Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

(DS liveblog)

Allez, het is om te leren. Laatste keer dat er werd geoefend werd een land binnengevallen. Zoals je hier en daar leest "stinkt het zaakje". Vanuit het noorden hoeft er niet eens een grootschalig offensief opgezet te worden om troepen van Oekraïne af te leiden en zo het offensief in gevaar te brengen, maar dan moet Loekasjenko wel de stap nemen om de oorlog te verklaren of op zijn minst een ... eh ... "speciale militaire operatie" te lanceren tegen Oekraïne.

Maar opnieuw, Wagner naar Wit-Rusland sturen om van daaruit een nieuw front te openen tegen Oekraïne ... dat hadden ze toch op elk moment kunnen doen? Waarom eerst doen alsof je een rebellie opzet? Het lijkt me inderdaad realistisch dat dit nu de uitkomst wordt, maar als dit ook de beoogde uitkomst was van de coup dan is de gedachtegang van de Russen nog meer ondoorgrondelijk dan ik al dacht :unsure:

Maar opnieuw, Wagner naar Wit-Rusland sturen om van daaruit een nieuw front te openen tegen Oekraïne ... dat hadden ze toch op elk moment kunnen doen? Waarom eerst doen alsof je een rebellie opzet? Het lijkt me inderdaad realistisch dat dit nu de uitkomst wordt, maar als dit ook de beoogde uitkomst was van de coup dan is de gedachtegang van de Russen nog meer ondoorgrondelijk dan ik al dacht :unsure:
Op Twitter merk ik dat het vooral een manier is om die Wagner coup te kunnen spinnen als de zoveelste meesterzet van Poetin tegen het Westen.

Op Twitter merk ik dat het vooral een manier is om die Wagner coup te kunnen spinnen als de zoveelste meesterzet van Poetin tegen het Westen.
Om dat werkelijk nog te denken na deze 3 dagen, moet men echt wel in een hoog percentiel zitten qua naïviteit of ongeïnformeerdheid.

Om dat werkelijk nog te denken na deze 3 dagen, moet men echt wel in een hoog percentiel zitten qua naïviteit of ongeïnformeerdheid.
Als ik bepaalde social media kanalen lees dan denk ik soms regelmatig van Belgen die daar posten dat dit in werkelijkheid gewoon Russen zijn. (ondanks de Belgische namen). :unsure:

Allé ik zeg niet dat het onmogelijk is dat ze vanuit Wit Rusland (bijvoorbeeld) gaan aanvallen, maar het niveau van sommige landgenoten, is toch ook dat van ene Kolonel Housen. Om de 100 beweringen is er eens ééntje die juist zal zijn en dan is het in koor: Zie je wel Poetin is een Master strateeg!! :tongue:

Ongeveer 1.5u geleden heeft Rusland een populaire markt en restaurant in Kramatorsk met 2 raketten aangevallen.
Plek waar zowat alle internationale journalisten kwamen eten en vergaderen...

filmpjes vd. schade

Er zat 20min voor de aanval ook een Belgische HLN/Nieuwsblad journalist te eten.

Wat ik trouwens wel zot vind, is dat ge daar dus op restaurant een pizzake kon eten met een pintje erbij.
In vogelvlucht ligt Kramatorsk op 30 km van Bachmoet :wtf:

Uiteraard de zoveelste keer dat zo gewoon een burgerdoelwit aanvallen. Puur terrorisme.

Wat ik trouwens wel zot vind, is dat ge daar dus op restaurant een pizzake kon eten met een pintje erbij.
In vogelvlucht ligt Kramatorsk op 30 km van Bachmoet :wtf:

Uiteraard de zoveelste keer dat zo gewoon een burgerdoelwit aanvallen. Puur terrorisme.
Life goes on, ook in oorlogstijden. Mensen trouwen, krijgen kinderen, studeren af, gaan uit eten, ... Ik zie op de achtergrond van die foto twee mannen in groen t-shirt darts (?) spelen - wellicht zijn dat soldaten die op R&R zijn.

Ze krijgen het daar toch maar moeilijk onder controle. Ze zullen toch een hoop troepen moeten halen uit hun reserves (die elders nodig zijn) om dat bruggenhoofd de kop in te drukken.

Laatst bewerkt:
Beweging aan het front bij Bachmoet?

Hoeveel mensenlevens zijn al verloren gegaan in die streek. Ongelooflijk.

Beweging aan het front bij Bachmoet?

Hoeveel mensenlevens zijn al verloren gegaan in die streek. Ongelooflijk.
Inderdaad hier en daar een beetje beweging, gaat wel vaak om dorpjes van een aantal huizen groot maar er is recent ook een dorp veroverd dat sinds 2014 niet meer in hun bezit was. Volgens de communicatie van UA moet de grote mokerslag nog komen en zijn de beste troepen nog niet ingezet.

Waarom zou je ook die replies lezen, dat is van hetzelfde niveau als HLN-commentaren.

Twitter kan handig zijn maar dan moet je zelf lijsten maken met degelijke experten per onderwerp (protip)

Ik heb dat eens geprobeerd, maar die feature lijkt bugged te zijn want een dag later waren alle lijsten die ik aangemaakt had, weer leeg.

Vergelijkingen met het verleden lopen altijd mank, maar vond dit wel een interessant artikel.
Gaat over vorige coups en het concept van 'smuta' (Tijd der Troebelen) in Rusland.
Hij zegt dat vandaag minder met 1917 maar meer met het begin vd. 17e eeuw gemeen heeft en raakt ook aan hoe ideologie en cultuur in het moderne Rusland onderdrukt worden.

Inderdaad hier en daar een beetje beweging, gaat wel vaak om dorpjes van een aantal huizen groot maar er is recent ook een dorp veroverd dat sinds 2014 niet meer in hun bezit was. Volgens de communicatie van UA moet de grote mokerslag nog komen en zijn de beste troepen nog niet ingezet.
Ik las vandaag dat ze toch van 180 naar 300 vierkante km zijn gegaan op vermoedelijk 2 dagen (?)

Ik las vandaag dat ze toch van 180 naar 300 vierkante km zijn gegaan op vermoedelijk 2 dagen (?)
Vooral in de Donbasregio rond Bakhmut, zie ik. Vroeg of laat moet die grote doorbraakpoging toch ergens volgen en dan is het te bezien of het de juiste gok was en dat Rusland zijn reserves niet snel genoeg kan mobiliseren. En dan nog zien dat ze het momentum kunnen blijven behouden, want een succesvolle pareerslag kan er toe leiden dat de voorhoede wordt vernietigd.

Terug
Bovenaan