Als Putin met de rug tegen de muur staat en moet terugtrekken, met groot gezichtsverlies. De man die het machtige leger van Rusland heeft vergokt, en verloren van een nietig semi-burgerleger van Oekraine. "Ikke ni, niemand niet".
In de inlijving van Oekraïne past dat inderdaad niet.
Ik heb het hier nog gezegd, maar dat gaat dan niet van 'ik niet, niemand niet'. Dat zou hetzelfde zijn als een huis dat je niet kon kopen of waar je bent uitgezet (of weet ik veel wat) afbranden, dat 'ik niet, niemand niet' principe. Alleen kom je hier dan terug bij je oude huis en zie je dat dat ook volledig is weggevaagd, en dat de huizen van je vrienden en familie ook weg zijn, en dat je hele wijk onbewoonbaar is. En dat niemand nog met jou of je familie of je vrienden wil praten. En dat je bankkaarten niet meer werken. Enzovoorts.
Misschien dat Putin zelf nog wel zo zot zou zijn om tot kernwapens over te gaan (wie weet heeft hij sowieso nog maar enkele weken te leven door een ziekte) maar zijn adviseurs en de mensen aan de knoppen moeten na die bom(men) ook nog verder leven, en als Rusland een ker
nbom
[edit, grappig typefoutje gemaakt] dropt dan gaan de sancties die het nu ziet lijken op een tikje op de vingers. Dan gaat Rusland (al dan niet letterlijk wegens de vernietiging van strategische locaties door vergeldingsbommen) gewoon terug naar de middeleeuwen. Daar wint gewoon niemand iets mee.
Ik begrijp die denkwijze wel hoor. Er zijn voorbeelden genoeg van mensen die doordraaien en dan, in hun laatste momenten, nog zo veel mogelijk slachtoffers meenemen in een soort 'dat zal ze leren' gevoel. Maar dit gaat wel over een land, waar er meerdere mensen aan de knoppen zitten en er genoeg personen met macht zijn om te kunnen zeggen '
how, we gaan ons hier niet naar de middeleeuwen katapulteren omdat jij boos bent, Vlad.' Ja, hij is een dictator die regeert met angst, maar zelfs dictators hebben grenzen waarbij hun kring zegt 'tot hier en niet verder.'