Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Rusland bij de NAVO.

Met alle dingen die de laatste dagen gebeuren en die je niet voor mogelijk hield kwam dat scenario ook al eens bij me op. Moest meteen denken aan 'The Guns of August' van Barbara Tuchman waarin beschreven werd hoe voor WOI kaiser Wilhelm een alliantie voorstelde tussen Duitsland en Groot-Brittannie. Met de gecombineerde macht van de Britse marine en het Duitse landleger zou volgens hem 'nog geen muis durven bewegen zonder onze toestemming'.
Pipe dream, of course....maar stel je voor...

Het probleem is natuurlijk dat je dan alles van iemand gaat accepteren als die persoon dreigt met kernwapens. Je moet op een moment tegen een bully toch stop zeggen.

Geloofd er hier iemand dat Putin die kernwapens dan gaat inzetten tegen pakweg Brussel? Dat is het einde van Rusland. Het einde van Putin. De russen willen echt niet massaal sterven voor een stuk Oekraine, of een stuk Finland, Letland, Moldavie.
Tis ook het einde van België als ie het wel doet .

Het probleem is natuurlijk dat je dan alles van iemand gaat accepteren als die persoon dreigt met kernwapens. Je moet op een moment tegen een bully toch stop zeggen.

Geloofd er hier iemand dat Putin die kernwapens dan gaat inzetten tegen pakweg Brussel? Dat is het einde van Rusland. Het einde van Putin. De russen willen echt niet massaal sterven voor een stuk Oekraine, of een stuk Finland, Letland, Moldavie.
"De Russen" hebben niets te zeggen!
Putin is stilaan in de laatste fase van zijn leven, en hij is spectaculair onvoorspelbaar en irrationeel op dit ogenblik!

Ook heel hard bezig met een rad voor de ogen van "De Russen" te draaien, zoals zero casualties aan Russische zijde etc ...

Waarschijnlijk niet inderdaad maar zelf een heel onwaarschijnlijk risico is best iets dat je vermijdt als de gevolgen zo erg zijn.

Tis ook het einde van België als ie het wel doet .
Dus is de oplossing altijd toe te geven? Ik ga ervanuit dat niemand mutual assured destruction wil, maar zelfs als ze dat willen weet ik niet of ik wil leven in een europa waar Rusland dat drukkingsmiddel kan gebruiken om te krijgen wat de waan van de dag is.

Een klein kernwapenconflict zou ook alle actoren eraan kunnen herinneren wat er op het spel staat en wat er te verliezen valt.

Rusland zou ongeveer 20 miljard dollar per dag spenderen aan deze oorlog.
Ook zouden ze niet genoeg raketten hebben om nog lang te vechten. Blijkbaar kregen ze veel militair materiaal van Finland, slovenië en Duitsland dat nu niet meer binnenkomt natuurlijk.
Hun eigen fabrieken kunnen de productie niet aan.

Dat artikel van de Daily Mail lijkt gebaseerd te zijn op de gelekte informatie van de oligarch-meetings, korreltje zout of twee dus.

Ik kan mij overigens niet inbeelden dat Putin weken- en/of maandenlang een oorlog in Oekraine voorbereidt en dan na enkele dagen al zonder munitie komt te zitten. Dat is toch wel heel amateuristisch.
Langs de andere kant zou het wel verklaren waarom er nog altijd na 3 dagen maar 30% van het leger is ingezet geweest. Maar in dat geval stuur je toch geen onervaren 20-jarige knapen naar het front om de aanval te leiden, dan stuur je net je sterkste troepen zodat een snelle overwinning in handbereik ligt.

Dat artikel van de Daily Mail lijkt gebaseerd te zijn op de gelekte informatie van de oligarch-meetings, korreltje zout of twee dus.

Ik kan mij overigens niet inbeelden dat Putin weken- en/of maandenlang een oorlog in Oekraine voorbereidt en dan na enkele dagen al zonder munitie komt te zitten. Dat is toch wel heel amateuristisch.
Langs de andere kant zou het wel verklaren waarom er nog altijd na 3 dagen maar 30% van het leger is ingezet geweest. Maar in dat geval stuur je toch geen onervaren 20-jarige knapen naar het front om de aanval te leiden, dan stuur je net je sterkste troepen zodat een snelle overwinning in handbereik ligt.
Of het moest net de bedoeling zijn geweest om effe te prikken, met staak het vuren in gedachte, om zo toch zijn zin te krijgen. Dan stuur je natuurlijk rommel en je zwakste pionnen.

Met een politieke oplossing in gedachte is het ook best dat het westen zo snel mogelijk Rusland afkoppelt van Swift, dan mag dat als pasmunt gebruikt worden zodat alle andere sancties kunnen blijven bestaan.

De Britten hebben met hun leveringen van dat wapensysteem al een echte en tastbare bijdrage geleverd. En vandaag is besloten reeds een nieuwe levering te doen. Het blijkt in het bijzonder effectief tegen de Russische zware pantservoertuigen.

Ik bleef ondertussen hopen dat er na enkele dagen meer zicht ging komen op wat nu het effectieve objectief van Putin in Oekraïne is. Maar het blijft totaal onduidelijk wat nu de end-game is. Occupatie? Nu blijkt dat de Oekraïners niet zomaar omrollen? Weet Putin zelf nog wel hoe hij hier uit geraakt?

Heeft Rusland (Soviet-Unie) niet ooit al eens officieel een request ingediend om tot de NAVO te behoren? Was eerder om te laten zien aan hun bevolking dat het westen het tegen hun gemunt heeft. Want uiteraard is dat afgewezen geweest.

Als klopt wat in dit artikel staat dan heeft Putin zelfs ooit aangeboden bij de NAVO te gaan, maar hij wilde niet de gebruikelijke procedure doorlopen en aanschuiven 'achter landen die er niet toe doen'.

Quote uit het artikel:

The account chimes with what Putin told the late David Frost in a BBC interview shortly before he was first inaugurated as Russian president more than 21 years ago. Putin told Frost he would not rule out joining Nato “if and when Russia’s views are taken into account as those of an equal partner”.
He told Frost it was hard for him to visualise Nato as an enemy. “Russia is part of the European culture. And I cannot imagine my own country in isolation from Europe and what we often call the civilised world.”

Is dit dezelfde Putin?

Terug
Bovenaan