Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Al de verkiezingen in de VS ons iets geleerd hebben is het toch dat polls niet altijd een juist beeld van de realiteit weergeven.
Ik denk dat de polls wel degelijk een accurater beeld zijn van de realiteit dan de effectieve verkiezingen. Wie die laatste effectief wint in de VS heeft daar gewoon heel vaak te maken met wie de moeite doet om te gaan stemmen. Kiezers van een zittende partij hebben daar meestal minder de neiging toe. Bij polls valt die drempel weg waardoor ze mogelijk een beter beeld geven. :)

De polls is ook nogal een vaag begrip. Er zijn goeie polls en er zijn minder goeie polls. Er zijn er met bias in elke richting. En dan heb je nog de meer geaggregeerde modellen genre 538 die dat samengooien, foutenmarges erop plakken en de bias proberen mee in rekening nemen.

Dat verhaaltje dat de polls altijd fout zijn is niet helemaal juist. Bv. 538 voorspelde Trump in 2024, Biden in 2020 en in 2016 zaten ze ernaast maar zat het allemaal binnen hun foutenmarge dus eigenlijk ook weer niet echt. De coin is in een aantal nipte staten toen net anders gevallen.

Er is altijd een lichte bias die voor Trump bij de stemming een beetje beter uitvalt (was vorige keer een 2%): mensen zullen met een interviewer voor hun neus al eens wat beschaamder zijn om toe te geven voor extremen te stemmen dan in het hokje (zoals dat hier ook soms is), maar de globale cijfers zaten er daarom zeker niet altijd zo naast.

Wat natuurlijk niets wilt zeggen over die poll die Nestorius aanhaalt, daar weet ik niets van.

Ik vraag me af wat Rusland juridisch kan doen? Gaat dit via een Russische rechtbank?
Rusland negeert zelf allerhande verdragen en afspraken.

Rechtbank in Moskou heeft toch helemaal geen jurisdictie over Euroclear. Dit is gewoon een schijnvertoning om wat olie op het vuur te gooien.

Ik denk dat dit eerder een poging is om België en Euroclear verder onder druk te zetten?

Als ik rekeningen aanhoud in land X, dan zullen doorgaans de rechtbanken in land X bevoegd zijn. Ik moet daarom zelf niet in land X wonen. Hetzelfde geldt voor contracten, er wordt altijd een bevoegd rechtssysteem aangesteld.

Dat zal hier niet anders zijn he, als Rusland effecten enz heeft staan bij Euroclear dan zal ook ergens bepaald zij welk recht van toepassing is, vermoedelijk het Belgische, en dan kan men potentieel inderdaad in België rechtszaken aanspannen. Exact een van de zaken waar de Wever (terecht) ongerust om is.

Het is natuurlijk opportuun dat Rusland er nu mee afkomt.

Met het kleine pietlullige detail dat er nu effectief een wetsvoorstel is en niet gewoon talk. Dit staat allemaal in groot contrast met wat polls zeggen over het standpunt van de gemiddelde Amerikaan ten opzichte van Oekraïne (63% willen meer steun aan Oekraïne).
"effectief een wetsvoorstel" het is is letterlijk een random randfiguur die iets voorstelt. Meer niet, als er effectief gehoor aangegeven wordt dan wordt het misschien relevant. Nu is het niet meer dan stoer doen voor het eigen kiesvee. Er zijn belangrijker dingen om met bezig te zijn. Al dat proberen stoken tussen de VS en EU is gewoon Putin zijn werk doen. Iets waar je vreemd genoeg heel goed in bent

Ik denk dat de polls wel degelijk een accurater beeld zijn van de realiteit dan de effectieve verkiezingen. Wie die laatste effectief wint in de VS heeft daar gewoon heel vaak te maken met wie de moeite doet om te gaan stemmen. Kiezers van een zittende partij hebben daar meestal minder de neiging toe. Bij polls valt die drempel weg waardoor ze mogelijk een beter beeld geven. :)
je krijgt waarschijnlijk wel een beter beeld van hoe men daar denkt maar de realiteit is dat het daar wel is wie het meeste volk kan mobiliseren , de persoon is die de macht kan grijpen. We kijken in mijn ogen wat teveel met onze bril naar de feiten, in Belgie geven de polls een goed beeld gezien iedereen moet gaan stemmen. In de VS is dat gewoon anders. Anyway, ik hoop zeker dat we bij de midterms de macht van Trump gekortwiekt zien maar in mijn ogen mogen we daar niet op vertrouwen of op rekenen.

"effectief een wetsvoorstel" het is is letterlijk een random randfiguur die iets voorstelt.
Een random randfiguur... Die Massie is een verkozen afgevaardigde dat kun je moeilijk gelijkstellen aan Joey de moonshiner uit een hut in Alabama. Draai en keer het zoals je wilt, zolang men zo'n uitspraken blijft tolereren, zal men deze vroeg of laat cultiveren en dan zit je met de gebakken peren.
Meer niet, als er effectief gehoor aangegeven wordt dan wordt het misschien relevant. Nu is het niet meer dan stoer doen voor het eigen kiesvee. Er zijn belangrijker dingen om met bezig te zijn.
Ja inderdaad, net zoals al die zever rond Trump jaren geleden niet meer dan stoerdoenerij was. Ondertussen hebben we een 2de Trump termijn, Is er elke dag wel een nieuwe rechtszaak tegen één of ander idee van Trump of zijn cronies, is de senaat bestormt geweest.

Weet je nog toen men zei dat de Russische oefeningen van 2022 in Wit-Rusland niet meer of minder waren dan hun jaarlijkse oefeningen? Dat was ook maar wat stoerdoenerij. Kijk eens waar we nu zitten.
Al dat proberen stoken tussen de VS en EU is gewoon Putin zijn werk doen. Iets waar je vreemd genoeg heel goed in bent
Ja tuurlijk jong. Учитывая мою историю в этой ветке, я определенно российский агент. (y)

Laatst bewerkt:
Die Zelensky heeft toch een set stalen cojones. Gaat even op ettelijke honderden meters van de frontlinies staan, die zijn bodyguards die moeten op dat moment toch ook peentjes zweten.

Iemand eigenlijk enig idee wat er plots aan de hand is in Koepiansk? Nog niet zo lang geleden leek die stad zo goed als verloren en nu zijn er plots een hoop dorpjes ten Westen van de stad terug ingenomen door de UAF en zitten er groepen Russen plots quasi ingesloten in Koepiansk zelf.

Wetende dat er een killzone van ca. 20 km is rond de frontlijn is dat wel waanzin dat die zo dicht bij de Russen staat. Is dat een vorm van roekeloosheid die hem ooit het leven gaat kosten of is die killzone niet overal even dodelijk?

Wetende dat er een killzone van ca. 20 km is rond de frontlijn is dat wel waanzin dat die zo dicht bij de Russen staat. Is dat een vorm van roekeloosheid die hem ooit het leven gaat kosten of is die killzone niet overal even dodelijk?
Ik zou het eerder als noodzakelijke moed bestempelen.
Als je David wilt spelen tegen Goliath en je moet je volk zover krijgen om hun leven te geven voor het vaderland, kan je niet Putin-gewijs ergens veilig in een buitenverblijf gaan zitten chillen.

Ik denk dat je in dit licht zijn achtergrond niet moogt vergeten, die kerel weet dondersgoed welke boodschap hij hierdoor via de media verspreid. Ik ga me niet uitspreken over zijn politiek of strategisch talent (daarvoor weet ik veel te weinig over hem), maar wie toont zich een leider: hij die amper zijn bunker verlaat behalve voor stoere speeches of de man die zich tussen zijn burgers en soldaten toont?

Ik ga me niet uitspreken over zijn politiek of strategisch talent (daarvoor weet ik veel te weinig over hem), maar wie toont zich een leider: hij die amper zijn bunker verlaat behalve voor stoere speeches of de man die zich tussen zijn burgers en soldaten toont?
Speelt Zelensky zijn laatste troefkaart met verkiezingen?

Vervolgens staat hij plots midden aan het front. Toeval? ;)

Hij neemt een klein risico maar moesten Trump en Poetin nu een herverkiezing eisen? Zelfs met manipulatie gaan ze het nu moeilijker krijgen hem te onttronen he. Zijn bevolking heeft dit namelijk ook gezien.

Dat is een slimme tactische zet van hem. Een soort van stunt promo.

Quote uit bovenstaand artikel
"Als er verkiezingen plaatsvinden, denk ik trouwens ook dat hij herkozen zal worden. Hij is de voorbije jaren het boegbeeld van Oekraïne geworden. Hij is duidelijk een oorlogspresident die het goed doet. Of Zelensky ook in vredestijd een goede keuze is, is natuurlijk een andere vraag.”

Laatst bewerkt:
Dit vind ik wel interessant artikel over de gordel van verstrekte dorpjes en steden in de Donetsk regio en waarom deze in Trumps voorstel gewoon gegeven zouden worden aan Putin zonder slag of stoot
Cru gezegd als Trump er niet in slaagt Oekraïne te breken en de twijfelde EU blijft voldoende steun geven (Als als als hé want *zucht* :confused:) dan heeft Rusland volgens deze analyse nog *best case* zo'n 2 jaar nodig (worst case nog véél langer) om heel de Donbas te veroveren waarbij het huidig aantal doden en gewonden mogelijks nog zouden verdubbelen in aantal. Mits Rusland het zolang nog kan volhouden.

Is de media fout als ze zeggen dat het er niet rooskleurig uitziet voor Oekraïne en Rusland de oorlog aan het winnen is. Neen niet helemaal. Maar het zal op lange termijn ten koste van de gewone Rus en Oekraïner zijn en een absurd aantal slachtoffers he.

Nog wat quotes

- Sergeant en pelotonscommandant Oleh Voitsekhovskyi “Als wij drie mensen hebben, hebben zij er dertig. Hun mankracht is onwerkelijk.”
- Ruttte: "Sinds het begin van de oorlog in Oekraïne in 2022 heeft Rusland meer dan 1,1 miljoen slachtoffers te betreuren in doden en gewonden. Dat zei NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte tijdens zijn toespraak in Berlijn."
- Afgelopen maand heeft Rusland 700 vierkante kilometer terreinwinst geboekt in Oekraïne. De Kruif: “Dat lijkt veel, maar is het niet, want ze hebben grote verliezen geleden en hun logistiek raakt steeds meer in moeilijkheden.” In totaal bezet Rusland nu 19 procent van het Oekraïense grondgebied.
- Het Amerikaanse Institute for the Study of War rekende uit dat het Russische leger in dit tempo pas in augustus 2027 de hele Donbas verovert.

Laatst bewerkt:
Axios rapporteert vandaag over de vooruitgang inzake een veiligheidsgarantie:
  • A senior U.S. official said the Trump administration is willing to give Ukraine a guarantee based on NATO's Article 5 that would be approved by Congress and be legally binding.
  • "We want to give the Ukrainians a security guarantee that will not be a blank check on the one hand but will be strong enough on the other hand. We are willing to send it to Congress to vote on it," the U.S. official said.

Dit vind ik wel interessant artikel over de gordel van verstrekte dorpjes en steden in de Donetsk regio en waarom deze in Trumps voorstel gewoon gegeven zouden worden aan Putin zonder slag of stoot
Een betere analyse door the Institute for War van in augustus 2025: The Critical Importance of Ukraine’s Fortress Belt in Donetsk Oblast

@makila: als dat cijfer over de Russische verliezen klopt, laten we het dan even met België vergelijken om deze cijfers echt in contrast te brengen. In verhouding zou dit betekenen dat we bijna 80 000 soldaten verloren zouden zijn, een cijfer dat we de afgelopen 80 jaar niet hebben gezien en dan spreken we over louter gesneuvelden terwijl we weten dat het aantal gewonden een veelvoud is.

Ter vergelijking: tijdens de oorlog tussen Rusland en Afghanistan verloren de Russen grofweg 15 000 militairen op tien jaar terwijl er aan Afghaanse zijde naar schatting tussen 1.5 en 2 miljoen slachtoffers waren (voornamelijk burgers). Ik meen dat de meesten hier echt onderschatten wat er ginds bezig is. Dit is echt geen lokaal conflict zoals we als tieners zagen met Tsjetsjenië of later met Georgië, dit is echt Rusland dat zijn volledige apparaat inzet om terrein te veroveren terwijl wij dachten dat oorlogen over territorium achter ons lagen. Ach zie hier hoe Einde van de geschiedenis en Botsende samenlevingen clashen.

Axios rapporteert vandaag over de vooruitgang inzake een veiligheidsgarantie:

Een betere analyse door the Institute for War van in augustus 2025: The Critical Importance of Ukraine’s Fortress Belt in Donetsk Oblast
Dat laatste is inderdaad heel relevant en ook de reden waarom het een kritiek punt is van de eisen van de Russen. Ze geraken nooit door Donetsk op een normale manier.

De grap is dat heel dat circus over Donetsk opgeven gigantische parallellen vertoont met Sudetenland in 1938. Dat was ook de zwaar gemilitariseerde grensregio tussen Duitsland en Tsjechoslowakije. En iedereen weet wel hoe die afstaan aan de Duitsers voor 'vrede' uiteindelijk is uitgedraaid.

Los daarvan zou het ook gewoon politieke zelfmoord zijn voor Zelensky. Gaat dus (gelukkig) nooit gebeuren. Wat Oekraïne op dit moment nodig heeft is de financiële en militaire steun om 2026 door te komen. Rusland zelf begint economisch links en rechts meer en meer barsten te vertonen, lijkt echt een kwestie van tijd te zijn voor die financieel gewoon onderuit gaan.

@makila: als dat cijfer over de Russische verliezen klopt, laten we het dan even met België vergelijken om deze cijfers echt in contrast te brengen. In verhouding zou dit betekenen dat we bijna 80 000 soldaten verloren zouden zijn, een cijfer dat we de afgelopen 80 jaar niet hebben gezien en dan spreken we over louter gesneuvelden terwijl we weten dat het aantal gewonden een veelvoud is.
Dat cijfer zijn het aantal doden én (zwaar)gewonden.
Russian forces

De meeste bronnen spreken van 900k - 1,1 miljoen doden en (zwaar)gewonden.
Poetin gaat echt 'all in' hé. Hij kan niet meer terug.

Russische reservisten zouden nu ook ingezet zijn, of gaan worden. Daar gaat de hoop van die mannen om enkel te dienen voor de verdediging van het land. Collectief naar de meat grinder nu.

Jup zelfs Amerikaanse mannen die zo'n ideologisch visum kregen om te verhuizen naar Rusland, mogen naar het front.
Zo is er een youtuber die met z'n familie verhuisd is naar ergens rond Moskou, opgeroepen... Meneer mocht naar het front ipv z'n skills te gebruiken.

Bijkomend probleem, toen ik in Wit-Rusland was, was er sprake van dat ze daar jongere mannen binnen wilden houden, dus het land niet mogen verlaten. In de laatste jaren zag ik daar toch heel veel reclameborden, gericht naar jongeren, om zich aan te sluiten bij het leger.

Terug
Bovenaan