Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Die drama over Euroclear begint mij echt op de zenuwen te werken.
Ik vind het fantastisch dat De Wever en Prévot tegen de inbeslagname zijn en dit ook bij de EU zijn gaan verdedigen.
Maar de tijd voor de vriendelijke diplomatie is nu toch echt wel gedaan.
Ik denk dat daar duidelijk gezegd moet worden dat het geld bij Euroclear niet wordt vrijgegeven en dat elke manier om dit in beslag te nemen, buiten België om, juridisch zal aangevochten worden.
Noorwegen, ECB, ... niemand met geld wil garant staan.
Merz heeft argumenten, dat Duitsland dan garant staat.
Er gaan geruchten rond dat de EU België mogelijks zou dwingen om het geld vrij te geven zonder België enige garantie te bieden. In theorie is dat mogelijk (We zijn namelijk deel van de EU) Het is alvast één van de opties aan tafel.

Maar die kans is volgens mij in prakijk bijna nihil. Dan zijn de afgelopen stakingen klein bier met wat er dan gaat gebeuren. Dan staak ik mee (en ik staak echt nooit). Over mijn dood lijk ...

Het moet toch heerlijk zijn om Rusland te zijn.

Je bent de grootste mafiastaat op het continent. Moord, brand, verkrachting, op industriële schaal. alle mogelijke verdragen en conventies tien keer al lachend hun gat mee afgekuisd.

Maar dan als het over dat geld gaat zich plotseling beroepen op de rechtstaat in het Westen. Datzelfde Westen dat elhet elke dag opnieuw probeert af te breken.

Wij zitten hier in Europa met een collectieve schizofrene aandoening die geen weerga kent.

Je bent de grootste mafiastaat op het continent. Moord, brand, verkrachting, op industriële schaal. alle mogelijke verdragen en conventies tien keer al lachend hun gat mee afgekuisd.

Maar dan als het over dat geld gaat zich plotseling beroepen op de rechtstaat in het Westen. Datzelfde Westen dat elhet elke dag opnieuw probeert af te breken.

Wij zitten hier in Europa met een collectieve schizofrene aandoening die geen weerga kent.
Kleine reality check, de rest van de wereld ziet Rusland niet als een mafiastaat.
De rest van de wereld heeft geen problemen met wat Rusland doet.
België en de EU zijn nog altijd gebonden aan internationaal recht en zolang dat Rusland naar dat internationaal recht aanzien wordt als een legitieme staat heeft de EU enkel te volgen.

Voor mij mag de EU een dikke FU geven aan de rechtstaat en allerhande internationale betrekkingen.
Maar dan moet men ook all-in gaan, ook voor de rest van de wereld, zodat het ten voordele van de EU is.
Maar dan komt reality check 2 en dat is dat Europa in de wereld een vragende partij is, geen eisende.
Elke dag geven wij onze historische macht weg en dit is het resultaat.

Dit gaat over veel meer dan enkel Rusland. Dit zet het systeem waar Euroclear op gebouwd is op losse schroeven.
Het is onbegrijpelijk dat andere EU landen hier aan willen raken.

Dit gaat over veel meer dan enkel Rusland. Dit zet het systeem waar Euroclear op gebouwd is op losse schroeven.
Het is onbegrijpelijk dat andere EU landen hier aan willen raken.
Lijkt me inderdaad dat we hiermee regelrecht op een fiasco afstevenen. Het gaat natuurlijk om gigantische bedragen en ik begrijp wel de verleiding om die in te zetten: stevige hulp voor Oekraïne waar eigenlijk geen enkel land iets van voelt. Maar er bestaan geen wonderoplossingen en je betaalt een prijs, altijd.

De bezorgdheden over de gevolgen vind ik dan ook volledig terecht, op basis van wat ik lees. Vooral omdat de reactie van andere landen gaat van lauw tot zelfs agressief op de uiting van de Belgische bedenkingen. In plaats van effectief stevig onderbouwde tegenargumenten aan te leveren. Vooral het opvoeren van de druk om dit toch te doen zonder echt tegemoet te komen aan de vragen is eigenlijk onacceptabel. Laat staan dat België bij een eventuele beslissing hierover buiten spel zou worden gezet.

Komt nog bij dat Europa op zowat alle belangrijke domeinen achterop hinkelt of toch bezig is met het peloton te lossen: industrie, pharmaceutica, technologische innovatie,... Eén domein waarin we nog steeds sterk staan en internationaal gewaardeerd worden is net onze zeer sterke financiële dienstverlening. Die reputatie zal volledig aan diggelen geslagen worden. Het zal daarnaast van de EU een minder interessante regio worden om in te investeren omwille van de ontstane perceptie van rechtsonzekerheid. En dat in de tijd waarin o.a. de Duitse industrie er barslecht voor staat.

De bezorgdheden over de gevolgen vind ik dan ook volledig terecht, op basis van wat ik lees. Vooral omdat de reactie van andere landen gaat van lauw tot zelfs agressief op de uiting van de Belgische bedenkingen. In plaats van effectief stevig onderbouwde tegenargumenten aan te leveren.

Door heel wat actuele thema's ben ik meer geneigd te zeggen dat je best gaat onderhandelen zonder stevig onderbouwde argumenten en dat je beter gewoon compleet losgaat, zowel in woorden als daden:
  • Trump is er president mee geworden, bijkomend resulteren zijn talloze acties zonder logisch argument erin dat heel de wereld aan zijn lippen hangt en zijn voeten kust, zelfs de Nederlanders
  • Rusland slaagt er wonderwel in om alles van zich te laten afglijden, slaagt erin om doorslaggevende steun aan Oekraïne te voorkomen, speelt iedereen netjes uit elkaar, .. politiek en diplomatisch zijn ze geniaal bij momenten.
  • Orban is één van de meest invloedrijke figuren binnen Europa
  • Turkije ...
Waarom je nog oplossingen zou zoeken in logische argumenten is me dan soms ook een raadsel

Laatst bewerkt:
Het lijkt me blinde paniek in de EU.

- OF ze gebruiken de tegoeden van Rusland om Oekraïne te ondersteunen. Dat ze veiligheidsgaranties (juridisch, financieel, militair(?).... ) moeten geven aan bijvoorbeeld ons land wanneer er een tegenreactie van Rusland komt, dat doet precies niet ter zake. Elk land voor zichzelf!

- OF het vredesverdrag dat op tafel ligt (met Trump zijn goedkeuring) voorziet dat alle tegoeden per direct aan Rusland gegeven worden. Dan mag de EU opdraaien voor de heropbouw en blijven we achter met lege zakken, diepe schulden en een boze bevolking.

Putin heeft het strategisch allemaal mooi voor elkaar. Paniek in de tamme EU, landen van de EU tegen mekaar uitspelen en tegelijk de VS naar zich toetrekken met allerlei lekkers.

Door heel wat actuele thema's ben ik meer geneigd te zeggen dat je best gaat onderhandelen zonder stevig onderbouwde argumenten en dat je beter gewoon compleet losgaat, zowel in woorden als daden:
  • Trump is er president mee geworden, bijkomend resulteren zijn talloze acties zonder logisch argument erin dat heel de wereld aan zijn lippen hangt en zijn voeten kust, zelfs de Nederlanders
  • Rusland slaagt er wonderwel in om alles van zich te laten afglijden, slaagt erin om doorslaggevende steun aan Oekraïne te voorkomen, speelt iedereen netjes uit elkaar, .. politiek en diplomatisch zijn ze geniaal bij momenten.
  • Orban is één van de meest invloedrijke figuren binnen Europa
  • Turkije ...
Waarom je nog oplossingen zou zoeken in logische argumenten is me dan soms ook een raadsel
Ik denk dat je de invloed van Orban schromelijk overschat. De enige reden waarom die invloedrijk lijkt, is omdat landen in de EU in bepaalde situaties vetorecht hebben (of unanimiteit vereisen, same difference). Orban zijn rol is binnen dit en een jaar ook uitgespeeld, stevent eindelijk af op een gigantisch pak verkiezingsslaag in Hongarije. Zou mij zelfs niet verbazen dat dat de volgende wordt die asiel kan gaan zoeken in Moskou.

Lekker de arm omwringen en België onder de bus smijten om 140 miljard op te hoesten, maar ondertussen diverse lidstaten lustig verder gas en andere producten laten importeren vanuit Rusland, waarmee ze de oorlog tegen Oekraïne financiëren.
Ik ben altijd een groot voorstander geweest van (meer) Europa en nog steeds maar deze laffe en hypocriete houding is te belachelijk voor woorden.

Ik kan de officiële teksten nog niet zien maar het eerste voorstel is waanzin.
Men wil een wet stemmen dat toelaat dat België bij een gerechtelijk vonnis zijn schuld van 125milj kan terugbetalen aan Rusland. Het Russische geld staat daar momenteel geblokkeerd omwille van EU wetgeving, dit is geen beslissing van België. In principe zouden wij bestraft kunnen worden door de EU als wij schuldig worden bevonden en het geld terug aan Rusland moeten geven. W T F
Als 2de willen ze waarborgen geven aan België voor eventuele vergeldingen.

Dus in het kort.
Het bedrag zelf wordt op geen enkele manier gewaarborgd door de Europese landen. Maar ze gaan ons niet beboeten als België het moet teruggeven.

Kunnen we hier een middelvinger opsteken en toch niets doen?

Dit voelt aan alsof we collectief onder de bus gegooid worden door Europa

Kunnen ook altijd gewoon Belgie achteraf opdoeken hé en laten opgaan in de buurlanden, ideale kans toch voor De Wever.

Laatst bewerkt:
Mss moet men eens bekijken hoe we de VS mee in het bad kunnen trekken m.b.t. die tegoeden - Trump is mss wel te overhalen en wat geld uitdelen dat niet van ons is maakt het makkelijker. Investeringsfonds Europa/VS om Oekraïne herop te bouwen? Enige zwakte van Putin is zijn sterkte: Trump, dat is de enige waarvan men echt bang is.

Maar ik stel me dan wel vragen welke impact zoiets heeft op het financiële systeem, Euroclear, ... dat zijn vragen die het belang van de oorlog weldegelijk overschrijden.

Mss moet men eens bekijken hoe we de VS mee in het bad kunnen trekken m.b.t. die tegoeden - Trump is mss wel te overhalen en wat geld uitdelen dat niet van ons is maakt het makkelijker. Investeringsfonds Europa/VS om Oekraïne herop te bouwen? Enige zwakte van Putin is zijn sterkte: Trump, dat is de enige waarvan men echt bang is.

Maar ik stel me dan wel vragen welke impact zoiets heeft op het financiële systeem, Euroclear, ... dat zijn vragen die het belang van de oorlog weldegelijk overschrijden.
De VS mee in bad trekken? Trump zijn vredesplan niet gezien?
Die zit al maanden te zeggen dat er een investeringsfonds moet komen.
Met uitsluitend geld van de EU. Om uitsluitend Amerikaanse investeringen te maken.

Ik denk dat we eerder moeten kijken hoe we ALLES kunnen doen zonder de VS. Als de VS mee wil betalen, mooi, maar Trump keert vaker van richting dan een windhaan en zelfs als hij mee wil betalen dan zal dit sowieso zijn met een reeks eisen qua investeringen in Amerikaanse bedrijven. Laat ons dat liever Europees houden zodat onze economie erop vooruit gaat en zodat we niet afhangen van een onbetrouwbare partner. En al zeker een partner die zeer regelmatig verdacht veel naar Putin's wensen danst.

Heel dat Euroclear debacle gaat over een bedrag van rond de 140 miljard geloof ik. Het kan toch niet zijn dat Europa zulk bedrag niet gewoon zelf kan ophoesten? Dat gaat hier en daar pijn doen ja, maar leer toch eens met die pijn om te gaan i.p.v. steeds op anderen te vertrouwen. Dat is hoe we in deze situatie terecht gekomen zijn.

De VS mee in bad trekken? Trump zijn vredesplan niet gezien?
Die zit al maanden te zeggen dat er een investeringsfonds moet komen.
Met uitsluitend geld van de EU. Om uitsluitend Amerikaanse investeringen te maken.

Juist daarmee - maar dat is een vredesplan, dus geen akkoord - en bovendien maakt dat plan volgens mij gewoon 0,0 kans momenteel.

Trump lijkt letterlijk overal geld/macht te zoeken: Voorstel vredesplan (olie, investeringen, economische akkoorden), Venezuela - weet niet of die drugs hem zoveel interesseren maar toevallig hebben die ook veel olie, ...

Wie weet kan je hier is concreet maken om zijn interesse te wekken, tis eens een andere invalshoek - ik weet het.

Ik denk dat we eerder moeten kijken hoe we ALLES kunnen doen zonder de VS. Als de VS mee wil betalen, mooi, maar Trump keert vaker van richting dan een windhaan en zelfs als hij mee wil betalen dan zal dit sowieso zijn met een reeks eisen qua investeringen in Amerikaanse bedrijven. Laat ons dat liever Europees houden zodat onze economie erop vooruit gaat en zodat we niet afhangen van een onbetrouwbare partner. En al zeker een partner die zeer regelmatig verdacht veel naar Putin's wensen danst.

Heel dat Euroclear debacle gaat over een bedrag van rond de 140 miljard geloof ik. Het kan toch niet zijn dat Europa zulk bedrag niet gewoon zelf kan ophoesten? Dat gaat hier en daar pijn doen ja, maar leer toch eens met die pijn om te gaan i.p.v. steeds op anderen te vertrouwen. Dat is hoe we in deze situatie terecht gekomen zijn.

Naar verluidt moet je voor een lening een akkoord van iedereen hebben - en we weten allemaal dat Europa en iedereen akkoord uiterst zeldzaam is - of het moet gaan om loonsverhogingen voor het Europese bestuur.

En bijkomend is het wellicht de grootste illusie dat eender welk land/vereniging van landen alles alleen zou kunnen doen, mondialisering is al jaren één van de grootste drijfveren van innovatie en vooruitgang - ik geloof daar dus effectief in. Maar dat kan persoonlijk zijn. Dat klinkt goed - maar is het dat wel in de praktijk?

Naar verluidt moet je voor een lening een akkoord van iedereen hebben - en we weten allemaal dat Europa en iedereen akkoord uiterst zeldzaam is - of het moet gaan om loonsverhogingen voor het Europese bestuur.
Het moet geen Europese lening zijn, de vorige steun is ook door de individuele lidstaten gegeven. Je zou een coalition of the willing kunnen laten samenleggen.

Kunnen we hier een middelvinger opsteken en toch niets doen?

Dit voelt aan alsof we collectief onder de bus gegooid worden door Europa
Als men dit wil doorduwen zonder akkoord van Belgie lijkt het me wel slim om de term BExit eens in de groep te gooien. Niet om dat echt te overwegen, enkel om te stellen "wij moeten just niks"

Terug
Bovenaan