20 procent mag Karel werken. Ook in een flexi-job. “In de horeca kan ik zowel in de zaal als in de keuken staan, daar heb ik ervaring mee.” Karel schat dat hij maandelijks 300 tot 400 euro netto kan bijverdienen. Daar komt bij dat hij zijn uitkering integraal zal mogen behouden. De overheid voorziet namelijk een compensatie van 20 procent voor invaliden die deeltijds aan de slag gaan. Wie zoals Karel dus voor 80 procent arbeidsongeschikt is verklaard, ontvangt toch nog steeds 100 procent van zijn uitkering. Door de combinatie van flexwerk en een uitkering zal Karel een inkomen van ongeveer 2.000 euro hebben. Hij begrijpt dat sommige mensen daar verbolgen over zullen zijn.
Arbeidsongeschikt verklaard worden na uw job in de horeca, maar toch een goedkeuring krijgen om in de horeca te flexijobben..
Er valt toch veel te zeggen over de ziekenfondsen en hun artsen..
Tijdens je tijdelijke/volledige werkloosheid moet je je stempelkaart kleuren op de dagen dat je een flexijob doet dus kan je niet combineren tenzij je zou frauderen natuurlijk.
Hopelijk komt er voldoende publieke reactie op zodat het systeem terug herbekeken zal worden (of zelfs afgeschaft) - alhoewel de huidige regering gewoon de sluizen heeft open gezet
Dat je nog 1 dag in de week kan werken, betekent toch niet dat je medisch geschikt bent om dat meteen ook fulltime te gaan doen? Ik ken ook mensen die na een intensieve kankerbehandeling geen volle dagen meer kunnen werken, een van hen werkt dan halve dagen en moet dan in de namiddag een paar uur slapen om te bekomen.Arbeidsongeschikt verklaard worden na uw job in de horeca, maar toch een goedkeuring krijgen om in de horeca te flexijobben..
Er valt toch veel te zeggen over de ziekenfondsen en hun artsen..
Niet akkoord. Ik snap dat dit een manier is om ze aan het werk te krijgen, wat ook voor hun terug een doel kan geven in het leven want het stigma dat eeuwig thuis zitten een cadeau is geloof ik nu ook niet direct. Maar het kan er bij mij niet in dat dit in flexijob formaat is waarbij er amper bijgedragen wordt aan het systeem waar ze voor de rest anders wel zwaar op terugvallen.Euh, dit is voor langdurig zieken net hoe het zou moeten zijn hé zeg. Het is vaak net het probleem dat mensen wel nog in staat zijn om een beetje te werken, maar dat het systeem dat niet toelaat of minstens ontmoedigd, of dat er gewoon geen werkgevers voor staan te springen.
Als je de langdurig zieken wil activeren, dan is dit exact wat je moet doen. Ik snap de verontwaardiging hier niet hoor. Of daarvoor het systeem van de flexijobs moet gebruikt worden, daar kan je over discussiëren, maar met een alles of niets mentaliteit maak je het probleem alleen maar erger.
Euh, dit is net hoe het zou moeten zijn hé zeg. Het is vaak net het probleem dat mensen wel nog in staat zijn om een beetje te werken, maar dat het systeem dat niet toelaat of minstens ontmoedigd, of dat er gewoon geen werkgevers voor staan te springen.
Dat er veel mis is met het flexijobsysteem en het misbruik daar welig tiert, zal je mij niet horen ontkennen. Maar de situatie van hierboven lijkt me nu toch niet zo een probleem? Hoeveel horecazaken zouden bijvoorbeeld iemand vast aannemen om 1 dag per week te werken? Of hoeveel andere ondernemingen, zelfs? Dan is het toch beter dat zo iemand wat helpt in de horeca (een sector die lijdt onder personeelstekort) op die ene dag dat hij kan werken?
Maar goed, dat je dan nog je volledige uitkering behoudt als je aangeeft van 1 dag te werken, dat is dan misschien ook wel wat teveel van het goede. Zoals ik zei: ik beweer zeker niet dat het systeem feilloos is.
Dit dus.Tjah, ge kunt er veel over zeggen maar t systeem laat t toe, t zou stom zijn om t niet te (mis)gebruiken..
(Deels) mee akkoord en je zou zelf ook gek zijn om het niet te doenIk snap niet dat dit misbruik wordt genoemd als het gewoon de wetgeving is.
maar zie mijn post in het ergernis topic ivm de wetgeving rond het lerarentekort. Veel mensen die van de recente anciënniteitsregeling (privé --> overheid) profiteren maar het wel goed menen worden gestraft. Want ah ja de wet is de wet.
Maar dit mag wel mijn ergernis van de dag zijn hé. 
Strenger maken akkoord, maar nog verlagen? Die bedragen zijn al niet zot en als je dan nog eens extra kosten door je ziekte hebt, zit je al helemaal met een probleem.Misschien moet men de uitkeringen verlagen/strenger maken, en flexijobben in dezelfde mate belasten als ander werk, zodat er geen voordeel is tegenover een vaste job.
Wie één dag werkt , zou maximaal maar 80% van zijn uitkering mogen krijgen.

Met iemand deels acitveren ben ik akkoord, kan alleen maar positief zijn voor zowel de man als zijn werkgever. Alleen niet voor de staat.“Ik snap dat die mensen gefrustreerd raken als ze zien dat je een ziekte-uitkering kan combineren met belastingvrij werk."