Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Berichten lijken te suggereren dat het vaak om zeer jonge, onervaren soldaten zou gaan met licht materiaal (jeeps, kleine pantservoertuigen en kleine tanks). Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit HET gevreesde Russische leger is dat 20 jaar lang door Poetin opgebouwd is.
Ze lijken me een serieuze misrekening gemaakt te hebben, daar in Moskou. Men heeft gegokt op een blitzkrieg met licht materiaal (en dus ook een minimum aan vernielingen aan infrastructuur en de burgerbevolking grotendeels sparen) VS de zwaarste artillerie inzetten (enorm zware verwoestingen aan zowel infrastructuur als bij de burgers).

Ik kan me ook niet van de mening ontdoen dat de NATO onofficieel boots on the ground heeft om de Oekraïners te helpen met de verdediging van hun steden en het gebruik van onze Westerse wapens. Dat kan de Oekraïners enkel maar ten goede komen.

Het lijkt me zo bizar dat een grootmacht in de top-3 aller tijden zo'n verliezen lijdt in UA. Dan kunt ge u toch al inbeelden hoe snel het afgehandeld zou zijn als ze een navo-lid zouden aanvallen. Waarbij ik vroeger zoiets had van "ow Rusland is een grootmacht, chill down", denk ik nu "wtf..die stellen toch ook niks voor?"

En betreffende de bankrun..ja morgen zal de beurs er wel een goede crash kennen.

Stel je voor dat het Russich leger zo van de kaart geveegd wordt dat UA ineens delen van Rusland gaat bezetten :rofl:
Toch duidelijk dat Rusland niet all-in gaat? Als ze hun vuurkracht volledig inzetten schiet er niks meer over van Oekraïne. En aangezien Kiev een historische plaats is zou dat geen slimme zet zijn voor zijn eigen achterban.

Het lijkt me zo bizar dat een grootmacht in de top-3 aller tijden zo'n verliezen lijdt in UA. Dan kunt ge u toch al inbeelden hoe snel het afgehandeld zou zijn als ze een navo-lid zouden aanvallen. Waarbij ik vroeger zoiets had van "ow Rusland is een grootmacht, chill down", denk ik nu "wtf..die stellen toch ook niks voor?"

En betreffende de bankrun..ja morgen zal de beurs er wel een goede crash kennen.

Stel je voor dat het Russich leger zo van de kaart geveegd wordt dat UA ineens delen van Rusland gaat bezetten :rofl:

Overdrijven is ook een kunst.

Dat Rusland hardere tegenstand ondervindt dan verwacht, waarschijnlijk. Mede ook door de wapenleveringen + intel van het Westen de laatste dagen.

Maar om nu te zeggen dat het Russisch leger niets voorstelt :thinking:
Als ze het echt zouden willen, blijft er van Kyiv morgen niets meer over. Simpelweg van de kaart geveegd.
Maar tot dusver zijn ze die weg niet ingeslaan.
Logisch ook, want dan spreken we over tienduizenden tot honderdduizenden doden. Dat past momenteel niet in hun bredere ambities rond Oekraine.

:unsure: Wel taaie politici daar.
Gelukkig hebben we Crembo nog! Zou die ondertussen al meevechten als vrijwilliger?

Overdrijven is ook een kunst.

Dat Rusland hardere tegenstand ondervindt dan verwacht, waarschijnlijk. Mede ook door de wapenleveringen + intel van het Westen de laatste dagen.

Maar om nu te zeggen dat het Russisch leger niets voorstelt :thinking:
Als ze het echt zouden willen, blijft er van Kyiv morgen niets meer over. Simpelweg van de kaart geveegd.
Maar tot dusver zijn ze die weg niet ingeslaan.
Logisch ook, want dan spreken we over tienduizenden tot honderdduizenden doden. Dat past momenteel niet in hun bredere ambities rond Oekraine.
Wat wil Moskou dan bereiken om met een zwakker leger Oekraïne wat pijn te doen ? Zonder zwaarder geschut lijkt het niet dat Zelensky de witte vlag zal hijsen.

Kan mij volledig vinden in het feit dat Rusland zijn zware middelen niet inzet voor de overduidelijke redenen.

Echter, bij het inzetten van hun infanterie en licht materiaal en de algemene ontplooing van basisprincipes in oorlog (lucht/landbuggen) tonen ze op dit moment weinig 'kunde', wat toch ook niet de beste impressie is naar je eventuele toekomstige vijanden. POWs die aangeven dat er weinig tot geen communicatie is met het opperbevel, etc. Voor een stuk ook propaganda maar toch...

Er kan een soort van opofferings/scouting plan achter zitten maar betwijfel dat wat.

Grote gevaar is dat Putin uiteindelijk toch zijn echte slagkracht moet tonen en dan zitten we met een ander verhaal maar algemeen gezien moet NATO military command de huidige gang wat smalend bekijken. (DENK ik dan)

Laatst bewerkt:
@MadisonAv

Reken daarbij nog eens het typische Slavische patriottisme dat wij niet hebben, de historische onderdrukken van Oekraïne, de 2 revoluties, de wil om bij het Westen te horen, 8 jaar oorlog in de Donbass en militaire bijstand en opleiding nu en in de afgelopen jaren door het Westen, Oekraïne dat defensief en een guerilla oorlog kan vechten, Poetin die al 20 jaar de hele Westerse wereld zit te kloten, ...

Heel veel dominosteentjes vallen nu om.

Blijkt ook nog eens des te meer dat tanks en andere logge gepantserde voortuigen niet meer van deze tijd zijn met die NLAW's en Stingers die door praktisch iedereen gehanteerd kunnen worden (short distance) en de TB-2 drones (long distance)

Berichten lijken te suggereren dat het vaak om zeer jonge, onervaren soldaten zou gaan met licht materiaal (jeeps, kleine pantservoertuigen en kleine tanks). Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit HET gevreesde Russische leger is dat 20 jaar lang door Poetin opgebouwd is.
Ze lijken me een serieuze misrekening gemaakt te hebben, daar in Moskou. Men heeft gegokt op een blitzkrieg met licht materiaal (en dus ook een minimum aan vernielingen aan infrastructuur en de burgerbevolking grotendeels sparen) VS de zwaarste artillerie inzetten (enorm zware verwoestingen aan zowel infrastructuur als bij de burgers).

Ik kan me ook niet van de mening ontdoen dat de NATO onofficieel boots on the ground heeft om de Oekraïners te helpen met de verdediging van hun steden en het gebruik van onze Westerse wapens. Dat kan de Oekraïners enkel maar ten goede komen.

Het is dan ook niet de bedoeling van Rusland om Oekraïne kapot te maken. Alle infrastructuur die ze vernietigen gaan ze bij occupatie gewoon weer moeten opbouwen. Het gebruik van lichtere voertuigen kadert daarin.

De eigen gasketel dan maar buiten zetten is inderdaad grootspraak. Maar het sentiment erachter is wel geldig. Zijn we als Belgen bereid om financieel te incasseren voor de Oekraïners. En in welke maten.
Grootspraak? Ik betaal nu 3 x meer voor gas dan vorig jaar. Stel dat de huidige prijs pakweg nog eens verdubbeld, dan heb ik gewoon letterlijk geen andere optie.

Grootspraak? Ik betaal nu 3 x meer voor gas dan vorig jaar. Stel dat de huidige prijs pakweg nog eens verdubbeld, dan heb ik gewoon letterlijk geen andere optie.
Je kan ook gewoon uw thermostaat een stuk lager zetten. Direct afkoppelen dan is bullshit.

Miljaar versnelling hoger. Van the guardian

Belarus about to join Russian invasion, says former Ukrainian defence minister​

Luke Harding

Luke Harding

Andriy Zagorodnyuk, Ukraine’s former defence minister, says Belarus is about to declare war on Ukraine, writes Luke Harding in Lviv.

Zagorodnyuk reports:

“Republic of Belarus is highly likely to join the Russian war against Ukraine. On Russian side. There is an information about airborne troopers from Republic of Belarus loaded on the planes to enter Ukraine.

This is a terrible development as it involves a country, which until very recently was a great friend of Ukraine; which people always considered Ukraine as a brotherly nation. Ukraine and Belarus has never been to war one with another in their many hundred years of history.

We believe that the only reason for that decision was personal demand from President of Russia, which completely depends from Putin in its policy.”

Miljaar versnelling hoger. Van the guardian

Belarus about to join Russian invasion, says former Ukrainian defence minister​

Luke Harding

Luke Harding

Andriy Zagorodnyuk, Ukraine’s former defence minister, says Belarus is about to declare war on Ukraine, writes Luke Harding in Lviv.

Zagorodnyuk reports:

“Republic of Belarus is highly likely to join the Russian war against Ukraine. On Russian side. There is an information about airborne troopers from Republic of Belarus loaded on the planes to enter Ukraine.

This is a terrible development as it involves a country, which until very recently was a great friend of Ukraine; which people always considered Ukraine as a brotherly nation. Ukraine and Belarus has never been to war one with another in their many hundred years of history.

We believe that the only reason for that decision was personal demand from President of Russia, which completely depends from Putin in its policy.”
Tjonge jonge,

Zou wel mooi zijn, Putin stuurt zijn zwakste troepen naar Oekraïne, vraagt Belarus om te helpen, Belarus stuurt troepen, Putin valt Belarus binnen met sterkte troepen en annexeert hen.

Tjonge jonge,

Zou wel mooi zijn, Putin stuurt zijn zwakste troepen naar Oekraïne, vraagt Belarus om te helpen, Belarus stuurt troepen, Putin valt Belarus binnen met sterkte troepen en annexeert hen.
Putin heeft al genoeg troepen in en macht over Wit-Rusland om dat te doen. Zolang het hem beter uitkomt dat Wit-Rusland als buffer/marionettenstaat fungeert, mogen ze "onafhankelijk" blijven.

Tjonge jonge,

Tgoh...Putin heeft Lukashenko's vel gered en die doet nu braaf wat hem wordt opgedragen...Rusland mag permanent troepen stationeren in Wit-Rusland...waarom zou hij het willen annexeren? Hij heeft al wat hij wil...

FF iets anders dan militair,maar uit medisch standpunt (buiten de vele doden en gewonden) is het ook niet positief denk ik.
Hoe zit het op gebied van hygiëne ,kan me wel voorstellen nu door gebrek aan sanitaire en andere levens noodzakelijke middelen dat de massale vluchtelingenstroom een broeihaard is van een ziekte ofzo.

Terug
Bovenaan