Avondland
Well-known member
Zal ik nog eens een knuppel in het hoenderhoek gooien?
Tom Sauer, die hier al een aantal keer aangevallen is, ziet het somber in: hij pleit voor vredesonderhandelingen omdat Oekraïne de oorlog niet meer zou kunnen winnen.
Tom Sauer, die hier al een aantal keer aangevallen is, ziet het somber in: hij pleit voor vredesonderhandelingen omdat Oekraïne de oorlog niet meer zou kunnen winnen.
Beide partijen kunnen het resultaat op zo’n manier ‘framen’ dat het verkoopbaar is aan hun achterban.
Rusland kan uitpakken met gebiedsuitbreiding. Maar de hoofdprijs voor Poetin zal zijn dat Oekraïne geen lid van de Navo zal worden. En dat was – dat is althans mijn inschatting – altijd zijn belangrijkste objectief. Als dat effectief zo is, kan hij daarmee uitpakken bij zijn achterban, de oorlog beëindigen en zich tot overwinnaar uitroepen. Operatie ‘geslaagd’.
Ook Zelenski kan met opgeheven hoofd het strijdtoneel verlaten. Klein duimpje heeft de reus relatief goed in bedwang gehouden. Oekraïne blijft na Rusland de grootste soevereine staat in Europa. Het land komt overduidelijk in de Westerse invloedssfeer, en dat is het tegenovergestelde van wat Poetin had beoogd. Kiev heeft uitzicht op lidmaatschap van de EU, zij het op langere termijn. In plaats van het Navo-lidmaatschap krijgt het land veiligheidsgaranties van de VS en Europa – en van Rusland, voor wat dat waard is. Dan kan een begin worden gemaakt met de heropbouw van het land en de terugkeer van de vluchtelingen. Zelenski heeft daarbij een reële kans om via verkiezingen aan de macht te blijven.
Met pijn in het hart moeten we vaststellen dat deze oorlog, net als de oorlog in Gaza, opnieuw de limieten van het internationaal recht en de mensenrechten heeft aangetoond. Ik begrijp de reactie van velen – gebaseerd op waarden en emoties – dat alles gedaan moet worden om dat recht te herstellen. Tegelijk moeten de risico’s van die benadering in kaart worden gebracht. Om het hele plaatje te bekijken is nuchterheid geboden, zoals ik al van in het begin van de oorlog bepleit. Er is ook de vaststelling dat Rusland altijd onze buur zal blijven.