Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Een quasi losgeslagen Putin, vergeleken met enkele jaren geleden die een delusional geschiedenisbeeld heeft om de USSR te herstellen waarvan een groot deel van de bevolking geen enkele herinnering aan heeft.
En die hij stukken moeilijker kan controleren omdat die generatie geen TV meer kijkt maar online zit.
En dat terwijl hij de Navo sterker en meer verenigd heeft gemaakt dan de voorbije 30 jaar.
Inderdaad meer hooi op zijn vork genomen dan hij aankan denk ik.
Grotendeels eens met wat Rice over Poetin zegt, maar toch wel heel ironisch dat net een van de belangrijkste actoren van de oorlog in Irak bevestigend antwoord op: 'invading sovereign countries is a war crime'.

Oh, the irony...

Ja tis altijd wat dubbel als de US iets veroordelen van invasie of niet-coventioneel wapentuig (agent orange in vietnam, uranium slugs in afghanistan en Irak), en ook niet te vergeten dat effectief gebruik van nukes ook vooral iets Amerikaans gebleken is :unsure:

Kvind de US officiele berichtgeving op dit moment eigenlijk redelijk 'stil'

Zijn we de criminele sancties, het liegen over de WMDs in Irak en de ronduit desastreuze impact van de illegale oorlog daar al vergeten?

edit: ik zie dat enkele mensen me al voor waren :tongue:
Neen, maar ik zie hier niemand anders die dezelfde "band" met Putin heeft dan haar, die daarbovenop kennis van zaken heeft en niet krankzinnig gestoord zoals een trump.

Zeg je nu dat je jezelf vrijwillig wil blootstellen aan die Chinese concurrentievervalsing? Laat het uit. Alstublieft zeg. Zijn "we" nu nog niet geleerd? Leren we dan niets?!

Dan kunnen we binnen 10 jaar hier een discussie voeren over hoe het toch mogelijk is dat we zo afhankelijk zijn geworden van Chinese import, en op die manier de (toekomstige) agressor hebben rijk gemaakt. Zoals we nu het gevoel hebben met Russisch gas. Ik geef het u op een blaadje.

Het is nochtans niet moeilijk om te achterhalen hoe China waarden nastreeft die fundamenteel tegengesteld zijn aan de onze. Nu houden ze zich gedeisd terwijl ze stinkend rijk worden van onze naïviteit, zolang we maar ergens wat broodkruimels kunnen meepikken. Met dat geld zijn ze zich nu massaal aan het bewapenen, met als doel om de VS op alle fronten in te halen. En wat dan?

Dat kortzichtig opportunisme zal ons nog duur te staan komen, als we niet snel ingrijpen en ons onafhankelijker maken van China en de handelsbalans terug in evenwicht brengen.

Wat dan? Kunnen we dat in het China topic verder bediscussiëren en hier het over Rusland - Oekraïne hebben?

Over de vraag/eis van EU lidmaatschap:

Financiele, humanitaire, militaire hulp bieden is 1 ding.
Maar een land van 40M+ inwoners onmiddelijk, en zonder dat het aan de voorwaarden voldoet, laten toetreden tot de Unie, is complete waanzin.
Ik hoop dan ook dat de EU geen gevolg geeft aan Zelensky's "eisen" hieromtrent. Alles op z'n tijd.

Even los van deze oorlog; Er zijn binnen Oekraine nog tal van zaken die rechtgezet dienen te worden alvorens een eventuele toetreding op tafel kan/mag liggen.
Corruptie, een (opnieuw) groeiend autoritarisme, het Azov bataljon (en zijn neonazistische gedachtegang) die officieel deel uitmaakt van de nationale garde, en nog tal van andere zaken.

Wat dan? Kunnen we dat in het China topic verder bediscussiëren en hier het over Rusland - Oekraïne hebben?

Rusland en China zijn nochtans gelinkt, nu meer dan ooit. Westen vs Oosten.

Over de vraag/eis van EU lidmaatschap:

Financiele, humanitaire, militaire hulp bieden is 1 ding.
Maar een land van 40M+ inwoners onmiddelijk, en zonder dat het aan de voorwaarden voldoet, laten toetreden tot de Unie, is complete waanzin.
Ik hoop dan ook dat de EU geen gevolg geeft aan Zelensky's "eisen" hieromtrent. Alles op z'n tijd.

Even los van deze oorlog; Er zijn binnen Oekraine nog tal van zaken die rechtgezet dienen te worden alvorens een eventuele toetreding op tafel kan/mag liggen.
Corruptie, een (opnieuw) groeiend autoritarisme, het Azov bataljon (en zijn neonazistische gedachtegang) die officieel deel uitmaakt van de nationale garde, en nog tal van andere zaken.

Rusland en China zijn nochtans gelinkt, nu meer dan ooit. Westen vs Oosten.

Legitieme punten. Maar laat ons wel eerlijk zijn dat we dan ook binnen onze eigen militaire rangen eens mogen wieden in het extreem rechtse gedachtengoed.

Ja dat gaat echt allemaal dankzij die betoging zijn :rofl:
Tuurlijk niet, maar het geeft legitimiteit aan de beslissingen van de politici. Laat zien dat iedereen eensgezind is in deze beslissing.
Met diezelfde zienswijze maakt het ook niks uit dat Rusland naar verluidt al 2k mensen heeft laten oppakken omdat ze tegenbetogen? Het is net een public display van totale verlies van de achterban dat ervoor kan zorgen dat Poetin (een deel van) zijn redenen verliest om Oekraïne binnen te vallen. Het economische en het militaire is een ander stuk. Maar het afdoen als totaal onbelangrijk is toch ook niet correct. In beide richtingen.

Het begin van het einde?
Het heeft weinig nut om te dreigen met uw mes om vervolgens uw mes in de schuif te laten liggen.

Dus je mag uw profetische doemvoorspelling nog even voor uzelf houden.

Interessante kijk op het hele conflict:

Er wordt aangegeven dat het westen eigenlijk inspeelt op wat Putin al lange tijd had gepland en bijgevolg het westen in de val is getrapt. En dat de sancties, verwijdering uit SWIFT, etc. allemaal zaken zijn waarop Putin had gehoopt.

Ik denk dat dit een extreem gedachtegang is die Putin als semi-god afbeeldt en ervan uitgaat dat Putin alles weet en alles controleert, wat uiteraard belachelijk is. Maar desondanks zie ik toch wel een paar interessante en misschien wel accurate bevindingen inzake het loskoppelen van het petro-dollar systeem.

Wel straf dan dat Rusland en China nog geen maand geleden een overeenkomst voor 30 jaar hebben gesloten en dat betalen in euro. Als ze dan toch een ruble-yuan gold backed payment system [sic] willen opzetten, hebben ze de eerste kans al gemist.

Onbekende twitteraar zonder echte naam, in de bio enkel een gezegde, weinig volgers, de tweets die hij post zijn voornamelijk pro-trucker protest, anti-vaccinatie, anti-overheid, anti-NATO. Serieus, wordt zo'n mensen hun gezwets nog altijd serieus genomen?

Het heeft weinig nut om te dreigen met uw mes om vervolgens uw mes in de schuif te laten liggen.

Dus je mag uw profetische doemvoorspelling nog even voor uzelf houden.
En ze betrekken de atoomwapens erbij, maar het gaat hier ook over ballistische lange afstandsraketten, en de vliegtuigen en onderzeeboten die ze droppen. Dat is 1 pakket dat klaargezet is voor actie moest het tot een uitgebreide oorlog komen.

Het begin van het einde?
En die van de andere grootmachten staan niet 24/7 op scherp?

Militair staat er veel permanent op scherp. Die vliegers in de torens heeft ook een militair op zijn schermpje erin zien vliegen om daarna de telefoon te nemen en rond te bellen.

Maar hey, het werkt bij sommige mensen wel. Type: ik haal mijnen AK-47 thuis en ik knal u af hé. Ik bel naar 't wijf dat em em al van't zolder haalt.

Elektricien die ik vaak gebruik voor het werk net gebeld voor enkele werken.
"Sorry, deze week doe ik niets. Ik ben mijn vakantiewoning aan het klaarmaken voor enkele Oekraïense vluchtelingen" :love:
Ik heb ook plaats voor een 4-5 personen eigenlijk, maar geen enkel idee hoe ik die zou moeten contacteren of aan een lijst geraken van degenen die nog plaats zoeken.

Wij hebben het hier thuis ook al besproken, kunnen makkelijk een gezin van 4 enkele maanden of langer opvangen, maar geen idee hoe je zoiets regelt.

Nu is Rusland bezig met op grote schaal oorlogsmisdaden uit te voeren.

Gewoon volle bak MLRS richten op de steden. :wtf: Die gasten zijn echt niet goed in hun hoofd. Elke dag wordt deze oorlog een gradatie erger.:
- De schaal (over gans Oekraïne)
- Inmenging van Wit-Rusland en Tsjetsjenië
- Dreiging nucleaire wapens
- Oorlogsmisdaden op grote schaal
- Etc.

Euh... Gaat het een beetje, ja? Het maakt me razend. En al die laffe opportunistische honden à la Bolsonaro, Xi Jinping, ... blijven maar weigeren om dit te veroordelen. :wtf:

Terug
Bovenaan