Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Lafaards... ze blijven maar woonwijken/burgerdoelen aanvallen daar in Oekraïne.. pure moord en wij zijn in het Westen verplicht om te blijven toekijken als het ware.. Machteloos gevoel.

"The only assessment done immediately after the strike was performed by the same ground unit that ordered the strike. It determined that the bombing was lawful because it killed only a small number of civilians while targeting Islamic State fighters in an attempt to protect coalition forces, the command said. Therefore no formal war crime notification, criminal investigation or disciplinary action was warranted, it said, adding that the other deaths were accidental."

Ah ja, hoe noemen ze dat? Collateral damage of zoiets... :unsure:

70+ vrouwen en kinderen weg in één keer. Of ja in twee keer want het waren 2 bommen. En dit was geen woonwijk maar open ground met "slimme wapens" Maar hey, het was ISIS en Midden Oosten. Who gives a fuck. Die kerel in Kabul met zijn jerrycans vol water weet ook hoe het aanvoelt. En zijn kinderen ook.

🤷‍♀️

En zo zijn er veel. Om maar te zeggen dat we inderdaad machteloos zijn en dat dit op geen enkele manier goed te praten valt. Er is geen enkel conflict dat niet barbaars is.

Is dit minder erg dan wat er nu in Oekraïne gebeurd? Ik heb toen niemand horen roepen of tieren, hoe erg dit wel allemaal niet is en al zeker niet in de media. Voor mij is een mens, een mens en een kind, een kind, ongeacht de afkomst. Als vader heb ik toen moeten huilen, toen ik beelden zag van schreeuwende kinderen met hun ingewanden die eruit hingen net als ik nu moest huilen als ik kinderen zag die door bombardementen omkwamen.

Laatst bewerkt:
Lafaards... ze blijven maar woonwijken/burgerdoelen aanvallen daar in Oekraïne.. pure moord en wij zijn in het Westen verplicht om te blijven toekijken als het ware.. Machteloos gevoel.

Als de Russen beslissen om met geweld Kiev en Charkov te veroveren, gaat dat er nog veel destructiever aan toe gaan. Er zijn experts die beweren dat Rusland door hun voorraad slimme bommen heen is (vooral in Syrië gebruikt), waardoor er nu ongeleide projectielen zullen worden gebruikt vanuit de lucht en artillerie. Er bestaan helaas geen "propere" manieren om steden in te nemen, tenzij je het zoals in WO II met Parijs tijdens Fall Rot als een "open stad" verklaart en je leger daar uit wegtrekt. Als Zelensky de stad wil verdedigen zal hij dat met hand en tand doen en het resultaat zal massale vernieling zijn.

ISW is interessant om het offensief te volgen:
RUSSIAN OFFENSIVE CAMPAIGN ASSESSMENT, MARCH 8

Key Takeaways

• Russian forces are consolidating and preparing for further operations along the western and eastern outskirts of Kyiv, especially in the Irpin area in the west and the Brovary area in the east;
  • Ukrainian forces are challenging the extended Russian lines reaching from Sumy, which Russian forces have not yet taken, to the eastern outskirts of Kyiv;
  • Russian troops are likely attempting to bypass Mykolayiv and cross the Southern Bug upriver of that city to permit an advance on Odesa combined with an impending amphibious operation against that city; and
  • Russian forces are also driving north from Crimea toward the city of Zaporizhya.

Immediate items to watch

• Russian forces may launch an attempt to encircle Kyiv from east and west and/or to seize the city center itself within the next 24-96 hours;
  • Russian troops may drive on Zaporizhya city itself within the next 48-72 hours, likely attempting to block it from the east and set conditions for subsequent operations after Russian forces besieging Mariupol take that city;
  • Russian forces may attempt amphibious landings anywhere along the Black Sea Coast between Odesa and the mouth of the Southern Bug in the next 24-48 hours.

Laatst bewerkt:

FNZWnpeWYAIntpj

Kyiv komt steeds meer in een wurggreep en zal weldra afgesneden worden van de buitenwereld. Inwoners van de omliggende dorpen worden zo al vastgehouden en uitgehongerd. Men verwacht een aanval op de stad in de komende dagen / het einde van deze week. Het Russische leger zou zwak staan en daarom versterkt worden met een samenraapsel van de nationale garde, overblijfsels van de militie van Kadyrov en de Wagner Group.

Als de Russen beslissen om met geweld Kiev en Charkov te veroveren, gaat dat er nog veel destructiever aan toe gaan. Er zijn experts die beweren dat Rusland door hun voorraad slimme bommen heen is (vooral in Syrië gebruikt), waardoor er nu ongeleide projectielen zullen worden gebruikt vanuit de lucht en artillerie. Er bestaan helaas geen "propere" manieren om steden in te nemen, tenzij je het zoals in WO II met Parijs tijdens Fall Rot als een "open stad" verklaart en je leger daar uit wegtrekt. Als Zelensky de stad wil verdedigen zal hij dat met hand en tand doen en het resultaat zal massale vernieling zijn.
't Is erg maar bijvoorbeeld voor de VS is dat geen slecht scenario moest Rusland zijn leger compleet naar de vaantjes helpen, en zo geen grootmacht meer is op het militaire toneel. En dan met alle sancties is Rusland hun economie ook nog eens vernietigd. Dat kan de strategie zijn, afwachten tot Rusland zichzelf dermate verzwakt en dan zelf toeslaan en Poetin proberen weg te krijgen als het moment daar is (eventueel tijdens protesten in Rusland).
Grootste slachtoffer zal de Oekraïnse bevolking zijn.

't Is erg maar bijvoorbeeld voor de VS is dat geen slecht scenario moest Rusland zijn leger compleet naar de vaantjes helpen, en zo geen grootmacht meer is op het militaire toneel. En dan met alle sancties is Rusland hun economie ook nog eens vernietigd. Dat kan de strategie zijn, afwachten tot Rusland zichzelf dermate verzwakt en dan zelf toeslaan en Poetin proberen weg te krijgen als het moment daar is (eventueel tijdens protesten in Rusland).
Mogelijk, maar het is niet dat de VS staat te springen om ergens een militair avontuur te beginnen. Een militair uitgeput Rusland zal in de touwen liggen en ook niets meer ondernemen en met de sancties gaat het moeilijk worden om er terug bovenop te geraken, tenzij die voor een deel omzeild kunnen worden via China. Maar dat is niet evident. Rusland kreunt onder meer sancties dan Iran en uiteindelijk is niet het regime daar de dupe van maar de bevolking.

Laatst bewerkt:
Hoe gevoelig zou Poutine eigenlijk zijn voor clips/vids waar hij belachelijk wordt gemaakt?
Lijkt mij bijzonder effectief tegen een dictator die in versneld tempo een personencultus aan het opbouwen is. Waarom zou de media en Westerse staatsleiders niet naar hem beginnen refereren als Little Thumb ofzo? :)

o6p6GWv.jpeg

Er wordt vriestemperaturen van -20 verwacht in Oekraïne. Vooral in de regio rond Kiev.
Als de berichten van het moraal van de Russen waar zijn dan gaat een paar nachten bevriezen zeker niet helpen.

En als Poetin nog iets van economie ga willen hebben heeft hij ook weinig tijd

Laatst bewerkt:
En Poetin zou uiteraard handig gebruik maken daarvan om (een deel van) zijn bevolking verder op te zetten tegen het westen.
Dat kan niet de bedoeling zijn van de VS, want op langere termijn zou dat ook problematisch worden. Potentieel een Hitler scenario: de grote leider die zijn volk mee sleurt in de overtuiging dat ze vernederd zijn en hun grootsheid terug moeten herstellen. Rusland kan nu misschien even militair verzwakt zijn, maar ze hebben de grondstoffen en genoeg volk om dat op een paar jaar serieus te versterken. Als dat volk mee is met het verhaal natuurlijk... (desnoods niet meer met Poetin, maar er kan ook altijd een andere gek opstaan als opvolger)

Je ziet nu al vanuit het Kremlin pogingen om echt fascistisch te worden (met hun symbool Z, team Putin, propaganda enz.).
Ik heb de indruk dat het voorlopig nog meevalt qua steun daarvoor (uiteraard altijd moeilijk in te schatten, omdat het kremlin steeds de indruk wilt wekken dat iedereen er achter staat)... :unsure:

Ik denk dat de Amerikanen liever iets hebben dat ze kennen dan iets wat ze niet kennen.
Liever een gekend figuur aan de macht van een land met kernwapens dan de mogelijke chaos.
In Rusland loopt er veel erger rond dan Putin en er zitten waarschijnlijk een paar van die gevallen in de kring van Putin.

Ik hoop dat de Amerikanen al met de laatste invasies heeft geleerd dat als je iets wil vervangen, dat je al moet weten met wie je het vervangt.
Anders blijf je in de impasse.
De jaren '90 Amerikanen waren een stuk intelligenter. Die wouden aanvankelijk niet dat de USSR uiteenviel juist omwille van de schrik van het onbekende. Die hadden meer toekomstvisie dan de post-9/11 Amerikanen.

70+ vrouwen en kinderen weg in één keer. Of ja in twee keer want het waren 2 bommen. En dit was geen woonwijk maar open ground met "slimme wapens" Maar hey, het was ISIS en Midden Oosten. Who gives a fuck. Die kerel in Kabul met zijn jerrycans vol water weet ook hoe het aanvoelt. En zijn kinderen ook.

Is dit minder erg dan wat er nu in Oekraïne gebeurd? Ik heb toen niemand horen roepen of tieren, hoe erg dit wel allemaal niet is en al zeker niet in de media. Voor mij is een mens, een mens en een kind, een kind, ongeacht de afkomst. Als vader heb ik toen moeten huilen, toen ik beelden zag van schreeuwende kinderen met hun ingewanden die eruit hingen net als ik nu moest huilen als ik kinderen zag die door bombardementen omkwamen.
Beiden zijn even erg, maar laat ons vooral niet ontaardden in beide conflicten te moeten vergelijken en het ene dan maar afdoen als: de Amerikanen hebben het in Afganistan, Irak, e.d. ook gedaan. Dit ontaard relatief snel bij sommige partijen als een "vals justificatie" argument en is feitelijk buiten scope van dit conflict.

We zijn toch ook niet de vergelijking aan het maken tussen slachtoffers die gevallen zijn tijdens de Guldensporenslag.

Dat mensen de dag van vandaag met platformen zoals bijvoorbeeld een TikTok een pak meer media kunnen buiten krijgen van wat er überhaupt gaande is, is er ook bij nog eens gekomen. Indien je quasi elk conflict uit het verleden technologisch op-propt naar anno 2022 zou het er ook totaal anders uitzien. Eén jaartje in technologie is soms een kwadraat in berichtgeving. Er is dan ook een reden dat Rusland deze platformen probeert af te sluiten.

Dat dit land een Westerse toenadering en oriëntatie heeft, meer Engelstalige inwoners en dichterbij staat zal ook zeker in zijn voordeel spelen tegenover een Arabisch land in perceptie daar niet van.

Als je dan vanuit ander aspect ziet, wij, in Europa, zijn hier nu zeer actief met het veroordelen van deze oorlog en met onze acties maar bij de Amerikanen is het toch nog relatief "stillekes" op dat gebied (in vergelijking met ons).

Dus die kaart van "natie x heeft niks gedaan, en natie y heeft dat gedaan en toen gaf niemand een moer" is in mijn ogen een verkeerde dialoog buiten de kwestie.

Hoe gevoelig zou Poutine eigenlijk zijn voor clips/vids waar hij belachelijk wordt gemaakt?
Lijkt mij bijzonder effectief tegen een dictator die in versneld tempo een personencultus aan het opbouwen is. Waarom zou de media en Westerse staatsleiders niet naar hem beginnen refereren als Little Thumb ofzo? :)
Putin is bezig om elke vorm van vrije informatie monddood te maken:
  • Sluiten van alle individuele media agentschappen
  • Totaalverbod op het gebruik van het woord "oorlog" in de media, er mag enkel nog maar gesproken worden over "speciale operatie"
  • Verspreiden (zowel mondeling als via berichten) van misinformatie over de oorlog in Ukraïne draagt een straf van 15 jaar cel, met andere woorden vrij meningsuiting in Rusland gaat in de toekomst gelijk staan aan 15 jaar cel
  • Opgepakte betogers naar het front sturen als soldaten voor de oorlog te voeden (tuurlijk die mannen gaan zich overgeven, maar ze zijn wel vanonder zijn neus onderuit en waarschijnlijk hoopt hij ook dat er een paar worden afgeknald)
  • Betogingen zijn enkel mogelijk/legaal indien goedgekeurd door de overheid zelf

Met als bedoeling om slechts één narrative te voeden/brainwashen en zich zo dus te beschermen van een bevolkingsopstand. Dus deze informatie gaat nooit geraken daar waar je ze wilt.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ze van Irak veel geleerd hebben, ze hadden beter Saddam aan de macht gelaten, want wat er in de plaats kwam (ISIS etc) was nog veel slechter.

Maar een nieuwe Hitler met kernwapens, ik denk ook niet dat dat een wenselijk scenario is. Die Lavrov dat is ook een figuur die niet te vertrouwen is, moest hij aan de macht komen van Rusland, dat zou niet veel beter zijn denk ik.

De jaren '90 Amerikanen waren een stuk intelligenter. Die wouden aanvankelijk niet dat de USSR uiteenviel juist omwille van de schrik van het onbekende. Die hadden meer toekomstvisie dan de post-9/11 Amerikanen.

Wel ironisch gelet op de vele berichten dat het Westen het niet goed aangepakt heeft met Rusland in de jaren 90. Rusland niet betrekken in een nieuw veiligheidsorgaan, geforceerde privatisering met de Rise of the Oligarchs als gevolg, etc. Allemaal zaadjes van de huidige problemen (volgens bepaalde theorieen).

Beetje damned if you do, damned if you don't.

Ik denk dat ze van Irak veel geleerd hebben, ze hadden beter Saddam aan de macht gelaten, want wat er in de plaats kwam (ISIS etc) was nog veel slechter.

Maar een nieuwe Hitler met kernwapens, ik denk ook niet dat dat een wenselijk scenario is. Die Lavrov dat is ook een figuur die niet te vertrouwen is, moest hij aan de macht komen van Rusland, dat zou niet veel beter zijn denk ik.
Ik vind de vergelijkingen van Putin met Hitler nogal gratuit. Dat is altijd een "ultiem argument" om je tegenstander zwart te maken, maar ik vind dat eigenlijk geen inhoudelijk argument. Eerder een stoere boutade. Zelfde met "Poetin is ne zot". Dat is allemaal goed en wel aan de toog of in de commentarensectie van HLN.be, maar dat is een leeg statement.

Ik vind de vergelijkingen van Putin met Hitler nogal gratuit. Dat is altijd een "ultiem argument" om je tegenstander zwart te maken, maar ik vind dat eigenlijk geen inhoudelijk argument. Eerder een stoere boutade. Zelfde met "Poetin is ne zot". Dat is allemaal goed en wel aan de toog of in de commentarensectie van HLN.be, maar dat is een leeg statement.

Je schreef nochtans zelf dat Putin waanbeelden heeft. Dus is hij toch een beetje zottekes?

Het schrijven van deze commentaar haalt het niveau van je andere berichten, waarvan sommige wel onderbouwd zijn, naar beneden. We hebben ondertussen kunnen lezen op basis van je vele reacties, dat er een bepaalde adoratie is tov VP. De meerderheid van de mensen zien, terecht, gelijkenissen en dat is maar goed ook. Dit gedrag hoort niet aanvaard te worden, noch als gratuit te worden bestempeld, en dient zwaar bestraft te worden. Dit kan niet genoeg gezegd worden!

Beiden zijn even erg, maar laat ons vooral niet ontaardden in beide conflicten te moeten vergelijken en het ene dan maar afdoen als: de Amerikanen hebben het in Afganistan, Irak, e.d. ook gedaan. Dit ontaard relatief snel bij sommige partijen als een "vals justificatie" argument en is feitelijk buiten scope van dit conflict.

We zijn toch ook niet de vergelijking aan het maken tussen slachtoffers die gevallen zijn tijdens de Guldensporenslag.

Dat mensen de dag van vandaag met platformen zoals bijvoorbeeld een TikTok een pak meer media kunnen buiten krijgen van wat er überhaupt gaande is, is er ook bij nog eens gekomen. Indien je quasi elk conflict uit het verleden technologisch op-propt naar anno 2022 zou het er ook totaal anders uitzien. Eén jaartje in technologie is soms een kwadraat in berichtgeving. Er is dan ook een reden dat Rusland deze platformen probeert af te sluiten.

Dat dit land een Westerse toenadering en oriëntatie heeft, meer Engelstalige inwoners en dichterbij staat zal ook zeker in zijn voordeel spelen tegenover een Arabisch land in perceptie daar niet van.

Als je dan vanuit ander aspect ziet, wij, in Europa, zijn hier nu zeer actief met het veroordelen van deze oorlog en met onze acties maar bij de Amerikanen is het toch nog relatief "stillekes" op dat gebied (in vergelijking met ons).

Dus die kaart van "natie x heeft niks gedaan, en natie y heeft dat gedaan en toen gaf niemand een moer" is in mijn ogen een verkeerde dialoog buiten de kwestie.
Ik vind van niet. Zeker niet als men afkomt met "wat een horror en het Westen doet niets". Het Westen heeft toen ook niets gedaan of ja toch wel, meegedaan?! en gewoon de andere kan opgekeken. Nu doen ze het deels ook (andere kant opkijken) maar er zijn bijna geen andere opties voorhanden buiten een directie militaire interventie en dat wil niemand want hey nu gebeurd het eens echt in onze eigen achtertuin en moeten we rekening houden met economische gevolgen van de eigen acties. De berichtgeving via sociale media is vaak al helemaal niet te vertrouwen en is altijd vertekend aangezien deze wordt verspreid door ofwel mensen die ter plekken zijn en sowieso biased zijn (niet beledigend bedoeld) ofwel door iemand elders, iemand die geen voeling heeft met de situatie, vaak een eigen agenda heeft, en aan de woorden en beelden een eigen subjectieve draai geeft. Dat de grote media outlets deze informatie vaak overnemen om hun eigen berichtgeving te ondersteunen is, een naar mijn mening, gevaarlijke evolutie en werkt de polarisering enkel in de hand. Met paar artikels ergens op de website waarbij men vermeld dat met toch moet opletten m.b.t. fake news en sociale media, daar bereik je niet veel mee. De enige informatie die min of meer te vertrouwen is, is die door goede onafhankelijke journalisten, maar ook deze zijn tegenwoordig dungezaaid en zijn ook niet meer vrij om te bewegen waar ze willen. Het probleem nu, is dat het post COVID een hot trending topic is. Als de oorlog in Oekraïne nog paar maanden zal doorgaan (ik hoop van niet) zal het vermoedelijk oud nieuws worden en nog ergens in de marge verschijnen en zullen ze wel iets anders vinden om de informatie verslaafde horde te voeden en de publieke opinie te sturen. Maar je hebt gelijk dat je de conflicten op vlak van berichtgeving niet mag vergelijken. De media maakt een steeds groter deel uit van de huidige manier van oorlogsvoering.

Voor de gemiddelde Amerikaan zijn de meeste oorlogen een ver van mijn bed show vrees ik. Tenzij ze er zelf bij betrokken zijn.

Laatst bewerkt:

Ze hadden Saddam al aan de macht gelaten in 1991 en dat was nu ook niet zo'n succes. Je kan trouwens ook niet zeggen dat ISIS kwam ipv Saddam, het was gewoon de laksheid/corruptie/incompetentie/... van de Iraakse regering die het toeliet.

Probleem is dat bij het verdwijnen van zo'n figuren er een machtsvacuüm ontstaat dat de deur openzet voor zowel interne als externe extremisten.
Vaak heeft de bevolking ook amper kaas gegeten van een leven met die nieuwe vrijheden en dat resulteert ofwel in een nieuwe sterke man die gewoon de andere opvolgt (Iran, Rusland,...) ofwel een burgeroorlog (Libië) of je land valt ten prooi aan extremistisch gespuis omdat niemand ze kan tegenhouden (Tsjetsjenië, Irak,...).

De dictator laten aanblijven gaat dus niets veranderen aan de zaak, gezien je dus ook niet de basis voorziet voor een "democratie". En kom, laten we ook niet vergeten dat sommige mensen het helemaal niet kan schelen wie de baas is, als ze maar een dak boven het hoofd hebben en een volle maag.

"The only assessment done immediately after the strike was performed by the same ground unit that ordered the strike. It determined that the bombing was lawful because it killed only a small number of civilians while targeting Islamic State fighters in an attempt to protect coalition forces, the command said. Therefore no formal war crime notification, criminal investigation or disciplinary action was warranted, it said, adding that the other deaths were accidental."

Ah ja, hoe noemen ze dat? Collateral damage of zoiets... :unsure:

🤷‍♀️

En zo zijn er veel. Om maar te zeggen dat we inderdaad machteloos zijn en dat dit op geen enkele manier goed te praten valt. Er is geen enkel conflict dat niet barbaars is.

Ik kan u vanuit Zuid-Oost Azië anders ook nog wel wat menselijk drama bezorgen dat ik vaak zie passeren en waar hier in het Westen weinig van doorsijpelt. En omgekeerd is daar Oekraïne ook niet het grootste nieuws in tegenstelling tot hier.

Enfin kan zo wel even doorgaan.
Als we alles over heel de wereld evenveel aandacht moeten geven duurt het nieuws 5u. En één van de belangrijke factoren die een rol spelen over of iets nieuwswaardigs is is betrokkenheid en nabijheid.

Ben die discussie ook zowat beu, hoor. Ja, maar in Syrië dit of in Irak dat....
Zo kan ik naast Syrië en Irak ook nog wel heel wat conflicten erbijhalen waar de rest nog niet van gehoord heeft. Maar we leven hier in het Westen in een Westerse cultuur dus het is logisch dat we ons daarbij veel meer betrokken voelen

Ik vind het toch dubbel als je ziet wat voor steun Oekraïne krijgt. Enerzijds terecht he, want oorlog. Maar je merkt nu overal initiatieven om vluchtelingen op te vangen etc. Terwijl Syrië in dezelfde situatie zat, en daar was het toch vooral "jamaar, ze moeten blijven in het land waar ze binnenkomen he!".

Terug
Bovenaan