Omgaan met pesters

Wij zijn van school veranderd, niet voor de pester, maar kwam goed uit.

Moest mijn zoon er nog zitten had ik mij eens heel erg kwaad gemaakt tegen het kind zelf. Das mss marginaal en whatever maar als dat is wat werkt.. Dan mag die pa mij erna eens terug aanspreken.
Mijn zoon zat smorgens te wenen dat hij niet naar school wou voor die pester..
En dan tijdens een gesprek met juf en zorgjuf gingen ze MIJN kind apart zetten.

Op de voetbal nu zijn er ook kinderen die wild zijn en echt duwen en gewoon smerig spelen zonder dat de ouders iets zeggen. Een goeie "EY!" doet wonderen.
Heb nog nooit een ouder gehad die tegensprak, wellicht omdat ze het wel weten maar niks durven zeggen.

Dusja, eerst de ouders en als dat niet ga dan moet ge dat kind maar aanspreken. Mijn pa is vroeger nog op de speelplaats gekomen en mijn pester eens een lap rond zijn oren komen geven, was meteen gedaan.

Uw kind zich laten leren opkomen gaat ook maar zo ver.
Tot welke leeftijd zou je dit doen? Zou je dit ook doen als hij 16 jaar is?

Ga jij ook de discussie voeren met zijn werkgever later als die iets onredelijk doet?

Oprechte vraag he, want het opkomen voor uw kind als ouder, moet zeker. Maar daar zit toch een grens op, niet?

Tot welke leeftijd zou je dit doen? Zou je dit ook doen als hij 16 jaar is?

Ga jij ook de discussie voeren met zijn werkgever later als die iets onredelijk doet?

Oprechte vraag he, want het opkomen voor uw kind als ouder, moet zeker. Maar daar zit toch een grens op, niet?
Daarom eindig ik ook met 'uw kind leren opkomen gaat maar zo ver'.

vreemde vraag, gezien ik niet weet hoe hij gaat zijn op zijn 16 en elk kind is heel anders, ik weet wanneer het teveel is voor hem om zelf op te lossen.

Er was een tijdje geleden een vader in het nieuws die de pesters van zijn zoon aan de schoolpoort confronteerde, 5e middelbaar ofzo. Als uw zoon dat zelf niet kan/wil/niet durft, ga jij uw kind dan laten afzien of worst case laten sterven aan zelfmoord?
Uw kind zien wenen en bang zien worden door zo'n zaken hakt erin ze.

Mijn zoon is lief en beleefd, soms te lief. Hij moet wat assertiever worden en ik laat zo'n dingen zoals op de voetbal wel even op zijn beloop zodat hij zelf kan zeggen dat ze moeten stoppen.
Maar nu had hij bv een fout gemaakt op de voetbal en komt er een kind een boks in zijn buik geven, en echt volle fors. Dan heb ik ook even luid tegen die pa gezegd 'moette gij niks zeggen tegen u jong ofwa?' en da kind heeft het ook geweten. Ik ga niet wachten tot er een handgemeen kan plaatsvinden.

Ik ben het ook kotsbeu dat ouders counteren met "hij is soms wat energiek of hij heeft ADHD".
Nee, uw kind is verschrikkelijk bezig en gij zegt niks..

Ik hou er uiteraard rekening mee dat het een kind is en dat je als volwassen veel gemener en harder kunt zijn, dus ik wik en weeg mijn woorden wel. Het is niet dat ik dat kind bedreig en zeg da ik zijn oor ga afsnijden.

Ik ben verre van 'ne kwaaie' in het dagelijks leven, dit zijn momentopnames he.

Maar nu had hij bv een fout gemaakt op de voetbal en komt er een kind een boks in zijn buik geven, en echt volle fors. Dan heb ik ook even luid tegen die pa gezegd 'moette gij niks zeggen tegen u jong ofwa?' en da kind heeft het ook geweten.
Zou de trainer of scheidsrechter in dit geval niets moeten zeggen? Ik ken genoeg sportclubs waar ze zéér streng zijn tegen onsportief gedrag, dus ik zou dat daar ook wel aankaarten achteraf.

In principe is het aan de verantwoordelijken waar het gedrag gebeurt (op school -》 school, hobby -》 trainers, coach, leerkracht). Het is frustrerend als dat niet zo is en misschien helpt het als ge u moeit rechtstreeks naar de betrokken partijen (ipv de verantwoordelijken aanmanen) maar dat kan evengoed net omgekeerd werken. Zowel bij ne kleine die een extra pestpunt heeft als bij de ouders die misschien niet zo aanspreekbaar zijn.

Wij zijn van school veranderd, niet voor de pester, maar kwam goed uit.

Moest mijn zoon er nog zitten had ik mij eens heel erg kwaad gemaakt tegen het kind zelf. Das mss marginaal en whatever maar als dat is wat werkt.. Dan mag die pa mij erna eens terug aanspreken.
Mijn zoon zat smorgens te wenen dat hij niet naar school wou voor die pester..
En dan tijdens een gesprek met juf en zorgjuf gingen ze MIJN kind apart zetten.

Op de voetbal nu zijn er ook kinderen die wild zijn en echt duwen en gewoon smerig spelen zonder dat de ouders iets zeggen. Een goeie "EY!" doet wonderen.
Heb nog nooit een ouder gehad die tegensprak, wellicht omdat ze het wel weten maar niks durven zeggen.

Dusja, eerst de ouders en als dat niet ga dan moet ge dat kind maar aanspreken. Mijn pa is vroeger nog op de speelplaats gekomen en mijn pester eens een lap rond zijn oren komen geven, was meteen gedaan.

Voila, dit dus.
We gaan hier echt niet beginnen a la, "ja maar dat arm kindje zal zijn redenen wel hebben, dus hou uw kind gewoon uit de buurt", ik denk het niet.
Probeem ligt niet bij mijn dochter, punt, al de rest is bijzaak. (edit, want niet duidelijk precies, ik weet 100% dat het niet mijn dochter haar fout is, zelfs haar juf heeft dit beaamd, daarom dus mijn uitspraak, al de rest is bijzaak)

Laatst bewerkt:
Unpopular opinion: echte pesterijen beantwoorden met fysiek geweld doen de pesterijen in de meeste gevallen snel stoppen. Pesters kiezen er 'makkelijke' slachtoffers uit die zich niet verweren. Als verbale verwering van de gepeste (of school en ouders) niet helpt, dan moeten ze eens goed verschieten.

Dat is volledig mijn mening en geen advies, voor alle duidelijkheid. Naar mijn ervaring weegt de schade van maanden/jaren gepest te zijn niet op tegen wat schade van een schermutseling op de speelplaats omdat je van u afbijt. Het maakt ook niet uit of je dan wint of verliest, er is fysieke weerstand en dat maakt het de pesters gewoon heel lastig.

Unpopular opinion: echte pesterijen beantwoorden met fysiek geweld doen de pesterijen in de meeste gevallen snel stoppen. Pesters kiezen er 'makkelijke' slachtoffers uit die zich niet verweren. Als verbale verwering van de gepeste (of school en ouders) niet helpt, dan moeten ze eens goed verschieten.

Dat is volledig mijn mening en geen advies, voor alle duidelijkheid. Naar mijn ervaring weegt de schade van maanden/jaren gepest te zijn niet op tegen wat schade van een schermutseling op de speelplaats omdat je van u afbijt. Het maakt ook niet uit of je dan wint of verliest, er is fysieke weerstand en dat maakt het de pesters gewoon heel lastig.
Los van het feit dat ik dit verre van de beste manier vindt, is het ook gewoon vaak totaal geen goeie oplossing omdat je de situatie niet goed kent.

Er was onlangs nog een ouder die bij ons op school kloeg dat zijn kind zich veel gepest voelde en dat daar niks aan gedaan werd. Terwijl net het kind de pester is en andere kinderen het leven moeilijk maakt (en waarbij de best-wel-ok-reactie van de kinderen die hij zelf aanvalt voor hem als pesten overkomt).

Als je dan als ouder niet genoeg op de hoogte bent, dan sta je daar met een pestend kind waarvan de ouder volgens andere ouders totaal vanuit het niets hun kinderen aanvalt.

En dan kom je al vlug tot deze conclusie die eigenlijk wel terecht is in dat geval:
Wat als je na 2 seconden door hebt, dat de kleine het gedrag niet van vreemden heeft?
Slaan is nooit een oplossing. Kan uit frustratie eens gebeuren, maar leidt veel vaker tot nog meer geweld omdat de context volledig afwezig is.

(note: het kan hier perfect zijn dat er écht sprake is van pesten, hé, ik wil enkel zeggen dat ouders vaak uitgaan dat wat hun kind vertelt ook klopt en dat er geen nuances nodig zijn, zoals hierboven ook gezegd: "Probeem ligt niet bij mijn dochter, punt, al de rest is bijzaak.")

(note: het kan hier perfect zijn dat er écht sprake is van pesten, hé, ik wil enkel zeggen dat ouders vaak uitgaan dat wat hun kind vertelt ook klopt en dat er geen nuances nodig zijn, zoals hierboven ook gezegd: "Probeem ligt niet bij mijn dochter, punt, al de rest is bijzaak.")
Ik ga er wel van uit dat de ouders niet simpelweg zeggen tegen hun kind: sla maar hé. Of na 1 voorval op de speelplaats hun kind zomaar geloven zonder iets in vraag te stellen.

Uiteraard is context en onderzoek belangrijk. Ik ben me er ook van bewust dat scholen al een pak beter omgaan met pestgedrag dan pakweg 25 jaar geleden. Maar ook niet elke school doet genoeg inspanning om zo'n zaken aan te pakken.

Ik heb het zelf ondervonden en ook genoeg gezien in het lager/hoger. Als je niet van je afbijt wanneer jij een target van pesters wordt dan kan het lang aanslepen.

Wat is voor jou dan wel een goede oplossing?

Wat is voor jou dan wel een goede oplossing?
hoewel het niet naar mij gericht wil ik mijn 2 cents wel geven:

- pesters begeleiden: studies hebben aangetoond, dat dit gedrag er niet zomaar is. De onderliggende oorzaak dient aangepakt te worden.
- gepeste begeleiden: zeer belangrijk omdat er een relatie bestaat tussen gepest zijn en later zelf pesten.

in beide gevallen is het belangrijk dat het oorzaak niet enkel bij de persoon zelf is, maar een combinatie van factoren.

School/sportclub/omgeving waarin gepest wordt: dient ervoor te zorgen dat het een veilige plaats wordt/is. Begeleiders trainen in herkennen van onveilige situatie en hiermee aan de slag gaan. Dit kan absoluut zijn dat de pester uitgesloten kan worden omdat de veiligheid niet gegarandeerd kan worden (bij complexe situaties)

Ouders zeker meepakken in het verhaal: het gedrag komt niet van vreemden: sommige gedragskenmerken zijn aanwezig in een persoon, meestal gekregen van de ouders. Als deze worden getriggerd binnen een bepaalde omgeving krijg je een bepaald gedrag.

Ondervind je echter als ouder dat bovenstaande niet wordt gedaan op bv school: geen begeleiding, geen visie enz... is de keuze van een andere omgeving te zoeken altijd een optie.

Ik heb het zelf ondervonden en ook genoeg gezien in het lager/hoger. Als je niet van je afbijt wanneer jij een target van pesters wordt dan kan het lang aanslepen.
Er zijn natuurlijk verschillende pestdynamieken. Fysieke bullebakjes, dat zijn eigenlijk de makkelijke om te lossen. Had er zo eentje in het middelbaar, en die werd uiteindelijk ook van school gegooid.

Maar waar je theorie faalt, en waar ik in mijn jeugd vooral last van had, waren alfamannetjes die de hele groep tegen je opzetten, zonder enig fysieke vorm van pesterijen. Als je een alfamannetje hebt dat voor de groep beslist dat jij de rare weirdo bent die met niks mee mag doen en ten alle tijde psychologisch onderuit gehaald moet worden, dan helpt machtsvertoon van buitenaf meestal niet. Het is dan uiteindelijk niet de pester tegen de klas, maar bijna een volledige klas tegen een gepeste. Leerkrachten en andere authoriteitsfiguren hebben altijd ooggetuigen die het verhaal van de pester verdedigen. Als je opkomt voor jezelf, dan ben je gewoon nog meer de weirdo en word je nog meer buitengesloten. En je hebt geen keuze, want je zit nu eenmaal een ganse dag op een speelplaats vast tussen andere kinderen die allemaal wat tegen je hebben.

Laatst bewerkt:
Zou de trainer of scheidsrechter in dit geval niets moeten zeggen? Ik ken genoeg sportclubs waar ze zéér streng zijn tegen onsportief gedrag, dus ik zou dat daar ook wel aankaarten achteraf.

In principe is het aan de verantwoordelijken waar het gedrag gebeurt (op school -》 school, hobby -》 trainers, coach, leerkracht). Het is frustrerend als dat niet zo is en misschien helpt het als ge u moeit rechtstreeks naar de betrokken partijen (ipv de verantwoordelijken aanmanen) maar dat kan evengoed net omgekeerd werken. Zowel bij ne kleine die een extra pestpunt heeft als bij de ouders die misschien niet zo aanspreekbaar zijn.
Er wordt gereageerd door de trainers etc maar zoals ik zeg, er is een grens en dan spring ik in.

Ik vind het heel erg correct wat je zegt, de realiteit is echter dat een school, 9/10, NIKS doet. Dan spring ik ook bij, dan is het opeens oei die papa confronteert iemand op de parking.
Wij hebben ook nog eens 3 weken moeten wachten op zo'n gesprek met juf en zorgjuf, dus 3 weken waar die pester gewoon zou verder doen. Niks van.

Moest alles lopen zoals het zou moeten..

School/sportclub/omgeving waarin gepest wordt: dient ervoor te zorgen dat het een veilige plaats wordt/is. Begeleiders trainen in herkennen van onveilige situatie en hiermee aan de slag gaan. Dit kan absoluut zijn dat de pester uitgesloten kan worden omdat de veiligheid niet gegarandeerd kan worden (bij complexe situaties)
Welke school smijt een kind van 8 buiten?
Welke voetbalclub met 6 spelers per leeftijd gaat een kind uitsluiten?

Ik ken er geen, een vat met oneidinge kansen en fluwelen handschoenen voor de pester, want hij heeft het ook moeilijk en het is oorzaak - effect.

Hoogste straf hier is op de bank zitten.

Terug
Bovenaan