Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

3 Foxhounds boven Estland, ca. 12 minuten. Als statement zouden een aantal AMRAAMS misschien volstaan om aan Poetin duidelijk te maken dat het spelletje gedaan is. De Turken wonden er geen doekjes over.
Je vergeet er nog een paar:

De Poolse kustwacht heeft gemeld dat er boven de Oostzee, boven een Pools booreiland, vrijdag twee Russische gevechtsvliegtuigen hebben gevlogen. Die deden dat laag door een 'veiligheidszone' heen die voor het platform van de onderneming Petrobaltic was uitgeroepen.

De Poolse klacht volgt op de melding in Estland van de schending van het luchtruim door drie Russische gevechtsvliegtuigen gedurende twaalf minuten.

Je vergeet er nog een paar:

De Poolse kustwacht heeft gemeld dat er boven de Oostzee, boven een Pools booreiland, vrijdag twee Russische gevechtsvliegtuigen hebben gevlogen. Die deden dat laag door een 'veiligheidszone' heen die voor het platform van de onderneming Petrobaltic was uitgeroepen.

De Poolse klacht volgt op de melding in Estland van de schending van het luchtruim door drie Russische gevechtsvliegtuigen gedurende twaalf minuten.
Ze moeten die toch al lang in de gaten hebben?

Benieuwd wat er zou gebeuren als vanaf morgen regelmatig F-35's boven Russisch grondgebied zouden vliegen.

Normaal zou ik zeggen ja maar ze zijn niet boven het vaste land van Estland gevlogen.
Enkel maar over 1 van de kleine eilandjes (Vaindloo had ik ergens gelezen) in de Finse golf.
Het is weer speciaal gekozen omdat de grenzen daar heel dicht bij elkaar liggen.
Het is ook altijd het excuus dat ze van Kaliningrad naar Sint-Petersburg vliegen. Dan kom je er over.
Er zijn daar ook Russische eilanden vlak naast net luchthavens.

Ze moeten die toch al lang in de gaten hebben?

Benieuwd wat er zou gebeuren als vanaf morgen regelmatig F-35's boven Russisch grondgebied zouden vliegen.
Dan schieten ze die onmiddellijk zonder nadenken uit de lucht en verklaart de woordvoerder van het Kremlin: "het Westen is de slechterik". Ik denk zelfs dat dat nog niet eens regelmatig moet zijn maar vanaf de eerste al onmiddellijk zo zal zijn.

Misschien is het tijd om eens een officiële waarschuwing over te maken aan de Russen. Volgende keer dat het nogmaals een luchtruim schenden, gewoon zonder waarschuwing vuren. Als je natuurlijk je eigen bevolking niet in gevaar brengt.

We moeten toch al wel door hebben dat we macht moeten laten zien t.o.v. de Russen!

Wat als Rusland wint?

Is dat de achilleshiel van de Navo?
“Inderdaad. We komen dan bij de vraag of we ooit Europese soldaten naar Oekraïne sturen. Daarover blijven we heel terughoudend. Maar dan geven we het signaal dat we als Europa niet willen vechten tegen de Russen. En als we dat in Oekraïne niet willen doen, waarom zouden we dat wel doen in Litouwen? Het is niet omdat we in 1949 een verdrag getekend hebben dat we dat ook zullen nakomen. Artikel 5 zal waarschijnlijk in werking treden als er plots zes Russische divisies vanuit Wit-Rusland Polen binnentrekken. Maar Poetin is niet zo gek om een klassieke aanval uit te voeren. En we weten: als de Amerikanen niet voorop gaan, wordt het heel lastig voor Europa zich te verdedigen.”
En dan is Europa vandaag nog redelijk verenigd. Wat als in Frankrijk RN de president levert?
“Twee landen, Hongarije en Slowakije, hebben sowieso een andere kijk op het Europese verdedigingsverhaal. Als het aantal populistische regeringen toeneemt, verzwakt de Unie verder. Italië heeft Georgia Meloni. In Polen is de kans dat PiS terugkeert fiftyfifty. Als in Frankrijk RN een president levert in 2027, rest ons nog de vraag: wie zal in de bres springen als er een Ests grensstadje wordt aangevallen?”

Een realistische kijk op waar we dit moment staan met Europa. Het populisme verzwakt onze banden binnen de eigen landsgrenzen zo dat we binnenkort zelfs niet meer bezig zijn met wat er in buurlanden gebeurd. Natuurlijk zet Rusland hier al jaren op in met haar hybrideoorlog. Met de VS buiten spel moet er enkel nog een Duitse kanselier of Franse president zijn die denkt Waarom eigenlijk? Wanneer Estland of Litouwen smeken om hulp terwijl de russische tanks de grens over rollen.

Wat een domme opmerking over Polen en PIS. PIS háát Rusland, ze geven Rusland de schuld hun vorige president, en broer van huide PIS-voorzitter, Lech Kaczyński vermoord te hebben, inclusief een hele hoop ministers en functionarissen, in de Smoleńsk vliegtuigramp.

PIS of PO aan de macht maakt niet uit, de anti-Rusland gevoelens in de overheid zullen onveranderd blijven. Het was ook PiS die Oekraïne van in het begin onbegrensd bijstond.
PiS ziet meer heil in de VS dan in de EU, dat klopt wel. Maar te insinueren dat zij de Unie zouden verzwakken tegen Rusland en ze op hetzelfde schavot als Orban of Fico zetten, is waanzin.

Interview met de Oekraïense mensenrechtenadvocate Oleksandra Matviichuk (wel voor abonnees): https://www.demorgen.be/nieuws/dit-...nares-waarschuwt-europa-voor-poetin~b225a65b/

...
“Als Poetin in Alaska zegt dat ze de oorlog niet zullen stoppen totdat ze de voorwaarde voor deze oorlog hebben bereikt, doelt hij op het einde van ons bestaan. Hij zegt openlijk dat Oekraïne niet bestaat. Voor hem bestaat er geen Oekraïense natie, taal of cultuur. Ze hebben het Oekraïense culturele erfgoed vernietigd en geroofd. Voor hem zijn wij hetzelfde volk als de Russen. Volgens deze logica moeten we ofwel als Russen worden heropgevoed, ofwel gedood. En dit is niet alleen logica, het is iets wat we al elf jaar documenteren in bezette gebieden, waar Russen fysiek lokale mensen uitroeien: burgemeesters, journalisten, kinderen, schrijvers, muzikanten, leraren, priesters, milieuactivisten… alle actieve mensen in de gemeenschap.

“Het is dus belangrijk om te begrijpen dat ook deze oorlog een genocidaal karakter heeft. Mijn grootste angst is dat, terwijl we discussiëren of we deze oorlog al dan niet een genocide kunnen noemen, we op een punt komen waarop zelfs de grootste sceptici er geen twijfel meer over hebben dat dit een genocide is. Maar dan is het te laat voor onze volgende generatie.
...

...
Er zouden al meer dan 20.000 kinderen gedeporteerd zijn naar Rusland. Sommigen werden al teruggevonden op een Russische adoptiewebsite?

“Ja. Wij observeren deze website. Je kunt zelfs kinderen kopen als je zoekt op een bepaald soort ogen of andere kenmerken. Het is net een winkel. De Russen maken op die wijze gewoon reclame voor ontvoerde Oekraïense kinderen. Voor gezinnen in arme regio’s is het adopteren van Oekraïense kinderen ook een manier geworden om geld te verdienen, omdat ze per geadopteerd kind een overheidstoelage krijgen. Dit brengt de ontvoerde Oekraïense kinderen in een uiterst kwetsbare situatie. Hoe kan zo’n kind zichzelf beschermen tegen fysiek misbruik of seksueel geweld in een gezin dat dit kind niet nodig heeft, niet van dit kind houdt? Dit leidt tot tragedies.”
...

...
U documenteert al elf jaar Russische folteringen op Oekraïens grondgebied. Herkent u een patroon?

“Rusland gebruikt in bezette gebieden terreur tegen burgers om de controle te behouden. Daartoe heeft Rusland een netwerk van illegale detentiecentra opgezet en ontvoert, martelt, verkracht en vermoordt het er burgers. Het is een bewust beleid van de Russische staat om de lokale elite fysiek uit te roeien, van kunstenaars tot leraren of mensen die sociale invloed hebben in hun gemeenschap.

“Ik heb persoonlijk honderden mensen geïnterviewd die de Russische gevangenschap hebben overleefd. Dit zijn vreselijke verhalen. Een waarschuwing dan ook voor uw lezers: wat volgt is buitengewoon gewelddadig. Mensen vertelden me hoe ze werden geslagen, verkracht, geslagen in houten kisten, hun nagels werden uitgetrokken nadat erin was geboord, hun vingers werden afgesneden, ze kregen elektrische schokken door hun geslachtsdelen. Een vrouw vertelde me hoe haar oog er met een lepel uit werd gehaald.
...

Mogelijk 20 000 (!) kinderen ontvoerd en hun leven naar de vaantjes geholpen door de rotte Rus. Al elf jaar gruwelijke folteringen moeten ondergaan.

Heel wat interessanter om te lezen dan de zoveelste Sauer-column over 'de Poetin'.

Wat een domme opmerking over Polen en PIS. PIS háát Rusland, ze geven Rusland de schuld hun vorige president, en broer van huide PIS-voorzitter, Lech Kaczyński vermoord te hebben, inclusief een hele hoop ministers en functionarissen, in de Smoleńsk vliegtuigramp.

PIS of PO aan de macht maakt niet uit, de anti-Rusland gevoelens in de overheid zullen onveranderd blijven. Het was ook PiS die Oekraïne van in het begin onbegrensd bijstond.
PiS ziet meer heil in de VS dan in de EU, dat klopt wel. Maar te insinueren dat zij de Unie zouden verzwakken tegen Rusland en ze op hetzelfde schavot als Orban of Fico zetten, is waanzin.
Mij lijkt dat de VS op dit moment de zwakke schakel is in een bepaald opzicht. Dat kaart hij ook aan in het interview:

Toch kondigde de Navo vorige week aan dat het met operatie Eastern Sentry de aanwezigheid aan de oostflank zal versterken. De Amerikaanse opperbevelhebber van de Navo-troepen, generaal Grynkewich, wuifde vragen over de Amerikaanse betrokkenheid weg. “I’m here. I’m involved.” Geruststellend?
“Uiteindelijk is het een politieke beslissing. Op dit moment ligt er een eerste beoordeling van de nationale defensie op het bureau van minister van Defensie Pete Hegseth. Uit de gelekte documenten blijkt dat de focus op de nationale veiligheid en Azië ligt. Opnieuw een signaal naar ons: reken niet op de VS. Als je het mij vraagt, is Trump zijn exit aan het voorbereiden. Als hij zegt dat hij alleen bereid is Rusland te sanctioneren als de Navo-landen, en hij zei bewust niet de EU, geen olie en gas uit Rusland meer kopen, dan weet je dat er niets zal gebeuren. De Turken gaan dat nooit ofte nimmer doen.”

Het kan niet op:

De NAVO heeft zondag twee Duitse straaljagers opgeroepen nadat een Russisch militair vliegtuig boven de Oostzee was verschenen. Dat meldt de Duitse luchtmacht.
Het militair vliegtuig kon aanvankelijk niet worden geïdentificeerd. Het vloog zondag in internationaal luchtruim boven de Oostzee, zonder vluchtplan of radiocontact, benadrukt een woordvoerder van de Duitse luchtmacht. Het zou gaan om een Russische verkenningsvliegtuig.

Ik begin meer en meer te geloven dat de Rus ons gewoon wil meesleuren in de oorlog, misschien wel deels omdat het water hem aan de lippen staat en als die dan toch moet neergaan men zoveel mogelijk anderen wil meesleuren in de val.

Ik begin meer en meer te geloven dat de Rus ons gewoon wil meesleuren in de oorlog, misschien wel deels omdat het water hem aan de lippen staat en als die dan toch moet neergaan men zoveel mogelijk anderen wil meesleuren in de val.
Ik snap ook niet wat Rusland aan het doen is. Je moet niet Roger Housen heten om te weten dat Europa vandaag de dag 10 keer sterker staat dan Rusland. Alleen al Polen en Finland lijken me meer dan maatje te groot voor Rusland. Maar ik vrees wel dat dictators als Poetin het gevoel gaan krijgen van 'Na mij de zondvloed'... En waarom zouden ze dan niet enkele kernbommen richten op ons? Als ge kijkt naar al de waanzin vandaag in de wereld, schiet er van dat MAD-principe niks meer over

Dit denk ik nu ook. Hij is teveel aan het doorduwen.

Ik snap het wel denk ik

Rusland hoopt op escalatie en daagt steeds meer en meer uit daarom ... Waarom escalatie met NATO?

Stel dat NATO een RU jet (of meerdere) neerhaalt bvb. Zo net op of over die grens.
Dan reageert RU: zie je wel, NATO is vijandig, agressief en oorlogszuchtig naar ons toe. Ja, de rollen omdraaien. Maar voor RU zelf is dat propaganda om de oorlog lang genoeg te kunnen blijven voeren zonder een groeiende revolte intern. M'n kan dan bvb echt mobiliseren om soldatenreserves aan te vullen. Nog meer in war economie gaan.
Ja, het water staat hen misschien meer en meer aan de lippen, en ze proberen nu misschien net te doen alsof ze nog heel sterk staan ...
Met een offensief bezig in UKR die vrij vast zit en soms tot 1000 soldaten per dag kost, zie ik ze nergens anders grote militaire dingen doen buiten oefeningen.

Ik snap ook niet wat Rusland aan het doen is. Je moet niet Roger Housen heten om te weten dat Europa vandaag de dag 10 keer sterker staat dan Rusland. Alleen al Polen en Finland lijken me meer dan maatje te groot voor Rusland. Maar ik vrees wel dat dictators als Poetin het gevoel gaan krijgen van 'Na mij de zondvloed'... En waarom zouden ze dan niet enkele kernbommen richten op ons? Als ge kijkt naar al de waanzin vandaag in de wereld, schiet er van dat MAD-principe niks meer over
Daarom geen kernbommen, genoeg vettige wapens nog in het arsenaal die ze nog steeds niet gebruikt hebben.

Een paar van die op enkele hoofdsteden. En dan afwachten.

Zoveel is nog mogelijk.

Mss valt China weldra Taiwan effectief aan, wat een complete verstoring betekent op de wereldmarkt, en wacht Rusland af in samenspraak met China om hier dan goed toe te slaan. Tot dan toe ons wat pesten.

Eender hoe, het is niet of het gaat gebeuren, maar wanneer het gebeurt.

Hij is op alle mogelijke manieren aan het zoeken om het te escaleren en te kunnen zeggen aan zijn volk: kijk, zie je dat het de NAVO is, zie je dat ze slecht zijn, ze vallen ons aan. Een directe aanval zelf gaat hij niet kunnen maken, daar gaan ze na de farce op Oekraïne (waar hem zijn volk wijsgemaakt heeft dat Oekraïne geen bestaansrecht heeft en nazi's zijn) hem niet direct willen volgen. Maar een verdediging op een "aanval" van de NAVO valt heel anders.
Ik zou ook graag hebben dat wij, Europa en de NAVO, nu eens tonen waar de lijn ligt en dat we er een paar uit de lucht schieten. Maar ik denk ook dat dat het slechtste is dat we kunnen doen.

Het kan niet op:

De NAVO heeft zondag twee Duitse straaljagers opgeroepen nadat een Russisch militair vliegtuig boven de Oostzee was verschenen. Dat meldt de Duitse luchtmacht.
Het militair vliegtuig kon aanvankelijk niet worden geïdentificeerd. Het vloog zondag in internationaal luchtruim boven de Oostzee, zonder vluchtplan of radiocontact, benadrukt een woordvoerder van de Duitse luchtmacht. Het zou gaan om een Russische verkenningsvliegtuig.
Zolang het in internationaal luchtruim blijft is het geen probleem, toch?

Terug
Bovenaan