Nieuwe feature: Threadmarking

Threadmarks​

Een paar posts geleden hadden we er al naar gehint, maar nu is het ook zover: we hebben een nieuwe feature om sommige posts uit te lichten of eruit te doen springen.

Dit waren we al een stevig aantal maanden geleden aan het overwegen met als hoofdbedoeling de "rode crewposts" in de monsterthreads niet te laten verdrinken in alle chaos van het moment (denk maar aan de Corona/glimlach/ergernissen/... threads). Want wie gaat nu 10 pagina's terugkeren in een thread met honderden/duizenden pagina's om te gaan kijken of er een mod/user iets zinnigs heeft gevraagd/gezegd?

Dit is een redelijk uitgebreide add-on die veel meer kan dan enkel rode kadertjes tekenen rond een post, dus gaan we er ook veel meer mee (kunnen) doen. Zie het vooral als een geavanceerde publieke bladwijzer systeem waarin we verschillende type bladwijzers kunnen gebruiken.

Categorie: Crew Posts​

De eerste is de hoofdreden voor deze functionaliteit, en alleen beschikbaar voor moderatoren.

1724829124248.png

Hiermee kunnen we ‘rode posts’ mooi doen opvallen, maar ook in één keer raadpleegbaar maken in een proper overzicht zodat die niet overspoeld raken.
(meer uitleg hierover in de puntjes "Navigatie" en "Reader mode")

Categorie: User Highlights​

De tweede categorie is ook alleen instelbaar door moderatoren *

1724829427038.png

Deze kunnen we gebruiken om bijvoorbeeld heel goede samenvattingen te highlighten. Of een goed vertrekpunt van de discussie, zodat daar makkelijk weer naar kan verwezen worden. Of zoals in de Coronathread, een post met de verzamelde informatie tot dusver bekend, etc.

* ... maar help ons gerust door te wijzen op posts waarvan je denkt "deze mogen/moeten ze binnen 10/100/1000 pagina's zeker nog teruglezen", en dan markeren wij ze zodat ze in het overzicht gemakkelijker terug te vinden zijn.

Categorie: Threadmarks​

De derde categorie is er eentje voor de gebruikers, in bepaalde fora waarin dit handig kan zijn.

1724829629044.png

Daarbij dachten we vooral aan Atelier: Iemand maakt een portfoliotopic, en gaandeweg wordt er gepraat over de werken, maar elk nieuw item kan dan een threadmark krijgen.
Er zijn ook een paar grotere topics in bijvoorbeeld de Filmsub of Muziek waarin we deze zouden kunnen gebruiken. Een voorbeeldje kun je hier zien.

Navigatie​

Wanneer een topic meerdere threadmarks bevat, kan je supersnel verspringen tussen deze posts (in dezelfde categorie) door in de gemarkeerde posts bovenaan rechts op de pijltjes te drukken (zie screenshot hierboven).

Maar ook in de topic zelf kan je bovenaan rechts een extra menu terugvinden (per categorie) met een overzichtje van alle threadmarks (... indien deze er bevatten).

1724829814696.png

En wanneer je in serious mode gaat, kan je zelfs beginnen nesten in (sub)chapters:

1724847523023.png

Reader mode​

Topics kun je nu ook filteren zodat je alléén de gemarkeerde posts van een bepaalde categorie kunt zien, dit doe je door op de knop "Reader mode" te drukken.

Threadmark Index​

1724833950569.png

In enkele zéér specifieke gevallen kunnen we op topics ook een Threadmark Index zetten. Hierin kan dan wat extra uitleg/statistiekjes/overzicht komen, custom icoontje, extra links, en een status... De use-cases hiervoor gaan ook heel beperkt zijn en gaan we in de toekomst toe nog uitzoeken.

Feedback​

Als jullie vragen hebben, stel maar raak, maar we staan nog vroeg in het proces dus we zijn zelf nog op zoek.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet niet hoe het er op desktop uitziet, maar op mobile zijn die kaders eigenlijk wel vrij irritant. Zeker als je er zo dan ook nog eens meerdere op 1 pagina gaat krijgen, alles behalve aangenaam voor de ogen. Steekt fel af tegen de achtergrond, zeker als je ook nog darkmode gebruikt.

Die tweede optie weet ik niet of dat een goed idee is eerlijk gezegd. Of er partijdigheid/bias is laat ik in het midden, maar het is wel een gevoel dat leeft bij sommige users. En je schiet uzelf als modteam serieus in de voet, want hoe gaan jullie beslissen of iets een goede samenvatting is van een bepaald onderwerp? Hebben jullie van elk onderwerp expertise? Gaat het via community votes lopen of blijft deze beslissing om een post te highlighten exclusief voor de mods?

Mij lijkt het in elk geval geen goed idee dat mods posts op een discussieforum gaan highlighten als zijnde “beter”, want daar komt het uiteindelijk wel op neer. Zeker als je geen enkele info geeft over de criteria die jullie hanteren.

Dit is exact waar ik dus schrik voor had, dat plots “goede” posts gehighlight gaan worden. Dat voegt in mijn ogen echt 0,0 waarde toe aan een discussieforum. Het zorgt er enkel voor dat er mensen gaan zijn die geen zin meer hebben om te posten omdat ze denken dat hun posts toch niet goed genoeg zijn. Of mensen die gewoon enkel de highlights gaan lezen.

Als je het enkel voor mod acties had gebruikt was het nog een goed initiatief geweest, maar nu…

Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe het er op desktop uitziet, maar op mobile zijn die kaders eigenlijk wel vrij irritant. Zeker als je er zo dan ook nog eens meerdere op 1 pagina gaat krijgen, alles behalve aangenaam voor de ogen. Steekt fel af tegen de achtergrond, zeker als je ook nog darkmode gebruikt.

Die tweede optie weet ik niet of dat een goed idee is eerlijk gezegd. Of er partijdigheid/bias is laat ik in het midden, maar het is wel een gevoel dat leeft bij sommige users. En je schiet uzelf als modteam serieus in de voet, want hoe gaan jullie beslissen of iets een goede samenvatting is van een bepaald onderwerp? Hebben jullie van elk onderwerp expertise? Gaat het via community votes lopen of blijft deze beslissing om een post te highlighten exclusief voor de mods?

Mij lijkt het in elk geval geen goed idee dat mods posts op een discussieforum gaan highlighten als zijnde “beter”, want daar komt het uiteindelijk wel op neer. Zeker als je geen enkele info geeft over de criteria die jullie hanteren.

Dit is exact waar ik dus schrik voor had, dat plots “goede” posts gehighlight gaan worden. Dat voegt in mijn ogen echt 0,0 waarde toe aan een discussieforum. Het zorgt er enkel voor dat er mensen gaan zijn die geen zin meer hebben om te posten omdat ze denken dat hun posts toch niet goed genoeg zijn. Of mensen die gewoon enkel de highlights gaan lezen.
Nergens heb ik gezegd dat ‘goede’ posts gehighlight zullen worden omdat ze beter zijn.

Je hebt zo her voorbeeldje van Cyberkef en dat van Vishnu hier: https://www.beyondgaming.be/threads/cyberpunk-documentaire-filmtips.33438/#post-1360675

Daarvoor kan het perfect dienen en zit het volledig in ons wheelhouse. Ik zou me nog geen zorgen maken om hypothetisch gebruik van die tweede.

De kleuren zijn trouwens gekozen in overeenstemming met de themakleuren en met toegankelijkheid in het achterhoofd.

Sorry, maar ik zie het nut niet om een openingspost of eender welke posts een gekleurd kadertje te gaan geven. In uw voorbeeld, welke toegevoegde waarde heeft dat kadertje rond die openingspost? Wat is het nut? Dat het een goede, uitgebreide post is kan ik ook wel zien zonder. Daar heb ik dat kadertje niet voor nodig.

Of zelfs omgekeerd, wie heeft de info in die post nagekeken? Voor hetzelfde geld heeft vishnu 6 paragrafen zever neergepend eh.

Niet om moeilijk te doen, maar als je dergelijke functie introduceert ga je die wel wat moeten verkopen. Again, ik wil niet tegendraads doen om gewoon tegendraads te doen. Maar ik zie het gewoon echt niet.

Sorry, maar ik zie het nut niet om een openingspost of eender welke posts een gekleurd kadertje te gaan geven. In uw voorbeeld, welke toegevoegde waarde heeft dat kadertje rond die openingspost? Wat is het nut? Dat het een goede, uitgebreide post is kan ik ook wel zien zonder. Daar heb ik dat kadertje niet voor nodig.

Of zelfs omgekeerd, wie heeft de info in die post nagekeken? Voor hetzelfde geld heeft vishnu 6 paragrafen zever neergepend eh.

Niet om moeilijk te doen, maar als je dergelijke functie introduceert ga je die wel wat moeten verkopen. Again, ik wil niet tegendraads doen om gewoon tegendraads te doen. Maar ik zie het gewoon echt niet.
Je hebt iets anders in je hoofd dan wat ik heb uitgelegd. Die van Cyberkef en Vish zijn voorbeelden van de derde toepassing. Niet de tweede. En je blijft het zien als kwaliteitsmerk, terwijl dat het niet is.

En het nut van de openingspost te voorzien van een kadertje, is dat je erop kunt sorteren. Dus alleen de updates te zien kunt krijgen zonder de discussie ertussen.

Of in Atelier, waarin mensen een thread maken als hun portfolio en waar anderen iets over zeggen. Elke nieuwe entry kan dan een kadertje krijgen, zelfs telkens met een verschillend label. Dus dan zie ik in 1 oogopslag welke de posts zijn met een nieuw werk van jou, en kan ik zelfs filteren op al je zwart-witwerken, als je die juist gelabeld hebt. Of op alle crew posts.

Als je het enkel voor mod acties had gebruikt was het nog een goed initiatief geweest, maar nu…
In onderstaand topic zou het bv. gemakkelijk zijn om een threadmark te geven aan een post waarin (een link naar) de volledige onderhandelingsnota staat. Vrij cruciale informatie in zo'n thread en niet iedereen heeft zin om 30 pagina's te doorbladeren op zoek naar die nota.

Niet om moeilijk te doen, maar als je dergelijke functie introduceert ga je die wel wat moeten verkopen.
My bad, ik had in alle chaos om alles correct in te stellen deze thread over het hoofd gezien en niet meer nagelezen.

Dit is een functionaliteit die al van vorig jaar (redelijk laag) op onze tafel lag met als hoofdbedoeling de "rode posts" in de monsterthreads niet te laten verdrinken in alle chaos van het moment, voor ons was dit 100% duidelijk (in ons hoofd) wat we ermee willen bereiken, en ik snap dat het wat verwarrend kan overkomen. Al de rest is gewoon leuk meegenomen en hebben we gezien op andere fora die deze tool gebruiken.

Ik ga de OP in de loop van de dag aanpassen zodat het (mogelijks) duidelijker wordt.

Terug
Bovenaan