Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

+ dat verkeer dat passeert alsof het niets is.
Dat vind ik eigenlijk echt ongelofelijk om te zien bij veel van de beelden die we te zien krijgen, al dat doorgaand burgerverkeer dat je nog ziet.
BTW:ik vrees dat Zelensky en co de nacht helaas niet gaan overleven.
En met hen heel veel Oekraïners. Dat blijft mijn grootste vrees in deze oorlog hoor, Rusland/Putin geeft geen reet om burgerslachtoffers, dus hoe moeilijker je het hen maakt, hoe meer ze geneigd gaan zijn om gewoon alles plat te leggen.

De meesten hier (ikzelf niet) spreken zich sinds het begin uit tegen een militaire interventie van het Westen, wegens het risico op escalatie (lees: een totaaloorlog).
Echter, de laatste dagen hebben we gezien dat er steeds meer rechtstreekse steun komt, ook in de vorm van wapenleveringen (Estland, Polen, Frankrijk,...)
Het is grotendeels dankzij die ondersteuning dat oa Kyiv nog niet is gevallen.

De grens tussen enorme wapenleveringen en het effectief uitsturen van soldaten, is best dun.
Je kan als Rusland zijnde perfect argumenteren dat het Westen (specifiek Europa) al volop militair betrokken is in dit conflict, dat is gewoon de realiteit.
Het is naief om te denken van niet.

Diezelfde mensen die tegen een directe confrontatie waren, zijn nu voorstander van de wapenleveringen en andere steun.
Ergens houdt dit totaal geen steek he.
Waarom mag Putin Chechenen en Wit-Russen sturen, en Oekraïne niemand bijstand leveren? Dat houdt ook geen steek.

Duitsland stapt ook af van zijn "geen dodelijke wapens leveren" en gaat 1000 antitankraketten en 500 luchtafweerraketten leveren. Ik vraag me ook af hoe snel ze die daar gaan krijgen, maar als het Oekraïense leger het uithoudt gaat bewapening het laatste van hun zorgen zijn binnenkort. Moet ook wel een moraalboost geven aan het leger daar.

Duitsland stapt ook af van zijn "geen dodelijke wapens leveren" en gaat 1000 antitankraketten en 500 luchtafweerraketten leveren. Ik vraag me ook af hoe snel ze die daar gaan krijgen, maar als het Oekraïense leger het uithoudt gaat bewapening het laatste van hun zorgen zijn binnenkort. Moet ook wel een moraalboost geven aan het leger daar.
Als het inderdaad maar niet te laat is, ik vrees dat er deze nacht vanalles staat te gebeuren... 😌

Ik heb nu toch ook de indruk dat het Russische offensief niet de gewenste resultaten oplevert, tenzij ze met de rem op hebben aangevallen en dat het gaspedaal nog moet worden ingeduwd. Het is ook heel moeilijk om al die berichten via Reddit en andere kanalen voor waar aan te nemen, want je hoort amper iets van de Russische zijde. Wat zouden de werkelijke verliezen zijn aan beide zijden?

Er wordt hier volgens mij toch een vies spelletje gespeeld waarbij de wapenindustrie enorm gebaat bij is.
Ik hoor zonet van een betrouwbare bron (privé facebook bericht), dat de US voor 300+ miljoen dollar (asap) wapens gaat leveren aan Oekraïne.

Dus voor Poetin is het toch te hopen dat Kiev snel valt, want anders gaat ie toch echt in problemen komen.
(Lees: ik ben anti Poetin hé, just to make that clear)

Ik heb nu toch ook de indruk dat het Russische offensief niet de gewenste resultaten oplevert, tenzij ze met de rem op hebben aangevallen en dat het gaspedaal nog moet worden ingeduwd. Het is ook heel moeilijk om al die berichten via Reddit en andere kanalen voor waar aan te nemen, want je hoort amper iets van de Russische zijde. Wat zouden de werkelijke verliezen zijn aan beide zijden?
Ben ook van die gedachte,Putin had misschien gehoopt dat het met relatief zwak geschut kon lukken,nu dat niet lukt haalt hij het zwaarder geschut boven.

Dat scenario is plausibel, maar wat als ook dat niet het gewenste resultaat oplevert?
Dan zit de NATO al zoveel involved dat ze ook niet minder kunnen dan totaal in de tegenaanval gaan vrees ik.
Stoppen gaat Putin niet meer doen, tenzij er een diplomatieke oplossing komt, maar dan gaat ie toch nog serieus verliezen mogen leiden eerst.

Afdruipen gaat em nooit zomaar doen alleszins.
Ik denk dat Poetin zijn beste zet zou zijn: weten wanneer ermee op te houden (waarmee ik niet zeg dat dit punt nu al gekomen is), en op een gegeven moment, terug aan de onderhandelingstafel gaan. Als hij finaal een stukje van (Oost) Oekraïne definitief en permanent kan inpalmen dan kan hij dit nog verkopen aan zijn bevolking als een 'overwinning'.

Maar het klopt dat als Poetin zomaar afdruipt en hij krijgt niks bewerkstelligd - dat kan en zal hij nooit doen hé. Dat zou pas gezichtsverlies zijn. Gaat ie nooit doen ..

Sommige van die berichten vind ik ook maar vreemd. Op het nieuws beweerden ze dat Rusland stilaan in de problemen begint te komen met bevoorrading van voedsel, brandstof, etc omdat ze er niet op gerekend hadden dat hun offensief zo "lang" ging duren?!

Er wordt hier volgens mij toch een vies spelletje gespeeld waarbij de wapenindustrie enorm gebaat bij is.
Ik hoor zonet van een betrouwbare bron (privé facebook bericht), dat de US voor 300+ miljoen dollar (asap) wapens gaat leveren aan Oekraïne.

Dus voor Poetin is het toch te hopen dat Kiev snel valt, want anders gaat ie toch echt in problemen komen.
(Lees: ik ben anti Poetin hé, just to make that clear)

Dat is al even bekend hoor:

Sommige van die berichten vind ik ook maar vreemd. Op het nieuws beweerden ze dat Rusland stilaan in de problemen begint te komen met bevoorrading van voedsel, brandstof, etc omdat ze er niet op gerekend hadden dat hun offensief zo "lang" ging duren?!
idd, zelfs de VS heeft een paar weken nodig gehad om Irak te pakken en een kleine week voor de verovering van Baghdad en daar was de overmacht en het technologieverschil veel groter. Kan me moelijk voorstellen dat Rusland zou denken dat het nu al over zou kunnen geweest zijn.

Terug
Bovenaan