Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Toch ook alles wat nuanceren. Ook Oekraïne verspreidt net zoals Rusland zeer veel desinformatie. Jammer dat dit hier allemaal op het forum kan worden gezet.
Misschien kan je al eens beginnen met die desinformatie te ontkrachten dan, in plaats van zo'n nietszeggend bericht te posten? Heel veel feitelijke of onderbouwde posts heb ik jou in dit topic nog niet zien maken.

Ik vermoed dat de verwoording in het ISW een vertaalfout is of een eigen-interpretatie. Ik kom hier vandaag of morgen op terug want ik moet het even terug zoeken maar in een interview met Zelensky zijn zijn woorden "slower than desired" en niet "slower than expected". Wat toch een andere insteek geeft.

Originele bron : "Zelensky has acknowledged battlefield progress has been "slower than desired"

en speciaal voor @Verplancke T zegt ie dit er bij : "Some people believe this is a Hollywood movie and expect results now. It's not."

Heb je het Amerikaanse verslag over de proeftrainingen al gelezen?

Geweldig entertainend hoe sommigen altijd woorden in de mond willen leggen. Waar zeg ik dat die jets morgen het hele Russische leger uitroeien? Ik zeg dat wanneer ze toekomen ze extra problemen gaan creëren voor Rusland.
Het helpt je zaak als je met bronnen en feiten argumenteert, verzinsels hebben bijlange niet zoveel grip.

Wat heeft dit nu met Russische trollen te maken? De materiële en lichamelijke verliezen bij Oekraïne zijn veel groter dan gedacht. Een diplomatieke oplossing is nodig. De demografische gevolgen van de oorlog zullen op lange termijn nefast zijn voor Oekraïne.
die keuze is aan Oekraiene, niet aan ons.

Dit schreef ik op 9 juni, 4 dagen na de start van het offensief.
We zijn intussen 2 weken verder en het lijkt er op dat ik er niet zo ver naast zat met mijn voorspelling.

Het offensief verloopt véél moeizamer dan gedacht en met véél meer slachtoffers aan Oekraïense kant.
Hier en daar boekt met wat vooruitgang (oa flanken Bachmut) maar de hoofdaanval die voorzien was in de Zaporizhia-regio met de inname van Tokmak binnen 2-3 dagen en dan doorstoten naar Melitopol verloopt uiterst moeizaam.
Vandaar de media-stilte van de Oekraïense propaganda ondanks dat hun aanvallen dag én nacht doorgaan en er dus helemaal geen sprake is van een gevechtspauze.
Van de 12 door het Westen getrainde en bewapende brigades zijn er al minstens 2 volledig kaput.
Mogelijk kan men de volgende weken nog doorstoten en Tokmak bereiken maar dat zal enkel lukken als met zijn volledige mobiele reserve zou opofferen. Materiaal kan men vervangen, manschappen niet.

Intussen moeten ze in Lviv volgens Amerikaanse media (NY Times) al de graven van soldaten uit vorige oorlogen leeghalen om plaats te maken voor nieuwe lijken.
Hoogste tijd voor een staakt het vuren en onderhandelingen of Oekraïene zal nog meer verliezen dan de Donbass en de Krim (al hebben beide gebieden historisch sowiezo niks met Oekraïene te maken, net zoals zowat alles ten Oosten van de Dnjepr en Odessa).
Maar dat zal niet gebeuren, de bazen in Washington hebben besloten om te vechten tot de laatste Oekraïener.
Er niet ver naast met je voorspelling?
Deze:
Oekraïne zal zeker blijven bestaan maar al zeker zonder de Krim en de zonder de Donbass.
Het huidige offensief zal bepalen of ze nog meer gaan verliezen.
Het is nog te vroeg om échte conclusies te trekken maar als de oekraïense verliezen zich zo blijven opstapelen zitten ze binnen de maand door hun maandenlang zorgvuldig opgebouwde en getrainde reserve die tot de tanden bewapend is met westers materiaal.
Zit Oekraïne volgens jou dan al door hun reserve?
Omdat er 3 filmpjes zijn opgedoken van Leopard die geraakt zijn of op een mijn gereden zijn?
Graag zou ik ondersteuning van de cijfers die je wel geeft. Ik heb nergens gelezen dat Oekraïne verwachtte dat ze Tokmak binnen 2-3 dagen zouden innemen. Bronnen voor die brigades die kaput zijn?

Een maand geleden trok je al te vroege conclusies, nu doe je het weer.
Oekraïne is niet bereid om nutteloos manschappen en materiaal op te offeren. Ze zijn zorgvuldig de Russische verdediging aan het aftasten en ondertussen vakkundig hun artillerie aan het vernietigen.
Zou ik willen dat het sneller gaat? Natuurlijk, maar wat weet ik nu? Noppes. Evenveel als jij dus en iedereen op dit forum.

deze post bevat onbevestigde claims
Misschien kan je al eens beginnen met die desinformatie te ontkrachten dan, in plaats van zo'n nietszeggend bericht te posten? Heel veel feitelijke of onderbouwde posts heb ik jou in dit topic nog niet zien maken.

Deze morgen heeft Zelensky himself fake news de wereld ingestuurd over de kerncentrale van Zaporizja bv.

Als er wordt gefilmd met een smartphone is kans ook reeël dat dit terug om propaganda te verspreiden is.

Een diplomatieke oplossing is nodig.
Weer die plaat.
Hoe onderhandel je met een vijand die niet wil onderhandelen tenzij over totale overgave en uitroeiing van het Oekraïense volk?

De demografische gevolgen van de oorlog zullen op lange termijn nefast zijn voor Oekraïne.
De gevolgen van opgeven zullen nog veel groter zijn.

Maar ik ben blij dat je je ware aard toont. Dan weten we dat.

Deze morgen heeft Zelensky himself fake news de wereld ingestuurd over de kerncentrale van Zaporizja bv.

Als er wordt gefilmd met een smartphone is kans ook reeël dat dit terug om propaganda te verspreiden is.
Ik herhaal: misschien kan je al eens beginnen met die desinformatie te ontkrachten dan.

Door gewoon te zeggen 'fake news!' komen we er niet hoor.

Er staat wel letterlijk in jouw post:

"The overall slower than expected pace of Ukrainian counteroffensive operations is not emblematic of Ukraine’s wider offensive potential, and Ukrainian forces are likely successfully setting conditions for a future main effort despite initial setbacks."

Dus loopt het minder goed dan verwacht (minder goed dan de al lager gezette verwachtingen)? Ja.
Zijn er initiële tegenslagen, meer dan verwacht? Ja.

Daarnaast artikel in de FT vandaag gelekt dat er een geheime bijeenkomst gepland is met de US (die oekraïne gaat vertegenwoordigen op vraag van Oekraïne zelf!), India, etc , om diplomatieke oplossing te vinden, wegens het minder dan verwacht lopende tegenoffensief.

Dus kunnen we eens gewoon akte nemen van het feit dat het momenteel niet goed loopt ipv het zonlicht te ontkennen, of alles in pro of contra Oekraïens daglicht te zien?

Neemt niet weg dat ik uiteraard hoop dat het betert en dat dit slechts een tijdelijke setback is.
Handig he, als iemand een bron vermeld voor bewering. Zodat we een echte discussie kunnen voeren.
Ipv wat statements poneren zonder enig bewijsmateriaal.

Imo mag er wel eens ingegrepen worden door de moderatie. Heel vaak zie je hier dezelfde sujetten trollen of wat dwaze statements plaatsen zonder enige bronvermelding of discussiewaarde om die dwaze statements dan weer een week later gewoon opnieuw te verkondigen. Meestal typen ze hun tekst dan ook nog eens zoals een kleuter zou doen.

Ik herhaal: misschien kan je al eens beginnen met die desinformatie te ontkrachten dan.

Door gewoon te zeggen 'fake news!' komen we er niet hoor.
Vermoedelijk doelt ie hier op.
Zelensky heeft gisteren (niet vanmorgen) gezegd dat RU de koelingsvijver bemijnd heeft.
Dit komt oorspronkelijk van het hoofd van hun inlichtingendienst die dit 2 dagen geleden aankondigde.

Verplancke zijn bron om dit fake news te noemen is hoogstwaarschijnlijk deze quote van RU woordvoerder Peskov :
“Zelensky’s words that Russia is allegedly preparing an act of terrorism at the Zaporizhzhia nuclear power plant are another lie"

Woord tegen woord, dus geen nuance nodig...wat Peskov zegt is de waarheid.

Er is desondanks de dambreuk nog voldoende reserve koelwater (situatie op 6 juni 2023)

De kerncentrale zal normaal terug eerstdaags worden bezocht door het internationaal atoomagentschap. Die mensen gaan dat ook wel zien zeker of de Russen er een aanslag plannen?

Volgens Rafael Grossi van de VN is de situatie ernstig (hij doelt op de dambreuk)

Laatst bewerkt:
Wij betalen, dus wij bepalen mee hoor. Daar moet je niet naïef in zijn.

Uiteindelijk heeft Biden de zwaarste stem over de koers van deze oorlog. En dat lijkt me terecht.
Wij bepalen enkel of hun steunen of niet. Voor de rest hebben we onze muil te houden.

Polen heef
Te vaak naar Independence Day gekeken zeker? Theoretisch zou het 6 maand duren om een ervaren Oekraïnse gevechtspiloot op te leiden tot een wapenklare F16/F18 piloot en dan nog ..

Die toestellen moeten tot in de puntjes worden onderhouden, veilig kunnen 'geparkeerd' worden.

Joe Biden steunt het plan om opleidingen te geven, maar heeft nog altijd niet het licht op groen gezet om vliegtuigen te leveren aan Kiev.

Met zo'n vliegtuigen vlieg je niet zomaar uit de hangar om de Russen te gaan bombarderen.

Ik denk niet dat Oekraïne ze zal krijgen.
Polen heeft al aangegeven het onderhoud te willen doen.

Wij bepalen enkel of hun steunen of niet. Voor de rest hebben we onze muil te houden.
Misschien bedoel je dat De Croo niets te zeggen heeft?
Dat klopt grotendeels. België dat dan ook niet echt veel doet voor Oekraïne militair gezien (kan dat ook niet want het heeft zelf geen serieuze krijgsmacht).
Maar NAVO en de facto Biden zetten de koers uit. En zolang de fysieke verliezen aan Oekraïense kant binnen de perken blijven (Pentagon schatte het aantal militaire doden aan UKR kant op 17.500 in april), heeft Oekraïne alle belang om naar ons te luisteren.

Snap echt niet dat er, naast Russische trollen, echt mensen nog zitten te roepen voor diplomatische oplossingen. En dan nog met zo een bullshit lijntjes erbij van 'Anders gaan de Oekraïners nog lijden' of 'Er vallen anders nog meer doden'... alsof ze enige ruk geven om die mensen en niet gewoon van de last af willen zijn.

Wat zou dat dan inhouden voor de mensen die die zever verkondigen? Dat Oekraïne gewoon een stuk van hun land af staat, alle verkrachtingen , moorden en verwoestingen gewoon vergeet? Bol toch af man.

Imo mag er wel eens ingegrepen worden door de moderatie. Heel vaak zie je hier dezelfde sujetten trollen of wat dwaze statements plaatsen zonder enige bronvermelding of discussiewaarde om die dwaze statements dan weer een week later gewoon opnieuw te verkondigen. Meestal typen ze hun tekst dan ook nog eens zoals een kleuter zou doen.
Inderdaad, de Russische propagandamachine/trollenleger at work.

Voorbije dagen veel propaganda van beide kanten. Oekraïne heeft nog altijd de eerste lijn niet bereikt. Veel slachtoffers langs beide kanten. Als Oekraïne door de linies zou breken en als Crimea wordt getroffen al is die kans weinig waarschijnlijk is de kans reeël dat Poetin kernwapens zal inzetten.

Ik ga er toch nog altijd vanuit dat de Russen niet bewust een kernramp gaan veroorzaken.

Minder als 48u tussen deze 2 posts.
En de redenering waarom het fake news is blijkbaar 'ik ga er vanuit dat dit niet gebeurt'. Dus nieteens op Peskov gebaseerd maar gewoon op u gevoel?

Laatst bewerkt:
Snap echt niet dat er, naast Russische trollen, echt mensen nog zitten te roepen voor diplomatische oplossingen. En dan nog met zo een bullshit lijntjes erbij van 'Anders gaan de Oekraïners nog lijden' of 'Er vallen anders nog meer doden'... alsof ze enige ruk geven om die mensen en niet gewoon van de last af willen zijn.

Wat zou dat dan inhouden voor de mensen die die zever verkondigen? Dat Oekraïne gewoon een stuk van hun land af staat, alle verkrachtingen , moorden en verwoestingen gewoon vergeet? Bol toch af man.
Geloof jij dan dat Oekraïne al strijdend nog de Krim en Donbass kan heroveren ?

Terug
Bovenaan