Er gaan geruchten rond dat de EU België mogelijks zou dwingen om het geld vrij te geven zonder België enige garantie te bieden. In theorie is dat mogelijk (We zijn namelijk deel van de EU) Het is alvast één van de opties aan tafel.![]()
Irritatie groeit over onverzettelijke De Wever: waarom lijkt alleen België zich te verzetten tegen Euroclear-lening? | VRT NWS Nieuws
Premier Bart De Wever (N-VA) en België lijken helemaal alleen te staan in hun verzet om de geblokkeerde Russische miljarden bij Euroclear in te zetten voor een lening aan Oekraïne. De gevolgen en de risico’s zijn te groot, klonk het vorige week nog eens luid. En België wil ze in geen geval...www.vrt.be
Die drama over Euroclear begint mij echt op de zenuwen te werken.
Ik vind het fantastisch dat De Wever en Prévot tegen de inbeslagname zijn en dit ook bij de EU zijn gaan verdedigen.
Maar de tijd voor de vriendelijke diplomatie is nu toch echt wel gedaan.
Ik denk dat daar duidelijk gezegd moet worden dat het geld bij Euroclear niet wordt vrijgegeven en dat elke manier om dit in beslag te nemen, buiten België om, juridisch zal aangevochten worden.
Noorwegen, ECB, ... niemand met geld wil garant staan.
Merz heeft argumenten, dat Duitsland dan garant staat.
Maar die kans is volgens mij in prakijk bijna nihil. Dan zijn de afgelopen stakingen klein bier met wat er dan gaat gebeuren. Dan staak ik mee (en ik staak echt nooit). Over mijn dood lijk ...