Nieuwe PC, toughts?

Bunkerbudy

Well-known member
Platinum Trophy
Toughts??

Ik had eerste een 850 voeding, maar iemand zei me dat ik beter meer pakte, maar dat weet ik dus niet zeker.
Voor de rest lijkt alles me wel compatible en relatief "high end" en deftig, ben ik nog iets vergeten mogelijks?

467474498_1096518231943374_4203397770408039084_n.png

Die 14700K is uiteraard is door zijn unlocked Multiplier overklokbaar. Standaard heeft die ook hogere stock clocks dan een non-K.

Als je niet gaat overklokken is een Z790 bord ook niet echt nodig, eerder weggesmeten geld. Een B760 bord is even goed voor een niet-overklokker.

Enige reden waarom je Intel zou kiezen?

Btw, in die case kan je enkel vooraan een 360 AIO plaatsen, bovenaan kan net niet door de breedte van de radiator. Een 5000D heeft wel genoeg plaats.

Die 14700K is uiteraard is door zijn unlocked Multiplier overklokbaar. Standaard heeft die ook hogere stock clocks dan een non-K.

Als je niet gaat overklokken is een Z790 bord ook niet echt nodig, eerder weggesmeten geld. Een B760 bord is even goed voor een niet-overklokker.

Enige reden waarom je Intel zou kiezen?

Btw, in die case kan je enkel vooraan een 360 AIO plaatsen, bovenaan kan net niet door de breedte van de radiator. Een 5000D heeft wel genoeg plaats.
Heel veel nuttige info!

Ik ben Intel gewoon al heel men leven gewoon, geen specifieke andere reden.

Dus eigenlijk kan ik gaan voor de gewone i7-14700 met een B760 bord wat de prijs dus ook wel weer wat naar beneden zal drukken.
Ik kom van een i5-6600 met een H170 bord en een 1070ti. Normaal gaat het verschil tussen beide builds voor mij dus al fenomenaal zijn denk ik.

Met de mindere prijs kan ik desnoods kijken voor die 5000D case, is enkel die 360AIO voldoenden als koeling trouwens?

Heel veel nuttige info!

Dus eigenlijk kan ik gaan voor de gewone i7-14700 met een B760 bord wat de prijs dus ook wel weer wat naar beneden zal drukken.
Ik kom van een i5-6600 met een H170 bord en een 1070ti. Normaal gaat het verschil tussen beide builds voor mij dus al fenomenaal zijn denk ik.

Met de mindere prijs kan ik desnoods kijken voor die 5000D case, is enkel die 360AIO voldoenden als koeling trouwens?
Zou eerder kijken naar AMD, als je ook voor open staat.

Heb eens gekeken naar een zelfde build qua prijs en specs en kwam op deze uit:

Die Intel build is iets duurder omdat je een duurdere GPU e.d. hebt gekozen, maar dat hoeft niet persé. Die 7800X3D is wel DE CPU qua gaming.

Een 360 AIO zal zeker wel voldoende zijn.

Heb overlaatst nog een soortgelijke build gedaan voor een forumlid.

Is een identieke build, buiten een ander bord dan die dat ik net hierboven heb gelijst. Hij is er heel content van.

Gegeven de reputatie van Intel die de laatste generaties van CPU's toch wat klappen heeft gehad zou ik toch overwegen om te kijken naar AMD. Helaas is de 9800X3D absurd geprijsd, maar ik zou eens kijken naar een 9700X processor.

Zou eerder kijken naar AMD, als je ook voor open staat.

Heb eens gekeken naar een zelfde build qua prijs en specs en kwam op deze uit:

Die Intel build is iets duurder omdat je een duurdere GPU e.d. hebt gekozen, maar dat hoeft niet persé. Die 7800X3D is wel DE CPU qua gaming.

Een 360 AIO zal zeker wel voldoende zijn.

Heb overlaatst nog een soortgelijke build gedaan voor een forumlid.

Is een identieke build, buiten een ander bord dan die dat ik net hierboven heb gelijst. Hij is er heel content van.
Hey, ik had net mijn lijst aangepast en wou eens vragen of je die wilt bekijken, ondertussen bekijk ik eens wat jij hier voorstelt.

Ik heb wel met die van mij de prijs nu met 200 euro kunnen drukken.

465998939_1579014432735649_7094086826986126200_n.png

Hey, ik had net mijn lijst aangepast en wou eens vragen of je die wilt bekijken, ondertussen bekijk ik eens wat jij hier voorstelt.

Ik heb wel met die van mij de prijs nu met 200 euro kunnen drukken.

465998939_1579014432735649_7094086826986126200_n.png
Ziet er goed uit.
SSD en GPU kunnen wel nog iets goedkoper. Voor de rest geen opmerkingen. Hou wel rekening mee dat die voeding een 12VHPWR (bij Megekko kan je daar op filteren) connector heeft. Deze kan je best wel hebben om je voeding, anders moet die 3x 8-pin PCIe splitter gebruiken.

Die prijs van die 7800X3D is uiteraard niet niks. Maar Intel kan niet tippen aan de prestaties dat die kan leveren.

Ziet er goed uit.
SSD en GPU kunnen wel nog iets goedkoper. Voor de rest geen opmerkingen. Hou wel rekening mee dat die voeding een 12VHPWR (bij Megekko kan je daar op filteren) connector heeft. Deze kan je best wel hebben om je voeding, anders moet die 3x 8-pin PCIe splitter gebruiken.
Welke SSD raad jij aan? Ik vond ze allemaal niet zo zot verschillen in prijs daarmee dat ik dacht fuck it ik pak gewoon de beste, SSD kost toch niet zooo veel. Gewoon een EVO versie of 980, of echt ander merk dan Samsung echt.

Dat van die voeding snap ik niet zo goed, is er iets dat niet goed compatibel is of ?

Welke SSD raad jij aan? Ik vond ze allemaal niet zo zot verschillen in prijs daarmee dat ik dacht fuck it ik pak gewoon de beste, SSD kost toch niet zooo veel. Gewoon een EVO versie of 980, of echt ander merk dan Samsung echt.

Dat van die voeding snap ik niet zo goed, is er iets dat niet goed compatibel is of ?
Een Kingston Renegade 2TB is zo goed als gelijk in prestaties en snelheid en scheelt toch een goede €40. Een 980 draait op PCIe 3.0, dus zou ik niet kiezen. Een 990 EVO is ook een goede keuze. 9 van de 10 keren ga je die snelheden toch niet volledig benutten.

De nieuwere ATX3.1 voedingen hebben een connector die de 12VHPWR connector heet. Dat is zo'n 12-pin connector dat enkel Nvidia gebruikt om, zij claimen dat die tot 600W kan geven aan GPU's i.t.t. de normale 8-pin PCIe connectoren, die max 150W kan geven.
Zo'n connector ziet er zo uit.

Via deze link vind je alle PSU's met die connector.

Ik zou toch ook opteren voor een AMD cpu. Intel heeft problemen gehad met zijn 13 en 14th gen cpu’s.
Ik heb zelf een 13700 en de mijne is gelukkig niet beschadigd geraakt. Maar toch zou ik voor AMD gaan. Zijn ook de betere cpu’s voor gaming.

En als je nog wat kan wachten. Nvidia gaat binnenkort zijn nieuwe 50xx gpu’s voorstellen waardoor de 40xx gpu’s in prijs gaan zakken.

Ik zou toch ook opteren voor een AMD cpu. Intel heeft problemen gehad met zijn 13 en 14th gen cpu’s.
Ik heb zelf een 13700 en de mijne is gelukkig niet beschadigd geraakt. Maar toch zou ik voor AMD gaan. Zijn ook de betere cpu’s voor gaming.

En als je nog wat kan wachten. Nvidia gaat binnenkort zijn nieuwe 50xx gpu’s voorstellen waardoor de 40xx gpu’s in prijs gaan zakken.
Die problemen zijn allemaal opgelost met de laatste 2 BIOS updates en komen dus niet meer voor. Dus ge moet de mensen geen schrik aanjagen 😂.

Maar zou idd wel AMD kiezen.

Die prijs van die 7800X3D is uiteraard niet niks. Maar Intel kan niet tippen aan de prestaties dat die kan leveren.
Jup, dat zei een kameraad van me ook al, maar het ding is wel dat ik niet echt de meest zotte high end hoer ben ook niet.
Ik wil gewoon dat alles goed speelt en dat ik dit heel wat jaren kan gebruiken, zelf al wil dat zeggen dat ik binnen 7/8 jaar op medium/low settings zou moeten spelen. Ik heb dat nu ook gedaan de laatste jaren en dat maakt me niet zo heel veel uit, ik kijk dan liever een beetje meer naar de prijs en een zo stevig mogelijke build ( gulden middenweg ) voor de prijs.

Jup, dat zei een kameraad van me ook al, maar het ding is wel dat ik niet echt de meest zotte high end hoer ben ook niet.
Ik wil gewoon dat alles goed speelt en dat ik dit heel wat jaren kan gebruiken, zelf al wil dat zeggen dat ik binnen 7/8 jaar op medium/low settings zou moeten spelen. Ik heb dat nu ook gedaan de laatste jaren en dat maakt me niet zo heel veel uit, ik kijk dan liever een beetje meer naar de prijs en een zo stevig mogelijke build ( gulden middenweg ) voor de prijs.

Zou dan een 9700X kiezen, is de perfecte CPU voor de gulden middenweg.

Vervang die 7800X3D met een 9700X van in die lijst dat ik heb samengesteld en je kan zeker nog jaren verder zonder problemen.

Heb net voor iemand nog een PC gebouwd met een 9700X, 4080 Super in een 5000D case van Corsair.

Foto is wat wazig door die beschermingsfolie dat er nog opzit.

Tot 3 jaar geleden zat ik ook in dat kamp. Dan toch, na vele jaren nog eens zelf een PC gebouwd en voor AMD gegaan (Ryzen 3600 omdat die toen beste prijs-kwaliteit garantie gaf). En werkelijk 0.0 problemen. AMD was vroeger misschien nog wat tricky en Intel superieur, maar dat is vandaag de dag absoluut niet meer het geval eigenlijk.

Terug
Bovenaan