Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Racisme is net discriminatie op basis van raciale kenmerken. Huidskleur is daar dus wel degelijk een onderdeel van. Afkomen met het excuus dat we meer doen omdat het een "blank" land is, is dus wel degelijk insinueren dat er racisme mee te maken heeft.
De definitie van racisme heb ik er met opzet bijgezet. Op basis van afkomst, niet op basis van hoe donker de huid al dan niet is. Dat het niet donkerder is dan Italianen, prima, maar dan kan het nog altijd racisme zijn. En ja, dat wordt geinsinueerd, om alle redenen die ik daarboven aangaf. Omdat racisme ook wel degelijk objectief meespeelt in verschillende verklaringen. Zoals ik heb aangehaald, omdat je het wegwuifde als totaal niet ter zake doend in hoe deze vluchtelingen worden opgevangen.

Neen, dat zeg ik uit eigen ervaring. Ik had hier op't werk een Syrische vluchteling die stage kwam doen. Ik was net naar Syrië geweest en gezien ik daar als toerist mij zeker niet onveilig voelde, vond ik het dan ook vreemd waarom hij niet terug zou gaan. Er is genoeg terug op te bouwen, dus werk had hij wel gevonden. Probleem is dat die kerels niet per se voor het oorlogsgeweld zijn gevlucht, maar wel omdat ze niet wilden vechten in een burgeroorlog. Dat maakt hen natuurlijk "deserteurs" en dan is terug gaan niet meer zo evident. Je gaat niet vrijwillig en met de glimlach terug naar Syrië, als je weet dat daar een straf op je zit te wachten.
Zijn deze kerels ook niet evenzeer gevlucht omdat ze niet willen vechten? Of de bommen dan vallen door een burgeroorlog of door een invasie van buitenaf maakt dan toch geen verschil. Alle Oekraïense mannen die hier zitten, zijn onder hun diestplicht uit geraakt. Waarom gaat het dan wel op voor de Syriërs en niet voor de Oekraïeners dat ze daardoor meer ongewenst zijn? Als je ze anders behandelt wegens vooroordelen over de bevolkingsgroep waarvan ze afkomstig zijn = racisme. Redelijk simpel.

Ik vind het eigenlijk allemaal héél ongepast om deze crisis eigenlijk een beetje te misbruiken voor wat politieke recuperatie en racisme te roepen door met het vingertje te wijzen naar andere een andere crisis en te zeggen dat "we" toen niet zo vriendelijk waren.

Voelt voor mij wat aan als het misbruiken van de huidige situatie en het afbreken van de algemene warme mentaliteit en goede ingesteldheid voor politiek-ideologisch doeleinden.
Ik ga akkoord maar voor mij vallen die posts van twee weken terug over hoe de mannen daar worden gehouden om het land te verdedigen, en of dit wel woke was, daar nu ook wel onder.

Laatst bewerkt:
Erdogan vind ik precies wel redelijk hier in dit conflict. Die vraagt om geen heksenjacht te houden tegen studenten, atleten en artiesten uit Rusland. Ik vind het ook maar absurd wat Weyts bv doet met Russische studenten die naar ons land komen, dat die geen studie beurzen zouden kunnen krijgen. Straf daar toch geen potentiële jeugd mee lafaard.

Erdogan vind ik precies wel redelijk hier in dit conflict. Die vraagt om geen heksenjacht te houden tegen studenten, atleten en artiesten uit Rusland. Ik vind het ook maar absurd wat Weyts bv doet met Russische studenten die naar ons land komen, dat die geen studie beurzen zouden kunnen krijgen. Straf daar toch geen potentiële jeugd mee lafaard.
Ik vind dat ook een onnozel en verkeerd signaal van Weyts. Je straft Rusland daar op geen enkele manier mee.

De definitie van racisme heb ik er met opzet bijgezet. Op basis van afkomst, niet op basis van hoe donker de huid al dan niet is. Dat het niet donkerder is dan Italianen, prima, maar dan kan het nog altijd racisme zijn. En ja, dat wordt geinsinueerd, om alle redenen die ik daarboven aangaf. Omdat racisme ook wel degelijk objectief meespeelt in verschillende verklaringen. Zoals ik heb aangehaald, omdat je het wegwuifde als totaal niet ter zake doend in hoe deze vluchtelingen worden opgevangen.
Dan kunnen we best woke doen en geen enkele blanke meer helpen, want anders is het toch racisme. We zullen iedereen van kilometers ver importeren en helpen als ze maar niet blank zijn, en diegene die te dichtbij wonen en wel blank zijn laten we stikken. opgelost
Zijn deze kerels ook niet evenzeer gevlucht omdat ze niet willen vechten? Of de bommen dan vallen door een burgeroorlog of door een invasie van buitenaf maakt dan toch geen verschil. Alle Oekraïense mannen die hier zitten, zijn onder hun diestplicht uit geraakt. Waarom gaat het dan wel op voor de Syriërs en niet voor de Oekraïeners dat ze daardoor meer ongewenst zijn? Als je ze anders behandelt wegens vooroordelen over de bevolkingsgroep waarvan ze afkomstig zijn = racisme. Redelijk simpel.
Je vroeg waarom ik beweerde dat ze gingen blijven. Waarom ze gevlucht zijn doet daar eigenlijk niet ter zake. Punt is dat als ze terugkeren hun veiligheid niet gegarandeerd kan worden. Een reden dus om niet terug te gaan. Nergens zeg ik trouwens dat ze ongewenst zijn, dus geen idee waarom je dat erbij haalt. En je kan moeilijk Syriërs die niet terugkeren vergelijken met Oekraïners. Er wordt nog altijd een stevig robbertje gevochten in Oekraïne, terwijl dat in Syrië al niet meer zo het geval is. Stel die vraag als het conflict voorbij is en er hopen Oekraïense mannen niet terug keren.

Dan kunnen we best woke doen en geen enkele blanke meer helpen, want anders is het toch racisme. We zullen iedereen van kilometers ver importeren en helpen als ze maar niet blank zijn, en diegene die te dichtbij wonen en wel blank zijn laten we stikken. opgelost

Je vroeg waarom ik beweerde dat ze gingen blijven. Waarom ze gevlucht zijn doet daar eigenlijk niet ter zake. Punt is dat als ze terugkeren hun veiligheid niet gegarandeerd kan worden. Een reden dus om niet terug te gaan. Nergens zeg ik trouwens dat ze ongewenst zijn, dus geen idee waarom je dat erbij haalt. En je kan moeilijk Syriërs die niet terugkeren vergelijken met Oekraïners. Er wordt nog altijd een stevig robbertje gevochten in Oekraïne, terwijl dat in Syrië al niet meer zo het geval is. Stel die vraag als het conflict voorbij is en er hopen Oekraïense mannen niet terug keren.
Het tegenovergestelde van wat ik drie keer heb gezegd: Ik vind het net mooi en hartverwarmend dat mensen geholpen worden. Ik vind echter ook dat je nu niet meteen elke zweem van racisme moet wegvegen als je het verschil ziet tussen hoe Syrische vluchtelingen en Oekraïense vluchtelingen onthaald worden. Dat is wel degelijk een uiting daarvan. Maar dat is een kanttekening in deze humanitaire crisis, waarbij het net fijn is dat veel mensen massaal worden opgevangen.

En ik snap wat je bedoelt, maar ik vroeg je niet waarom je beweerde dat ze gingen blijven. Ik vroeg je hoe je zeker kunt zeggen dat de Syrische vluchtelingen niet terug willen, en deze Oekraïense vluchtelingen allemaal teruggaan. Dat wéét je niet. Dat kun je denken. Daar zijn redenen voor en redenen tegen. Maar dat wéét je niet, en dat je ervan uitgaat bij een individuele Syrische vluchteling op basis van zijn afkomst, omdat dat het vooroordeel is over Syrische vluchtelingen in het algemeen, dan is dat racisme (of toch zodra je daarnaar handelt).

Ik vind dat ook een onnozel en verkeerd signaal van Weyts. Je straft Rusland daar op geen enkele manier mee.
Anderzijds gaat zo'n studentenuitwisseling uit van twee gelijkwaardige kanten.
Het gaat ook over kennisuitwisseling, want vaak keren de buitenlandse studenten (onder invloed van beloftes van binnenlandse beurzen of niet) terug naar hun thuisland.

Het is misschien enerzijds spijtig dat de "jeugd" ook getroffen wordt door de sancties, maar anderzijds als je het bekijkt als de kenniseconomie die het is, valt dit volledig in lijn met de economische sancties. Meer zelfs omdat het mee helpt om de toekomstige generatie van "de vijand" "dommer" te houden. Of zo zou je het toch kunnen uitleggen.

Waar ik wel volledig mee akkoord ben is dat je geen heksenjacht moet doen op die mensen. Contracten lopen door, en racisme of andere vormen van discriminatie vallen natuurlijk niet goed te praten (behalve ingeval van moedwillig desinformatie/propaganga verspreiden, maar dan zitten we in een heel andere situatie). Maar of er nieuwe contracten moeten gesloten worden? Tja, da's dan een economische maatregel als een andere vind ik hoor.

Denk dat het koren op de molen is van de Russische propaganda...

'Zie je wel dat heel het Westen tegen ons is! Ze ontzeggen jullie, gewone russen, immers toegang tot hun producten en diensten. Gelukkig is er nog steeds jullie grote leider Poetin die persoonlijk zal zorgen dat elke McDo hier meteen door een Chinese take-away zal worden vervangen! Up yours Biden :)'
Wat belet de Russische medewerkers van McDonalds eigenlijk om de ketens gewoon open te houden met Russische ingrediënten?
Vooropgesteld dat er Russische (of Chinese) vervangingsingrediënten zijn voor een BigMac.
Software licenties en patenten gingen ze zich ook al niets van aantrekken omwille van de sancties.

Rusland zoekt hulp bij Syrische strijders voor oorlog in Oekraïne
Volgens Amerikaanse regeringsfunctionarissen heeft Rusland behoefte aan zulke ervaren Syrische krachten nu de invasie van Oekraïne zich steeds meer toe lijkt te spitsen op stedelijke gebieden. De Syriërs zouden moeten helpen de Oekraïense hoofdstad Kiev in te nemen, meldt de Amerikaanse krant The Wall Street Journal.

Naast de Tsjetsjenen, nu ook Syriërs optrommelen om mee te vechten.

Je zou denken dat ze zelf soldaten genoeg hebben.

Het gaat over een specifieke beurs vanuit de Vlaamse overheid. Ik ben er ook niet mee akkoord, maar Russische studenten blijven in feite wel welkom (als ze weg geraken uit Rusland momenteel :unsure: )

Gelet op het gesloten luchtruim van en naar Rusland is dat toch sowieso symbolisch momenteel? Je raakt toch nauwelijks vanuit Rusland in Europa nu?

Odesa's Civilians Train To Fight Russian Invaders In Ukraine

Good luck zekers. Ik vrees dat ze veel luck nodig zullen hebben. Odessa is volledig ingesloten.

Laatst bewerkt:
Vluchtje naar Dubai en dat is opgelost hoor.
Via Turkije kan ook denk ik? De Turken hebben hun luchtruim niet gesloten voor Rusland.

Atleten, studenten, kunstenaars uit Rusland die hier verblijven kunnen zien wat er in Rusland en Oekraïne gebeurt via onze media, het is misschien niet slecht dat ze alles eens van onze kant zien. Al moeten ze niet met Russische propaganda rondlopen zoals die gymnast. Iemand die hier al een studiebeurs heeft moet je niet straffen vind ik. En veel Russen die niet in Rusland verblijven zijn tegen de oorlog, dan moeten die niet meegestraft worden, vind ik.

Het is misschien enerzijds spijtig dat de "jeugd" ook getroffen wordt door de sancties, maar anderzijds als je het bekijkt als de kenniseconomie die het is, valt dit volledig in lijn met de economische sancties. Meer zelfs omdat het mee helpt om de toekomstige generatie van "de vijand" "dommer" te houden. Of zo zou je het toch kunnen uitleggen.
Als we de Russen dom houden dan is dat juist in het voordeel van figuren zoals Poetin, want domme Russen zullen zich minder snel vragen stellen bij wat er allemaal gebeurt.

Laatst bewerkt:
Langs de andere kant ligt zijn actie volledig in het verlengde van wat ge van Ben Weyts kunt verwachten. Echt een bottom of the barrel politieker.

Ook een frappante gebeurtenis in Rusland. McDonald's sluit haar vestigingen over het ganse land.

Urenlang aanschuiven voor glimp van het Westen in 1990: waarom sluiting van McDonald's in Rusland nu symbolisch is

Vond dit echt een fijn artikel om eens te lezen, waarvoor dank! Zalig fragment en foto's ook.

Wat belet de Russische medewerkers van McDonalds eigenlijk om de ketens gewoon open te houden met Russische ingrediënten?
Vooropgesteld dat er Russische (of Chinese) vervangingsingrediënten zijn voor een BigMac.
Software licenties en patenten gingen ze zich ook al niets van aantrekken omwille van de sancties.
Omdat iemand het moet betalen?
Al die ingrediënten gaan grotendeels uit Rusland komen, maar wie gaat de factuur betalen, de lonen betalen, de eletriciteit betalen,... :p?
Russische onderaannemer gaat niet zomaar patatten gaan leveren zonder iets te krijgen :p.

"The only assessment done immediately after the strike was performed by the same ground unit that ordered the strike. It determined that the bombing was lawful because it killed only a small number of civilians while targeting Islamic State fighters in an attempt to protect coalition forces, the command said. Therefore no formal war crime notification, criminal investigation or disciplinary action was warranted, it said, adding that the other deaths were accidental."

Ah ja, hoe noemen ze dat? Collateral damage of zoiets... :unsure:

70+ vrouwen en kinderen weg in één keer. Of ja in twee keer want het waren 2 bommen. En dit was geen woonwijk maar open ground met "slimme wapens" Maar hey, het was ISIS en Midden Oosten. Who gives a fuck. Die kerel in Kabul met zijn jerrycans vol water weet ook hoe het aanvoelt. En zijn kinderen ook.

🤷‍♀️

En zo zijn er veel. Om maar te zeggen dat we inderdaad machteloos zijn en dat dit op geen enkele manier goed te praten valt. Er is geen enkel conflict dat niet barbaars is.

Is dit minder erg dan wat er nu in Oekraïne gebeurd? Ik heb toen niemand horen roepen of tieren, hoe erg dit wel allemaal niet is en al zeker niet in de media. Voor mij is een mens, een mens en een kind, een kind, ongeacht de afkomst. Als vader heb ik toen moeten huilen, toen ik beelden zag van schreeuwende kinderen met hun ingewanden die eruit hingen net als ik nu moest huilen als ik kinderen zag die door bombardementen omkwamen.

Wat een zinloze posts dit toch. Die vergelijkingen met andere conflicten en het constante whataboutism daarrond, verhuld als een vorm van algemene zelfreflectie, maar eigenlijk gewoon met als doel de VS te bekritiseren.

Ik herinner mij nog zeer goed het algemene sentiment in de samenleving in het algemeen en in mijn jeugdige vriendengroep ten tijde van de inval in Irak. Wij waren kwaad, kwaad voor het onrecht dat de Irakezen (weeral) werd aangedaan. Dat sentiment blijft, ook bij de beelden van Abu Graib, of bij de Dronestrikes van Obama, of bij het voorbeeld dat jij daar post. En nu ook vandaag, bij de inslag op dat materniteitshospitaal.

Hier tussen de lijnen komen schrijven over een dubbele standaard, zonder de mensen hier effectief te kennen of hoe ze zich in het verleden hebben gedragen of ingezet, faut le faire.

Een kinderziekenhuis bombarderen.

Godmiljaar kunnen we die uil niet uit z'n hok gaan halen in Moskou/Oeral? Er zijn grenzen he jongens.

Terug
Bovenaan