Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Over het algemeen wordt aangeraden van nooit over dergelijke zaken op het internet te posten trouwens.
Waar is den tijd dat men gewoon nog een cryptische boodschap verspreidde op de toenmalige BRT en geaffilieerde radiostations...Dan wist je dat je naar de kazerne moest begeven.

Is er een mogelijkheid tot het bombarderen van nucleaire installaties of waar kernwapens worden opgeslagen?

Als je bedoelt door Rusland in Oekraïne; god weet het nog. Het zal dan over reactoren gaan.

Als je bedoelt door het westen in Rusland; in principe wel. Maar de derde poot van de nucleaire triad (onderzeeërs) die kunnen overal op de planeet opduiken.

Als je snel telt en alles wat ze zeggen ook daadwerkelijk ginder graakt dan heeft UA meer anti-tank raketten dan USSR tanks heeft binnenkort.
Gigantische psychologische oorlogsvoering ook. Eigenlijk zeg je nu tegen Rusland: "weet je wat: als jij dat wil doen, blijf dan gewoon met uw tanks naar Oekraïne komen, we hebben momenteel materieel genoeg om die onschadelijk te maken, en nog meer op komst."

Op ADSB zie je nu ook 2 E3 Sentry's vliegen (eentje boven Hongarije, iets ten zuiden van Lviv, een andere op weg naar het drielandenpunt Polen-Belarus-Oekraine), en veel tankvliegtuigen rond Oekraïne in een wachtpatroon.

Die tankvliegtuigen willen natuurlijk wel zeggen dat er nog wel meer in de lucht vliegt zonder transponder dat daar komt tanken.

Als je snel telt en alles wat ze zeggen ook daadwerkelijk ginder graakt dan heeft UA meer anti-tank raketten dan USSR tanks heeft binnenkort.
Dat nu ook weer niet. Oekraïne is nog niet in staat om een tegenoffensief te bieden, tenzij er toch een noflyazone komt, en Poetin kan nog meer legereenheden sturen naar Oekraïne. 200.000 manschappen is maar een deel van zijn leger. Hangt ervan af hoeveel het mag kosten ...

Gigantische psychologische oorlogsvoering ook. Eigenlijk zeg je nu tegen Rusland: "weet je wat: als jij dat wil doen, blijf dan gewoon met uw tanks naar Oekraïne komen, we hebben momenteel materieel genoeg om die onschadelijk te maken, en nog meer op komst."
Eerder zei Zweden al 5.000 stuks te leveren, en nu weer Denemarken met 2.700 extra stuks.

Aanval op Kharkiv zou zijn afgeslaan volgens The Guardian. Er zouden veel Russische soldaten de wapens hebben neergelegd.
Imo zij die soldaten ook niet zo happig om ten strijde te trekken omdat een of andere zot het wil. Gelukkig zorgen rustige tijden er ook voor dat de gemiddelde soldaat zelf ook wat softer wordt.
Putin weet goed genoeg dat zoiets het Westen op stang jaagt, wil niet zeggen dat hij ze ook zal gebruiken.
Als poetin als plan had om het westen zich defensief te versterken en de navo meer invloed te laten krijgen zou je gelijk kunnen hebben. Nu geloof ik eerder dat hij probeert het westen van zijn nek te krijgen maar het toont toch in mijn ogen aan dar hij al serieus in het nauw gedreven is. Ik hoop dat er daar in Rusland toch nog mensen zijn die toch nog wat rationeel kunnen denken en de macht hebben om die zot in het slechtste geval tegen te houden. Want ik zie niet in hoe wij in het westen dat zouden kunnen. Imo kan dit enkel vanuit Rusland zelf opgelost worden.

Dat zijn stevige beschuldigingen, waarvoor we dus ook best eerst stevig bewijs zien.

Iemand van een 'instituut' waar ik ook nog nooit van gehoord heb trouwens.

Fondapol - Un Think Tank libéral, progressiste et européen

Je bent het belangrijkste vergeten.

FRANS.
Voor de rest logisch dat je daar nooit van gehoord hebt. In Frankrijk gaan ze ook nooit van een Johan Albrecht gehoord hebben vb ;). Van de denktank Itinera.

Bon, ik ga morgen toch maar die gratis jodiumtabletten halen bij de apotheek.

Het valt mij ook altijd op dat er tussen Poetin en die andere staatsmannen zoveel afstand is bij die bijeenkomsten. Schrik om een virus op te lopen of vermoord te worden?

Dat zijn stevige beschuldigingen, waarvoor we dus ook best eerst stevig bewijs zien.

Iemand van een 'instituut' waar ik ook nog nooit van gehoord heb trouwens.

Fondapol - Un Think Tank libéral, progressiste et européen

daar ben ik toch ook eens benieuwd naar. Klinkt eerder als de gebeurtenissen in Rusland en Oekraine politiek gaan recuperen om de tegenpartij wat te bedekken met pek en veren.

Stevig; BP ontdoet zich van zijn Rosneft aandelen en dat zijn er behoorlijk veel in %. Shockeffect morgen op de (Russische) beurs?

Bon, ik ga morgen toch maar die gratis jodiumtabletten halen bij de apotheek.

Het valt mij ook altijd op dat er tussen Poetin en die andere staatsmannen zoveel afstand is bij die bijeenkomsten. Schrik om een virus op te lopen of vermoord te worden?

Dat is vrij standaard bij Putin. Ik heb ook gelezen dat hij inderdaad wel bezorgd is over Corona. Maar ik herinner mij ook nog beelden van voor de pandemie en toen had je ook al die ellenlange vergadertafels. Het is vorm van bizarre powerplay die in de Russische office culture waarschijnlijk als zeer zwaarwichtig wordt ervaren. Wat mij betreft is het vooral grappig theater.

Stevig; BP ontdoet zich van zijn Rosneft aandelen en dat zijn er behoorlijk veel in %. Shockeffect morgen op de (Russische) beurs?

Die beurs gaat morgen uiteraard kelderen, ik denk niet dat daar veel twijfel over bestaat.

De misdaad: een kernwapen gebruiken op Oekraïne zou ik qua ernst gelijk zetten met de Holocaust. Dat is iets dat in het rijtje zou passen van meest gruwelijke gebeurtenissen in de geschiedenis van de mensheid. Gewoon dat de insinuatie gemaakt wordt, vind ik vreselijk.

Is er niet de mogelijkheid om eventueel een false flag diplomatisch verzoek in te zetten, elkaar op neutrale plaats te ontmoeten en dan Poetin te elimineren tijdens een diplomatisch gesprek? Met name dat "diplomatische conventies" even genegeerd worden en je als regeringsleider een andere regeringsleider doodt. Als dat een potentiële nucleaire oorlog kan voorkomen... Ik weet dat het not done is, maar ... voor de goede zaak dan. Worden regeringsleiders gefouilleerd bij een diplomatisch gesprek?
Lakigigar, jij bent er me wel eentje moet ik zeggen, wat ik hier van hersenspinsels allemaal lees. Maar ik moet eerlijk zijn, ik hoop uit de grond van mijn hart dat diegene die finaal aan de "rode knoppen" zitten, iets minder trigger happy zijn als puntje bij paaltje komt.

Ma soit, uw enthousiasme blijft wel aanstekelijk.

Terug
Bovenaan