Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Blufpoker zeker dat hij nog volledige controle heeft, of hij is geleidelijk controle aan het verliezen ... hij moet het intern ook verkocht krijgen.
Hij mag dan wel de RU media in de pocket hebben, dat is dan nog niet elke Rus hé.

Een echt incident die NATO niet ontkent verkoopt beter denk ik. Op zich blijft het een simpel maar toch soms complex spel. NATO verkiest duidelijk het hoofd koel te houden in de meeste gevallen van provocatie. Zij hebben ook geen baat bij escalatie op dit moment, omdat onze legers nog volop bezig zijn zich te versteken (met die labiele VS hulp vandaag). Putin tast ook die grens af denk ik, en gaat vooral NATO en de Euro met minder VS steun proberen inschatten, ken je (mogelijke) vijand.
Putin heeft al een false flag gedaan om aan de macht te komen (in 1999, 2000 dacht ik?) dus het is niet helemaal een gekke theorie.

Misschien doet hij het om minder Westerse steun naar Oekraïne te laten gaan omdat de naburige EU landen deze zelf aan hun grenzen moeten opstellen voor eventuele Russische overschrijdingen.

Heeft hij nu al niet absolute macht?
Oligarchen durven niets te ondernemen, bevolking doet niets.
Wie zijn mond open trekt valt per toeval uit het raam.
Welke wettelijke of de facto macht heeft hij nu niet die hij dan wel zou kunnen grijpen?

Welke middelen? Wunderwaffens die nu nog achtergehouden zijn? 🤨
Alle oude tanks zijn opgebruikt, net zoals alle oude artillerie, daarom worden er nog maar amper kapotgeschoten door Oekraïne.
Het zijn nu zweefbommen en drones en mondjesmaat kruisraketten (wat er geproduceerd kan worden)
Meer volk? Gaat niet helpen denk ik.
Ik ben niet echt heel zeker dat Putin zijn positie wel zo machtig, en vooral stabiel, is als wij soms denken. Hij is mss de facto alleenheerser maar vnl door politieke paardenhandel, mensen tegen elkaar uitspelen, de restjes macht goed verdelen over alle verschillende partijen (die liefst vanal elkaar niet af kunnen),...
Op zich is daar nog wel ruimte om dingen, vooral dan openlijk, te centraliseren bij hem. De gekende Russische corruptie is eigenlijk het perfecte voorbeeld van de beperkingen op Putin´s macht, uiteindelijk zijn dat zaken die hij (oogluikend) toelaat omdat dat beter is dan ern alternatief.

En qua middelen, ik zeg niet dat ze nog wat blikken Artillerie en dozen Tanks hebben liggen met "Enkel Openen bij Oorlog" ofzo maar waarschijnlijk zijn daar ook nog heel veel efficiëntiewinsten en productieopschalingen te vinden die hij nu nog laat liggen om nog een beetje de bevolking te paaien.

Voor een groot deel zit Putin zijn macht in het feit dat hij (nog) verkocht krijgt dat hij de enige is die alles beter kan maken. Als dat imago begint af te brokkelen is er wel een probleem.

Ik ben toch ook niet overtuigd dat een escalatie met NAVO Putin zal helpen om in Rusland meer steun, wapentuig of economische voordelen te krijgen voor de oorlog.
Ik begin eerder te denken dat het een reden kan zijn om net de oorlog op te geven: "Zie, nu is het tegen heel de NAVO, daar kan zelfs Moedertje Rusland niet tegenop, dus we stoppen er mee". Maar ja, ze zeggen al jaren intern dat ze oorlog met NAVO hebben, dus dat is ook raar.
Of om China mee in de oorlog te trekken, maar hoe dan?

2e front openen heeft in de geschiedenis meestal niet tot veel succes geleid...

´t Is natuurlijk ook maar een mogelijke, puur theoretische, verklaring he.
Als er iets is dat de voorbije jaren wel hebben aangetoond is het wel dat rationeel en rationeel 2 zijn en mensen, zelfs wereldleiders, soms zo vervreemde referentiekaders hebben dat wat hun ogen wenselijk, logisch of zelfs onontkoombaar is voor anderen pure waanzin lijkt.
Putin ziet zijn eigen niet als een/de boeman he, die doet naar zijn gewoon wat hij effectief het beste voor zijn natie vindt. Idem Trump btw

China <-> Rusland zie ik niet meteen gebeuren. Die zie ik eerder een eventuele escalatie aangrijpen om rap hun slag te slaan bij Taiwan en aanverwanten, in de hoop dat de rest te zeer afgeleid is om veel te zeggen.

De laatste paar dagen constante schendingen van het NAVO luchtruim. Migs in Estland, drones boven de luchthavens van Oslo en Kopenhagen. En de NAVO doet... Niets.

Rutte krabbelt steeds verder terug. Er zal alleen geschoten worden (op indringers) wanneer de eigen navo-piloten gevaar lopen.

Waanzinnig. Een Russische T-80 kan de grens dan overrijden zolang hij maar geen schade aanricht?

We zijn in sneltempo alle credibiliteit verloren en de dag dat Putin gokt dat we niet durven terugslaan komt er aan. Plots staan er groene mannetjes in het kleinste grensdorpje van Litouwen en doen we niets meer. Verstijfd van angst voor een confrontatie. Wat zijn we zwak.

In 2015 heeft een Russische Mig zijn bocht gemist boven Koerdistan en de Turken heb dat ding gewoon uit de lucht geknald. Klaar.

Laatst bewerkt:
Polen heeft anders al redelijk onomwonden gezegd dat als er nog eens een Russische piloot, drone of vliegtuig, de verkeerde afslag pakt ze heel lief achter de brokstukken gaan mogen komen vragen en ze ze dan waarschijnlijk nog niet terug krijgen....

Polen gaat juist niets doen.
Rusland is slim genoeg om binnen te dringen in gebieden waar wij niet snel bij kunnen of op plaatsen die op het randje zijn en semi-internationaal.
En zelfs dan nog is de kans groot dat het een NAVO land is die de onderschepping doet.
Die werken met een red card holder. Tenzij aangevallen moeten piloten toestemming vragen aan een officier op de grond. Met andere woorden, nooit.

Ik denk dat wij dringend Oekraïense drone technologie gaan moeten inkopen om dit soort bedreiging het hoofd te bieden.
Beveiliging in de toekomst, met de huidige hybride oorlog, betekent dat die drones in Denemarken binnen de 10 minuten hadden onderschept moeten zijn geweest door andere drones.
Die sky-guardian die ze vandaag op het nieuws hebben getoond. Kei trots dat ze er 6 gaan hebben in de toekomst. Fantastisch om de noordzee te bewaken en reddingshelikopters te helpen. Vliegend schroot in een oorlog zoals die nu aan de gang is. We redden 6 piloten hun leven 1 keer.

We zijn in sneltempo alle credibiliteit verloren en de dag dat Putin gokt dat we niet durven terugslaan komt er aan. Plots staan er groene mannetjes in het kleinste grensdorpje van Litouwen en doen we niets meer. Verstijfd van angst voor een confrontatie. Wat zijn we zwak.
Laten we niet hypocriet wezen he. 100% zeker: België valt in tegenstelling tot Oekraïne wél binnen de 3 dagen :tongue: (Poetin dacht dat Oekraïne België was, een kleine vergissing).

En ja, als Poetin de oorlog in Oekraïne moest winnen, wees gerust na een (kleine) pauze, zal hij waarschijnlijk vrij snel in Litouwen staan. Maar zolang hij daar geen doorbraak kan forceren is het naar mijn mening nog steeds zelfmoord. Maar ik kan niet in Poetin zijn hoofd kijken wat zijn plannen zijn.

Trump zegt nu ook: 'neerknallen'. Nu goed, hij laat het aan de Europeanen over. Hij kan zoveel zeggen als hij wil. Ze vliegen niet boven Amerikaans grondgebied.

Trump, de man die door Putin belachelijk gemaakt wordt en het lachertje is van zowel de vrije wereld als van de keiharde dictators. Die bespeelt wordt als een instrument. Die heeft nul geloofwaardigheid. Het enige dat hij wil is dat we zijn gas/olie en wapens kopen. Hij mag er van mij naar fluiten en ik hoop dat er nog steeds een boel slimmere mensen aan het roer zitten dan mij.

EU doet het goed, provocaties benoemen en zo min mogelijk escaleren. Dat is op dit moment je enige alternief op een grootschaligere oorlog wat alle landen klauwen vol geld kost (en de steun van de bevolking aller landen doet verliezen).

Trump, de man die door Putin belachelijk gemaakt wordt en het lachertje is van zowel de vrije wereld als van de keiharde dictators. Die bespeelt wordt als een instrument. Die heeft nul geloofwaardigheid. Het enige dat hij wil is dat we zijn gas/olie en wapens kopen. Hij mag er van mij naar fluiten en ik hoop dat er nog steeds een boel slimmere mensen aan het roer zitten dan mij.

EU doet het goed, provocaties benoemen en zo min mogelijk escaleren. Dat is op dit moment je enige alternief op een grootschaligere oorlog wat alle landen klauwen vol geld kost (en de steun van de bevolking aller landen doet verliezen).
Ik heb niet het gevoel dat Trump op dit moment veel tegenwind krijgt, toch al zeker niet van Europa.

Trump zegt nu ook: 'neerknallen'. Nu goed, hij laat het aan de Europeanen over. Hij kan zoveel zeggen als hij wil. Ze vliegen niet boven Amerikaans grondgebied.
Als hij dat zegt, is dat positief want dan is het minder waarschijnlijk dat hij achteraf toch Polen of GB de schuld geeft (om de twee te noemen waarvan er het meeste kans is dat er geschoten wordt).

De Russische provocaties zijn waarschijnlijk een poging om angst te creëren, in de hoop dat delen van de bevolking dan gaan eisen dat we Oekranië laten vallen of dat middelen voor eigen gebruik gehouden wordt omdat men zich bedreigd voelt. Als dat het geval is, lijkt het eerder contraproductief te werken. Russen zijn ook woedend over de Oekraïense drone aanvallen die steeds effectiever worden, zo was recent het luchtruim rond Moskou geblokkeerd. Ze willen dus terugslaan tegen NAVO, want Oekranië is in hun ogen geen onafhankelijk land maar slechts een stroman voor NAVO (terwijl ze een stroman voor Rusland, of deel van Rusland, moeten zijn!).

Wat we zeker nodig hebben zijn onderscheppingsdrones (in verschillende maten en prestatieklassen) om én FPV-drones, én lichte verkenningsdrones genre Forpost, én Lancet drones, én Gerbera's én Shaheds te kunnen onderscheppen. Plus natuurlijk ook voldoende gesofistikeerde raketten tegen luchtdoelen, zowal vanop de grond als vanuit jagers af te schieten. Maar in België komen die drones er niet, de chef Defensie moet nu al benadrukken dat onze nieuwe, grote verkenningsdrones (die in de toekomst misschien zelf bewapend kan worden, een ernstige bedreiging voor de wereldvrede dus!) geen "killer drones " zijn. Want die willen we uiteraard niet hebben, laat dat maar aan de Russen over...

Ik betwijfel niet dat het zo zou moeten werken, maar zijn al die dingen strikt noodzakelijk? Of zijn dat 'best practices' die er voor zorgen dat een centrale 20 jaar meegaat ipv 5? En waar je dus in oorlogstijd lak aan hebt.
Ik ga ervan uit dat je het over de constructie-eisen hebt?

Drukklasse is een must, te laag gaat niet want dan kan de boel uit elkaar knallen, en je gaat sowieso vanaf bepaalde constructiematen problemen hebben met het uitlijnen (flensvlakken liggen niet met elkaar in lijn bij leidingen met verschillende drukklassen en hoe hoger de druk hoe meer bouten je nodig hebt dus die komen ook niet overeen) en voor bepaalde dichtingen (ring type joint bijvoorbeeld) kan je het al helemaal vergeten want dan past je pakking niet of je moet die al custom laten maken maar dat zou wel eens je failliet kunnen worden want dat zijn zaken die men in nanometers maakt bij wijze van spreken.

Materiaalvereisten hangt van de toepassing af. Je kan metalen gebruiken die sneller onderhevig zijn aan corrosie, en bijgevolg wanddikte verlies, en dat zal voor de "gewone" KWS'en geen probleem zijn tenzij op langere termijn. Voor zeer hoogzwavelige systemen, systemen die onderhevig zijn aan "High Temperature Hydrogen Attack", systemen die onderhevig zijn aan zeer hoge/lage temperaturen of drukken, etc zijn problemen quasi gegarandeerd. Voor cryogene systemen en systemen met HF zit je eigenlijk ook vast aan bepaalde legeringen.

Hydraulische capaciteiten is een moeilijke maar hoe kleiner je lijn, hoe minder doorstroming maar je moet ook rekening houden met de maximum vloeistofsnelheid in verband met de opbouw van statische elektriciteit in je vloeistof systeem bijvoorbeeld.

Russische crudes zijn notoir slecht voor procesinstallaties. Ik heb beelden gezien van destillatietorens waarvan de top inwendig is opgevreten door alle rommel die in die crude zit.

Als men ergens zou "besparen" dan denk ik dat het zou zijn in de hoeveelheid systemen zoals pompen, 2 ipv 3 pompen, maar dan loop je het risico dat je de boel moet stilleggen als er één pomp weg is voor revisie en de andere zou om een andere reden falen.
Nog iets dat men zou kunnen weglaten zijn de systemen die te maken hebben de bewaking van je installatie, ESD-systemen, EDP-systemen, noodafsluiters, de instrumentatie dat al die zaken aanstuurt, etc maar dat heeft uiteraard zijn eigen risico's.

Poetin maakt hem telkens belachelijk na 'a very good conversation' aan de telefoon door Oekraïne te treffen met steeds meer bommen en drones.
Daarnaast snuffelt (waarschijnlijk) Rusland boven NAVO terrein met drones en vliegtuigen.
Trump wil zich niet direct mengen in een groot conflict moest dit escaleren, want hij wil gezien worden als peacebringer. Maar het zal hem pijn doen dat hij de oorlog niet kan stoppen op zijn manier en dat Poetin hem aan het lijntje houdt. Indirect geeft hij aan Oekraïne en bondgenoten aan dat ze zelf moeten doen wat ze nodig achten tegen Rusland. Hij wil indien nodig genoeg wapens leveren.

Vandaag alvast.

Morgen belt Poetin hem op om hem te paaien ('we have a great deal') en maakt hij weer een bocht van 180°... .

Ik ga ervan uit dat je het over de constructie-eisen hebt?

Drukklasse is een must, te laag gaat niet want dan kan de boel uit elkaar knallen, en je gaat sowieso vanaf bepaalde constructiematen problemen hebben met het uitlijnen (flensvlakken liggen niet met elkaar in lijn bij leidingen met verschillende drukklassen en hoe hoger de druk hoe meer bouten je nodig hebt dus die komen ook niet overeen) en voor bepaalde dichtingen (ring type joint bijvoorbeeld) kan je het al helemaal vergeten want dan past je pakking niet of je moet die al custom laten maken maar dat zou wel eens je failliet kunnen worden want dat zijn zaken die men in nanometers maakt bij wijze van spreken.

Materiaalvereisten hangt van de toepassing af. Je kan metalen gebruiken die sneller onderhevig zijn aan corrosie, en bijgevolg wanddikte verlies, en dat zal voor de "gewone" KWS'en geen probleem zijn tenzij op langere termijn. Voor zeer hoogzwavelige systemen, systemen die onderhevig zijn aan "High Temperature Hydrogen Attack", systemen die onderhevig zijn aan zeer hoge/lage temperaturen of drukken, etc zijn problemen quasi gegarandeerd. Voor cryogene systemen en systemen met HF zit je eigenlijk ook vast aan bepaalde legeringen.

Hydraulische capaciteiten is een moeilijke maar hoe kleiner je lijn, hoe minder doorstroming maar je moet ook rekening houden met de maximum vloeistofsnelheid in verband met de opbouw van statische elektriciteit in je vloeistof systeem bijvoorbeeld.

Russische crudes zijn notoir slecht voor procesinstallaties. Ik heb beelden gezien van destillatietorens waarvan de top inwendig is opgevreten door alle rommel die in die crude zit.

Als men ergens zou "besparen" dan denk ik dat het zou zijn in de hoeveelheid systemen zoals pompen, 2 ipv 3 pompen, maar dan loop je het risico dat je de boel moet stilleggen als er één pomp weg is voor revisie en de andere zou om een andere reden falen.
Nog iets dat men zou kunnen weglaten zijn de systemen die te maken hebben de bewaking van je installatie, ESD-systemen, EDP-systemen, noodafsluiters, de instrumentatie dat al die zaken aanstuurt, etc maar dat heeft uiteraard zijn eigen risico's.
Zit jij toevallig in de industrie? Wel interessant dat iemand daar zo diep op ingaat in dit topic.

Over de bocht van Trump:

Professor internationale politiek, David Criekemans (UAntwerpen), spreekt van "een bocht van 180 graden". "Trump wil graag tot het kamp van de winnaars behoren en wat Oekraïne op dit moment aan het doen is met hun aanvallen op Russische olieraffinaderijen, is toch wel cruciaal. Dat is een crisis aan het creëren in Rusland."

"Mogelijk calculeert Trump wel dat dat een reële impact kan hebben op de slaagkansen van Oekraïne en wil hij ze een duwtje in de rug geven. Het feit dat Rusland ook niet beweegt is slecht voor Trumps imago en bij hem draait het eerder om egopolitiek, dan geopolitiek. Het is echter afwachten hoe duurzaam die bocht is", besluit Criekemans.

Ik denk dat we sowieso elke bocht van Trump met een korrel zout moeten nemen. Die man wil zo snel mogelijk punten scoren op een vrede in Oekraïne, ongeacht of dit nu voordelig is voor Oekraïne of niet. Zoals Criekemans zegt: het draait allemaal rond egopolitiek. Daarom is het ook zo cringe om iedereen voor hem te zien kruipen, terwijl het soms lijkt of Trump op dit moment een grotere autocraat (of fascist) wil zijn dan Poetin. Je kan hem echter niet negeren en dat weet hij.

Dat Trump een compleet clownesk figuur is heeft hij zelf nog maar eens getoond tijdens zijn speech op de VN (geen woorden voor eigenlijk... serieus wtf). Maar onder hem zit wel een globale militaire moloch die je niet zomaar op één twee drie van koers wijzigt. Ik ga er van uit dat als er zich een uitgebreider conflict voordoet in Europa en/of China doet een move op Taiwan, dat de VS hun security commitments niet zomaar zullen loslaten omdat een poppetje als Trump zich laat bespelen door een club autocraten. De laatste maanden zien we toch (in woorden) een kleine kentering naar meer anti-Russische retoriek bij Trump. Smokescreen of niet, dat zal nog moeten blijken.

Ik denk dat Trump in zijn wereldje van power politics boven alles zich ook gewoon liefst associeert met de 'winnende' partij, enkele maanden geleden nog 'you don't have the cards' vs. nu 'Putin and Russia are in BIG economic trouble...".

Laatst bewerkt:
Enige scenario waarin dit allemaal logisch is is als Putin echt helemaal alle vijzen kwijt is en dan moeten we eigenlijk gewoon hopen dat iemand nee zegt wanneer de dan onvermijdelijke nukes afkomen. Want dan is er niks dat we kunnen doen behalve effectief de beer gaan onthoofden
Verdeel en heers

Het kremlin is ervan overtuigd dat de EU een praatbarak is. Om ensgezindheid tussen de lidstaten te krijgen moeten de Russen directe agressie gebruiken. Duidelijke agressor=duidelijke reactie. Als ze tweedracht willen zaaien moeten ze ambigue prikacties doen zodat de EU-landen het niet eens raken over de gepaste reactie.

Verdeel en heers

Het kremlin is ervan overtuigd dat de EU een praatbarak is. Om ensgezindheid tussen de lidstaten te krijgen moeten de Russen directe agressie gebruiken. Duidelijke agressor=duidelijke reactie. Als ze tweedracht willen zaaien moeten ze ambigue prikacties doen zodat de EU-landen het niet eens raken over de gepaste reactie.

Dit.

Rusland hoeft niet tot in Brussel te rijden @makila. We hebben mensen genoeg in eigen rangen die met uitspraken als "Moeten we echt zo bang zijn voor Putin?" het pad effenen voor een implosie van de NATO van binnenuit. Een verkozen lid van het Vlaams parlement alsjeblieft.

Kortzichtigheid troef bij onze vertegenwoordigers. Je zit op een wereldtoneel met leiders als Xi en Putin die over horizonten van decennia vooruit denken. Ondertussen hier:

"Is er echt iemand die denkt dat Poetin overmorgen op de markt van Brussel zal staan? Op 3 jaar tijd heeft hij hoop en al 20 procent van Oekraïne kunnen veroveren. Moeten wij daar zó bang voor zijn?"

Kansloos.

Terug
Bovenaan