netwerk noob question

Gr3c0

Active member
hallo

Hoe kan ik het simpelst een netwerk creëren tussen 2 pc's, (1 in de living & 1 op zolder) (windows 11)

Ik zou graag wat foto's willen delen zonder aankoop van bv. WD My Cloud of via USB Sticks (🤮)

thx 🥰

In volgorde van goed naar minder goed:
* Lange Ethernetkabel tussen beide PC's leggen (de snelste en goedkoopste oplossing van allemaal, maar Wife Approval Factor < 0 tenzij je handig genoeg bent om het door de muren te steken en het af te werken met RJ45-stopcontacten etc)
* Draadloze router op de middenverdieping zetten, beiden ermee verbinden. Best ene met externe antennes voor beter bereik.
* MoCA set gebruiken om ze te verbinden (indien coax aansluiting op zolder en gelijkvloers)
* Powerline set gebruiken om ze te verbinden (indien stopcontact op zolder, maar dat zal wel anders had uw PC geen stroom). Traag + introduceert allerhande noise op al uw elektrische kabels waar een purist van gruwelt en waarvan nooit goed onderzocht is wat het effect is op andere elektrische apparaten. Maar het werkt wel.

Dit is puur de hardwarematige kant. De software kant van de zaak verschilt naargelang de oplossing die je kiest.

Laatst bewerkt:
Heb je internet op die locatie? Zo ja, dan heb je ook een router die alle apparaten die aangesloten zijn op het internet, ook met elkaar verbindt in een lokaal netwerk, het LAN. Het maakt niet uit of die PC's met een kabel of met WiFi verbonden zijn. Ze zitten allemaal in hetzelfde netwerk en hebben elk een uniek "IP" adres. Meestal iets in de aard van 192.168.1.xx Dat IP adres wijzigt om de zo veel tijd (kan je permanent maken als je dat wil).

In deze situatie kan je gewoon in de settings van Windows "file sharing" opzetten. Dat kan je makkelijk googlen en de stappen volgen.

Dus: heb je een internet-router, en hebben je 2 PC's toegang tot het internet? Dan heb je niets nieuws nodig, dan hoef je enkel instellingen aan te passen.

In bovenstaande situatie staat je media dus OF op 1 PC waar je met de andere naartoe gaat, of gebruik je een tooltje om de media in sync te houden tussen de 2 PC's.

@Guglielmo @zephir
Netwerkt kabel van pc zolder naar living lukt niet & derest is allemaal chinees :rofl:

Dit een oplossing? Mss qua instelling niet het gemakkelijkst maar ik denk beter dan een WD My Cloud (vroeger eens gehad, toch 10 jaar overleefd)

Ok hebben die 2 pc's internet?
Zo ja => moet je niks kopen
Zo neen => dan moet je iets kopen om ze te verbinden, via "internetkabel" of via WiFi.

Zo'n schijf (NAS) is eigenlijk een 3e computer waarop je data kan zetten. Dat kan, maar je kan even goed de 2 die je al hebt verbinden en de data op 1 of allebei zetten.

Ja pc living via wifi (deco x10) & pc zolder via netwerkabel via via garage

6II2eOp.jpeg

Ik heb al geprobeerd via file sharing via w11 maar het lukt me niet :wallbash:

doe eens een "IPconfig" op beide pc's in command prompt. dan kun je al zien of ze wel in hetzelfde netwerk zitten.

beetje verwarrend uw schema, maar ik vermoed dat het onderste in de garage gewoon een patchpaneel is? en dat op het eerste verdiep en zolder ook?

Ok, uw Telenet router maakt 1 netwerk. Alles wat daarop steekt zoals die switch en alles wat daarop steekt zit daarin, alles wat de Telenet Wifi gebruikt ook. Laat dat ons netwerk "A"noemen.

Uw Deco's gaan bij standaard instellingen een 2e netwerk maken. Alles wat daarachter steekt (dus alles op hun Wifi, en eventueel wat er in de poortjes van uw deco's zit), zit daarin. Laat ons dat even netwerk "B" noemen.

Bij standaard instellingen kunnen de toestellen die achter uw deco in netwerk B zitten, aan het netwerk A van Telenet, maar andersom niet.

De toestellen die mekaar wil laten zien om bestanden uit te delen, moeten in hetzelfde netwerk zitten.
Als ze beiden in hetzelfde netwerk zitten, kan je via de instellingen van Windows een schijf op dat netwerk delen, waar je met de andere pc('s) naartoe kan.

Een DS124 doet net hetzelde, die maakt een schijf beschikbaar aan alle toestellen die in hetzelfde netwerk zitten. Je hebt het niet nodig, maar het kan in een aantal situaties handiger en goedkoper zijn dan een PC permanent aan laten staan.

Installeer u op beide pc's Onedrive en sluit u zo'n O365 basic abonnement af voor ~2€/maand.
Heb je ineens een backup in de cloud voor als u kot afbrand.

Installeer u op beide pc's Onedrive en sluit u zo'n O365 basic abonnement af voor ~2€/maand.
Heb je ineens een backup in de cloud voor als u kot afbrand.
Goed voor brand en diefstal, maar zitten daar ook snapshots o.i.d. op voor als je per ongeluk zelf iets wist?

Ik heb al geprobeerd via file sharing via w11 maar het lukt me niet :wallbash:
Gezien beide pc's niet in een zelfde domein zitten zullen die elkaar ook niet vertrouwen.
Simpelste oplossing hiervoor is filesharing openzetten op het public profile van u firewall op Windows.
File and printer sharing staat op het public profile standaard uit (met reden).

Maar zoals ik eerder aanhaalde, ga voor die Onedrive oplossing, veel simpeler en ineens een backup in de cloud.
Trouwens, als je al een Office 365 abonnement hebt (privé of professioneel), daar zit altijd Onedrive ruimte inbegrepen.

Normaliter zullen uw deco x10s ook met elkaar communiceren over een wireless backhaul. Dus beide pc's zouden in een zelfde IP range moeten zitten en elkaar zien.

doe eens een "IPconfig" op beide pc's in command prompt. dan kun je al zien of ze wel in hetzelfde netwerk zitten.

beetje verwarrend uw schema, maar ik vermoed dat het onderste in de garage gewoon een patchpaneel is? en dat op het eerste verdiep en zolder ook?

Van de modem vertrekken er 4 netwerkkabels naar zo een verdeelpunt met 6 aansluitingen, deze vertrekken dan overal richting het huis zoals living, kinderkamer, slaapkamer & logeerkamer 3x

Jldxatr.jpeg

GZbvPg5.jpeg

Jij hebt snel internet helemaal op zolder? Straf :)

Een netwerkkabel dat vertrekt vanuit de logeerkamer tot aan de zolder, enkel mijn pc is aangesloten rechtstreeks via een netwerkkabel

SbMoF5n.png

2CfV3Os.jpeg

Zolder
NzcLPlW.jpeg

Om even terug te komen op het netwerk tussen 2 pc's & OneDrive, ik werk nu met 2 USB HDD's, 1 van 5 TB & 1 van 2 TB
Die van 5 TB staan er legale films & series op die ik bekijk op de tv, op de 2 TB staat er legale muziek, enorm veel foto's en legale games op.
Ik zou het liefst dit alles willen kunnen back-uppen naar 1 opslagruimte met dan eventuele toegang van beide pc's & gsm/tablet. Ik gebruik nu ook al Google Foto's om een deel te back-uppen maar niet alles. (enkel foto's)

Als het over zulke hoeveelheden data gaat, is een aan het netwerk gekoppelde opslag (NAS) wel te overwegen.
Harde schijven zijn beter als SSD's voor zulke volumes data. Ze zijn er in verschillende formaten HDD's, 6,8,10,12,16,20,24 TB etc. De sweetspot voor euro's per TB is nu ongeveer 12TB disks nemen.

Er zijn ook NAS apparaten waarin je meerdere kleinere schijven kan combineren tot 1 groter volume. De techniek die men daarvoor gebruikt heet "RAID." RAID helpt je ook het falen van disks op te vangen (alle HDD's falen vroeg of laat). RAID is geen back-up, maar wordt wel vaak gebruikt in back-up systemen.

Jij komt in principe toe met zo'n DS124 met 1 8TB of grotere schijf. Ik ben echter geen fan van 1-bay NAS devices omdat die niet uitbreidbaar zijn. Ik zou minimaal voor een 2-bay, maar eigenlijk beter voor een 4 of 5-bay gaan.

Stel, je koopt een DS423+ Dat is een 4-bay apparaat.
Je steekt daar 1 10 TB disk in. Je hebt alle 10TB ter beschikking, en 3 lege slots, maar als de disk kapot gaat, ben je alle data kwijt.
Steek er 2 10TB disks in in RAID 1, dan heb je nog altijd 10TB ruimte, maar 1 van beide disks kan kapot gaan zonder dat je data verliest.
Steek er een 3e 10TB disk in, in RAID 5 nu, dan krijg je 20 TB bruikbaar, en 1 van de 3 disks kan falen zonder dataverlies
Steek er een 4e 10TB disk bij in, en je hebt 30TB bruikbare ruimte met 1 disk "redundance" => er kan er 1 falen.

Je kan dit doen met elke maat disk, ook kleintjes, en dezelfde principes gelden. Best wel dezelfde grootte disks nemen, idealiter hetzelde model.

Met elke extra disk wordt je volume wat groter maar ook de kans op een defect. RAID vangt dat op door de redundantie.

Wat ik in jouw geval zou doen is een NAS als primaire storage beginnen gebruiken door al je data ernaar te kopieren en dan je (lege) 5 en 2 TB disks te gebruiken om je NAS mee te back-uppen.

Als je geen poorten vrij hebt, heb je ook nog een switch nodig. Een goedkope kost 20 euro. Een slimme 30.

Van raid 1/ raid 5 ken ik niks van. 😵‍💫

Na aankoop moet alles nog geconfigureerd worden? Ik dacht met 250€ tot 300€ ben ik er vanaf maar nu spreken we van 500€ a 600€ 😱

Terug
Bovenaan