Putin heeft al een false flag gedaan om aan de macht te komen (in 1999, 2000 dacht ik?) dus het is niet helemaal een gekke theorie.Blufpoker zeker dat hij nog volledige controle heeft, of hij is geleidelijk controle aan het verliezen ... hij moet het intern ook verkocht krijgen.
Hij mag dan wel de RU media in de pocket hebben, dat is dan nog niet elke Rus hé.
Een echt incident die NATO niet ontkent verkoopt beter denk ik. Op zich blijft het een simpel maar toch soms complex spel. NATO verkiest duidelijk het hoofd koel te houden in de meeste gevallen van provocatie. Zij hebben ook geen baat bij escalatie op dit moment, omdat onze legers nog volop bezig zijn zich te versteken (met die labiele VS hulp vandaag). Putin tast ook die grens af denk ik, en gaat vooral NATO en de Euro met minder VS steun proberen inschatten, ken je (mogelijke) vijand.
Misschien doet hij het om minder Westerse steun naar Oekraïne te laten gaan omdat de naburige EU landen deze zelf aan hun grenzen moeten opstellen voor eventuele Russische overschrijdingen.

(Poetin dacht dat Oekraïne België was, een kleine vergissing).