Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik heb het daar echt moeilijk mee. In die russische tank zit ook maar een mens die bevelen moet opvolgen en thuis een gezin heeft.
Elk slachtoffer langs beide kanten is er een te veel in mijn ogen. Wat is oorlog toch een vies beestje.
Ze kunnen moeilijk met bloemen schieten he.

Ik heb het daar echt moeilijk mee. In die russische tank zit ook maar een mens die bevelen moet opvolgen en thuis een gezin heeft.
Elk slachtoffer langs beide kanten is er een te veel in mijn ogen. Wat is oorlog toch een vies beestje.

Das het krankzinnige aan oorlog.
Mensen die enkele dagen geleden met elkaar een pint zouden hebben kunnen liggen drinken vermoorden elkaar nu voor een groter doel.

Of het moest net de bedoeling zijn geweest om effe te prikken, met staak het vuren in gedachte, om zo toch zijn zin te krijgen. Dan stuur je natuurlijk rommel en je zwakste pionnen.

Met een politieke oplossing in gedachte is het ook best dat het westen zo snel mogelijk Rusland afkoppelt van Swift, dan mag dat als pasmunt gebruikt worden zodat alle andere sancties kunnen blijven bestaan.

Makes sense. Goed punt.

Het zijn nooit diegenen die oorlogen ontketenen die er in moeten vechten en lijden, dat is het perverse. Als we als mensheid nu eens gewoon de de moed hadden om gezamelijk onze middenvinger op te steken en te zeggen "doe het zelf". Gaat nooit gebeuren natuurlijk.

Das het krankzinnige aan oorlog.
Mensen die enkele dagen geleden met elkaar een pint zouden hebben kunnen liggen drinken vermoorden elkaar nu voor een groter doel.
Ik zou dat echt niet kunnen. Iemand neerleggen.
Maar als ze nu belgie binnenvallen en iedereen kapot maken die je lief is dan twijfel ik.
Hoe ze mensen zo ver kunnen krijgen.... Wat is oekraine voor de gemiddelde rus die nu in het leger zit? Wat is het waard om daar mensen te gaan vermoorden?

Maar als ze nu belgie binnenvallen en iedereen kapot maken die je lief is dan twijfel ik.
Hoe ze mensen zo ver kunnen krijgen.... Wat is oekraine voor de gemiddelde rus die nu in het leger zit? Wat is het waard om daar mensen te gaan vermoorden?
Er staan beelden in dit topic van een Oekraïnse vrouw die een Russische soldaat de huid vol scheldt. Die man krijgt daar geen zinnig woord tegen in. Ik denk dat het inderdaad niet uitgesloten is dat heel wat van die Russische soldaten daar absoluut niet gewonnen zijn voor die inval.

Stel je voor dat België onze soldaten Nederland binnen stuurt. Die mensen zien eruit zoals wij. Die spreken onze taal. We hebben misschien naar hun TV-shows gekeken in het verleden. Dat heeft allemaal een impact.

Sviatlana Tsikhanouskaya (verliezer van de presidentsverkiezingen in 2020 in Wit-Rusland) heeft zichzelf als nationale leider uitgeroepen omdat het volk zo tegen de acties van Lukaschenko zouden zijn.
Hoe valt dit te interpreteren?
Als ik een filmpje maak waarin ik beslis dat ik leider van België ben, kan dat zomaar? (Behalve dan dat hier geen verkozen president aan het hoofd staat).

Is dit het begin van nieuwe rellen of een burgeroorlog in Wit Rusland?

Er staan beelden in dit topic van een Oekraïnse vrouw die een Russische soldaat de huid vol scheldt. Die man krijgt daar geen zinnig woord tegen in. Ik denk dat het inderdaad niet uitgesloten is dat heel wat van die Russische soldaten daar absoluut niet gewonnen zijn voor die inval.

Stel je voor dat België onze soldaten Nederland binnen stuurt. Die mensen zien eruit zoals wij. Die spreken onze taal. We hebben misschien naar hun TV-shows gekeken in het verleden. Dat heeft allemaal een impact.
Er zijn ook redelijk véél Russen die gehuwd zijn met Oekraïners hé. En die moeten nu hun schoonfamilie dus aanvallen.

Je bent lang niet de enige, al in de 19de eeuw was dat een bekend fenomeen. Als zo'n formatie op een laken moest schieten tijdens een oefening schoten ze duidelijk veel meer raak dan in echte gevechten, deels door de stress en spanning waarschijnlijk maar toen ging men er ook al vanuit dat een groot deel van de soldaten er bewust naast schoot, genoeg om de vijand af te schrikken maar niet om ze te doden. Ook in WO2 met anonieme bevragingen bleek dat een heel groot deel van de soldaten nooit echt naar de vijand schoot, wel in die richting maar als ze een persoon individueel in hun vizier kregen schoten ze er vaak bewust naast.

Op basis van die onderzoeken uit WO2 heeft de VS het leren doden een deel van hun training gemaakt (bvb doelwitten tijdens training een menselijke vorm geven om er gewend aan te raken).

Door films en heldhaftige oorlogsverhalen hebben we een wat vervormd beeld van de gemiddelde soldaat want voor de meeste mensen is iemand doden echt wel een enorme stap die ze willen vermijden.

Dus is de oplossing altijd toe te geven? Ik ga ervanuit dat niemand mutual assured destruction wil, maar zelfs als ze dat willen weet ik niet of ik wil leven in een europa waar Rusland dat drukkingsmiddel kan gebruiken om te krijgen wat de waan van de dag is.

Een klein kernwapenconflict zou ook alle actoren eraan kunnen herinneren wat er op het spel staat en wat er te verliezen valt.
Ik heb toch het gevoel dat sommigen echt niet beseffen wat een "klein" kernwapenconflict teweeg kan brengen. Wat jij zegt komt er op neer dat je liever de dood van alle Europeanen riskeert, dan dat Rusland zijn zin krijgt. Eén bom op Brussel is genoeg om België van de kaart weg te vagen.

Liever leven in Europa waar Rusland de bullebak over speelt, dan dood zijn in Europa waar iedereen in Rusland ook dood is.

Wat ook erg is is dat een democratisch verkozen president, in eigen land, voor zijn leven moet vrezen. Met als reden, dat een andere president, van een ander land, het niet eens is met die zijn visie.

Ik heb toch het gevoel dat sommigen echt niet beseffen wat een "klein" kernwapenconflict teweeg kan brengen. Wat jij zegt komt er op neer dat je liever de dood van alle Europeanen riskeert, dan dat Rusland zijn zin krijgt. Eén bom op Brussel is genoeg om België van de kaart weg te vagen.

Liever leven in Europa waar Rusland de bullebak over speelt, dan dood zijn in Europa waar iedereen in Rusland ook dood is.
Nochtans kiezen de Oekrainers er voor te sterven ipv te leven onder Putin. Ik zou ook liever dood zijn dan leven in China, Rusland of Noord Korea.
Over mijn waarden ben ik militant,

Ik twijfel hier erg aan, persoonlijk.
Ik zeg dit natuurlijk nu, nu ik veilig en wel in mijne zetel zit, maar ik denk niet dat ik onder Russisch regime of een andere vorm van dictatuur me niet zou verzetten.

Ik vraag mij af hoe bijvoorbeeld de vrouwen in Afghanistan erover denken die vroeger vrij waren en nu worden onderdrukt door de Taliban. Zouden zij blij zijn dat ze nog leven wanneer ze gebukt gaan onder strenge regels? Beter leven, dan, zonder enige vrijheid gebukt onder een dictatoriaal regime? Als een volk zich moet vrijvechten dan zal dat altijd mensenlevens kosten.

Terug
Bovenaan