Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

:wtf:

Nee ik betaal liever 50 euro / maand meer aan gas en 50 euro steun aan materieel dan dat er vluchtelingen afkomen hoor.

Oekraine is trouwens gigantisch belangrijk voor de graanhandel bv
Wat die vluchtelingen betreft verwacht ik binnenkort wel tweets van een Dries Van Langenhove dat het zwakkelingen zijn die wegvluchten van het front in plaats van hun land te verdedigen.

Wat die vluchtelingen betreft verwacht ik binnenkort wel tweets van een Dries Van Langenhove dat het zwakkelingen zijn die wegvluchten van het front in plaats van hun land te verdedigen.

Denk dat die vooral gaat hameren dat Europa, de Navo,... allemaal de zwakkelingen zijn die dit niet konden voorkomen.

:wtf:

Nee ik betaal liever 50 euro / maand meer aan gas en 50 euro steun aan materieel dan dat er vluchtelingen afkomen hoor.

Oekraine is trouwens gigantisch belangrijk voor de graanhandel bv

Klopt nochtans, hoor. Zoek de voorspelling maar op, soit andere discussie.

Idd graan, mais, staal,... Maar hun grootste afzetmarkt is ook Rusland. Hoe het ook uitdraait, het land zal een moeizame weg opgaan om hier bovenop te geraken.

Ik ben meer dan blij om de Oekraïners op te vangen die op vlucht zijn voor Putin se. Zeker voor nabij liggende landen met gelijkaardige cultuur, normen en waarden zou dat gewoon een logische keuze moeten zijn.
Overbevolking is overigens niet zo een probleem, buiten eentje dat in de hoofden van mensen leeft.
Dus Syrische/Afghaanse vluchtelingen die ook maar vluchten voor oorlog, zijn niet welkom? Zijn dat geen mensen dan? Of reikt onze hulp enkel uit aan ‘eigen’ mensen?

Dus Syrische/Afghaanse vluchtelingen die ook maar vluchten voor oorlog, zijn niet welkom? Zijn dat geen mensen dan? Of reikt onze hulp enkel uit aan ‘eigen’ mensen?
Ik heb zelf geen problemen met gezinnen uit die landen. Maar de massale toevloed van jonge, alleenstaande mannelijke "vluchtelingen" zet ik niet op eenzelfde lijn als de vluchtelingen die nu mogelijk uit Oekraine gaan toestromen.

Als daar algemene mobilisatie ingeroepen wordt, is vluchten dan niet hetzelfde als deserteren?

Ik ben meer dan blij om de Oekraïners op te vangen die op vlucht zijn voor Putin se. Zeker voor nabij liggende landen met gelijkaardige cultuur, normen en waarden zou dat gewoon een logische keuze moeten zijn.
Overbevolking is overigens niet zo een probleem, buiten eentje dat in de hoofden van mensen leeft.
Dit.

Ik steun elke Oekraïense vluchteling die naar hier komt hoor. Als immigratie hetgene is waar je het meest mee bezig bent, hou dan rekening ermee dat het nog altijd een stuk beter is dan het risico dat je land binnen een paar dagen/weken niet meer bestaat.

Ik ben vooral benieuwd of alle pro-Rusland debielen nu eindelijk het licht hebben gezien, of dat hun kwetsbare beïnvloedbare hersentjes gebrainwashed genoeg zijn door duizenden Russische trollen op sociale media om zelfs tot op de dag van vandaag hun steun uit te spreken aan hun geliefde dictator.

En als ik die debielen "in mijn omgeving" wat bekijk, dan zijn het ironisch genoeg vaak diezelfde mensen die menen hier in een dictatuur te leven omdat ze een maskertje moeten opzetten en een QR-code moeten scannen om op restaurant te mogen. :lol:

Sommige mensen zou je echt aan het front moeten sturen om hen terug met de voetjes op de grond te krijgen vrees ik.

Dat heb ik toch helemaal niet gezegd? Ik denk niet dat ik mij hier ooit hard uitgelaten heb tegen andere vluchtelingen?

Maar ik denk dat er wel een argument is dat het opvangen van vluchtelingen met gelijkaardige waarden makkelijker gaat dan anderen en dus des te meer een argument is om Oekraïners op te vangen.

Tot gisterennacht bleven er constant 1 of 2 Global Hawks van de Amerikaanse luchtmacht de boel in de gaten houden boven Oekraïne. Die zie ik nu niet meer, ofwel hebben ze hun transponder afgezet. Wel vliegt er momenteel een Stratotanker boven Roemenië dus wellicht vliegen daar nog wel ergens spionagetoestellen of andere toestellen in/of rond Oekraïne.

Ik heb twee Oekraïners in mijn team op het werk. Zij waren tot gisteren heel kalm over de situatie, sinds 2014 leefden ze al met die situatie in de Donbas.

Gisteren vertelde ze me nog dat Rusland gigantisch veel propaganda verspreidt op hun staatsmedia. Dat Russisch sprekende personen in Oekraïne worden gelynched etc. Zelf spreekt ze perfect Oekraïens en Russisch en is er natuurlijk niets van waar.

In ieder geval een heel trieste dag en hoop dat de familie van m'n collega's veilig zijn.

Tweede keer dat "m een oorlog begint na olympische spelen in Beijing, toen het in eigen land doorging ook na afloop de Krim geannexeerd... Derde keer dus, lijkt mij dat daar wel iets speelt dus intern.

Nu wel benieuwd hoe zijn oligarchenvriendjes gaan reageren nu ze geen handel meer kunnen drijven in/met EU (en US).

Tot gisterennacht bleven er constant 1 of 2 Global Hawks van de Amerikaanse luchtmacht de boel in de gaten houden boven Oekraïne. Die zie ik nu niet meer, ofwel hebben ze hun transponder afgezet. Wel vliegt er momenteel een Stratotanker boven Roemenië dus wellicht vliegen daar nog wel ergens spionagetoestellen of andere toestellen in/of rond Oekraïne.
Dat werd aangekondigd, dat die Global Hawks niet meer boven Oekraïne zouden opereren zodra Rusland de aanval zou inzetten. De luchtdominantie van Rusland is nu een feit, tenzij de NAVO alsnog een no-flyzone zou willen afdwingen maar dat zou het conflict helemaal doen escaleren.

Willy Claes die gisteren sprak over een interne oorlog in het Kremlin tussen de Oligarchen en de KGBmannen, wat zou daar van aan zijn? Zou een krokodil écht nog op de hoogte zijn van bepaalde tips/indicaties?

"Landen" is een groot woord. Wat banenrepublieken genre Venezuela, Wit-Rusland, Syrië en die niet erkende republieken genre Transnistrië etc.
Voor de rest niet echt dacht ik.
Dat was ook te verwachten. Wat mij interesseert is de houding van China:

A report by Helen Davidson on China’s early response:

The invasion is the first question asked, but spokeswoman Hua Chunying takes issue with that term, and instead says the situation has a “complex historical background”.

Hua again accused the US and others of fanning tensions and inciting war, saying China’s approach so far had been responsible. “China again calls for all sides to not close the doors on peace and stay committed to dialogue and negotiation,” she said.

The language largely repeated the message of yesterday’s briefing in which Hua also expressed hope that all sides could be “cool-headed and rational” and commit to a peaceful resolution. Chinese state media is today promoting one of her more fiery quotes from that presser, again attributing more hostility and blame over the crisis to the US than to Russia:

When the US drove five waves of Nato expansion eastward all the way to Russia’s doorstep and deployed advanced offensive strategic weapons in breach of its assurances to Russia, did it ever think about the consequences of pushing a big country to the wall?
Among China watchers, several have suggested this reasoning could one day be used in the event Beijing decides to move on Taiwan - an increasingly EU-friendly government that makes big weapons purchases from the US.

Ik heb twee Oekraïners in mijn team op het werk. Zij waren tot gisteren heel kalm over de situatie, sinds 2014 leefden ze al met die situatie in de Donbas.

Gisteren vertelde ze me nog dat Rusland gigantisch veel propaganda verspreidt op hun staatsmedia. Dat Russisch sprekende personen in Oekraïne worden gelynched etc. Zelf spreekt ze perfect Oekraïens en Russisch en is er natuurlijk niets van waar.

In ieder geval een heel trieste dag en hoop dat de familie van m'n collega's veilig zijn.
Exact dezelfde situatie bij kennissen op het werk. Tot en met eergisteren heel lacherig en kalm over de situatie, ze hebben ook al meer dan zeven, acht jaar met die dreiging geleefd. Maar nu is het toch wel heel wat anders. Plots moet je je zorgen gaan maken over je familie, mogelijke oproepingsplicht... absurd eigenlijk.

Ik zie ook geen oplossing, misschien troepen gaan stationeren, dichter bij de Russen als dreigement.
Van sancties ligt ie duidelijk niet wakker (zie Krim) & verplaatst hij zijn economische interesse naar China toe.
En cyberaanvallen ... daar zijn de Russen ons al lang stapje voor. We moeten eerder hopen dat wij daar niet droog op gepakt worden door de Russen
Men had kunnen steunen in eerste instantie met wapens en dergelijke:

Maar met een pacifistisch Duitsland werd het al geen vette:

En een België uiteraard:
België stuurt helmen en ander beschermingsmateriaal naar Oekraïne
De Belgische regering heeft besloten militaire hulp naar Oekraïne te sturen, meldt premier Alexander De Croo vanavond. Het gaat om onder meer helmen en ander beschermingsmateriaal. De Belgen sturen geen wapens omdat Defensie die volgens De Croo zelf nodig heeft om afspraken binnen het NAVO-bondgenootschap na te komen.

Aka we kunnen niets geven omdat we amper iets liggen hebben.

Jonathan Holslag bezorgd: "Europese landen hebben onvoldoende munitie voor een oorlog en de Russen weten dat"

Uit de hangmat getuimeld, of men hangt er nog half in.
De Britten en Amerikanen zullen het wel weer doen.

Compleet lachwekkend eigenlijk.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan