Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Een Oekraïns gevechtsvliegtuig is uitgeweken naar Roemenië.
De kans dat de NAVO betrokken wordt is groter en groter: Het Russisch offensief is uitgebreider (Volledig Oekraïne) dan geanticipeerd waardoor de kans op fouten (tov EU/NAVO lidstaten) groter wordt.

Een Oekraïns gevechtsvliegtuig is uitgeweken naar Roemenië.
De kans dat de NAVO betrokken wordt is groter en groter: Het Russisch offensief is uitgebreider (Volledig Oekraïne) dan geanticipeerd waardoor de kans op fouten (tov EU/NAVO lidstaten) groter wordt.

Gezien de schaal van bombardementen op militaire en civiele infrastructuur kan het wel eens zijn dat zijn basis niet meer gebruikt kon worden.

Had het een Russisch vliegtuig geweest dan hadden ze hem wel neergeknald denk ik.
Het is dat soort foutjes dat kan zorgen voor een Navo-ingrijpen. Op zich niet zo'n probleem als Oekraïne het doet, maar als Rusland het doet, zit je met een ander verhaal.

Moet je ook doen: "hun fout als ze over Roemenie vliegen".
Nee, dat moet je niet doen? Dan wordt het ook gewoon onderschept en gedwongen om te landen. De vraag is maar of ze dan zullen luisteren. En indien wel, zal Rusland zich moeten verantwoorden tov de Navo.

Bron? Niet dat ik zeg dat je ongelijk heb, maar ik wil het verifiëren.

Nee, dat moet je niet doen? Dan wordt het ook gewoon onderschept en gedwongen om te landen. De vraag is maar of ze dan zullen luisteren. En indien wel, zal Rusland zich moeten verantwoorden tov de Navo.
Turkije schoot een vliegtuig neer dat over Turks grondgebied vloog, buiten "oorlogstijd". Rusland heeft ook al MH14 neergeschoten, ook al claimt het dat het een misverstand is. Als een Russisch vliegtuig over Roemeens luchtruim vliegt, schiet je het neer.

Het is dat soort foutjes dat kan zorgen voor een Navo-ingrijpen. Op zich niet zo'n probleem als Oekraïne het doet, maar als Rusland het doet, zit je met een ander verhaal.

Nee, dat moet je niet doen? Dan wordt het ook gewoon onderschept en gedwongen om te landen. De vraag is maar of ze dan zullen luisteren.
Als je kijkt naar het incident met de SU-24 die door Turkije werd neergehaald werd die tot tienmaal gewaarschuwd voor de Turken hem neerhaalden met een AMRAAM. Rusland ontkent het (uiteraard), maar ik vermoed dat ze daar wel lessen uit getrokken hebben. Dat was hoogmoed en daar hebben ze een prijs voor betaald. Nu zitten we met een veel gespannender situatie tussen Rusland en de NAVO, dat was in de oorlog met Syrië toch wel minder.

De Russen zijn bezig met de verovering van het gebied rond Kherson. Op die manier kunnen ze het kanaal vanuit de Dnjepr met vers water weer openzetten naar de Krim.

Eastern_Front_1942-11_to_1943-03--Velikiye_Luki.png

Zou zo van vandaag kunnen zijn

Turkije schoot een vliegtuig neer dat over Turks grondgebied vloog, buiten "oorlogstijd". Rusland heeft ook al MH14 neergeschoten, ook al claimt het dat het een misverstand is. Als een Russisch vliegtuig over Roemeens luchtruim vliegt, schiet je het neer.
Een postje lager kijken. Zulke cowboys zijn het ook weer niet, hoor.

Bron? Niet dat ik zeg dat je ongelijk heb, maar ik wil het verifiëren.

Als je kijkt naar het incident met de SU-24 die door Turkije werd neergehaald werd die tot tienmaal gewaarschuwd voor de Turken hem neerhaalden met een AMRAAM. Rusland ontkent het (uiteraard), maar ik vermoed dat ze daar wel lessen uit getrokken hebben. Dat was hoogmoed en daar hebben ze een prijs voor betaald. Nu zitten we met een veel gespannender situatie tussen Rusland en de NAVO, dat was in de oorlog met Syrië toch wel minder.

De Russen zijn bezig met de verovering van het gebied rond Kherson. Op die manier kunnen ze het kanaal vanuit de Dnjepr met vers water weer openzetten naar de Krim.
Rusland heeft toen wel zware sancties tegen Turkije uitgevaardigd, Russische toeristen mochten bijvoorbeeld niet meer naar Turkije op reis gaan.

Het zou er nog moeten aan mankeren.

Dat China maar eens heel goed nadenkt met wat voor vriendjes ze nu lopen paraderen op het wereldtoneel in hun strijd tegen het Westen.
China noemt het blijkbaar geen invasie. Dus dan weet je ook wel alweer genoeg.

Mocht ik niet zo'n cynische mens zijn ik zou beginnen wenen.

Wat een kut decennium is dit toch zeg.

Ik zou als Westen, als NAVO, ... van de gelegenheid gebruik maken om de "tegenaanval" in te zetten.

Economische sancties werken niet genoeg. De enige taal die Poetin begrijpt is de militaire taal. Wel, plaats dan de omstreden afweerraketten in Polen. Hij beschuldigt er ons nu sowieso al van. Wat gaat hij doen? Ons nog een keer van hetzelfde beschuldigen?

Wie kortzichtig is zou dit als roekeloos omschrijven. Maar volgens mij is het op dit moment het beste wat we kunnen doen om Rusland te stoppen en juist bloedvergieten te vermijden: de tanden tonen op militair vlak, maar uiteraard zonder een schot te lossen. Massaal troepen aan de grenzen stationeren, afweerraketten uitrollen, ... Alles waar Poetin ons nu al van beschuldigd, nu gewoon effectief doén. Dit is het moment om onze nieuwe posities in te nemen vanuit een logische opbouw zonder dat iemand het kan beschouwen als provoceren.

Never waste a good crisis. Klinkt cynisch, maar het is nu of nooit.

Idd, en Finland bij de NAVO laten komen als ze willen.
Poetin zat zelf te klagen omwille van de uitbreiding van de NAVO naar de Baltische staten en andere landen, maar probeert nu zelf met geweld Oekraïne te veroveren.

Terug
Bovenaan